pjotrg schreef:Nou ja, ik heb er hier nog helemaal niks van gehoord. Ik heb even gekeken op Internet.
Er is een wet gemaakt (maar in Frankrijk wil dat nog niet altijd zeggen dat deze ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt.....). De titel van de wet is: Voorwaarden voor het houden van gezelschapsdieren en paardachtigen. Dus dat gaat niet alleen over paarden!
Volgens het IFCE (instituut voor paard en paardensport, dat ook de identificatie regelt) zijn dit moment zijn paardenhouders (al jaren) verplicht om aan te geven waar hun paarden staan (nooit gedaan en ook nog nooit op aangesproken..), een fokregister bij te houden (beetje moeilijk met twee ruinen) én als je 3 of meer paarden hebt moet je een vaste veterinair hebben (ik heb maar twee paarden aen al sinds 2007 dezelfde dierenarts)
Deze wet nr. 2021-1539 ter bestrijding van dierenmishandeling en ter versterking van de band tussen mens en dier voorziet in de verplichting voor elke houder van een paardachtige om te bewijzen dat hij op de hoogte is van de specifieke behoeften van de diersoort. Maar geldt dus ook voor andere gezelschaps dieren (ook de zogenaamde "nieuwe gezelschapdieren")
Deze bepaling is van toepassing met ingang van 30 november 2022 wanneer de paardachtige niet voor beroepsdoeleinden wordt gehouden.
In een uitvoeringsbesluit zullen de toepasselijke attestatieprocedures (hoe je moet bewijzen dat je hier verstand van hebt) worden gespecificeerd. Dat moet dus nog gedaan worden.
Zolang een dergelijk wet nog nog niet echt "in uitvoering is gebracht" is er dus nog niets nodig. Frankrijk ken overigens heel veel wetten die nog nooit in uitvoering zijn gebracht.
Ik voldoe overigens wel aan een heel oude Franse wet, die nog steeds bestaat: "Elke inwoner van Frankijk is verplicht om een voorraad hooi in zijn bezit te hebnen voor het geval de koning met zijn paard langs komt" !!!!!!
Dat is idd het probleem waarom er niet veel over te vinden is.
Hier met 7 paarden waarvan 1 merrie waar we 2 veulens van hebben gehad, is het idd wel iets meer (nog nihil zolang alles goed gaat) kans op controle. Ik ben ook een paar jaar geregistreerd gestaan als fokker dus ook via die weg iets meer kans op controle. Als professional heb je dan toch weer net wat meer verplichtingen (zoals idd een dierenarts aanwijzen).
We wachten het wel af hoe dik de stapel verklaringen gaat worden (kippen, ganzen, geiten, honden, katten, schapen, paarden..)