Nieuwe regels voor houders en eigenaars van paarden en ezels in België

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Re: Nieuwe regels voor houders en eigenaars van paarden en ezels in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 14:37

Ik begrijp er ook helemaal niets van. De weide waar mijn paarden staan is niet van mij, maar van een gepensioneerde man. De weide heeft ook geen adres. Nu moet ik aan die gepensioneerde waarschijnlijk dan eerst gaan uitleggen wat een pc is, daarna wat horseid is, en daarna nog zijn weide invoeren? Het lijkt mij vooral veel papierwerk voor niets. Wat gaat die weide nu vertellen aan iets van een ziektebeeld?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 14:46

Citaat:
Je gaat als pensionklant toch niet de stalhouder aanduiden als houder lijkt me

In Nederland wel.
Ik ben in Nederland eigenaar (maar lees hier dat jullie dat niet kennen)
Maar de pension houder, de naam zegt het al
Houd het paard.

Citaat:
De wet onderscheidt bezit van houderschap. Een bezitter houdt een goed voor zichzelf, terwijl een houder een goed voor een ander houdt. Onverminderd de feitelijke beschikking die een houder heeft over een goed weet die houder dat hij niet de bezitter of eigenaar is.

Dit is Nederlands recht. Misschien kun je zoiets ook vinden in de Belgische wet?

Een paard word hier gezien als goed.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 14:53

Ik kijk naar het filmpje en ik krijg alleen maar meer vragen. Versta ik het nu goed dat de Exploitant (dus diegene die de inrichting heeft) dus ook de nodige documentatie nodig heeft (dus paspoort, identificatie, gezondheidsdocumenten) van de paarden. Dus ik geef alles af van mijn paard en mijn enige bewijs dat het nog van mij is, is een regeltje op het internet? 8)7

Edit: ah nee, een kopie is blijkbaar ook voldoende

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:11

Ik lees hier dat je via Horseid 'mijn inrichtingen' moet aanduiden.
Ik zie enkel 'mijn vestigingen' staan.Of is het dat?

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:13

Een register bijhouden, in excel, op je persoonlijke pc, offline, om ziekten te localiseren? Hoe zien ze dat praktisch dan? Overal excels gaan opvragen? >;) Lijkt me niet te doen zo, of mis ik nu iets...

Merlen, bij mij stond er wel effectief mijn inrichting.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:16

Merlen schreef:
Ik lees hier dat je via Horseid 'mijn inrichtingen' moet aanduiden.
Ik zie enkel 'mijn vestigingen' staan.Of is het dat?

Afbeelding

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:17

Ik zie dit.
Afbeelding

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:18

Aha, in je url staat fr, dus je zit op de waalse versie en dit is allicht een vertaling. Pas die fr in je url eens aan naar 'nl' ;)

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:26

Nog steeds hetzelfde.
Afbeelding

Edit:Wel veranderd nu.
Dringend toe aan slaap.
Laatst bijgewerkt door Merlen op 11-02-22 15:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:27

Dat is toch inrichting nu?

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:29

Kiwiaa schreef:
Dat is toch inrichting nu?

Oh,ja,haha.
Te veel aan mijn hoofd vandaag.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:33

Kiwiaa schreef:
Een register bijhouden, in excel, op je persoonlijke pc, offline, om ziekten te localiseren? Hoe zien ze dat praktisch dan? Overal excels gaan opvragen? >;) Lijkt me niet te doen zo, of mis ik nu iets...

Merlen, bij mij stond er wel effectief mijn inrichting.

Nee ik vind het ook een beetje een domme zaak. En ik zit een beetje in dubio ook met mijn eigen paarden. Ik zie die persoon niet zo vaak waar ik de weide van huur, en als ik hem dat allemaal moet uitleggen. En dan langs de andere kant denk ik, misschien moet ik het maar op mijn naam doen maar als ik van die wei ooit vertrek, heb ik ook geen zin om dat bij te houden

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:45

Ik huur ook een wei. Weidebazin zei gewoon dat ik het adres mag ingeven. Als het geen huisnummer heeft kan je ook handmatig op de kaart de ingang aanduiden dan zet je daar zo'n pinnetjes vast. Heb ik ook moeten doen.
Als je weggaat en niet meer huurt kan je de inrichting gewoon weer verwijderen van horseid.

Betreft het register, ik ga gewoon op excel maken en uitprinten en die op stal in een map bijhouden.

