En die neveneffecten zijn zowel bij reuen als teven?
Waarom wordt er doorgaans gecastreerd trouwens bij honden?
Bij katten/paarden snap ik het.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ruitje schreef:Niet alleen in Scandinavië hoor. In de draf en rensport staan er al jaren boetes op overmatig zweepgebruik en in de drafsport in NL is sinds een aantal jaar zweepgebruik op een aantal van onze wedstrijden verboden.
Dat laatste is wel nog steeds een punt van discussie, dit is namelijk op kortebaanwedstrijden. Dit zijn wedstrijden met veel omgevingsfactoren. De zweep is natuurlijk op de kar ook een stuk correctie als een paard denkt: 'Omg een paraplu, ik draai hier nu direct om' , dan kan de zweep laten zien het verschil zijn tussen je kar in puin of niet
Waar ik hiermee dus stoei is het conflict tussen: Dan moet je een paard dat maar leren versus: een zweep rijd voor niks mee en als je hem correct gebruikt is het een onderdeel van je basis/opleiding bij een paard.
Ik denk dat we uiteindelijk ook in NL op een compleet verbod uit gaan komen, voornamelijk onder de maatschappelijke druk. En dat is eigenlijk zonde want als iedereen hem zou gebruiken waar hij voor bedoeld was, dan is dat mogelijk niet nodig
Elisa2 schreef:En daarom zijn er dus strenge regels voor.ruitje schreef:Niet alleen in Scandinavië hoor. In de draf en rensport staan er al jaren boetes op overmatig zweepgebruik en in de drafsport in NL is sinds een aantal jaar zweepgebruik op een aantal van onze wedstrijden verboden.
Dat laatste is wel nog steeds een punt van discussie, dit is namelijk op kortebaanwedstrijden. Dit zijn wedstrijden met veel omgevingsfactoren. De zweep is natuurlijk op de kar ook een stuk correctie als een paard denkt: 'Omg een paraplu, ik draai hier nu direct om' , dan kan de zweep laten zien het verschil zijn tussen je kar in puin of niet
Waar ik hiermee dus stoei is het conflict tussen: Dan moet je een paard dat maar leren versus: een zweep rijd voor niks mee en als je hem correct gebruikt is het een onderdeel van je basis/opleiding bij een paard.
Ik denk dat we uiteindelijk ook in NL op een compleet verbod uit gaan komen, voornamelijk onder de maatschappelijke druk. En dat is eigenlijk zonde want als iedereen hem zou gebruiken waar hij voor bedoeld was, dan is dat mogelijk niet nodig
Ik hoop het niet want mennen zonder zweep kan levensgevaarlijk zijn. Dan heb je toch echt een aanwijsstok nodig omdat je geen been hebt. En een paard is en blijft een vluchtdier..mensen die zulke dingen niet begrijpen zouden niet dit soort beslissingen mogen maken imo.
Het ligt niet aan de hulpmiddelen maar aan de mensen die ze op een verkeerde manier gebruiken.
DuoPenotti schreef:Omdat je arm niet lang genoeg is om even langs het hoofd te zwaaien.Maar waarom moet die "dreiging" van die zweep er zijn?
DuoPenotti schreef:Vermoeidheid, onbalans, gebrek aan concentratie, allemaal redenen waarom en paard kan gaan driften, feit is dat driften gewoon ongewenst en levensgevaarlijk is.Oh dat klinkt wel weer logisch
Al vind ik vermoeidheid een discutabele reden.