Kijktip: Ongeoorloofde trainingsmethoden in de paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Kijktip: Ongeoorloofde trainingsmethoden in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 07:40

Ik heb een rondje gegoogled en lees dat barreren verboden is, en toucheren wel is toegestaan... Ik heb geen verstand van springen, is dat zo? Of is dat alleen in Duitsland, of hoe werkt dat eigenlijk?

(ik moet bij zulke berichten altijd denken aan de zin: 'je kunt paarden niet dwingen, dan werken ze niet voor je, ze moeten het leuk vinden' en dan denk ik 'dan dwing je niet hard genoeg, naieveling'.) Het is aan de ene kant jammer dat 1 persoon de wind pakt van iets wat denk best wel regelmatig voorkomt? Niet perse barreren, maar gewoon dingen doen om het onderste uit de kan te halen voor de winst?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 07:56

Je hoort toch ook wel eens bij de bezichtigingen van de jonge kwpn hengsten dat een beoordeling van een jonge hengst wordt stilgelegd/niet uitgevoerd omdat ze het springen al niet natuurlijk eruit vinden zien.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 08:00

Ik denk bij dit soort filmpjes ook altijd van dit is nu toevallig op film vastgesteld, hoeveel zal er dan nog op andere plekken achter de deuren gebeuren?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 08:11

Heel veel gebeurd er. En niet alleen in het springen. Daar waar veel geld belangrijk is, houd het dieren welzijn op. En zeker in de paarden komt de verandering niet spontaan. Kijk alleen maar naar het korte staarten verhaal in de trekpaarden. Misschien is het dus wel tijd om openlijk afstand te nemen van de sport op bokt.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 08:49

Ik werd een beetje misselijk bij het zien van die balk met stekels erop... :\ %)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 08:57

Stekelbalk heb ik nog nooit gezien. Wel bij het vrijspringen dat de balk iets omhoog werd gedaan tijdens de sprong. Gebeurt volgens mij overal wel bij de grote stallen. Maar verwonden wil niemand toch? Die stekelbalk is walgelijk, dat wil je toch ook niet?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:05

Jeetje... nu moet ik toch eens gaan zoeken, wanneer toen het schandaal was rond om Schockemöhle .
Was in de 80er of 90er Jahren .
Toen werd het " barren" uitgevoerd met rechts en links een man en de complete stang werd omhoog getild. Dit in combi met irriterende spul onder de peesbeschermers...
Het was in die tijd dat Beerbaum en Sloothaak, Nieberg ,enz aan de absolute top stonden ...

Juist de "Elite" sprak er Schande van. Ik was toen freelancer voor n paar Duitse bladen en vaak op de internationale springwedstrijden.

Van Beerbaum verbaast het mij toch geweldig want hij was toen een van de "Saubermänner" in de sport.
Hij en Franke hamerden altijd op dat er dressuur het allerbelangrijkste was om zo te kunnen springen en gaven vaak demonstraties .

En Walraff ? Die moet toch ook al dik in de 60er zijn
Nu ben ik toch wel erg nieuwsgierig naar de gehele film

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:06

Rex_Rolfo schreef:
onderzoeksjournalist Günter Wallraff.
Dat is wel een naam. Hoewel ik bang ben dat veel mensen nog nooit van de titel Ik (Ali) gehoord hebben.

Inderdaad, die man brengt veel misstanden aan het licht.

Ik ga niet kijken, kan er niet tegen, maar het verbaast me niets. Wat bezielt mensen toch om dieren moedwillig pijn te doen. Voor mij is dit echt niets minder dan mishandeling.

Zoals de vader van een poster hierboven treffend zei: geld bederft het karakter. En eerzucht. Als je als menselijke sporter tot het uiterste wilt gaan voor roem en geld, prima, je eigen lijf. Maar dieren hebben geen keuze.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:13

Wat een walgelijke praktijken. Wat mij betreft mogen ze de paardensport helemaal verbieden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:17

Het is weer even een eye opener, maar eigenlijk weten we toch allemaal dat dit op bijna elke springstal in meer of mindere mate gebeurd?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:33

Ik was 1 van de inzenders van de link, maar heb het gehele filmpje niet gezien, alleen die 1.46 minuten. Is ergens het hele stuk terug te zien?

