Geniet van de natuur, maar denk aan uw Ruitervignet!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:21

Klopt, ik rijd langs het kasteel op, bij de 3 zussen er in

MyChoice

Re: Geniet van de natuur, maar denk aan uw Ruitervignet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 16:41

Oh ik dacht dat jij bij de blauwendraad omhoog reed altijd. Of sta je niet meer waar Niels vroeger stond? Ik stond destijds bij Leo, huis tegenover de Blauwendraad.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 16:49

Oooh, oja? Jawel Niels staat daar nog wel. Maar als ik richting Amerongen ofzo ga, pak ik de cuneraweg en dan bij 3 zussen het bos in

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 16:54

Ik blijf het veel geld vinden. Zeker omdat de paden richting Elst en Amerongen echt heel slecht zijn. Ook is er geen goede verbinding met Rhenen. Wij moeten sowieso de trailer pakken. Dan ga ik liever de Veluwe op. Betere paden, meer stukken waar het nog echt rustig is in het bos. En nog belangrijker, daar is het gratis op veel meer plekken.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 17:12

Ja het is ook veel... Helaas zit ik zo in het bos dat ik als ik de oprijlaan af wil al een vignet nodig heb -O-
En opzich is het stuk bij het Leersumseveld wel mooi en goed vaak en dat is met de menwagen ongeveer 20 minuten dus goed te doen. Moet maar dus :=

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 17:56

Ik reed er 1 of 2x per jaar ofzo.
Denk niet dat ik dat blijf doen.

Vergunning van Natuurmonumenten voor de Veluwezoom-Drunense Duinen-Montferland koop ik sowieso, want de Veluwezoom is mijn achtertuin.

Als ik dan eens ergens anders wil rijden zal t wel de Ginkel worden, of een keer de Drunense Duinen ofzo.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 18:31

Ik heb vroeger inderdaad meerdere keren van Rhenen naar Doorn gereden en dat was toen inderdaad niet te doen op enkel ruiterroutes. Dat is al weer heel wat jaren geleden, maar vond ik toen al jammer. Hopelijk worden de paden dan nog wel verbeterd en goed bijgehouden.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 19:02

Belachelijk eigenlijk dat je geld betaalt om met een dier in het bos te rijden. Zelfde voor alle verschillende paden, het is een bos geen park.
Maar dan is het niet meer georganiseerd en moet er onderhoud worden gepleegd. Kom op zeg wat zijn mensen toch watjes geworden.
En geld betalen om lekker in het bos te MOGEN rijden met de wolven op komst, leuk man.
Sorry had beter niet in NL kunnen wonen denk ik hahaha

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 20:12

MyChoice schreef:
Ik sta aan het bos van Rhenen. Maar heb er geen 60 euro per jaar voor over. De paden zijn dramatisch over het algemeen. Dat wordt weer ouderwets traileren naar de ginkelse heide. Prachtige paden, en gratis rijden.

Waar parkeer jij als je bij de Ginkelse heide gaat rijden?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 21:01

Toen ik gisteren het bos uit kwam met mijn paard raakte ik in gesprek met een ouder echtpaar. Ze begonnen over hoe slecht de ruiterpaden waren en zo kwam ook het vignet ter spraken. Wat zij zeiden verbaasde me, dat ze het er ook over hebben dat ze een vignet voor voetgangers willen gaan invoeren?? Ik had dat nog niet gehoord?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 21:49

Bij de schaapskooi of bij het Veluwe natuurcentrum.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 11:18

Ik ga straks het bos in met paard, ben benieuwd of ik controle krijg

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 11:32

Cinnepin schreef:
Toen ik gisteren het bos uit kwam met mijn paard raakte ik in gesprek met een ouder echtpaar. Ze begonnen over hoe slecht de ruiterpaden waren en zo kwam ook het vignet ter spraken. Wat zij zeiden verbaasde me, dat ze het er ook over hebben dat ze een vignet voor voetgangers willen gaan invoeren?? Ik had dat nog niet gehoord?

Kan ik me niet voorstellen. Landeigenaren krijgen subsidie voor wandelaars.

Cherdenise schreef:
Belachelijk eigenlijk dat je geld betaalt om met een dier in het bos te rijden. Zelfde voor alle verschillende paden, het is een bos geen park.
Maar dan is het niet meer georganiseerd en moet er onderhoud worden gepleegd. Kom op zeg wat zijn mensen toch watjes geworden.
En geld betalen om lekker in het bos te MOGEN rijden met de wolven op komst, leuk man.

