Frankrijk introduceert 'paardenhouderbewijs'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 23:37

Steppe schreef:
Iemand kan de cursus met goed gevolg afleggen maar het verder naast zich neerleggen en er verder niks mee doen of er moet controle op komen wat dan weer erg ver gaat. En wie bepaalt wat er in de cursus komt? Zeker in paardenland zijn veel verschillende visies.

Uiteindelijk gaat het toch allemaal om de pegels. Het houdt weer wat mensen aan het werk.

Steppe

Re: Frankrijk introduceert 'paardenhouderbewijs'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 23:40

Ben ook bang dat het om geld gaat en misschien soort ontmoedigingsbeleid om paarden te houden.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 23:42

Als ik kijk naar hoe sommige paarden hier in de omgeving gehouden worden dan kan ik hier niet negatief over zijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 23:49

Ik heb het ruiter- en menbewijs gehaald, maar jee hoe achterhaald is die informatie wel niet.

Hoe kunnen ze dan in godsnaam zoiets gaan bedenken laat staan uitvoeren/ controleren.

Hier op Bokt kunnen we het al niet eens worden over stalling en hoeveel uur buiten. Wie vanuit de overheid gaat dan een beleid bepalen?

Of mag je na het halen van de licentie je eigen gang gaan met je paddock paradise.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 00:46

Goed zoals ik het nu begrijp, afgaande op het wetsvoorstel zoals dat vorig jaar is aangenomen, is het dus geen vergunning om paarden (of honden of katten of wat er nog meer gaat komen) te mogen houden maar een verklaring (waar ik dus verder niets over kan vinden wat nieuwer is dan een voorbeeld van hoe het er ongeveer uit zou moeten gaan zien uit januari vorig jaar) waarin de eigenaar (of juist een toekomstige eigenaar) verklaard dat ze op de hoogte is van hoe je een paard (of hond etc) moet verzorgen, wat het nodig heeft etc etc.

Vooralsnog hangt er voor zover ik zo snel heb kunnen vinden dus geen cursus etc aan vast en is het dus vrij ruim interpreteerbaar wat dan dat goede verzorgen etc is.

Maar dit alles zal in de loop der jaren wel meer vorm gaan krijgen.

Het idee is vooral om een houvast te vinden tegen dierenmishandeling.

Maar echt iets concreets kan ik dus zo snel niet vinden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 00:51

Onali schreef:
Ik heb het ruiter- en menbewijs gehaald, maar jee hoe achterhaald is die informatie wel niet.

Hoe kunnen ze dan in godsnaam zoiets gaan bedenken laat staan uitvoeren/ controleren.

Hier op Bokt kunnen we het al niet eens worden over stalling en hoeveel uur buiten. Wie vanuit de overheid gaat dan een beleid bepalen?

Of mag je na het halen van de licentie je eigen gang gaan met je paddock paradise.

Iemand die er daadwerkelijk voor geleerd heeft zal adviezen hoogstwaarschijnlijk verstrekken. Wellicht een klinisch ecoloog.

En met alle respect maar wij zijn geen geleerden, wat betreft dit onderwerp.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 06:52

Danique_G schreef:
Onali schreef:

Iemand die er daadwerkelijk voor geleerd heeft zal adviezen hoogstwaarschijnlijk verstrekken. Wellicht een klinisch ecoloog.

Dát klopt, wij zijn ervaringsdeskundigen. Waarmee ik niet wil zeggen dat we daardoor de wijsheid in pacht hebben, maar dat heeft (mijns inziens) iemand die een paard enkel uit de schoolboeken kent, ook niet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 07:18

Ik vind het juist wel positief dat een soort van minimale kennis vereist wordt om een paard te mogen houden.
Helaas zie ik geregeld dat mensen een paard kopen met alleen rij kennis opgedaan op een manege en 0 kennis van verzorging, voeding, gezondheid van een paard.
Als een nieuw paard dan op een pensionstal staat en er toezicht is van een ervaren pensioenhouder en hulp, dan heeft het paard geluk.

