Rebecca's paard sterft na hevig vuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:53

Ik spreek nergens over corona, dus ik weet niet of die opmerking voor mij is bedoelt, maar dat mensen steeds minder fatsoen hebben ben ik wel met je eens :j

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:56

prugelpiet schreef:
Mensen die niks met dieren hebben, weten dat niet. En het word eens tijd dat dat geaccepteerd word. Iemand die niks met dieren heeft, weet niet dat een paard dat schrikt in paniekstand gaat.

Nah, er moet meer bewustzijn komen wat deze onzin met dieren doet. Niet alleen paarden, ook honden en katten. Rekening houden met elkaar kan ook.

Vuurwerk kan toch ook gewoon op 1 plek worden afgestoken, als een vuurwerkshow?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:57

Dieuwke_ schreef:
Ik spreek nergens over corona, dus ik weet niet of die opmerking voor mij is bedoelt, maar dat mensen steeds minder fatsoen hebben ben ik wel met je eens :j

Citaat:
Tsjah, ik kan me ergens wel voorstellen dat bepaalde groepen (jeugd?) wel een beetje klaar zijn met alle regeltjes die opgelegd worden. En onze regering geeft ook niet altijd het goede voorbeeld, sommige ministers lapten ook rustig hun eigen regels aan de laars. Dus ergens snap ik wel dat mensen nochalanter met de opgelegde regels en verboden omgaan.

Hierop reageerde ik.
Nam aan dat je corona regels bedoelde :)

Dieuwke_

Re: Rebecca's paard sterft na hevig vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 22:01

Nee persé, maar de coronaregels zijn wel van de laatste tijd natuurlijk dus ja, deels heb je gelijk. Ook de coronaregels inderdaad :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 22:07

Sterkte Rebecca, wat een ongelooflijke trieste situatie om zo je lieve paard te moeten verliezen. Heel veel sterkte wens ik je toe!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 22:21

Dieuwke_ schreef:
idinn schreef:
Maar waar komt dat vandaan? Dat men niet luistert en gewoon maar doet waar die zin in heeft? En waarom zouden we dat als maatschappij schouder ophalend maar accepteren en zeggen "ja maar de politie handhaaft niet voldoende"? Waarom vinden we dat wel een probleem? Maar diegene die de regels overtreden, ach die snappen we wel?

Tsjah, ik kan me ergens wel voorstellen dat bepaalde groepen (jeugd?) wel een beetje klaar zijn met alle regeltjes die opgelegd worden. En onze regering geeft ook niet altijd het goede voorbeeld, sommige ministers lapten ook rustig hun eigen regels aan de laars. Dus ergens snap ik wel dat mensen nochalanter met de opgelegde regels en verboden omgaan.

En ik denk ook niet dat de politie hier heel veel mee kan. Een Cobra is zo afgestoken en de daders zijn ook direct weer verdwenen. Dus handhaven lijkt me ook bijzonder lastig.

Ik denk dat er volgend jaar meer campagne gevoerd moet worden om mensen bewust te maken dat er dieren buiten lopen en dat daar rampzalige dingen mee kunnen gebeuren als er vuurwerk nabij afgestoken wordt. Een andere oplossing zie ik niet, behalve de beesten opsluiten. En ja, ik heb makkelijk praten want die van mij gaat prima op stal en ze zijn elk jaar rustig met oud en nieuw. Ik snap ook dat het niet voor iedereen zo makkelijk is. Maar zouden die van ons niet zo rustig zijn, dan nam ik ze mee het land in naar een rustige plek midden in de bossen van de Veluwe o.i.d.

Hoe dan ook, dit wens je natuurlijk geen enkele diereneigenaar toe.

Ik snap je punt wel, idd. Het gaat om de algehele consensus. Als onze volksvertegenwoordigers en beleidsmakers hun eigen regels naast zich neerleggen, zonder enige consequentie, waarom zouden de Henkjes en Anita'tjes onder ons dat niet doen?

Nog mooier. Een overheidsinstantie kan criminele acties ondernemen, zonder dat daar ook maar iemand voor gestraft wordt.

Vertel dan je bevolking maar eens dat ze zich aan die en die regels moeten houden. Ik zou ze ook de spreekwoordelijke vinger geven en creatief omgaan met diezelfde regels. Ze doen het zelf immers ook.

Overigens vind ik wat hier gebeurd is echt vreselijk. Ik heb sowieso een hekel aan vuurwerk, mensen kunnen er niet verantwoord mee omgaan. Campagnes lijkt mij ook een goede :j.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 23:07

Precies, mensen gaan steeds creatiever met regels om. Zoals DP al noemt, de coronaregels zijn er een goed voorbeeld van. Dan heb je toch altijd een groep mensen die lekker gaat doen waar ze zelf zin in hebben. En hoe meer regels, hoe meer mensen je treft die er wel een of twee aan hun laars lappen. Helaas worden andere mensen, of in dit geval de dieren, er de dupe van.