Opspringen, kiezeltjes achter de neusriem, twijgjes achter het bit, allemaal dingen die 25 jaar geleden gewoon in lessen toegepast werden. Ik ben ook echt blij dat dit allemaal nu absoluut notdone is.

En het ergste is weer dat wederom de paardensport negatief in het nieuws komt, terwijl verreweg de meeste mense wel netjes met hun dieren omgaan. Dit is weer olie op het vuur voor peta, pvdd, en dat soort organisaties die alleen maar te negatief kunnen kijken.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:45

Wat een afschuwelijke praktijken. Arme dieren. Ze willen zo graag samenwerken met ons. Het breekt mijn hart als dit samenwerken dan gepaard gaat met zo veel dwang en leed.

Toch vraag ik me af: dit soort trainingsmethodieken verhogen het risico op blessures? Als je dan toch naar het financiële plaatje kijkt, dan wil je niet dat jouw toekomst belofte waar je wellicht meer dan 100k voor hebt neergelegd kapot gemaakt wordt door zoiets? Zo vermogend zijn die ruiters nou ook weer niet( om eens per maand voor 100k aan paarden via de achterdeur af te voeren). Als geld een belangrijke drijfveer is voor deze mensen, waarom dan deze praktijken (want duidelijk is dat empathie niet in het woordenboekje staat).

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:52

Waar er geld mee gemoeid is, gebeurt dit. Niet enkel in de springsport maar in alle disciplines. Walgelijk!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:57

Bah! :n
Wat ik me wel afvraag, vaak hoor je de kreet "Als hij niet wil springen doet hij het ook echt niet hoor, deze paarden vinden het echt leuk." Maar ik kan me zo voorstellen dat een paard dit níet zo leuk vind. Hoe kan het dan dat ze na 3 keer aangetikt worden toch blijven springen? Toch dwang?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:59

Captain schreef:
Wat ik me wel afvraag, vaak hoor je de kreet "Als hij niet wil springen doet hij het ook echt niet hoor, deze paarden vinden het echt leuk." Maar ik kan me zo voorstellen dat een paard dit níet zo leuk vind. Hoe kan het dan dat ze na 3 keer aangetikt worden toch blijven springen? Toch dwang?

Zeker, want als hij niet wil zijn er wel andere methoden om dat weer voor elkaar te krijgen. Stroom, longeerzweep, etc...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:10

Earth schreef:
Captain schreef:

Zeker, want als hij niet wil zijn er wel andere methoden om dat weer voor elkaar te krijgen. Stroom, longeerzweep, etc...
Zelfs als dat niet gebruikt wordt, moet je een paard dat graag wil ook héél ver pushen wil het dier zeggen: ik stop ermee. De paarden die die mentale kracht of die 'will to please' niet hebben om tot het uiterste te gaan, komen niet in de topsport, die vallen ergens halverwege al af via een achterdeurtje.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:17

Captain schreef:

Het is ook wel een bepaald type paard dat in de topsport terecht komt. De paarden die zich niet laten dwingen die komen daar niet, of gaan als ze er
Toch zijn binnen een paar weken door de achterdeur weer naar buiten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:54

Ik herinner me van bijna 40 jaar geleden er al zulke praktijken waren. Hoorde toen dat ze omgedraaide bierdopjes op de balken timmerde.