Een cursus waar veel aandacht is voor gezondheid, eerste hulp en basis kennis over hartslag, ademhaling, etc.

Ook bij de aanschaf van andere dieren hebben mensen maar weinig kennis vooraf van de verzorging van een dier en welke dingen een dier nodig heeft om gezond te leven. Ik zou een soort verplichte minimale basis kennis toe juichen.

misami

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 08:41

Op zich niet negatief, maar ik zou ook juist professionals meenemen en vooral meer gaan controleren. Maar welke gezondheids regels worden gehanteerd, wat is goed voor het welzijn van paarden. Daar zijn we het nu al niet over eens met elkaar.. vaak draait alles om geld en tijd, zowel bij amateurs en bij profs...

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 08:51

Op zich zou dat hier ook geen slecht idee zijn inderdaad, maar ook ik zet daarbij de al eerder genoemde vraagtekens.
Wat ik zonder meer een topidee vind is het registreren in het paspoort van een zenuwsnede, zodat dit ook daadwerkelijk gecontroleerd kan worden. Starten met een paard dat een zenuwsnede heeft gehad mag al niet, en voorzover ik weet geldt dat overal al, dus ook in Frankrijk :o?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 09:54

misami schreef:
Op zich niet negatief, maar ik zou ook juist professionals meenemen en vooral meer gaan controleren. Maar welke gezondheids regels worden gehanteerd, wat is goed voor het welzijn van paarden. Daar zijn we het nu al niet over eens met elkaar.. vaak draait alles om geld en tijd, zowel bij amateurs en bij profs...

De inhoud van zo'n cursus zal dus vooral moeten gaan over het WAT en niet te veel over het HOE. Er leiden immers vele wegen naar Rome. Bijvoorbeeld, een paard heeft behoefte aan voedding. Over dat onderwerp alleen kan je al een boek schrijven. En dan heb je nog maar het topje van de ijsberg gezien. Want ik wed dat je er ook op kan afstuderen. Dus zo'n cursus moet dan vooral de functies van ruwvoer, krachtvoer, supplementen, enz. uiteen zetten. En dan een aantal algemeen verkrijgbare opties beschrijven. En veel uitputtender dan dat moet het niet worden. Anders zie je door de bomen het bos niet meer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 10:02

palousa_boy schreef:
Goed zoals ik het nu begrijp, afgaande op het wetsvoorstel zoals dat vorig jaar is aangenomen, is het dus geen vergunning om paarden (of honden of katten of wat er nog meer gaat komen) te mogen houden maar een verklaring (waar ik dus verder niets over kan vinden wat nieuwer is dan een voorbeeld van hoe het er ongeveer uit zou moeten gaan zien uit januari vorig jaar) waarin de eigenaar (of juist een toekomstige eigenaar) verklaard dat ze op de hoogte is van hoe je een paard (of hond etc) moet verzorgen, wat het nodig heeft etc etc.

Vooralsnog hangt er voor zover ik zo snel heb kunnen vinden dus geen cursus etc aan vast en is het dus vrij ruim interpreteerbaar wat dan dat goede verzorgen etc is.

Maar dit alles zal in de loop der jaren wel meer vorm gaan krijgen.

Het idee is vooral om een houvast te vinden tegen dierenmishandeling.

Maar echt iets concreets kan ik dus zo snel niet vinden.

Fijn voor ons "Fransen". Ik ga dit door zetten naar mijn vriendin. Heb je snel uitgezocht. Top.
Ik wil het ook voor jullie verklaren dat jullie goed zijn voor de paarden _O-

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 10:09

Rocamor schreef:
Danique_G schreef:

Dát klopt, wij zijn ervaringsdeskundigen. Waarmee ik niet wil zeggen dat we daardoor de wijsheid in pacht hebben, maar dat heeft (mijns inziens) iemand die een paard enkel uit de schoolboeken kent, ook niet.

