Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
prugelpiet schreef:Mensen die niks met dieren hebben, weten dat niet. En het word eens tijd dat dat geaccepteerd word. Iemand die niks met dieren heeft, weet niet dat een paard dat schrikt in paniekstand gaat.
Dieuwke_ schreef:Ik spreek nergens over corona, dus ik weet niet of die opmerking voor mij is bedoelt, maar dat mensen steeds minder fatsoen hebben ben ik wel met je eens
Citaat:Tsjah, ik kan me ergens wel voorstellen dat bepaalde groepen (jeugd?) wel een beetje klaar zijn met alle regeltjes die opgelegd worden. En onze regering geeft ook niet altijd het goede voorbeeld, sommige ministers lapten ook rustig hun eigen regels aan de laars. Dus ergens snap ik wel dat mensen nochalanter met de opgelegde regels en verboden omgaan.
Dieuwke_ schreef:idinn schreef:Maar waar komt dat vandaan? Dat men niet luistert en gewoon maar doet waar die zin in heeft? En waarom zouden we dat als maatschappij schouder ophalend maar accepteren en zeggen "ja maar de politie handhaaft niet voldoende"? Waarom vinden we dat wel een probleem? Maar diegene die de regels overtreden, ach die snappen we wel?
Tsjah, ik kan me ergens wel voorstellen dat bepaalde groepen (jeugd?) wel een beetje klaar zijn met alle regeltjes die opgelegd worden. En onze regering geeft ook niet altijd het goede voorbeeld, sommige ministers lapten ook rustig hun eigen regels aan de laars. Dus ergens snap ik wel dat mensen nochalanter met de opgelegde regels en verboden omgaan.
En ik denk ook niet dat de politie hier heel veel mee kan. Een Cobra is zo afgestoken en de daders zijn ook direct weer verdwenen. Dus handhaven lijkt me ook bijzonder lastig.
Ik denk dat er volgend jaar meer campagne gevoerd moet worden om mensen bewust te maken dat er dieren buiten lopen en dat daar rampzalige dingen mee kunnen gebeuren als er vuurwerk nabij afgestoken wordt. Een andere oplossing zie ik niet, behalve de beesten opsluiten. En ja, ik heb makkelijk praten want die van mij gaat prima op stal en ze zijn elk jaar rustig met oud en nieuw. Ik snap ook dat het niet voor iedereen zo makkelijk is. Maar zouden die van ons niet zo rustig zijn, dan nam ik ze mee het land in naar een rustige plek midden in de bossen van de Veluwe o.i.d.
Hoe dan ook, dit wens je natuurlijk geen enkele diereneigenaar toe.
marleen_usar schreef:Ik vind het persoonlijk vrij asociaal om te denken dat iedereen maar rekening moet houden met jouw wensen.
Dieuwke_ schreef:Ik denk dat er volgend jaar meer campagne gevoerd moet worden om mensen bewust te maken dat er dieren buiten lopen en dat daar rampzalige dingen mee kunnen gebeuren als er vuurwerk nabij afgestoken wordt. Een andere oplossing zie ik niet, behalve de beesten opsluiten.
Annemarievzr schreef:marleen_usar schreef:Ik vind het persoonlijk vrij asociaal om te denken dat iedereen maar rekening moet houden met jouw wensen.
Dit is wel erg kort door de bocht. We hadden gewoon een vuurwerkverbod dat niet door mij persoonlijk is uitgevaardigd.
Ik denk dat je reageert op het stukje uit mijn bericht over dat ik baal dat ik mijn paarden volgend jaar uit hun vertrouwde omgeving moet halen omdat er perse geknald moet worden. En daar baal ik ook echt van.
Maar ik baal niet alleen daarvan, ik baal ook dat de vogels, de honden en katten, en nog veel andere dieren gestresst raken al dagen van tevoren. Ik baal dat er heel veel fijnstof de lucht in gaat, zodanig veel dat het door alle meetstations wordt opgepikt; ik baal dat mensen met asthma niet naar buiten kunnen om de buren gelukkig oud en nieuw te wensen of zelfs in hun huis met alles potdicht nog naar adem snakken, ik baal dat mensen met PTSS dagenlang problemen hebben. En ik kan nog wel even doorgaan. Hoe asociaal van mij....
en tenslotte baal ik ontzettend dat de eigenaresse haar paard moet missen en ook nog te horen krijgt dat ze niet zo dom had moeten zijn om haar vriendje buiten te laten staan dus dat het haar eigen schuld is. Wat voor rare wereld is dit?
Onali schreef:Sorry? Hoeveel campagne wil je voeren. Elk jaar is er een campagne over vuurwerk en dieren (hoewel de nadruk wel meer op huisdieren ligt)
Mensen zijn gewoon egoïstisch en die stomme knallen zijn belangrijker dan het effect op de omgeving.
En kwa stalling, een grote hoeveelheid mensen kiest voor 24/7 buiten staan. Wij hebben 30 paarden op onze stal en 1 noodstal, die per toeval nu ook bezet is.
In principe hebben alle groepen schuilstallen, maar niet elke schuilstal heeft de capaciteit voor de hoeveelheid paarden in die groep, laat staan dat de stal af te sluiten is.
Gelukkig staan we in het buitengebied met boerderijen en is de overlast te verwaarlozen.
Vuurwerk zorgt ervoor dat het IQ van bepaalde mensen gewoon nog verder afzakt dan het oorspronkelijk was.
Eilandje schreef:In Vlaanderen zijn er minstens twee paarden omgekomen door het vuurwerk, het paard van dit artikel in Tongeren en dan ook nog één in Kampenhout.
De reacties op sociale media doen vermoeden dat de gemiddelde Vlaming nul empathisch vermogen heeft, en dat vind ik nog het ergste.