Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Suzanne F. schreef:Zat alleen wel even te tellen want mijn merrie met een O was van 1996 en is in 1999 op 3 jarige leeftijd naar de keuring geweest. De L jaargang was van 1993 en zou dan 6 moeten zijn in 1999.
Maakt verder niet uit maar dat viel me ineens op. Tenzij Lady Liwanda een roepnaam was en haar echte naam met een N begon natuurlijk.
misterA schreef:Suzanne F. schreef:Zat alleen wel even te tellen want mijn merrie met een O was van 1996 en is in 1999 op 3 jarige leeftijd naar de keuring geweest. De L jaargang was van 1993 en zou dan 6 moeten zijn in 1999.
Maakt verder niet uit maar dat viel me ineens op. Tenzij Lady Liwanda een roepnaam was en haar echte naam met een N begon natuurlijk.
Je hebt helemaal gelijk, over een maand dus een feestje, 25 jaar Stoeterij Sollenburg.![]()
![]()
oji schreef:Wat een leuk en interessant stuk om te lezen! Ik sta op het punt mijn eerste stappen in de fokkerij te zetten en vind het heerlijk als mensen met de ervaring van MisterA hun kennis op Bokt willen delen!
Wat ik mij afvraag, Je geeft aan dat je genetica als wetenschap hoog in het vaandel hebt staan. Er is in de paardenfokkerij al vrij veel bekend over kleurgenetica en een aantal genen voor erfelijke afwijkingen/ziekten. Waar ik weinig over tegenkom is of er echt prestatie-genen geïdentificeerd zijn bij het paard. Hoe verwerk jij de genetica in jouw hengsten keuze? Is dat puur op fenotypische kenmerken die je over meerdere generaties verankert ziet in bepaalde lijnen, of zijn er wel degelijk al prestatie-genen bekend waarop geselecteerd kan worden?
oji schreef:Dank je voor je uitgebreide en fijne antwoord MisterA en helemaal mee eens. In mijn ogen zou je genetica in moeten zetten voor gezondheid en om de biodiversiteit binnen het ras te bewaken. Uiteindelijk is diversiteit in de genenpool op lange termijn de belangrijkste factor om een soort gezond en weerbaar tegen verandering te houden.
Daarom ben ik ook best verbaasd dat hengsten die drager zijn van WFFS+ gewoon goedgekeurd worden voor de dekdienst bij stamboeken. Dit soort genetische defecten wegselecteren zou in mijn ogen bij uitstek iets zijn waar je de hedendaagse kennis over genetica voor in zou moeten zetten.
oji schreef:Feit is in mijn ogen dat het het een zeer ongewenst gen is in de populatie en doordat het kennelijk ook nog eens vlak bij positieve prestatiegenen voor dressuurpaarden ligt, dat er op dit moment waarschijnlijk juist positief op wordt geselecteerd en dit gen zich meer en meer door de populatie zal gaan mengen, wat de soort in zijn geheel zwakker en kwetsbaarder maakt.
De bekende drager hengsten zijn populaire hengsten, dat betekent dat 50% van de merrie nakomelingen van deze hengsten ook drager zullen zijn. 50% van de hengstnakomelingen ook. Er zullen dus op termijn steeds minder kruisingen te maken door dit gen en dat is slecht voor de biodiversiteit. Daarom zou een stamboek in mijn ogen hier scherp op moeten zijn.
Gen is ook nog maar kort bekend, of het voor een drager op hogere leeftijd negatieve effecten kan hebben moet nog maar blijken.
Maar goed, misschien een leuke discussie voor een andere plaats