Zweepgebruik verboden bij Zweedse paardenrennen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 19:43

Je moet je niet kwaad maken op mij e zeg :+ :D

En die neveneffecten zijn zowel bij reuen als teven?
Waarom wordt er doorgaans gecastreerd trouwens bij honden?

Bij katten/paarden snap ik het.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:13

Het is hier helemaal niet verboden om honden te castreren (dat was het wel tot 1989). Gecastreerde reuen mogen alleen niet naar shows.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 11:20

ruitje schreef:
Niet alleen in Scandinavië hoor :) . In de draf en rensport staan er al jaren boetes op overmatig zweepgebruik en in de drafsport in NL is sinds een aantal jaar zweepgebruik op een aantal van onze wedstrijden verboden.

Dat laatste is wel nog steeds een punt van discussie, dit is namelijk op kortebaanwedstrijden. Dit zijn wedstrijden met veel omgevingsfactoren. De zweep is natuurlijk op de kar ook een stuk correctie als een paard denkt: 'Omg een paraplu, ik draai hier nu direct om' , dan kan de zweep laten zien het verschil zijn tussen je kar in puin of niet :+

Waar ik hiermee dus stoei is het conflict tussen: Dan moet je een paard dat maar leren versus: een zweep rijd voor niks mee en als je hem correct gebruikt is het een onderdeel van je basis/opleiding bij een paard.

Ik denk dat we uiteindelijk ook in NL op een compleet verbod uit gaan komen, voornamelijk onder de maatschappelijke druk. En dat is eigenlijk zonde want als iedereen hem zou gebruiken waar hij voor bedoeld was, dan is dat mogelijk niet nodig :)

Ik hoop het niet want mennen zonder zweep kan levensgevaarlijk zijn. Dan heb je toch echt een aanwijsstok nodig omdat je geen been hebt. En een paard is en blijft een vluchtdier..mensen die zulke dingen niet begrijpen zouden niet dit soort beslissingen mogen maken imo.

Het ligt niet aan de hulpmiddelen maar aan de mensen die ze op een verkeerde manier gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 11:27

Elisa2 schreef:
ruitje schreef:
Niet alleen in Scandinavië hoor :) . In de draf en rensport staan er al jaren boetes op overmatig zweepgebruik en in de drafsport in NL is sinds een aantal jaar zweepgebruik op een aantal van onze wedstrijden verboden.

Dat laatste is wel nog steeds een punt van discussie, dit is namelijk op kortebaanwedstrijden. Dit zijn wedstrijden met veel omgevingsfactoren. De zweep is natuurlijk op de kar ook een stuk correctie als een paard denkt: 'Omg een paraplu, ik draai hier nu direct om' , dan kan de zweep laten zien het verschil zijn tussen je kar in puin of niet :+

Waar ik hiermee dus stoei is het conflict tussen: Dan moet je een paard dat maar leren versus: een zweep rijd voor niks mee en als je hem correct gebruikt is het een onderdeel van je basis/opleiding bij een paard.

Ik denk dat we uiteindelijk ook in NL op een compleet verbod uit gaan komen, voornamelijk onder de maatschappelijke druk. En dat is eigenlijk zonde want als iedereen hem zou gebruiken waar hij voor bedoeld was, dan is dat mogelijk niet nodig :)

Ik hoop het niet want mennen zonder zweep kan levensgevaarlijk zijn. Dan heb je toch echt een aanwijsstok nodig omdat je geen been hebt. En een paard is en blijft een vluchtdier..mensen die zulke dingen niet begrijpen zouden niet dit soort beslissingen mogen maken imo.

Het ligt niet aan de hulpmiddelen maar aan de mensen die ze op een verkeerde manier gebruiken.
En daarom zijn er dus strenge regels voor. :j

Dit is trouwens een klein lijstje met de dingen die je als jockey een boete en/of schorsing opleveren om je zonden te overdenken:
1. Te vaak, ongeacht of dat 1 keer of 6 keer is.
2. Verkeerd vastgehouden.
3. Verkeerde plek.
4. Verkeerde manier.
5. Verkeerde moment.
6. Verkeerde kant (als je daarmee een gevaarlijke situatie veroorzaakt).
7. Te hard (dus als ze een striem achterlaten).
8. Als het paard geen kans meer maakt om zijn plaatsing te verbeteren.
9. Als je paard dusdanig ver voor ligt dat de rest van het veld geen bedreiging meer vormt.
10. Als je het paard te weinig tijd hebt gegeven om te reageren op de zweephulp.