:') enkel uit schoolboeken kent? Ik denk dat je geen idee hebt van hoeveel onderzoek een klinisch ecoloog heeft uitgevoerd. Zij hebben 100 keer meer ervaring dan wij bij elkaar. Je overschat jezelf zwaar, echt. Laat dit aan een expert over die peer reviewed onderzoek heeft gedaan

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 10:35

Ahhh, je bedoelt "iemand die er daadwerkelijk onderzoek naar heeft gedaan" en dus niet iemand die er enkel voor geleerd heeft. Ja, dat maakt de zaak anders. My bad dat ik dat er niet uithaalde...

Ik vind het zeker geen verkeerd idee. Ben wel benieuwd hoe je eea gaat uitwerken. En hoe uitgebreid het kan worden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 10:59

Rocamor schreef:
Ahhh, je bedoelt "iemand die er daadwerkelijk onderzoek naar heeft gedaan" en dus niet iemand die er enkel voor geleerd heeft. Ja, dat maakt de zaak anders. My bad dat ik dat er niet uithaalde...

Ik vind het zeker geen verkeerd idee. Ben wel benieuwd hoe je eea gaat uitwerken. En hoe uitgebreid het kan worden.

Nou ja onderzoek doe je meestal als je promoveert binnen welk vakgebied dan ook..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:01

Nou als het zo is als dat wat we sinds januari moeten hebben dan is het niet echt een aanwinst.
Dat wil dus zeggen, we mogen zelf een papiertje invullen waarin we verklaren dat we garant staan voor het welzijn van onze schapen.

Voor de varkenshouderij en pluimvee geloof ik, is een "cursus" inmiddels wel verplicht. Vandaar dat ik wel verwacht dat er meer gaat komen.

Het zit in hetzelfde schuitje als het verbod op (wilde) dieren in circussen, verbod op het ouderwetse rondje pony rijden (pony's vastgebonden) bij evenementen etc dat in de loop van een aantal jaren zou moeten gaan plaatsvinden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:08

Danique_G schreef:

Klinisch ecoloog, is dat een vak???????
(Nooit van gehoord, wat doet zo iemand)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:13

palousa_boy schreef:
Nou als het zo is als dat wat we sinds januari moeten hebben dan is het niet echt een aanwinst.
Dat wil dus zeggen, we mogen zelf een papiertje invullen waarin we verklaren dat we garant staan voor het welzijn van onze schapen.

Voor de varkenshouderij en pluimvee geloof ik, is een "cursus" inmiddels wel verplicht. Vandaar dat ik wel verwacht dat er meer gaat komen.

Het zit in hetzelfde schuitje als het verbod op (wilde) dieren in circussen, verbod op het ouderwetse rondje pony rijden (pony's vastgebonden) bij evenementen etc dat in de loop van een aantal jaren zou moeten gaan plaatsvinden.

Dus Frankrijk is nóg beter met de papieren werkelijkheid dan Nederland :o .
Maar hoe zit het met de handhaving, want dat is natuurlijk wel waar het uiteindelijk om draait.
(erg grappig overigens, dat dit papiertje weer een hele eigen Bokt discussie oproept ..)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:36

Jaren terug heb ik eens gelezen wat je moest weten voor het ruiterrijbewijs en ergens hangt me nog iets bij dat je een paard 5 kilo brok per dag moest geven...
Als het zulke info gaat zijn, nou nee laat maar.
Maar komen er dingen in dat een paard een kudde dier is dat soortgenoten nodig heeft en genoeg vrije ruimte en een fatsoenlijke droge ruimte. Net langer dan 4 uur zonder ruwvoer mag staan. Ja dan is dat mooi als iedereen dat weet.
Maar ik denk vaak dat mensen het wel weten, maar niet handig is om het uit te voeren en dan toch niet doen. Dus dan kun je je afvragen wat de meerwaarde is.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:52

Nou ja, ik heb er hier nog helemaal niks van gehoord. Ik heb even gekeken op Internet.
Er is een wet gemaakt (maar in Frankrijk wil dat nog niet altijd zeggen dat deze ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt.....). De titel van de wet is: Voorwaarden voor het houden van gezelschapsdieren en paardachtigen. Dus dat gaat niet alleen over paarden!

