EP behandelt voorstel beheer wolvenpopulatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:43

agee schreef:
DuoPenotti schreef:
Of slopen dieren half zonder hun maag te vullen.
Zoals duidelijk is in Someren met de levende schapen met een gat in de zij waar de lammetjes te zien zijn.

Precies dat!
Als ze 1 schaap zouden doden en volledig zouden opeten, dan denk ik dat de wolf veel meer sympathie zou hebben. Maar met de moordpartijen die nu voorkomen, van vooral veel dieren doodbijten, maar die dan vervolgens niet opeten, veroorzaken enkel een hoop leed.

Dit ook en voor die denken dat dat door de hekjes komt waardoor de schapen niet weg kunnen : nee, bij kuddes wilde dieren doen ze hetzelfde.

Vivat

Re: EP behandelt voorstel beheer wolvenpopulatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:13

Ik ben even het spoort bijster -O- dat ík geen vlees eet (wel eieren kaas etc overigens) wil toch niet zeggen dat jullie het niet mogen eten en ik dan maar een wolf in mijn buurt wil hebben :?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:19

Vivat schreef:
Ik ben even het spoort bijster -O- dat ík geen vlees eet (wel eieren kaas etc overigens) wil toch niet zeggen dat jullie het niet mogen eten en ik dan maar een wolf in mijn buurt wil hebben :?

Jij bent vegatarier. Dat is duidelijk iets anders dan een veganist. En als ik het over veganisten heb dan bedoel ik voornamelijk de categorie die nogal radicaal is in hun opvattingen en het liefst anderen hun levenstijl willen gaan opleggen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:23

Misschien kunnen we het veganisten gebeuren laten?
Zo'n rare oftopic reactie van BaileyMix die niets met de wolf te maken heeft. Maar die ze wel elke keer neer plemt lijkt me wel voldoende oftopic.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:26

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd
Laatst bijgewerkt door Muiz op 11-01-22 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd vanwege gedragsregels op Bokt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:51

Loretta schreef:
. Wolven zijn namelijk geboren carnisten en vullen hun maag met dierenlijkjes.

Wolven zijn carnivoren.
"Carnist" is een door veganisten bedachte fantasieterm voor een mensengroepering die niet bestaat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:03

Kuggur schreef:
Loretta schreef:
. Wolven zijn namelijk geboren carnisten en vullen hun maag met dierenlijkjes.

Wolven zijn carnivoren.
"Carnist" is een door veganisten bedachte fantasieterm voor een mensengroepering die niet bestaat.

Ik wilde het er niet meer over hebben. Maar de zin die jij quote toont de volledige hypocrisie van veganisten mbt. De wolf weer.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:10

Genoeg over wat mensen wel of niet eten hier _-:( :Y) het gaat er hier om dat die wolf al die beestjes opvreet en dat daar een oplossing voor moet komen. Wat jullie zelf wel of niet op je bord leggen ben ik niet zo nieuwsgierig naar. Dan was ik wel een kook-topic gaan volgen _O-
Hoe loopt dit nu af na zo’n voorstel? Hoe gaat zoiets verder?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:24

Vivat schreef:
Genoeg over wat mensen wel of niet eten hier _-:( :Y) het gaat er hier om dat die wolf al die beestjes opvreet en dat daar een oplossing voor moet komen. Wat jullie zelf wel of niet op je bord leggen ben ik niet zo nieuwsgierig naar. Dan was ik wel een kook-topic gaan volgen _O-
Hoe loopt dit nu af na zo’n voorstel? Hoe gaat zoiets verder?

Als het al aangepast wordt komt daar een hele storm aan rechtszaken en mediacampagne overheen om afschot te voorkomen. En gezien hoe ernstig de politiek achter de feiten aan loopt, zal er zeker de komende 10 jaar lang niet genoeg afgeschoten worden om een redelijke wildstand te behouden, laat staan de veiligheid van vee, huisdier of mens te waarborgen. Populatiecontrole is al eeuwen lang de reden waarom de mens met wolven kan samenleven, die essentiele component weglaten is recept voor langdurige ellende en die wordt hoogst waarschijnlijk allemaal op bordje klimaatverandering / menselijke activiteit geschoven. Ongeacht hoe duidelijk de dieren laten zien dat ze daar geen problemen mee hebben.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:27

DuoPenotti schreef:
Van de Facebook pagina van Herkauwers vetarinair centrum Someren.

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 9113650004

Gisteravond in de dienst weer bij een ware lynchpartij van onze grote vriend de wolf uitgekomen in Someren-Eind. Al zijn derde aanval op nog geen 4dg tijd. Zwaargewonde hoogzwangere nog rondlopende schapen die via hun zijkant ademen, of waar je via een gat in de buik de ongeboren lammeren nog ziet liggen spartelen. Uiteraard besloten tot euthanasie, maar is dit ècht waar wij in Nederland naartoe willen met onze "natuur"? Deze schapen liepen nog geen 100m van woonhuizen en stallen af! Is het leven van een wolf zoveel meer waard dan dat val talloze schapen?