Het is een bos, ja. Als er veel gebruik wordt gemaakt van dezelfde paden, dan moeten die wel onderhouden worden. En dat kost geld. Niet raar om dat te halen bij de mensen die gebruik willen maken van die paden, toch?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 11:45

Ik fiets regelmatig over het Leersumse Veld en de bossen er omheen maar zie nooit onderhoud aan de ruiterpaden gepleegd worden. Zijn veelal zwaar of diepe prut.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 12:15

Idd bovenstaande, ik wil best betalen. Als ik zie dat er ook wat voor gedaan wordt. Kom heel vaak in het bos (wandel en fiets er graag) maar zie nooit dat er onderhoud wordt gepleegd aan de (ruiter) paden. En heb er het afgelopen halfjaar een aantal keer met een paard van een kennis gereden, richting Elst/Amerongen/Overberg. Wat me toen opviel, dat er heel veel kleine steentjes aan de oppervlakte lagen, dat was geen succes met een paard met gevoelige voeten.

Wat is trouwens de reden dat landeigenaren wel subsidie krijgen voor wandelaars, maar blijkbaar niet (genoeg) voor ruiters?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 17:55

Nou dat was wat in het bos, moeten we betalen, ok geen probleem als je dan maar als betalende gebruiker ook maar lekker kan genieten.
Als eerste kwam ik bij het ruiterpad hysterische mensen tegen met een nog historische hond die los liep ( volgens hen los geschoten, jaja )op een plek waar dit niet mag. Keffen van het pad af, achter een kat aanrennend ( wat ie dus waarschijnlijk ook doet achter andere dieren aan in het bos ). Mensen gaven al aan dat je daar je hond niet los mag hebben. Niels schrok van dat geschreeuw van die mensen en gedrag van die hond, dus ben ik even afgestapt. Ik gaf dus ook aan dat het geen los loop gebied is en dat je zeker wel je hond beter onder appel moet hebben, zeggen ze dat ik daar niet met een paard mag komen, terwijl ik op een ruiterpad was . Andere mensen die erbij waren en ik ook gaven al aan dat het ruiterpad was. Moest ik volgens hen mezelf beter onder controle hebben, wahahha.
Even verderop liep een groot gezin met een verlicht bestuurbaar autootje, ja juist op het ruiterpad. Ik zet Niels stil, want ik weet dat ie dat eng vind, hij werd wat drammerig. Dus ik schreeuw naar die mensen dat er een paard aan komt en bang is voor dat ding...reageren ze niet en kijken ze sullig. Niels nog meer drammen en zij blijven staan, dus ik geef aan dat mijn paard er echt niet langs gaat, uit eindelijk na een minuut of 5 viel het kwartje geloof ik en pakte ze dat ding op. De meneer die erbij was kwam met een sullig gezicht mijn kant op gelopen dus ik leg uit dat het ruiterpad is en dat dat heel eng kan zijn....ook voor eventueel andere paarden...kreeg geen antwoord en keek me nog sulleriger aan. Ik dacht bij mezelf of hij wel Nederlands sprak?
Maar het toppunt van alles was nog wel dat het zo druk was in het bos dat er zelfs geparkeerde auto's het ruiterpad blokkeerden! Ik kon er met geen mogelijkheid lans, en moest ik dus de weg op ( die op dat moment ook druk is en zeker geen brede weg is ), Dat is toch belachelijk? Betaal je en moet je nog uitwijken de weg op!!
Verder heb ik wel lekker gereden hoor en is mijn paard super braaf

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 18:14

Hmm, deze lompheid staat los van het ruitervignet. Idioten heb je overal, helaas.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 18:18

Welk stuk pad was dat, met die auto’s? Bij De Hazenberg staan er ook vaak auto’s in de berm en daarmee ook (deels) op het ruiterpad, maar daar zijn vorige week veel palen geplaatst om te zorgen dat dat niet meer gebeurt. Als het op jouw stuk pad ook vaak gebeurt dat er auto’s staan: doorgeven aan de boswachter, dan kunnen ze kijken of daar ook palen gezet kunnen worden.

Verder wat San87 zegt… idioten heb je overal. Vandaag zullen het er wat meer geweest zijn, want zaterdag en nieuwjaarsdag enzo.