Misschien moeten alle paardenhouders een brief schrijven naar eigen gemeente om te vragen naar de mogelijkheden voor een campagne. Of hogerop bij de PvdD? Ik roep maar wat.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 23:18

marleen_usar schreef:
Ik vind het persoonlijk vrij asociaal om te denken dat iedereen maar rekening moet houden met jouw wensen.

Dit is wel erg kort door de bocht. We hadden gewoon een vuurwerkverbod dat niet door mij persoonlijk is uitgevaardigd.

Ik denk dat je reageert op het stukje uit mijn bericht over dat ik baal dat ik mijn paarden volgend jaar uit hun vertrouwde omgeving moet halen omdat er perse geknald moet worden. En daar baal ik ook echt van.
Maar ik baal niet alleen daarvan, ik baal ook dat de vogels, de honden en katten, en nog veel andere dieren gestresst raken al dagen van tevoren. Ik baal dat er heel veel fijnstof de lucht in gaat, zodanig veel dat het door alle meetstations wordt opgepikt; ik baal dat mensen met asthma niet naar buiten kunnen om de buren gelukkig oud en nieuw te wensen of zelfs in hun huis met alles potdicht nog naar adem snakken, ik baal dat mensen met PTSS dagenlang problemen hebben. En ik kan nog wel even doorgaan. Hoe asociaal van mij....
en tenslotte baal ik ontzettend dat de eigenaresse haar paard moet missen en ook nog te horen krijgt dat ze niet zo dom had moeten zijn om haar vriendje buiten te laten staan dus dat het haar eigen schuld is. Wat voor rare wereld is dit?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 23:43

Dieuwke_ schreef:
Ik denk dat er volgend jaar meer campagne gevoerd moet worden om mensen bewust te maken dat er dieren buiten lopen en dat daar rampzalige dingen mee kunnen gebeuren als er vuurwerk nabij afgestoken wordt. Een andere oplossing zie ik niet, behalve de beesten opsluiten.

Sorry? Hoeveel campagne wil je voeren. Elk jaar is er een campagne over vuurwerk en dieren (hoewel de nadruk wel meer op huisdieren ligt)
Mensen zijn gewoon egoïstisch en die stomme knallen zijn belangrijker dan het effect op de omgeving.

En kwa stalling, een grote hoeveelheid mensen kiest voor 24/7 buiten staan. Wij hebben 30 paarden op onze stal en 1 noodstal, die per toeval nu ook bezet is.
In principe hebben alle groepen schuilstallen, maar niet elke schuilstal heeft de capaciteit voor de hoeveelheid paarden in die groep, laat staan dat de stal af te sluiten is.

Gelukkig staan we in het buitengebied met boerderijen en is de overlast te verwaarlozen.

Vuurwerk zorgt ervoor dat het IQ van bepaalde mensen gewoon nog verder afzakt dan het oorspronkelijk was.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 00:02

Annemarievzr schreef:
marleen_usar schreef:
Ik vind het persoonlijk vrij asociaal om te denken dat iedereen maar rekening moet houden met jouw wensen.

Dit is wel erg kort door de bocht. We hadden gewoon een vuurwerkverbod dat niet door mij persoonlijk is uitgevaardigd.

Ik denk dat je reageert op het stukje uit mijn bericht over dat ik baal dat ik mijn paarden volgend jaar uit hun vertrouwde omgeving moet halen omdat er perse geknald moet worden. En daar baal ik ook echt van.
Maar ik baal niet alleen daarvan, ik baal ook dat de vogels, de honden en katten, en nog veel andere dieren gestresst raken al dagen van tevoren. Ik baal dat er heel veel fijnstof de lucht in gaat, zodanig veel dat het door alle meetstations wordt opgepikt; ik baal dat mensen met asthma niet naar buiten kunnen om de buren gelukkig oud en nieuw te wensen of zelfs in hun huis met alles potdicht nog naar adem snakken, ik baal dat mensen met PTSS dagenlang problemen hebben. En ik kan nog wel even doorgaan. Hoe asociaal van mij....
en tenslotte baal ik ontzettend dat de eigenaresse haar paard moet missen en ook nog te horen krijgt dat ze niet zo dom had moeten zijn om haar vriendje buiten te laten staan dus dat het haar eigen schuld is. Wat voor rare wereld is dit?

