Nieuwe dressuurproeven vanaf 1 april 2022

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carika
Berichten: 1607
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Nieuwe dressuurproeven vanaf 1 april 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:57

Wat vinden jullie van het samenvoegen van de gangen en de andere “overige” punten?

Nibbit

Berichten: 10431
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Nieuwe dressuurproeven vanaf 1 april 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 16:07

Samenvoegen van de gangen vind ik prima (zoals het nu is vind ik persoonlijk erg veel van het goede, aangezien dit eigenlijk ook nog in ieder proefonderdeel meeweegt)

Wat ik wel wat raar vind is dat de x2 niet bij elke proef voor hetzelfde is.
Bijv de ene keer voor middenstap, de andere keer voor halsstrekken.
De ene keer voor contra, de andere keer voor schouderbinnenwaarts.

En ook houding en zit en de hulpen samen vind ik minder. Misschien zit iemand wel keurig maar komen de hulpen niet door ..of andersom.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 16:09

x_Milou schreef:
Milando schreef:
Precies! Ik dacht inderdaad vanaf de middenlijn wellicht rijden, maar de oefening staat wel echt bij een letter benoemd…


Ik lees de oefening ook zoals jullie hem lezen. Daar is toch niet over nagedacht :') Als je met de achterbenen op de hoefslag uit wilt komen, moet je met de schouder de ring uit draaien. Ik snap sowieso niet waarom ze dit zo moeilijk maken. Als je zo'n lijntje echt goed gereden krijgt, dan kun je de halve pirouette uit de Lichte Tour ook wel rijden.

Er zijn gelukkig wel wat onlogische lijntjes uit! Wat ik alleen echt niet aankan, zijn die proeven met op één hand schouderbinnenwaarts en de andere hand travers. Ik vind dat echt zo verschrikkelijk onlogisch.



Precies! Ik wacht de filmpjes in de app wel even af, kijken hoe ze het daar doen. :+


carika schreef:
Wat vinden jullie van het samenvoegen van de gangen en de andere “overige” punten?


Het samenvoegen van de gangen ben ik nog niet zo zeker over. Het samenvoegen van rest vind ik opzich prima, ik vind sommige van die onderdelen sowieso een beetje vaag.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 16:13

Nibbit schreef:
Samenvoegen van de gangen vind ik prima (zoals het nu is vind ik persoonlijk erg veel van het goede, aangezien dit eigenlijk ook nog in ieder proefonderdeel meeweegt)

Wat ik wel wat raar vind is dat de x2 niet bij elke proef voor hetzelfde is.
Bijv de ene keer voor middenstap, de andere keer voor halsstrekken.
De ene keer voor contra, de andere keer voor schouderbinnenwaarts.

En ook houding en zit en de hulpen samen vind ik minder. Misschien zit iemand wel keurig maar komen de hulpen niet door ..of andersom.


Ik vind het ook jammer dat houding en zit en effect hulpen zijn samengevoegd. Wordt natuurlijk wel in de hele proef meegenomen, maar het zijn wel essentiële aspecten die van mij een hogere waardering mogen krijgen.

De logica in de dubbeltellers snap ik ook nog niet helemaal.. Als je bijvoorbeeld naar de Lichte Tour kijkt, dan tellen in de PSG de galopappuyementen 1 keer, in de Inter 1 zit een zigzag appuyement en die telt dan dubbel. Dat vind ik logisch. Maar in sommige M2 proeven zit al veel stap, dat zijn dan ook nog dubbeltellers. Dat snap ik niet, ik zou de dubbeltellers juist leggen bij een onderdeel/gang waarvan er wat minder in de proef zit

Nibbit

Berichten: 10431
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 16:17

Ja en kijk naar de lengte van een lijn..

Bijv. in de L1 halsstrekken; XB rechtuit is een cijfer, en XBF teugels op maat een cijfer.
Eigenlijk een beetje dubbel?

In de L2 voegen ze dan weer een heel lang stuk samen; overgang stap-draf + een slangenvolte = 1 cijfer
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 27-02-22 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Dispar_Vulgo

Berichten: 2998
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 16:36

Nibbit schreef:
..

Wat ik wel wat raar vind is dat de x2 niet bij elke proef voor hetzelfde is.
Bijv de ene keer voor middenstap, de andere keer voor halsstrekken.
De ene keer voor contra, de andere keer voor schouderbinnenwaarts.

En ook houding en zit en de hulpen samen vind ik minder. Misschien zit iemand wel keurig maar komen de hulpen niet door ..of andersom.


Opzich wel fijn dat de x2 niet steeds op dezelfde onderdelen is. Mochten dát nou net je moeilijke oefeningen zijn, wordt je ineens wel erg hard afgestraft. Terwijl je normaal makkelijk kon compenseren met andere oefeningen.

Ik vind houding&zit en effect van hulpen wel jammer samen. Zijn toch wezenlijk andere onderdelen!

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 16:56

Nibbit schreef:
Ja en kijk naar de lengte van een lijn..

Bijv. in de L1 halsstrekken; XB rechtuit is een cijfer, en XBF teugels op maat een cijfer.
Eigenlijk een beetje dubbel?

In de L2 voegen ze dan weer een heel lang stuk samen; overgang stap-draf + een slangenvolte = 1 cijfer


Ja ben ik met je eens! Overgangen zouden van mij best wat zwaarder mogen wegen. Ik vind het heel zonde om die als half onderdeel weg te stoppen.

