Garantietermijn paard wordt toch één jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:04

Ibbel schreef:
Ik vraag me ook af hoe men zich dit voor zich ziet in de melkveehandel. Je koopt een drachtige melkkoe, kalf wordt netjes geboren, en koe is niet meer drachtig te krijgen. Dus op termijn geen melk meer. Krijg je dan ook je geld terug als melkveehouder?

Je koopt een slachtstiertje, beest wil niet goed groeien/kwakkelt zonder duidelijke reden, levert onvoldoende op. Ligt het aan de handelaar die jou dat stiertje van een paar weken heeft verkocht?

Maar in die gevallen is er meestal geen sprake van een koopovereenkomst tussen handelaar en consument toch? Want een veehouder koopt de koe, of het stiertje, bedrijfsmatig. Oftewel geen consumentenkoop. En dan gaat dit allemaal niet op.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:07

De vraag is: was er al een gebrek bij de verkoop aan de consument.
Op een professionele verkoper zal indien daartoe aangesproken door de consument binnen een jaar na de koop de bewijslast rusten dat er geen gebrek was.

GabberGill

Re: Garantietermijn paard wordt toch één jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:14

Als ik garantie krijg op mijn waterkoker betekent dit dat hij het bijv 2 jaar hoort te doen.

Moet een paard het nu ook een jaar lang blijven doen of is dit gewoon weer het stukje wel of niet correct aangekocht?

Ik zou er namelijk niet blij van worden als ik een goed paard verkoop en deze terugkrijg als een verpest en kapot dier.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:23

Het gaat niet om garantie zoals ik hierboven heb geprobeerd uit te leggen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:27

Sandra_H schreef:
Maar in die gevallen is er meestal geen sprake van een koopovereenkomst tussen handelaar en consument toch? Want een veehouder koopt de koe, of het stiertje, bedrijfsmatig. Oftewel geen consumentenkoop. En dan gaat dit allemaal niet op.

Maar in de OP staat toch dat BBB problemen voorziet met rechtszaken van aangekochte sportpaarden? Die worden toch ook door professionals in de sport gekocht van professionele handelaren? Dat is toch ook geen consumentengebeuren?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:30

Ibbel schreef:
Sandra_H schreef:

Maar in de OP staat toch dat BBB problemen voorziet met rechtszaken van aangekochte sportpaarden? Die worden toch ook door professionals in de sport gekocht van professionele handelaren? Dat is toch ook geen consumentengebeuren?

Nee bij verkoop van bedrijf naar bedrijf is er geen probleem.
Wel als het sportpaard van een professionele stal gekocht wordt door een particulier.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 12:11

En wat nu als een paard binnen die termijn overlijdt?
Als jonge gezonde mensen een hartstilstand kunnen krijgen, dan kunnen paarden dat ook.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 12:17

Ibbel schreef:
Sandra_H schreef:

ik als particulier kan toch ook een sportpaard kopen?

Ik denk dat er niets meer verkocht gaat worden zonder compleet röntgen onderzoek.
En dat het nog minder betaalbaar gaat worden voor de particulier die geen duur sportpaard zoekt.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 12:23

henshem schreef:
Het gaat niet om garantie zoals ik hierboven heb geprobeerd uit te leggen.

klopt, maar in de berichtgeving overal wordt het wettelijke garantie genoemd, terwijl het dat inderdaad helemaal niet is. Dus het is niet onlogisch dat iedereen het over garantie heeft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 12:33

hoefnageltje schreef:
En wat nu als een paard binnen die termijn overlijdt?
Als jonge gezonde mensen een hartstilstand kunnen krijgen, dan kunnen paarden dat ook.

