Voedselbossen voor paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Voedselbossen voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 23:37

Dus meer richting silvopasture en boomhooi. Kan, werd vroeger ook zat gedaan. Knotwilgen komen daar o.a. vandaan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Silvopasture
Maar als deze meneer zo aan het roepen is, dan kent hij dit principe niet, en probeert opnieuw het wiel uit te vinden.
Gelazer is combi van nodige management van de paardeneigenaren en de bereidheid van gemeentes om bestemmingsplannen aan te passen. En eerste is vermoed ik het lastigste, omdat het een stuk management, tijd en inzicht vraagt die niet iedereen heeft of wil investeren.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 00:05

Janneke2 schreef:
Plan niet haalbaar = plan bijstellen.

Niets doen is geen optie.

Dan is het plan dus niet haalbaar en kom je met een ander plan.

Maar dit soort ideeën zijn een utopie en zullen nooit uitgevoerd worden. Een paddockparadise klinkt net zo leuk maar is voor de meeste mensen zonder enorme investeringen niet haalbaar. Vaak eindigt een paddockparadise in een blubberparadijs..

Je kan prima meer natuur en leven rondom je weides creëren. Hagen en knotwilgen en bomen kunnen vaak prima neergezet worden. We hebben hier in de afgelopen jaren veel aangeplant. We zijn nu bezig met een hele houtwal te planten. Dit om het landschap te herstellen en het geeft ook weer brandhout op termijn en veel biodiversiteit.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 00:27

Dit is toch ook de mens die vorig jaar heel erg inzette op je tuin wat laten verwilderen? Ik zie hier bijvoorbeeld in mijn buurt dat dit toch meer en meer gebeurt, al is het maar een paar vierkante meter bloemenweide. Er werd toen ook geroepen 'vlaanderen telt xx hectare tuin dit kan natuurgebied worden' natuuurlijk weet iedereen dat niet elke vierkante meter van je tuin natuurgebied wordt, ook deze meneer die dat roept, maar er zijn echt wel veel vierkante meters mini natuur bijgekomen zo. :j Dit is ook weer een kort artikel met een heel optimistische uitroep, maar er zit wel een kern in waar we zeker bij stil kunnen staan denk ik. Ik sluit me dus wel aan bij wat axel_1997 zegt.

En ik denk dat je dan uiteindelijk uitkomt bij dingen die robert benoemt, een houtwal, extra bomen, een heg, etc.. beetje hetzelfde als 4 vierkante meter bloemenweide wat bij sommige mensen een heuse omdenking is op hun gemillimeterde groene grasperkje.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 06:19

Kortom we doen wat we kunnen binnen onze eigen mogelijkheden als je paarden hebt om het wat groener te maken als je kan en wil. Maar zoals Robert45 zegt: niet haalbaar . Ook omdat we veel te veel paarden houden op een te klein stukje omdat er anders helemaal geen geld te doen is als je commercieel houdt. En hobbymatig is de investering zeker niet haalbaar vaak. De subisdie belgie is best leuk maar staan dan ook eisen tegenover. Ik heb namelijk kort mee gedaan aan een project wat ze hadden voor landschap waardvol maar de eisen die ik terug kreeg vond ik geen fijn idee op mijn prive dus uiteindelijk project gestopt en zelf doorgegaan op mijn eigen idee en mijn eigen portomonnee zodat het wel mijn eigen terrein blijft bij huis. En tik veel boxen af die meneer roept op mijn terrein omdat het er van nature al aanwezig was en ik daarmee ben gaan werken om het wel behapbaar te maken voor ons zelf en ook plezier van te hebben voor paard en mij. Maar wel nog veel groen en variatie en waterloopjes.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 06:38

Ik ben zeker voorstander, natuurlijk zal dit nooit overal zijn, maar voor het welzijn van paarden en de rest van de natuur is een boom, heggen etc alleen maar goed. Schaduw en beschutting tegen zon en regen, en voor vogels, vleermuizen en insecten zeer waardevol als broed, rust en schuilplaats.
Wij hebben al jaren rondom de hele wei een bomen/heggenrand als windbreker en daarnaast ook in de wei een paar (hoogstam fruit)bomen, de paarden waren er altijd vaak te vinden en maakte dankbaar gebruik van de schaduw of een vallende (of zelf geplukte) appel. Ook onkruid krijgt bij ons een kans door bepaalde hoeken niet te maaien. Naast het feit dat er enorm veel vogels en insecten van profiteren ook veel mooier om te zien als zon kale groene vlakte met wit lint er rond..

