Stoeterij Sollenburg, de succesvolle fokkerij van bokker misterA

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 09:15

Wat interessant om te lezen, leuk zo'n stukje terug in de tijd naar de basis van je fokkerij. Alles heeft een begin. Je hebt prachtige paarden lopen, iets om trots op de zijn :o!

kiki1976

Re: Stoeterij Sollenburg, de succesvolle fokkerij van bokker misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 09:38

Leuk stukje. Leuk om te lezen hoe het ontstaan is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 09:42

Zat alleen wel even te tellen want mijn merrie met een O was van 1996 en is in 1999 op 3 jarige leeftijd naar de keuring geweest. De L jaargang was van 1993 en zou dan 6 moeten zijn in 1999.
Maakt verder niet uit maar dat viel me ineens op. Tenzij Lady Liwanda een roepnaam was en haar echte naam met een N begon natuurlijk.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 09:46

Super leuk om te lezen! Naast een echte vakman met ongelofelijk veel kennis, vind ik hem ook zo aardig! Maakt gewoon tijd vrij voor een bokker die zo brutaal is om zijn mening te vragen (ik dus) en… je krijgt gewoon een geweldige reactie terug!! Ongelofelijk… wat een topper!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 11:28

Suzanne F. schreef:
Zat alleen wel even te tellen want mijn merrie met een O was van 1996 en is in 1999 op 3 jarige leeftijd naar de keuring geweest. De L jaargang was van 1993 en zou dan 6 moeten zijn in 1999.
Maakt verder niet uit maar dat viel me ineens op. Tenzij Lady Liwanda een roepnaam was en haar echte naam met een N begon natuurlijk.

Je hebt helemaal gelijk, over een maand dus een feestje, 25 jaar Stoeterij Sollenburg. *\o/* *\o/* *\o/*

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 12:41

misterA schreef:
Suzanne F. schreef:

Je hebt helemaal gelijk, over een maand dus een feestje, 25 jaar Stoeterij Sollenburg. *\o/* *\o/* *\o/*

Oh tof! Een Bokt meeting met rondleiding? *\o/*

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 12:54

Heel leuk en interessant stuk!
Ondanks dat ik zelf niet fok vind ik de topics daar over met hengsten keuze etc heel interessant om te volgen, zeker qua genetica en de verschillende visies wat passend is bij welke merries.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 17:34

Heel leuk en interessant om te lezen hoe je vanaf het begin je fokkerij hebt opgezet. Dank voor je openheid en het delen van je enorme bron aan kennis!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 19:38

Wat een leuk en interessant stuk om te lezen! Ik sta op het punt mijn eerste stappen in de fokkerij te zetten en vind het heerlijk als mensen met de ervaring van MisterA hun kennis op Bokt willen delen!

Wat ik mij afvraag, Je geeft aan dat je genetica als wetenschap hoog in het vaandel hebt staan. Er is in de paardenfokkerij al vrij veel bekend over kleurgenetica en een aantal genen voor erfelijke afwijkingen/ziekten. Waar ik weinig over tegenkom is of er echt prestatie-genen geïdentificeerd zijn bij het paard. Hoe verwerk jij de genetica in jouw hengsten keuze? Is dat puur op fenotypische kenmerken die je over meerdere generaties verankert ziet in bepaalde lijnen, of zijn er wel degelijk al prestatie-genen bekend waarop geselecteerd kan worden?

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:53

Waar ik ontzettend knap vind is dat je, hoewel zelf geen ruiter, juist wél hele goede werkbare paarden fokt.
Vele anderen kiezen/kozen voor het korte termijn spektakelplaatje.

Geeft idd aan dat je veel informatie zoekt / luisterend oor hebt.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:20

Mooi interview. Heel veel nuttige en eerlijke informatie :j

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:22

oji schreef:
Wat een leuk en interessant stuk om te lezen! Ik sta op het punt mijn eerste stappen in de fokkerij te zetten en vind het heerlijk als mensen met de ervaring van MisterA hun kennis op Bokt willen delen!

Wat ik mij afvraag, Je geeft aan dat je genetica als wetenschap hoog in het vaandel hebt staan. Er is in de paardenfokkerij al vrij veel bekend over kleurgenetica en een aantal genen voor erfelijke afwijkingen/ziekten. Waar ik weinig over tegenkom is of er echt prestatie-genen geïdentificeerd zijn bij het paard. Hoe verwerk jij de genetica in jouw hengsten keuze? Is dat puur op fenotypische kenmerken die je over meerdere generaties verankert ziet in bepaalde lijnen, of zijn er wel degelijk al prestatie-genen bekend waarop geselecteerd kan worden?