Dan heb je kans als verkoper dat je moet gaan bewijzen dat hij geen aangeboren hartafwijking of ander probleem had .Vooral ook bij puppies zijn er best veel die zodanige aangeboren problemen hebben dat ze inderdaad binnen 1 jaar dood kunnen zijn. Eigenlijk denk ik dat die nieuwe wet voornamelijk tegen zoiets gericht is.Ik vind een jaar ook wel lang omdat hij inderdaad bij de koper verpest kan zijn.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 12:53

Zelfs in de topsport is allang niet iedereen een prof, daar worden de rechtszaken verwacht denk ik, niet bij particulieren die ooit een keer een recreatiepony hebben gekocht.

DuoPenotti schreef:
Ibbel schreef:

Ik denk dat er niets meer verkocht gaat worden zonder compleet röntgen onderzoek.
En dat het nog minder betaalbaar gaat worden voor de particulier die geen duur sportpaard zoekt.

Je kan altijd bij een particulier kopen en dan verandert er niets ;) En dan bedoel ik een echte particulier, geen verkapte handelaar die maandelijks nieuwe paarden te koop heeft staan maar zich als particulier voordoet omdat die geen KvK-inschrijving heeft := daar wordt volgens mij zo doorheen geprikt als het puntje bij het paaltje komt.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:04

Ik denk dat dit een verkapte manier is om de paardenhandel aan banden te leggen...

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:18

Het geldt voor alle ‘zaken’ dus ook voor dieren. Er is dus geen uitzondering gekomen voor dieren.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:24

[/quote]

En dat het nog minder betaalbaar gaat worden voor de particulier die geen duur sportpaard zoekt.[/quote]

Je kan altijd bij een particulier kopen en dan verandert er niets ;) En dan bedoel ik een echte particulier, geen verkapte handelaar die maandelijks nieuwe paarden te koop heeft staan maar zich als particulier voordoet omdat die geen KvK-inschrijving heeft := daar wordt volgens mij zo doorheen geprikt als het puntje bij het paaltje komt.[/quote]

Ook een particulier mag geen informatie achter houden. De bewijslast dat er een gebrek was ten tijde van de koop ligt dan alleen bij de koper i.p.v. bij de verkoper. De koper kan zich al heel lang niet meer beroepen op verborgen gebreken in de zin van dat hij ook niet wist dat er ten tijde van de verkoop een gebrek was.

De zesmaands of nu twaalfmaands termijn ziet alleen op de omgekeerde bewijslast (dus binnen die termijn moet verkoper bewijzen bij consumentkoop dat het gebrek er niet was ten tijde van de koop).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:40

Eigenlijk jammer dat men zo achterdochtig is als het om paarden kopen/verkopen gaat. Er zijn zat verkopers die wel eerlijk zijn.

Tegenwoordig kun je met uitgebreid keuren, bloedonderzoek enz al heel veel uitsluiten. Verder je gezonde verstand gebruiken. Past het paard wel bij je gebruiksdoel e.d

Denk dat het daar juist vaak mis gaat, dat gezonde verstand. Mensen die eigenlijk te onervaren zijn en/of zich blind staren op een paard wat ze willen hebben.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:07

Popstra schreef:
Eigenlijk jammer dat men zo achterdochtig is als het om paarden kopen/verkopen gaat. Er zijn zat verkopers die wel eerlijk zijn.

Tegenwoordig kun je met uitgebreid keuren, bloedonderzoek enz al heel veel uitsluiten. Verder je gezonde verstand gebruiken. Past het paard wel bij je gebruiksdoel e.d

Denk dat het daar juist vaak mis gaat, dat gezonde verstand. Mensen die eigenlijk te onervaren zijn en/of zich blind staren op een paard wat ze willen hebben.

Maar hoe kan de doorsnee koper beoordelen of hij/zij te maken heeft met een eerlijke verkoper? En dan nog gaat het hier niet persee over oneerlijke verkopers. Ook een eerlijke verkoper kan onbedoeld een paard met een verborgen gebrek verkopen (zeker de handelaren die snel doorverkopen) of een paard zonder gebrek waarvan hij dan later met een beetje pech moet zien te bewijzen dat er bij de verkoop niets aan de hand was.