Ik bedoel het eigenlijk in het algemeen. Je bent volgens de wet verplicht om je dieren te beschermen. Dus ja ik vind het niet slim en verstandig om je paarden gewoon buiten te laten onder het motto het kan niet anders. Als ze er niks om geven is dit een ander verhaal. En ja dan heb je zo’n pech geval, want het is gewoon pech. Misschien is dat dier wel van iets totaal anders in paniek geraakt. Dat is speculatie. Ik vond mn paard ook kapot in de wei sochtends, ook een pech geval. Super sneu en heel rot maar bij leven hoort ook dood. Als iedereen nou lekker van 11-2 uur vuurwerk afsteekt is er makkelijker rekening mee te houden, dat 4 weken van tevoren beginnen, wat ik al zei, hoeft niet.

Daarbij heb je logisch nadenken. Denk jij nou echt serieus dat mensen gaan stoppen hiermee? Ik niet. Kun je het leuk vuurwerk verbod noemen maar dat gebeurd niet. Kijk alleen al naar de Corona regels. Vrij weinig mensen geven daarom. Je kunt niet de hele wereld op je nek nemen en ik vind dat je met dit soort dagen gewoon logisch na moet denken en je dan maar even moet aanpassen. Het klopt niet, dat zeker niet. Maar het is nou eenmaal zo

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 00:27

Volgens de wet was het ook verboden om in België vuurwerk af te schieten als particulier en moest er voor evenementen aanvraag gedaan worden.

Dus je zegt wel in je post dat je "volgens de wet A moet", maar dan moet accepteren dat dezelfde wet waarschijnlijk niet nageleefd gaat worden... Beetje tegendraads in je post.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 00:41

Ik heb jaren in de randstad paarden gehouden en daar lag elke stal dicht bij de bebouwde kom en er was nooit een probleem terwijl de stallen vaak toch rond de 70-100 paarden hadden.
En geknald werd er.

Imo voor de honden en katten.
Het is imo ook een beetje een attitude. Ik ga ervan uit dat de dieren mijn probleem zijn met oud en nieuw en dus zorg ik op tijd dat de zaken op orde zijn. Afhankelijk van wat het dier nodig heeft regel je de zaken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 00:52

Heel veel sterkte met dit verlies.

Wat de discussie betreft. Er was gewoon een vuurwerk verbod en dus gaan we het niet hebben over paarden maar op stal zetten.

Er waren ook weer plaatsen waar hulpverleners bekogeld werden met vuurwerk.

Ik snap niet dat in zulke situaties er simpelweg niet terug gekogeld mag worden. Met een blaffer dan wel te verstaan. Ik zou een slechte agent zijn geloof ik maar ik had gaan schieten.

Asociaal kutgedrag met dat vuurwerk en nu is er een paard overleden maar elk jaar zijn heel veel dieren van slag of raken gewond of erger. Leuk joh dat vieze vuurwerk.

Als je het dan als je eigen hobby ziet, beperk het dan tot je eigen tuin of balkon en maak andere mensen of dieren geen slachtoffer van jou hobby. En ga het zelf schoonmaken en betaal zelf de verbouwing als je kind je voorgevel eruit geknald heeft. Dat is beter dan dat hij de auto van de buren laat ontploffen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 09:01

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 09:11

Wat afschuwelijk!

De discussie over wel of niet op stal is een lastige eigenlijk. Je weet dat mensen zich niet aan het verbod houden. Daar kan je je over opwinden, maar de vraag is of dat daadwerkelijk helpt. Als er niet op gehandhaafd wordt, dan sta je als gewone burger vrij machteloos denk ik.

Dan kan je toch beter het zekere voor het onzekere nemen en je beesten beschermen tegen mensen die zich niet aan de regels houden. Je kunt er een principekwestie van maken en je paard, hond of kat gewoon buiten laten, maar dan neem je wel een risico.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 09:18

Maar die stal moet je wel hebben.

Daarnaast niet elk jaar is evenveel vuurwerk. Tenminste hier in het buitengebied niet.

Maar paar jaar terug hadden de buren die 2 vakantie huisjes hebben ineens vuurwerk liefhebbers daar.
Meestal zijn het juist mensen die vuurwerk ontvluchten.
Zo'n etter joch al dagen met bommen.
En 's nachts barste de oorlog los.
Gelukkig heb ik wel stallen.
Maar de dag daarna de hele wei vol met rommel en pijlen.
En toeval of niet. 3 dode duiven. Ik kan niet in toeval geloven.
Dus fijn voor de wilde dieren zonder stal.

Elk jaar een totaalverbod houden.
Vuurwerk gewoon onder explosieven plaatsen want dat is het gewoon.
Max straf van 45.000 euro ook regelmatig uitspreken. Kijken hoe leuk over de grens shoppen dan nog is. Pakkans is klein Maar wel ineens met consequenties dan.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 09:22

Onali schreef:
Sorry? Hoeveel campagne wil je voeren. Elk jaar is er een campagne over vuurwerk en dieren (hoewel de nadruk wel meer op huisdieren ligt)
Mensen zijn gewoon egoïstisch en die stomme knallen zijn belangrijker dan het effect op de omgeving.

