Paard vast in modder in buitenbak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:58

Bij ons is drijfzand ontstaan doordat de rijbakbouwer het gras doodgespoten had en vervolgens de plaggen had laten liggen. En daar is weer zand bovenop gekomen.
1 rottende bende in de grond, waardoor deze helemaal dichtsloeg en deze drijfnat en onstabiel werd. Met de trekker kwam je al vast te zitten.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:33

Wat vreselijk.

Kan dit echt gebeuren met ophoogzand? Wij zijn de tuin en bak aan het opknappen. Bak komt nu drainage in en een ander stuk tuin word verhoogd met opvul zand. Is het een probleem om de restant van dat zand te gebruiken om een gedeelte van de bak vlak te maken.(bak loopt nu 60 cm scheef de verkeerde kant op)

Winged

Re: Paard vast in modder in buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:41

Jeetje dat is schrikken. Heel benieuwd naar de samenstelling van die bak. 't dier is wel een enorme pechvogel.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:48

Ik had het er van de week nog over met een kennis, gezien dit dicht bij ons in de buurt is.
Dat brug ongeluk was toen ook al iets wat veel besproken werd, gezien de meesten absoluut niet over een dergelijke brug heen zouden gaan met een paard. En nu dan dit. Arm beest, wat een pech heeft dat dier.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:50

Daks schreef:
Wat vreselijk.

Kan dit echt gebeuren met ophoogzand? Wij zijn de tuin en bak aan het opknappen. Bak komt nu drainage in en een ander stuk tuin word verhoogd met opvul zand. Is het een probleem om de restant van dat zand te gebruiken om een gedeelte van de bak vlak te maken.(bak loopt nu 60 cm scheef de verkeerde kant op)

Ja, ophoogzand houdt water vast en kan dus drijfzand worden. Ophoogzand wordt gebruikt om bijvoorbeeld bouwterreinen bouwklaar te maken en daar hangen vaak waarschuwingsbordjes. Wij hebben ook ophoogzand gebruikt als ondergrond voor weg/pad, slechts 10 tot 15 cm en voordat daar de definitieve laag opkwam werd dat ook drijfzand bij/na hevige regen. Een keer bijna een schoen kwijt...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 19:07

Horseloverl schreef:
Ik heb ook dit soort zand in mn bak. Reed gewoon niet met extreem nat weer omdat ik voor dit soort dingen bang was. Nu houtchips erdoor zit is er niks meer aan de hand. Wel sneu voor het paard

Die gaan maar max 2 jaar mee en dan slipt je hele bodem dicht door verrot hout (wordt compiost) en wordt het zware zwarte modder.
Ik weet er helaas alles van en moet eigenlijk al mijn zand vervangen.
Citaat:
Maar wat betekent dat voor houtsnippers in de paddock? Daarin zakt niet alleen water, maar ook paardenhoeven makkelijk weg. Een spons heeft namelijk geen draagkracht en stabiliteit. In een paddock leidt die sponswerking tot een instabiele bodem die de puntsgewijze druk van paardenhoeven geen weerstand biedt. Wanneer de snippers composteren en de dikte van de laag afneemt, staan paarden al snel weer in de drab. Dikwijls al na één seizoen. Je zult om die reden de laag snippers moeten blijven aanvullen met als gevolg dat de dikte van de onstabiele, compostachtige, laag verder toeneemt. Wanneer je dan na verloop van tijd inziet dat deze situatie niet houdbaar is, moet er dieper afgegraven worden

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 19:51

Die ervaring van Brainless heb ik ook met houtsnippers.
Een vieze rotte bende vol paddestoelen werd het.
Ik heb mn paard elders in pension moeten zetten, want kon daar niet neer rijden

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:31

Ik heb zelf mijn bak alleen laten omzetten. Gele zand naar boven, zwarte grond eronder. Geen dranaige, geen extra zand aangevoerd. Aangelegd in de zomer. Maar echt een paar weken moeten laten rusten omdat er een paar drijfzandplekken waren ontstaan. Toen het zand zich "gezet" had, nooit meer problemen gehad.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:46

herr_balou schreef:
Daks schreef:
Wat vreselijk.

Ja, ophoogzand houdt water vast en kan dus drijfzand worden. Ophoogzand wordt gebruikt om bijvoorbeeld bouwterreinen bouwklaar te maken en daar hangen vaak waarschuwingsbordjes. Wij hebben ook ophoogzand gebruikt als ondergrond voor weg/pad, slechts 10 tot 15 cm en voordat daar de definitieve laag opkwam werd dat ook drijfzand bij/na hevige regen. Een keer bijna een schoen kwijt...

Oke dank je dan gooi ik het ergens anders neer. Zou zonde zijn van de bodem die ik nu heb. Heb nu ook een gekeerde bodem maar moet aangevuld worden met zand.