Volgens het IFCE (instituut voor paard en paardensport, dat ook de identificatie regelt) zijn dit moment zijn paardenhouders (al jaren) verplicht om aan te geven waar hun paarden staan (nooit gedaan en ook nog nooit op aangesproken..), een fokregister bij te houden (beetje moeilijk met twee ruinen) én als je 3 of meer paarden hebt moet je een vaste veterinair hebben (ik heb maar twee paarden aen al sinds 2007 dezelfde dierenarts)

Deze wet nr. 2021-1539 ter bestrijding van dierenmishandeling en ter versterking van de band tussen mens en dier voorziet in de verplichting voor elke houder van een paardachtige om te bewijzen dat hij op de hoogte is van de specifieke behoeften van de diersoort. Maar geldt dus ook voor andere gezelschaps dieren (ook de zogenaamde "nieuwe gezelschapdieren")

Deze bepaling is van toepassing met ingang van 30 november 2022 wanneer de paardachtige niet voor beroepsdoeleinden wordt gehouden.

In een uitvoeringsbesluit zullen de toepasselijke attestatieprocedures (hoe je moet bewijzen dat je hier verstand van hebt) worden gespecificeerd. Dat moet dus nog gedaan worden.

Zolang een dergelijk wet nog nog niet echt "in uitvoering is gebracht" is er dus nog niets nodig. Frankrijk ken overigens heel veel wetten die nog nooit in uitvoering zijn gebracht.

Ik voldoe overigens wel aan een heel oude Franse wet, die nog steeds bestaat: "Elke inwoner van Frankijk is verplicht om een voorraad hooi in zijn bezit te hebnen voor het geval de koning met zijn paard langs komt" !!!!!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:57

Kendra schreef:
Danique_G schreef:

Klinisch ecoloog, is dat een vak???????
(Nooit van gehoord, wat doet zo iemand)

https://www.kwakzalverij.nl/encyclopedi ... -ecologie/
Citaat:
Tegen klinische ecologie kan men de gebruikelijke bezwaren tegen alternatieve geneeskunde inbrengen, maar bovendien heeft ze de eigenaardigheid dat mensen die toch al psychische problemen hebben, worden opgezadeld met een overdreven angst voor de omgeving, waardoor ze ook nog eens worden afgesneden van familie en vrienden.

Klinische ecologie is een Amerikaans verschijnsel, en het is dan ook in de VS uitvoerig onderzocht. Klinisch ecologen doen in feite niets anders dan mensen die psychologische hulp nodig hebben wijsmaken dat de oorzaak van hun klachten buiten henzelf ligt. Er zijn geen wetenschappelijke bewijzen voor de beweringen van de klinische ecologen, die dan ook niet het flauwste benul hebben van of belangstelling voor de wetenschappelijke methode.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:06

Oh boy, Als het in Frankrijk regent druppelt het in België. Zie dit nog dus in BelgiJë ook komen en controle er op gaat dus een wassen neus zijn maar wel betalen want de overheid heeft centjes nodig om heel dat corona gedoe te betalen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:08

Danique_G schreef:
Nou ja onderzoek doe je meestal als je promoveert binnen welk vakgebied dan ook..

Toch ga ik in dit geval liever af op mensen die letterlijk in de praktijk zijn "gepromoveerd" en daarvoor geen papiertje hebben ontvangen maar wel de "goedkeuring" van honderden/ duizenden paarden.
Paarden houden, met paarden omgaan en paarden rijden leer je toch alleen maar door heel veel praktijk, liefst va. hele jonge leeftijd en vele, vele uren per dag.
Ik denk dat de echte "geleerden" op paardengebied niet op de universiteit rondlopen want met paarden omgaan leer je alleen maar van.......juist, het paard zelf.
Ik zal niet zeggen dat de promovendi niks weten en ze zullen vast een en ander kunnen ondersteunen maar verder kunnen we dit beter aan de echte praktijkgeleerden overlaten ( en daar bedoel ik dus ook niet de Penny's en Wannabee's mee maar mensen die bij wijze van spreke deels paard zijn ;-) ).