Ik vraag me af of je dat zou kunnen ondervangen door voor verkoop de koper te verplichten helemaal te laten keuren, incl foto's en bloed. Maar dan nog zou dat nooit helemaal waterdicht zijn.

Verder helemaal eens hoor, zeker v.w.b. dat gezonde verstand gaat het te vaak fout en komen onervaren mensen thuis met een paard wat eigenlijk een maatje te groot is. Maar als daar dus problemen uit voortkomen (al dan niet lichamelijk, bij het paard dan) dan krijgt de verkoper dat dus op zijn bord.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:45

Hoe het wordt:
voor professionals aan elkaar, en voor particulieren aan elkaar verandert er niets (en er bestaat niet zoiets als een driemaandentermijn). Voor professionals die aan particulieren verkopen, verandert er dat een gebrek dat eerst binnen een half jaar aan het licht kwam, vermoed wordt al aanwezig te zijn geweest op het moment van leveren en nu bestaat dat vermoeden gedurende een jaar. Veel ('snelle') handelaren hebben daar geen zin in en nemen het paard dan terug, zodat het in de volksmond als een garantie aanvoelt.

Wat dus nóg relevanter wordt, en nóg meer in het belang van de verkoper: dat vast staat hoe het paard er bij de levering voor heeft gestaan. Nu zie je nog vaak staan 'keuren mag, k.k.', maar als particuliere koper volsta je met zeggen: zijn er ooit bijzonderheden geweest, is hij kreupel geweest, aan welke aandoeningen is hij ooit behandeld en welke eigenaardigheidjes zie je aan het gedrag. De verkoper zegt dan: nooit iets gehad, paard is fantastisch, en is braver dan braaf. En dat is dus vrij onhandig. Want gaat het mis, dan ligt de bal bij jou als verkoper.

Wat verkopers dus moeten gaan doen, is uitgebreide documentatie bijhouden over het paard dat ze verkopen. Het hele medische trackrecord (dat zie ik overigens sowieso vaker, dat er een gehele uitdraai van de veterinaire kaart wordt gevraagd en overgelegd, maar bij de 'snelle handel' of de import zal je dat niet snel zien), en alle bijzonderheden. Want wat je gemeld hebt, is niet verborgen meer (als voldoende duidelijk en gespecificeerd). Vervolgens is het vooral aan de verkoper om een heel uitgebreid medisch document te hebben van exact het moment van overdracht. Want daaruit moet de verkoper in geval van problemen, kunnen putten.

Wat je ook vaker ziet (m.n. in het hogere segment), en als gevolg hiervan nog vaker gaat zien, is dat professionals zeggen: prima dat je hier een beest koopt, maar hij blijft nog enkele maanden hier staan. Hij is van jou, maar wij gaan jou begeleiden in hoe wíj met het paard omgaan en daarmee een zachte overdracht garanderen. Daarmee vergroot je als professional de kans dat het goed gaat, en gaat het (na de verhuizing) alsnog mis, dan kan je makkelijker zeggen: dit probleem zit niet in het paard, want zolang het bij ons stond, ging het prima. Bovendien ken je je klant dan beter en los je dingen makkelijk op. Maar goed: wie heeft er zin om zijn nieuwe paard nog vier maanden aan de andere kant van het land te laten staan?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:44

Sandra_H schreef:
Popstra schreef:

Maar hoe kan de doorsnee koper beoordelen of hij/zij te maken heeft met een eerlijke verkoper? En dan nog gaat het hier niet persee over oneerlijke verkopers. Ook een eerlijke verkoper kan onbedoeld een paard met een verborgen gebrek verkopen (zeker de handelaren die snel doorverkopen) of een paard zonder gebrek waarvan hij dan later met een beetje pech moet zien te bewijzen dat er bij de verkoop niets aan de hand was.