_Gerdien_
Berichten: 670
Geregistreerd: 03-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 21:44

Dispar_Vulgo schreef:
Nibbit schreef:
..

Wat ik wel wat raar vind is dat de x2 niet bij elke proef voor hetzelfde is.
Bijv de ene keer voor middenstap, de andere keer voor halsstrekken.
De ene keer voor contra, de andere keer voor schouderbinnenwaarts.

En ook houding en zit en de hulpen samen vind ik minder. Misschien zit iemand wel keurig maar komen de hulpen niet door ..of andersom.


Opzich wel fijn dat de x2 niet steeds op dezelfde onderdelen is. Mochten dát nou net je moeilijke oefeningen zijn, wordt je ineens wel erg hard afgestraft. Terwijl je normaal makkelijk kon compenseren met andere oefeningen.

Ik vind houding&zit en effect van hulpen wel jammer samen. Zijn toch wezenlijk andere onderdelen!


In L2 en M1 zijn de middenstap allemaal x2.. Dat vind ik wel jammer

haike
Berichten: 13527
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 00:16

Zeepsop schreef:
x_Milou schreef:

Precies! Ik dacht inderdaad vanaf de middenlijn wellicht rijden, maar de oefening staat wel echt bij een letter benoemd…


Ik lees de oefening ook zoals jullie hem lezen. Daar is toch niet over nagedacht :') Als je met de achterbenen op de hoefslag uit wilt komen, moet je met de schouder de ring uit draaien. Ik snap sowieso niet waarom ze dit zo moeilijk maken. Als je zo'n lijntje echt goed gereden krijgt, dan kun je de halve pirouette uit de Lichte Tour ook wel rijden.

Er zijn gelukkig wel wat onlogische lijntjes uit! Wat ik alleen echt niet aankan, zijn die proeven met op één hand schouderbinnenwaarts en de andere hand travers. Ik vind dat echt zo verschrikkelijk onlogisch.



Precies! Ik wacht de filmpjes in de app wel even af, kijken hoe ze het daar doen. :+


'Vroeger' zat deze lijn er ook in, toen draaide je m voor de letter zodat je uitkwam op de binnenhoefslag (hoeveel naar binnen je uitkwam was minder belangrijk dan een goede oefening). Vanuit daar reed je dan in een schuine lijn naar de hoefslag toe.

Milando

Berichten: 165
Geregistreerd: 08-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 09:25

Zeepsop schreef:
'Vroeger' zat deze lijn er ook in, toen draaide je m voor de letter zodat je uitkwam op de binnenhoefslag (hoeveel naar binnen je uitkwam was minder belangrijk dan een goede oefening). Vanuit daar reed je dan in een schuine lijn naar de hoefslag toe.


Ik denk dat het zoiets ook wel zal zijn.. maar vaak geven ze dan wel aan d.m.v. voor E … en dat is in deze oefening niet het geval.

Jackyyb

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 22:46

Wie weet waar je nu een schema te rijden proeven kan vinden maar dat met de nieuwe proeven? :o

Tootz

Berichten: 1043
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:08


HarmanyL

Berichten: 2672
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Nieuwe dressuurproeven vanaf 1 april 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 16:48

Wijken vanaf de hoefslag, wissel je dan wél van been of niet (als je licht rijd). Hier op stal is een leuke discussie ontstaan en beide valt wat voor te zeggen.. kan het bij de KNHS nergens vinden

Maudverkerk
Berichten: 1
Geregistreerd: 27-03-22

Re: Nieuwe dressuurproeven vanaf 1 april 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 17:02

Hoii, even tussendoor. Ik heb 3/4 weken een FNRS-paspoort aangevraagd voor de wedstrijden op mijn manege. Want ik was die van mij kwijt. Weet iemand hoelang dat duurt voor die binnen is? En word hij thuis gestuurd?

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 17:41

HarmanyL schreef:
Wijken vanaf de hoefslag, wissel je dan wél van been of niet (als je licht rijd). Hier op stal is een leuke discussie ontstaan en beide valt wat voor te zeggen.. kan het bij de KNHS nergens vinden


Hmm inderdaad. Je zit op t ‘verkeerde been’ ten opzichte van als je vanaf de middenlijn zou wijken.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 18:03

HarmanyL schreef:
Wijken vanaf de hoefslag, wissel je dan wél van been of niet (als je licht rijd). Hier op stal is een leuke discussie ontstaan en beide valt wat voor te zeggen.. kan het bij de KNHS nergens vinden


Ik doe dit normaal in de training en in mijn optiek wissel je voordat je het wijken inzet. Zeker bij het wijken is het belangrijk dat het binnenachterbeen goed door kan treden en dat is ook de reden dat je op het goede been moet lichtrijden. En je verandert in het lijntje van hand, dus je moet toch wisselen.

Ik ben wel heel benieuwd wat de argumenten zijn om het niet te doen? Ik zie die zelf namelijk niet.

HarmanyL

Berichten: 2672
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 21:50

Bij een gebroken lijn bijvoorbeeld wissel je ook niet van been. Ik dacht dat je rechtsom, dus wijken voor het linkerbeen, bij C weet naar rechts moest, dus dan zou je 2x moeten wisselen.

Maar ik vind wisselen ook beter klinken en voelen ivm het ondertreden van het achterbeen. En je rijd als het ware een omgekeerde links/rechtsomkeert, dus ik heb gewisseld. In elk geval geen commentaar gehad. (Naja 2x een 5, moest meer scharen)