Oei, dat is een moeilijke vraag. Het gaat direct ook over de toekomst van de fokkerij in relatie tot de paardensport.
Ik probeer een bepaalde trend daarin te ontdekken. Prestatie-gericht fokken, heeft dat zijn langste tijd gehad? Ik denk dat we op een keerpunt staan van wat we uiteindelijk willen en we van paarden kunnen vragen.
Hebben we de grens bereikt van sneller, hoger, mooier, met andere woorden, topsport met paarden. Gaat de wal het schip keren? Is het wenselijk dat we door selectie in de genen nog meer prestatiegericht kunnen selecteren? Of is dat wel wenselijk wanneer het gezondheidskenmerken betreft?
Als je de trends bekijkt dan zie je toch duidelijk dat de fokkerij nu al beheerst gaat worden door grote bedrijven, gefinancierd door zeer kapitaalkrachtige externe financiers. Zij kunnen die stappen maken om de beste genetica op te kopen, vervolgens op grote schaal met behulp van nieuwe vermeerderingstechnieken de markt te gaan beheersen en eventueel ook de volgende stappen te kunnen maken, met behulp van genetisch onderzoek en genetische manipulatie nog verder te gaan naar prestatiegericht vermeerderen?
Of moeten we vooruitgang heel anders interpreteren. Nog meer selecteren op gezondheid in de breedste zin van het woord. Op fijne mensgerichte karakters. Stabiel en betrouwbaar. En nog belangrijker, de opleiding van de mensen die in de sector werkzaam zijn, zowel in de sport als in de fokkerij, verzorging enz.. Want daar valt de winst te behalen om de toekomst van de gehele sector duurzaam te maken. Met als gevolg, meer begrip voor de paardensport, meer plezier in het werken met paarden, minder prestatiegericht, wat ook weer tot gevolg heeft van minder ernstige ongevallen.

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:25

Mooi stuk MisterA, dit getuigt van visie!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:24

Heel mooi stuk, daar sluit ik me helemaal bij aan en mij heb je ook overtuigd (al een tijdje terug) dat het karakter eigenlijk het belangrijkste is naast gezondheid. Met die twee kom je al een heel eind en de rest is eigenlijk allemaal "extra". Ik wil nog weleens in de valkuil trappen om teveel op de kwaliteit te letten en te weinig op de bewerkbaarheid, terwijl dat laatste eigenlijk belangrijker is als het er op aan komt. En een paard met een fijn karakter ook makkelijker goed terecht komt denk ik.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:05

Dank je voor je uitgebreide en fijne antwoord MisterA en helemaal mee eens. In mijn ogen zou je genetica in moeten zetten voor gezondheid en om de biodiversiteit binnen het ras te bewaken. Uiteindelijk is diversiteit in de genenpool op lange termijn de belangrijkste factor om een soort gezond en weerbaar tegen verandering te houden.

Daarom ben ik ook best verbaasd dat hengsten die drager zijn van WFFS+ gewoon goedgekeurd worden voor de dekdienst bij stamboeken. Dit soort genetische defecten wegselecteren zou in mijn ogen bij uitstek iets zijn waar je de hedendaagse kennis over genetica voor in zou moeten zetten.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:41

Super leuk stuk.
Ik woon 10 min lopen van de stoeterij en loop regelmatig langs tijdens het wandelen en dan lekker in het gras zitten en naar de knappe veulens te kijken.
Echt een genot :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 10:26

oji schreef:
Dank je voor je uitgebreide en fijne antwoord MisterA en helemaal mee eens. In mijn ogen zou je genetica in moeten zetten voor gezondheid en om de biodiversiteit binnen het ras te bewaken. Uiteindelijk is diversiteit in de genenpool op lange termijn de belangrijkste factor om een soort gezond en weerbaar tegen verandering te houden.

Daarom ben ik ook best verbaasd dat hengsten die drager zijn van WFFS+ gewoon goedgekeurd worden voor de dekdienst bij stamboeken. Dit soort genetische defecten wegselecteren zou in mijn ogen bij uitstek iets zijn waar je de hedendaagse kennis over genetica voor in zou moeten zetten.

Maar WFFS is geen probleem als de merrie geen drager is, dus als iedereen daar gewoon op laat testen dan fok je het er vanzelf uit. KWPN doet al heel veel op het gebied van genetica en erfelijke defecten weg selecteren, meer dan andere stamboeken. Zo hebben ze HKO ook al aardig uit de genenpoel gefokt.