In mijn discipline heb je ook keiharde trainers die jonge paarden niet sparen. Stuk voor stuk klootzakken op die paarden maar hele aardige, bescheiden jongens als ze er naast staan.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:55

Het was niet fijn om te zien en natuurlijk mag dit niet.
Maar het was wel een erg rommelige documentaire, met vage beelden, filmpjes uit de jaren 90, veel aannames (een paard dat bang is voor een balk zou mishandeld zijn??? Nou, dan heb ik ook wel eens eentje mishandeld....), een amateurwedstrijd waar flink gemept werd (afschuwelijk, maar kan best 10 jaar geleden zijn...).
Kortom: heel erg belangrijk en goed om misstanden aan de kaak te stellen, maar het mag wel iets degelijker dan in deze documentaire. Dit is koren op de molen van bepaalde groepen - en dan krijg je inderdaad reacties zoals hierboven dat de sport maar verboden moet worden. Jammer.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:57

Walgelijk om naar te kijken...

...maar tegelijkertijd moet ik er wel aan denken dat het bij ons in het dorp zo'n 15 jaar terug doodnormaal was :n Alleen met een dunne metalen balk dan. Werd ook bij mijn paard gedaan door mijn instructeur toen ik 13 was ofzo, ik sprong destijds hooguit op BB niveau maar afgeworpen balken waren volgens de "profs" om me heen uiteraard paard d'r schuld |o

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:00

De sport hoeft niet verboden, deze praktijken wel. Jammer maar ergens zijn ze wel met elkaar verweven. Zo lang er in de (top)sport geld mee gemoeid is, zullen zulke praktijken bestaan .

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:01

Kendra schreef:
. Dit is koren op de molen van bepaalde groepen - en dan krijg je inderdaad reacties zoals hierboven dat de sport maar verboden moet worden. Jammer.

Mijn mening is niet enkel gebaseerd op deze documentaire. Ik heb zelf jaren subtop dressuur gereden en heb helaas voldoende gezien. Dat is ook de reden dat ik inmiddels helemaal gestopt ben met de paardensport, ik wilde daar geen onderdeel meer van uitmaken.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:17

Walgelijke praktijken, laat ik dat voorop stellen...en straffen bij een ieder waarbij het opgemerkt wordt.
maar er gebeuren in de paardenwereld natuurlijk heel veel walgelijke dingen.

Want hoeveel amateurs crossen er wel niet met een catastrofale afstand een B-L (en hoger) rond. Met de paarden die soms de helft van het parcours dwars door de hindernissen heen vliegen....
Ik denk dat een paard die finaal door een hindernis knalt (en vervolgens een paar zweepslagen krijgt omdat hij op een gegeven moment stopt en denkt geef mijn portie maar aan fikkie) net zo veel pijn/hinder ervaart als de paarden op de topstallen waarbij ze dit soort praktijken ervaren.
(om over de Eventing nog maar niet te spreken waarbij ze soms op een catastrofale afstand naar een dikke boomstam gereden worden).
Die paarden ervaren pijn door ruiterfouten. Is dat dan minder erg dan een paard die pijn ervaart door dat ze zelf iets hoger hadden moeten springen, maar wel perfect bij de hindernis gebracht worden?
(ik blijf beide walgelijk vinden hoor! Maar ik hoop meer om hier mee wat ogen te openen met mensen, dat paardenleed heel breed is/kan zijn, en het ook net is met welke bril je er naar kijkt)

Neemt niet weg dat de topruiters het voorbeeld zouden moeten zijn, echter weten we allemaal al wel een hoop jaren dat dit helaas niet het geval is, in geen 1 discipline.....

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:26

@Sky_As ik moet zeggen dat ik dit beeld in de B helemaal niet herken, meeste combinaties zijn foutloos met hier en daar een pechbalkje. Ook al is zo'n pechbalk bijna altijd schuld van de ruiter doordat de afstand niet correct was, gaat het nog steeds om een balk hier en daar eraf strijken, niet volop door de hindernis heen knallen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:30

@Sky, ik vind dat niet helemaal te vergelijken, want dat gaat meer om onkunde. Ook niet goed, zeker, maar dit gaat om het opzettelijk mishandelen van dieren voor topsportniveau. Dat is echt een hele andere koek.