Tijd voor actie, wie neemt zijn verantwoordelijkheid?

Gatverdarrie, dat is hier pal achter %) onze staldeuren gaan snachts dicht hoor! Ik hoop dat hij niet achter de Mini's van mn buurman gaat, die staan dalijk nog als enigsten buiten snachts :oo

Arme schapen, waarom zo'n slachtpartij |( wolf lijkt steeds brutaler te worden!
Ik heb idd steeds minder sympathie voor de wolf op deze manier. Is dit normaal gedrag? (oprechte vraag) doden niet alle roofdieren alleen dat wat ze nodig hebben om te overleven?

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:34

Ok Tamary, dus de strijd is nog niet gestreden zeg maar?
Waar woon jij dan MissYvette (mag in pb) hij is hier langs mij wei en huis gelopen |(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:49

MissYvette4u schreef:
Gatverdarrie, dat is hier pal achter %) onze staldeuren gaan snachts dicht hoor! Ik hoop dat hij niet achter de Mini's van mn buurman gaat, die staan dalijk nog als enigsten buiten snachts :oo

Arme schapen, waarom zo'n slachtpartij |( wolf lijkt steeds brutaler te worden!
Ik heb idd steeds minder sympathie voor de wolf op deze manier. Is dit normaal gedrag? (oprechte vraag) doden niet alle roofdieren alleen dat wat ze nodig hebben om te overleven?

Doden zonder opeten doen wolven ook bij wild. Ja dit valt dus onder normaal gedrag, maar nog afgezien van dat wij er op zijn minst niet blij van worden is het ook voor de voedselzekerheid van de wolf funest. Je kan gezien onderzoeken in Canada o.a. alle andere factoren beheersen en uitsluiten, maar als er meer dan X wolven per Y dieren zijn in een gebied klapt de populatie prooidieren in elkaar (en een deel vertrekt naar mensen toe). Wolf blijft zich voortplanten tot het voedsel op is en versneld dat proces door doden zonder eten en het primair focussen op jonge dieren en vrouwtjes.

Vivat schreef:
Ok Tamary, dus de strijd is nog niet gestreden zeg maar?

Nope, voorstanders willen niet snappen dat er forse regulatie nodig is om samen te kunnen leven met en genoeg grofwild (prooi voor wolf en begrazing ook voor preventie natuurbranden) en wolf. We praten dan nl niet over het schieten van af en toe 1 probleemwolf, maar alleen al om de populatie stabiel te houden over ergens tussen de 28% en 53% afschot elk jaar. Dat is al niet te verkopen, komt nog bij dat gezien de huidige gedragspatronen van de wolf er al ernstig meer rondlopen dan gezond is voor de biodiversiteit, dat aantal moet ook fors (schat zelf richting de 50-75%) omlaag. Op iets van 20.000 wolven in de hele EU zit je dan op 10.000-15.000 afschieten, want er is geen andere plek voor ze, daarom komen ze in contact met mensen en vee. Gezien de verspreiding van ziektes die zowel voor vee als mensen gevaarlijk zijn incl. aantal waar wolf immuun voor is maar wel drager (MKZ bv) en lintworm soorten waar geen ontwormingsmiddelen voor zijn.
Er is uiteindelijk wel plek voor wolven in Europa, maar daar zitten voorwaarden aan vast die niet breed ondersteund worden door verkeerde voorlichting.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 00:06

Dank voor deze info! Heel verhelderend.
We moeten dus eigenlijk gaan hopen dat het écht heel erg mis gaat met wolven zodat er iets aan gedaan gaat worden…

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 00:08

Bedankt voor de uitleg!
Gatverdarrie, dat van de ziekteverspreiding had ik helemaal niet aan gedacht |(

Ik denk dat ik al weet waar jij woont Vivat (ik meen je paarden en je paddock te herkennen) plus ik weet waar de wolf is geweest :roll: ik pm je.

Daarnet was ik op stal. Eén van onze paarden (de gevoeligste) liep steeds naar buiten en stond te luisteren, was duidelijk niet op zn gemak := en dan hoor je in de verte varkens gillen :oo even ging die wolf door mn hoofd maar die kan helemaal niet bij die varkens komen dus ik denk dat ze vervoerd werden. Poeh hey hoezo paranoide aan het worden |o

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:37

Als ze eerst maar eens de ergste moordenaars schieten dan ben ik al blij.Die hier rond Wapse loopt en die in Brabant zijn echt erg.