Ik denk juist dat andere stamboeken wel wat strenger zouden mogen worden wbt gezondheid en genetica. (en fundament in sommige gevallen)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:10

Feit is in mijn ogen dat het het een zeer ongewenst gen is in de populatie en doordat het kennelijk ook nog eens vlak bij positieve prestatiegenen voor dressuurpaarden ligt, dat er op dit moment waarschijnlijk juist positief op wordt geselecteerd en dit gen zich meer en meer door de populatie zal gaan mengen, wat de soort in zijn geheel zwakker en kwetsbaarder maakt.

De bekende drager hengsten zijn populaire hengsten, dat betekent dat 50% van de merrie nakomelingen van deze hengsten ook drager zullen zijn. 50% van de hengstnakomelingen ook. Er zullen dus op termijn steeds minder kruisingen te maken door dit gen en dat is slecht voor de biodiversiteit. Daarom zou een stamboek in mijn ogen hier scherp op moeten zijn.

Gen is ook nog maar kort bekend, of het voor een drager op hogere leeftijd negatieve effecten kan hebben moet nog maar blijken.

Maar goed, misschien een leuke discussie voor een andere plaats :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:19

Ik denk juist dat het al heel lang in de populatie zit maar nu pas bekend is, maar juist doordat het bekend is kan er nu op geselecteerd worden dat het niet doorgefokt wordt. Ja of er tzt minder kruisingen te maken zullen zijn door dit gen, dat is wel een goede. We zullen het zien..het is inderdaad wel een leuke discussie om te voeren op een andere plaats. Ik ben wel benieuwd wat MisterA hier van vind.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:26

oji schreef:
Feit is in mijn ogen dat het het een zeer ongewenst gen is in de populatie en doordat het kennelijk ook nog eens vlak bij positieve prestatiegenen voor dressuurpaarden ligt, dat er op dit moment waarschijnlijk juist positief op wordt geselecteerd en dit gen zich meer en meer door de populatie zal gaan mengen, wat de soort in zijn geheel zwakker en kwetsbaarder maakt.

De bekende drager hengsten zijn populaire hengsten, dat betekent dat 50% van de merrie nakomelingen van deze hengsten ook drager zullen zijn. 50% van de hengstnakomelingen ook. Er zullen dus op termijn steeds minder kruisingen te maken door dit gen en dat is slecht voor de biodiversiteit. Daarom zou een stamboek in mijn ogen hier scherp op moeten zijn.

Gen is ook nog maar kort bekend, of het voor een drager op hogere leeftijd negatieve effecten kan hebben moet nog maar blijken.

Maar goed, misschien een leuke discussie voor een andere plaats :D

Als je wel test is het niet gelijk uitsluiten wel voordelig op de langere termijn. Als je daar enkele generaties (laten we zeggen 12 jaar oid) mee wacht dan kan je ervoor zorgen dat fokkers nog de tijd hebben om met dieren die waardevol zijn maar wel WFFS dragen te fokken, dan te selecteren op de nakomelingen die vrij zijn. Dan behoud je de bloedlijnen maar faseer je de afwijking er rustig uit.
Daarnaast zullen mensen toch liever een vrij dier hebben, dus als er twee hengsten even goed passen op de merrie en er is er 1 positief en de ander niet dan zullen mensen toch sneller voor de vrije variant gaan.
In 1 keer een nieuwe afwijking uitsluiten van de fok kan zorgen voor een bottleneck die de genenpoel sterk verkleind en dat heeft ook zo zijn nadelen. Dat is leuk als 1% of minder van de populatie het gen draagt, dan ben je er snel en makkelijk vanaf. Maar met WFFS zit je al op een prevalentie van ongeveer 11%, dus dat kan je beter gefaseerd aanpakken.

Het samenhangen van een afwijking met een gewenste eigenschap zie je eigenlijk heel veel. Denk daarbij ook aan PSSM1 bij de trekpaarden (wat oorspronkelijk waarschijnlijk erin is gefokt door de link met goed 'karakter' voor het landbouwwerk) of de melanomen bij schimmels (nu weten we dat het gen ook risico verhoogt op melanomen, maar het gen is bewust mee door gefokt omdat witte paarden mooi werden gevonden). De kunst is om het bij het ontdekken van deze nadelige gevolgen een risico-analyse op te stellen en vanuit daar te gaan werken aan een fokplan.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:35

Ontzettend leuk stukje om te lezen, een kijkje in de keuken van sollenburg :D

25 jaar jaar alweer, gefeliciteerd *\o/*

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 19:22

Suzanne F. schreef:
misterA schreef:

Oh tof! Een Bokt meeting met rondleiding? *\o/*

Dat had ik Adri ook al voorgesteld, ik moet hem nog wel overtuigen geloof ik :j