11. Als ze vinden dat je de afgelopen 6 maanden te vaak op het matje geroepen bent voor je zweepgebruik: extra schorsing bovenop de schorsingen die je al hebt gehad.

En in tegenstelling tot bij de FEI worden deze regels heel strak nageleefd en worden de beelden van elke race geanalyseerd door de stewards, of je nou Frankie Dettori, Oisín Murphy of Jack-the-apprentice bent. :=

Elisa2

Re: Zweepgebruik verboden bij Zweedse paardenrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 11:29

Goede zaak hoor! het ziet er gewoon bij de races al snel heel naar uit denk ik als je bovenstaande allemaal niet weet. Dan is ook goede voorlichting zoals hier nu gebeurd weer heel belangrijk.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:00

Om even een vraag van een pagina terug te beantwoorden:
De voornaamste reden om honden te castreren is ook gewoon hormonale gedragsproblemen. Zonder die aanleiding zou ik t ook niet adviseren.

Mijn voedsters (vrouwelijke konijnen) laat ik wel standaard castreren als ik er geen nest mee wil (maar ook daarna dan). Dit vanwege een ontzettend vergroot risico op baarmoederkanker.

Lang verhaal kort, zonder reden is het niet nodig, maar een compleet verbod vind ik te heftig. Sommige honden, dieren, etc doe je echt een plezier om te laten helpen en dat zijn de risico's waard.

Super interessant topic dit trouwens. Ik zie soms filmpjes van jockeys die maar blijven slaan met die zweep. Ik wist niet dat er zo veel regels omheen zaten, denk gelijk anders over de rensport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:55

9/10 keer dat je een zweep”slag” ziet, is het slechts zwaaien, dat doen ze ook om in het ritme van de galopsprongen te komen omdat er door de rijwind best hard aan je zweep getrokken wordt, dus heb je niet genoeg of het juiste momentum, raak je je zweep kwijt. Ik zal even op zoek gaan naar een filmpje waarin ze oefenen op een equicizer, dan kun je goed zien hoe het werkt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 15:04

Maar waarom moet die "dreiging" van die zweep er zijn?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 15:08

DuoPenotti schreef:

Zodat ze niet tegen een ander paard op lopen als ze bv door vermoeidheid uit hun spoor lopen, dus ipv rechtuit over de buitenschouder "vallen" en in spoor van paard er naast of schuin achter ze terecht komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 15:11

Oh dat klinkt wel weer logisch :j
Al vind ik vermoeidheid een discutabele reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 15:42

DuoPenotti schreef:
Omdat je arm niet lang genoeg is om even langs het hoofd te zwaaien. :+ Het is gewoon een visuele hulp, zoals ik al eerder aangaf slechts bedoeld om het dier te vertellen: "hier zit wat, rechtuit blijven lopen" geen "waag het niet om nog verder te driften, of je krijgt een lel." Veel work riders zitten hele ochtenden met hun zweep te spelen, te draaien, te zwaaien als ze van en naar de gallops rijden en daar kijken de paarden niet van op of om, het is puur in de race dat ze dan weten: o, even op blijven letten.

DuoPenotti schreef:
Oh dat klinkt wel weer logisch :j
Al vind ik vermoeidheid een discutabele reden.
Vermoeidheid, onbalans, gebrek aan concentratie, allemaal redenen waarom en paard kan gaan driften, feit is dat driften gewoon ongewenst en levensgevaarlijk is.

Vanaf 4:32 is er een uitleg en slowmotion beeld van hoe het in z'n werk gaat met vanaf 6:46 twee voorbeelden van hoe het niet moet en waarom een zweep in sommige gevallen dus noodzakelijk is uit veiligheidsoverwegingen (maar hier juist het tegenovergestelde bereikt), gevolgd door twee voorbeelden van correct en effectief gebruik van de zweep en een lijstje van stappen die jockeys eerst doorlopen voordat ze de zweep gebruiken:
1. Is het paard in balans en in het juiste ritme?
2. Stemgebruik.
3. Knijpen met je benen of (dit is meer voor jumps jockeys) toch aandrijven met je benen.
4. 'Change of hands,' ook een hulp om je paard te vertellen dat hij een versnelling hoger moet.
5. Pushen: laag op het paard gaan zitten en letterlijk 'duwen' met je lichaam.
6. Het paard de zweep laten zien.
7. Besluiten of je überhaupt op koers ligt voor een plaatsing en je paard nog genoeg in de tank heeft om het vol te houden.