Daarbij vind ik het plan niet slecht, ervan uitgaande dat er geen astronomische bedragen voor gevraagd worden. Ik zie zoveel paardenellende om me heen o.a. door veel onkunde dat een cursus geen slecht idee zou zijn ( en dat geldt voor het houden van alle diersoorten...........)
Laatst bijgewerkt door ElCid op 10-01-22 12:17, in het totaal 2 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:09

petraaken schreef:
Oh boy, Als het in Frankrijk regent druppelt het in België. Zie dit nog dus in BelgiJë ook komen en controle er op gaat dus een wassen neus zijn maar wel betalen want de overheid heeft centjes nodig om heel dat corona gedoe te betalen.

Die kans is heel groot; het geld moet toch ergens vandaan komen dus er worden nieuwe melkkoeien gezocht.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:39

pjotrg schreef:
Nou ja, ik heb er hier nog helemaal niks van gehoord. Ik heb even gekeken op Internet.
Er is een wet gemaakt (maar in Frankrijk wil dat nog niet altijd zeggen dat deze ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt.....). De titel van de wet is: Voorwaarden voor het houden van gezelschapsdieren en paardachtigen. Dus dat gaat niet alleen over paarden!

Volgens het IFCE (instituut voor paard en paardensport, dat ook de identificatie regelt) zijn dit moment zijn paardenhouders (al jaren) verplicht om aan te geven waar hun paarden staan (nooit gedaan en ook nog nooit op aangesproken..), een fokregister bij te houden (beetje moeilijk met twee ruinen) én als je 3 of meer paarden hebt moet je een vaste veterinair hebben (ik heb maar twee paarden aen al sinds 2007 dezelfde dierenarts)

Deze wet nr. 2021-1539 ter bestrijding van dierenmishandeling en ter versterking van de band tussen mens en dier voorziet in de verplichting voor elke houder van een paardachtige om te bewijzen dat hij op de hoogte is van de specifieke behoeften van de diersoort. Maar geldt dus ook voor andere gezelschaps dieren (ook de zogenaamde "nieuwe gezelschapdieren")

Deze bepaling is van toepassing met ingang van 30 november 2022 wanneer de paardachtige niet voor beroepsdoeleinden wordt gehouden.

In een uitvoeringsbesluit zullen de toepasselijke attestatieprocedures (hoe je moet bewijzen dat je hier verstand van hebt) worden gespecificeerd. Dat moet dus nog gedaan worden.

Zolang een dergelijk wet nog nog niet echt "in uitvoering is gebracht" is er dus nog niets nodig. Frankrijk ken overigens heel veel wetten die nog nooit in uitvoering zijn gebracht.

Ik voldoe overigens wel aan een heel oude Franse wet, die nog steeds bestaat: "Elke inwoner van Frankijk is verplicht om een voorraad hooi in zijn bezit te hebnen voor het geval de koning met zijn paard langs komt" !!!!!!

Dat is idd het probleem waarom er niet veel over te vinden is.
Hier met 7 paarden waarvan 1 merrie waar we 2 veulens van hebben gehad, is het idd wel iets meer (nog nihil zolang alles goed gaat) kans op controle. Ik ben ook een paar jaar geregistreerd gestaan als fokker dus ook via die weg iets meer kans op controle. Als professional heb je dan toch weer net wat meer verplichtingen (zoals idd een dierenarts aanwijzen).

We wachten het wel af hoe dik de stapel verklaringen gaat worden (kippen, ganzen, geiten, honden, katten, schapen, paarden..)