Frans Burgers praat over garantietermijn paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:50

Kendra schreef:
Er kan dus ook een hoop gedoe ontstaan als het gaat om de rijderij …. Verkoop je een brave en krijg je na een jaar een verreden bok terug?

Nou nee, wel binnen het jaar :+ Maar dat zou inderdaad zomaar kunnen gebeuren. Dan moet de verkoper (en dat gaat dus alleen op als die bedrijfsmatig verkoopt) dus bewijzen dat dat niet door hem/haar die een braaf gezond en goed gereden paard heeft verkocht komt, maar door de koper. En dat lijkt me bijna niet te doen.

Al vraag ik me af hoe vaak er echt een beroep op werd gedaan toen de termijn nog een half jaar was. In de paar gevallen die ik in mijn nabije omgeving heb gezien is er of voor gekozen het paard te houden, of er is door de verkoper een halfbakken vergoeding(sregeling) voorgesteld. Het wereldje is uiteindelijk best vrij klein en ik heb de indruk dat mensen toch snel bang (voor wat weet ik dan niet precies) lijken om echt stappen te ondernemen.

Edit: hier http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=133682 gewoon te vinden als je googelt op non-conformiteit bij dieren, vind je vanaf hoofdstuk 3 veel uitleg en voorbeelden. Het is weliswaar een oudere scriptie, dus dit gaat nog niet om een termijn van een jaar, maar qua inhoud maakt dat verder niet uit. Het is wat leeswerk, maar wel de moeite waard.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:00

Iedereen spreekt over garantietermijn, zelfs in officiële berichten. Het is geen garantie, maar een omgekeerde bewijslast. Dwz dat de verkoper moet aantonen dat het gebrek er bij verkoop nog niet was. Dus niet dat je een paard bij elk gebrek mag teruggeven. Ik spreek uit ervaring dat het zelfs met deze omgekeerde bewijslast nog heel lastig is als koper...

Anoniem

Re: Frans Burgers praat over garantietermijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:01

Ik las Franse burgers. :(:)