Vraag me af hoelang het duurt eer een inrichting goedgekeurd wordt. Mutatie van een paard is al goedgekeurd maar de inrichting nog niet.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 20:09

Inrichting was bij mij volgende dag goedgekeurd :j

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 11:47

Dus het zoals het vervoersbewijs bij schapen en zo. Alsof je voor ieder ritje dat je doet naar het Ki centrum of trainingsrit dat gaat noteren en bijhouden. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 07:51

Dus je wordt op deze manier verplicht om elke pony of paard te registreren qua chip, ook als ze maar even bij jou staan voor bijvoorbeeld verkoop, op pension wegens vakantie van de eigenaar etc?

Mijn paard staat voltijds op pension normaal gezien maar ik huur nog een weide voor mijn pony(s). Echter, in de zomer breng ik mijn paard weleens een dag of weekendje naar die weide. Als ik een cross heb gehad bijvoorbeeld, dan zet ik hem in de avond bij terugkeer af op de weide en pas de dag nadien in de namiddag gaat hij naar stal. Idee: hij kan optimaal ontspannen van de geleverde prestatie. Moet ik dan echt elke keer dat register gaan aanpassen of wat?

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 08:09

Varekaj, als je een stal hebt met meerdere weides dan hoef je dat niet als meerdere inrichtingen te registeren. Ik heb ook een wei 500m verder, echt niet dat ik dat elke dag ga opschrijven hoor :=

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 09:21

Of ieder ritje dat je naar een ki centrum doet voor controle of naar de dierenarts of elk trainingsritje. Echt denken die nu werkelijk dat iemand daar tijd en zin voor heeft. Dat ze dat vragen bij internationianle ruiters zou ik nog snappen. Echter bij de gewone man of vrouw nope dat snap ik niet.

Zoals iemand hier ook al eerder meldde niet iedereen wil op social media zitten en tot nu toe nog steeds niets gehoord op tv of radio of de gewone kranten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 12:50

Kiwiaa schreef:
Varekaj, als je een stal hebt met meerdere weides dan hoef je dat niet als meerdere inrichtingen te registeren. Ik heb ook een wei 500m verder, echt niet dat ik dat elke dag ga opschrijven hoor :=

het probleem is dat de stal volpension is en de huurweide hoort daar niet bij :') Ik huur die apart. Daar staan normaal mijn 2 mini's maar doorheen het jaar zet ik mijn paard daar soms ook eens een dagje of weekendje bij. Zijn dus 2 aparte locaties.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 13:13

Ah op die manier. Ja dan lijkt het wel zo dat je dat moet registeren >;) of dat haalbaar is...

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 17:03

Mijn inrichting is goedgekeurd.
Je moet niet al je weides doorgeven slechts één plaats dus heb ik mijn kleine paddock aan huis gekozen.
Waarom weet ik niet maar ik denk dat het slim was om het op deze manier te doen.Iets met addertje onder het gras.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 17:22

Varekaj schreef:
Kiwiaa schreef:

het probleem is dat de stal volpension is en de huurweide hoort daar niet bij :') Ik huur die apart. Daar staan normaal mijn 2 mini's maar doorheen het jaar zet ik mijn paard daar soms ook eens een dagje of weekendje bij. Zijn dus 2 aparte locaties.

Maar als ze ergens minder dan 30 dagen staan moet je toch niet wijzigen? Of heb ik me iets laten wijsmaken.

Ik probeer alles te snappen met hulp van dit topic maar het wordt alleen erger :+

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 18:44

Granoek schreef:
Maar als ze ergens minder dan 30 dagen staan moet je toch niet wijzigen? Of heb ik me iets laten wijsmaken.

Niet in de databank, maar wel in je register.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 18:54

Ik vraag mij af hoe het zit met paarden van buitenlandse eigenaren. Ik heb een paard op stal die vorige week vanuit Zweden gekomen is. Ik mag dit paard dit jaar gebruiken voor een veulen te fokken en als het veulen gespeend wordt gaat dit paard dus terug naar Zweden. De eigenaar blijft dus de Zweedse nationaliteit behouden, enkel het paard is in België nu voor een jaartje. Hoe moet ik deze dan op mijn verblijfplaats registeren ? Paard staat niet in horseid want de eigenaar is Zweeds :?
Mijn andere paarden zijn ondertussen bijna allemaal in orde, heb er nog 1 die nog moet goedgekeurd worden

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 21:56

Eilandje schreef:
Granoek schreef:

Niet in de databank, maar wel in je register.

Ohh gut ben er nog niet vanaf dus
Duurt bij mij trouwens wel lang voor het goedgekeurd wordt