En kwa stalling, een grote hoeveelheid mensen kiest voor 24/7 buiten staan. Wij hebben 30 paarden op onze stal en 1 noodstal, die per toeval nu ook bezet is.
In principe hebben alle groepen schuilstallen, maar niet elke schuilstal heeft de capaciteit voor de hoeveelheid paarden in die groep, laat staan dat de stal af te sluiten is.

Gelukkig staan we in het buitengebied met boerderijen en is de overlast te verwaarlozen.

Vuurwerk zorgt ervoor dat het IQ van bepaalde mensen gewoon nog verder afzakt dan het oorspronkelijk was.

Sorry? Je hoeft mij er niet op aan te vallen, ik steek geen vuurwerk af. Ik heb afgelopen jaar geen enkele tv reclame voorbij zien komen over de gevolgen van vuurwerk op dieren, dus ik zou meer campagne willen zien dan afgelopen jaar ja.

Daarbij kun je wel heel hard roepen er is een verbod, dieren kunnen niet op stal en mensen zijn dom en egoïstisch (eens) maar daarmee steek je gewoon je kop in het zand. Wat zou jij dan voorstellen behalve dat mensen zich gewoon aan de regels moeten houden, dat gebeurt heus niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 09:34

Paarden zijn vluchtdieren. Veel paarden worden juist krankzinnig op stal wanneer ze herrie horen maar niks kunnen zien en niet de adrenaline eruit kunnen 'bewegen'.... de spanning blijft dan veel hoger.
Stresslevels zakken veel sneller wanneer een paard de kans heeft even te lopen om de spanning te laten afvloeien. Ik heb stallen, maar als ik de paarden opsluit worden ze juist zeer onrustig.

Maar goed, als je een paard hebt dat echt panisch is... wat moet je dan? Binnen is gevaarlijk, buiten is gevaarlijk....

Consumentenvuurwerk is vrijwel overal verboden, behalve natuurlijk weer in Nederland (blijft aantrekkelijk die btw die binnen geharkt wordt elk jaar).
Dat mensen zich ondanks alles bezig blijven houden met die ellende toont wel aan dat de meeste mensen het verstand van een doperwt hebben. En domme mensen moet je dan misschien maar dom aanpakken: hoge boetes, avondje achter de tralies.... zet het leger maar in, doen die ook iets nuttigs ;-)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 09:54

Er staat iets dat gequote dat zou ik hebben geschreven, over dat het asociaal is dat iedereen rekening moet houden met haar paarden.Ik keek op pagina 1 en iemand anders schreef dat. Kunnen we zo maar laten lijken of een ander dat schreef?

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 10:00

Gewoon geen risico lopen en een stal huren ergens voor een dag of paar dagen waar ze wel veilig zijn van vuurwerk.
Vuurwerkverbod of niet, men blijft toch afsteken dus je moet dit voor zijn.

Ik heb 3 dagen een stal gehuurd een stukje verder op, geen zorgen en nergens naar te kijken gehad. Dit kan een hoop ellende besparen zie je wel..

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 10:05

pien_2010 schreef:
Sterkte Rebecca, wat een ongelooflijke trieste situatie om zo je lieve paard te moeten verliezen. Heel veel sterkte wens ik je toe!

Ja, ook veel sterkte gewenst, het is zo ontzettend erg om zo je paard te moeten verliezen.

Y;(

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 10:13

Heel veel sterkte voor de eigenaar. Wat een verlies en wat een sul van een persoon die dit veroorzaakt heeft.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 10:48

In Vlaanderen zijn er minstens twee paarden omgekomen door het vuurwerk, het paard van dit artikel in Tongeren en dan ook nog één in Kampenhout.
De reacties op sociale media doen vermoeden dat de gemiddelde Vlaming nul empathisch vermogen heeft, en dat vind ik nog het ergste.

pandaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 10:59

Ach ja ik las het in de krant vreselijk alweer zo'n lief mooi paard omgekomen door vuurwerk. Niet te bevatten, veel sterkte.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:14

Eilandje schreef:
In Vlaanderen zijn er minstens twee paarden omgekomen door het vuurwerk, het paard van dit artikel in Tongeren en dan ook nog één in Kampenhout.
De reacties op sociale media doen vermoeden dat de gemiddelde Vlaming nul empathisch vermogen heeft, en dat vind ik nog het ergste.

3 dan inmiddels.

Op een manege in Herk de stad een die ingeslapen is door gebroken heup, uitgegleden vermoedelijk door schrikken en hevig doen ik de stal.

In houthalen een merrie die 3x ineen gezakt is van angst terwijl de eigenaar erbij stond.

En op fb lost dogzz las ik ook al veel vermiste honden. (ook weer een deel terug thuis gelukkig).