(Je hoeft niet meteen een “paddock paradise” te maken om iets te doen voor het welzijn van je dieren en de overige natuur)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding wanneer je voor een fotoshoot enkel het lint Vd wei hoeft weg te werken voor een mooie achtergrond :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 10:20

Ik ben (wel) blij dit te lezen want denk zeker dat het een goed idee is om deze kant op te gaan *\o/*
(voor productieland trouwens ook)

En als het dan makkelijker wordt omdat "hogerhand" achter je staan in plaats van dat ze moeilijk gaan doen over het anders indelen en beplanten van grasland: laat maar doorkomen +:)+

In mijn beleving haal je namelijk inderdaad meer uit je land als je er niet zo'n hersendood vierkant stuk gras van maakt, maar het opdeelt in verschillende stukken, met een pad er omheen en er doorheen. Je kunt véél meer gebruik van je wei maken.

In plaats van je beesten maandenlang niet op de wei laten omdat ze de boel anders aan gort trappen / te kaal vreten, kun je gewoon jaarrond het pad open houden zodat ze kunnen blijven lopen en rennen: dan lopen ze alleen het pad kapot (als je dat niet verbeterd, want dat kan natuurlijk ook nog).

Je kan je paarden vrije beweging en mentale verrijking geven zonder ze de hele dag dom te laten vreten - wat sowieso al niet ideaal is voor veel paarden. En door meer hogere beplanting de schaduw geeft, bescherm je ook je grond en gras tegen uitdroging / verbranding door de zon. Wat ook wel heel handig is met die belachelijke zomers van de laatste jaren.

Voor de paarden ook wel fijn trouwens: (meer) schaduwplekken op hun wei :)*

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:49

In 2020 had Vlaanderen 624.727 hectaren landbouwland. Volgens deze meneer moeten de 70.000 hectaren waarop paarde lopen dringend "vernatuurlijkt" worden. Ondertussen kunnen de boeren op de rest van het land rustig blijven doen waarmee ze al jaren bezig zijn, nl. de grond en het water vergiftigen en de natuur om zeep helpen.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 13:00

BigBen schreef:
In 2020 had Vlaanderen 624.727 hectaren landbouwland. Volgens deze meneer moeten de 70.000 hectaren waarop paarde lopen dringend "vernatuurlijkt" worden. Ondertussen kunnen de boeren op de rest van het land rustig blijven doen waarmee ze al jaren bezig zijn, nl. de grond en het water vergiftigen en de natuur om zeep helpen.

Hij heeft al heel wat geschreven en oproepen gedaan om de landbouw aan te pakken, dat het nu eens specifiek over paarden gaat betekent niet dat er aan al de rest voorbijgegaan wordt toch. Denk als je het hem zou vragen dat de boeren helemaal niet rustig verder blijven doen zoals ze nu doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 13:40

robert45 schreef:
Je kan prima meer natuur en leven rondom je weides creëren. Hagen en knotwilgen en bomen kunnen vaak prima neergezet worden. We hebben hier in de afgelopen jaren veel aangeplant. We zijn nu bezig met een hele houtwal te planten. Dit om het landschap te herstellen en het geeft ook weer brandhout op termijn en veel biodiversiteit.

Precies.
Wat Axel ook zei: ik zie deze oproep als een klaroenstoot. Een oproep.
(Want niets doen is geen optie.)

En 'links en rechts' kan er heus het één en ander. En wellicht veel.
In Nederland zijn de houtwallen rond de 1960er jaren afgeschaft, herinvoeren is een prima plan.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:03

Kuggur schreef:
axel_1997 schreef:
Het is geen complete onzin. Landschapsontwerpers praten alleen vaak wat ambitieuzer en korter door de bocht dan ze daadwerkelijk zijn en bedoelen. (.

"Jaaah, we zeggen A, maar natúúúrlijk bedoelen we B"
Aan de reacties in dit topic kun je zien hoe geweldig zulke wancommunicatie werkt. Als jouw analyse al klopt.

Ik ga er persoonlijk wél van uit dat deze man gewoon bedoelt wat hij zegt.

Tuurlijk bedoelt hij wat hij zegt.

Als ik iets geleerd heb de afgelopen jaren is het dat de grootste gekkies iets met milieu/natuur en klimaat van doen hebben.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:04

BigBen schreef:

Weet natuurlijk niet of belgische boeren wel gek zijn? Maar als je het over de NL'se boeren had zat je nu leugens te vertellen.