Ik vraag me af of je dat zou kunnen ondervangen door voor verkoop de koper te verplichten helemaal te laten keuren, incl foto's en bloed. Maar dan nog zou dat nooit helemaal waterdicht zijn.

Verder helemaal eens hoor, zeker v.w.b. dat gezonde verstand gaat het te vaak fout en komen onervaren mensen thuis met een paard wat eigenlijk een maatje te groot is. Maar als daar dus problemen uit voortkomen (al dan niet lichamelijk, bij het paard dan) dan krijgt de verkoper dat dus op zijn bord.

Ten eerste er even vanuit gaande we het over een meer ervaren ruiter hebben die een passend sportpaard zoekt. Die ervaren ruiter heeft een trainer die zowiezo al contacten in de wedstrijd wereld heeft waar men weet wat goede paarden zijn en waar je wel of niet moet wezen. Deze paarden worden zonder geadverteerd te worden zowiezo al verkocht.
Die trainer weet ook wat jou past.
En dan betreffende verborgen gebreken, die moeten nu juist aan het licht komen tijdens een keuring. Aan de koper de taak hoe uitgebreid deze dit wil laten doen. ( je kan er zelfs een cardioloog bij laten komen)
Wellicht ze beter daar wat regels in kunnen verplichten. Het keuren dus en dan een contract laten maken ( zoals in Duitsland gebruikelijk is)

Nu is het ook zo mensen die al langer in de sport mee lopen niet zo heel veel problemen zien in een gebrekje bij een bewezen goed presterend paard en deze evenzogoed voor een hoop geld de deur uit gaat. Deze Paarden met een bemerking niet laten staan en ze die evt samen met hun arts kunnen managen.
Dit omdat het gewoon een rete goede knol is.

Jou taak als koper zijnde is de onderzoeks plicht!

Dan heb je ook altijd nog de kopers die het nooit leren en altijd met ,rotzooi, thuis komen.
Vaak weer onervaren zonder begeleiding en beperkt budget. Die waarvan je denkt ,,wat heeft die nou weer gekocht??,, en vaak een hele verzameling van ,net niet, paardjes op stal. Die gaan het nooit leren.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:04

Popstra, Absoluut mee eens hoor, maar tussen beide groepen (de meer ervaren ruiter met de trainer etc en degenen die het nooit gaan leren) zit nog een heel groot gat. Wat mij betreft mogen ze het keuren (en dan niet alleen klinisch) inderdaad gaan verplichten, en dan niet alleen de sportpaarden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:37

Precies, denk dat je daar meer aan hebt

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:53

Popstra schreef:

Nogmaals deze regelgeving geldt niet alleen voor paarden maar voor alle zaken. Bij andere zaken is de consumentenbescherming dus hetzelfde geregeld.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:57

[quote=]

Jou taak als koper zijnde is de onderzoeks plicht!.[/quote]

De onderzoeksplicht speelt pas een rol als door de verkoper aan de mededelingsplicht is voldaan. Nb sorry quote is niet helemaal goed gegaan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:24

Uiteindelijk moet er wel geklaagd worden met een gebrek dat te antedateren is tot voor de verkoopdatum.
Met een heleboel gebreken is antedateren tot een half jaar terug al niet te doen en dus tot een jaar terug net zo goed niet.

Een rechter gaat echt niet zomaar mee bij een kreupel paard of een paard dat eerst een 7 maanden braaf was en toen onhandelbaar werd oid.
Je moet nl óók binnen een redelijke termijn na het constateren van de non-conformiteit de verkoper informeren.
Dus als je een 3/4 jaar lang lol hebt met een bomproof of niet kreupele pony en dan pas gaat melden dat er wat niet klopt, zul je ook echt wel met een dierenarts rapport met antedatering moeten komen om dat te kunnen indienen bij de rechter.

En er zijn nu al heel veel zaken die de rechter niet halen omdat dierenartsen zich niet branden aan een antedatering.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:52

Ook dat is een ,grijs, dingetje, dat na zoveel maanden onhandelbaar worden. Wat zeg ik!? Dat kan na een paar weken al

Dat kan natuurlijk aan de huidige eigenaar liggen die het dier uiteindelijk toch niet kan handelen. Meestal wel het geval.
Geen klik hebben kun je niet de verantwoording bij de verkoper voor neer leggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:54

FloortjeM schreef:
Hoe het wordt:
voor professionals aan elkaar, en voor particulieren aan elkaar verandert er niets (en er bestaat niet zoiets als een driemaandentermijn). Voor professionals die aan particulieren verkopen, verandert er dat een gebrek dat eerst binnen een half jaar aan het licht kwam, vermoed wordt al aanwezig te zijn geweest op het moment van leveren en nu bestaat dat vermoeden gedurende een jaar. Veel ('snelle') handelaren hebben daar geen zin in en nemen het paard dan terug, zodat het in de volksmond als een garantie aanvoelt.

Wat dus nóg relevanter wordt, en nóg meer in het belang van de verkoper: dat vast staat hoe het paard er bij de levering voor heeft gestaan. Nu zie je nog vaak staan 'keuren mag, k.k.', maar als particuliere koper volsta je met zeggen: zijn er ooit bijzonderheden geweest, is hij kreupel geweest, aan welke aandoeningen is hij ooit behandeld en welke eigenaardigheidjes zie je aan het gedrag. De verkoper zegt dan: nooit iets gehad, paard is fantastisch, en is braver dan braaf. En dat is dus vrij onhandig. Want gaat het mis, dan ligt de bal bij jou als verkoper.

Wat verkopers dus moeten gaan doen, is uitgebreide documentatie bijhouden over het paard dat ze verkopen. Het hele medische trackrecord (dat zie ik overigens sowieso vaker, dat er een gehele uitdraai van de veterinaire kaart wordt gevraagd en overgelegd, maar bij de 'snelle handel' of de import zal je dat niet snel zien), en alle bijzonderheden. Want wat je gemeld hebt, is niet verborgen meer (als voldoende duidelijk en gespecificeerd). Vervolgens is het vooral aan de verkoper om een heel uitgebreid medisch document te hebben van exact het moment van overdracht. Want daaruit moet de verkoper in geval van problemen, kunnen putten.

Wat je ook vaker ziet (m.n. in het hogere segment), en als gevolg hiervan nog vaker gaat zien, is dat professionals zeggen: prima dat je hier een beest koopt, maar hij blijft nog enkele maanden hier staan. Hij is van jou, maar wij gaan jou begeleiden in hoe wíj met het paard omgaan en daarmee een zachte overdracht garanderen. Daarmee vergroot je als professional de kans dat het goed gaat, en gaat het (na de verhuizing) alsnog mis, dan kan je makkelijker zeggen: dit probleem zit niet in het paard, want zolang het bij ons stond, ging het prima. Bovendien ken je je klant dan beter en los je dingen makkelijk op. Maar goed: wie heeft er zin om zijn nieuwe paard nog vier maanden aan de andere kant van het land te laten staan?

Bedankt voor de verduidelijking.

Dat laatste is geen slechte zaak denk ik, maar het wordt wel lastiger zo aan alle kanten.

Ook alle medische gegevens van een paard bijhouden en zelf van top tot teen laten keuren als verkoper vind ik erg ver gaan. Heeft de koper dan helemaal geen onderzoeksplicht meer?

Ik zit me heel erg af te vragen of dit allemaal nu in het belang van de paarden gaat zijn, of dat er nu een heleboel paarden tussen wal en schip gaan vallen en wellicht voor een gebrek/ beperking waar ze prima mee kunnen leven afgemaakt gaan worden vanwege al dit gedoe.