SusanH, grondeigenaren krijgen geld per (opengestelde?) hectare. Van dat geld moeten ze van alles doen, paden onderhouden, incl markeringen, bankjes en prullenbakken plaatsen en onderhouden, veiligheidscontroles doen (zodat je geen boom op je knar krijgt onderweg), en volgens mij ook boswachters en boa’s betalen.
Ergens een jaar of 15 geleden (geloof ik) is die subsidie per hectare flink omlaag gegooid, waardoor het huidige bedrag niet meer voldoende is om alles te doen wat ze graag zouden willen, incl ruiterpaden onderhouden. Openstellen doe je voor wandelaars, daar is de subsidie op gebaseerd. Elke andere gebruikersgroep (fietsers, mtb’ers, ruiters) zijn geen voorwaarde voor het krijgen van je subsidie en dus worden de wandelpaden als eerste onderhouden. Zonder wandelpad geen openstelling en dus geen subsidie.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 18:19

Bij kwintelooijen pakeerplaats, Je hebt 2 inritten voor auto's die je oversteekt met je paard, die waren dus geblokkeerd en moest ik de oude veense grindweg op

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 18:32

_San87_ schreef:
Cinnepin schreef:

Cherdenise schreef:

Het is een bos, ja. Als er veel gebruik wordt gemaakt van dezelfde paden, dan moeten die wel onderhouden worden. En dat kost geld. Niet raar om dat te halen bij de mensen die gebruik willen maken van die paden, toch?

Want waarom onderhoud, nogmaals het is een bos. Boom omgevallen, ga er omheen, dat is natuur. Dat zijn we hier niet meer gewend

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 18:35

Lopend gaat dat wel, maar met je menwagen wordt dat lastig. En afhankelijk van de hoogte van de gevallen boom is het als ruiter of wandelaar ook lastig. En ja, soms kun je er dan prima omheen, maar dan loop je naast het pad over soms kwetsbare natuur.
Onderhoud is ook het wegzagen van een boom die op scherp staat, zodat je die niet op je knar krijgt. Krijg je van die mensen die de grondeigenaar aansprakelijk gaan stellen enzo.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 18:36

SusanH schreef:
Idd bovenstaande, ik wil best betalen. Als ik zie dat er ook wat voor gedaan wordt. Kom heel vaak in het bos (wandel en fiets er graag) maar zie nooit dat er onderhoud wordt gepleegd aan de (ruiter) paden. En heb er het afgelopen halfjaar een aantal keer met een paard van een kennis gereden, richting Elst/Amerongen/Overberg. Wat me toen opviel, dat er heel veel kleine steentjes aan de oppervlakte lagen, dat was geen succes met een paard met gevoelige voeten.

Wat is trouwens de reden dat landeigenaren wel subsidie krijgen voor wandelaars, maar blijkbaar niet (genoeg) voor ruiters?

Ah ja die steentjes zijn echt verschrikkelijk.. Sommige paden zijn echt niet te doen daardoor. Ik ben er alleen bang voor dat daar niets aan gaat veranderen.

Ik heb vanmorgen maar wel het vignet aangeschaft en vanmiddag een rondje gereden. Ik dacht zal je net zien dat ze vandaag al controleren. :')
Ik blijf het iets geks vinden dat je met een bijrijder op 1 vignet kan, maar dat als je bijvoorbeeld twee paarden zou hebben je nooit met je bijrijder samen kan rijden, want dan moet je beiden een eigen vignet hebben.
Ik heb hiervoor aan de Treek gestaan en ben gewend aan de manier hoe het daar ging (per paard een penning), misschien dat dit daardoor niet logisch voelt voor mij.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 18:38

Die steentjes zitten gewoon in de bodem, dus daar doe je niks aan. Ijstijd enzo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 18:56

Cherdenise schreef:
_San87_ schreef:
-knip quote-

-knip quote-

Want waarom onderhoud, nogmaals het is een bos. Boom omgevallen, ga er omheen, dat is natuur. Dat zijn we hier niet meer gewend

Waarom onderhoud, omdat het bos o.a. een recreatieplek is, welke op de toegestane paden onderhouden wordt zodat mensen veilig kunnen genieten van de natuur. Dus zonder een tak op hun paasei te krijgen, of met lieslaarzen door de bagger te moeten waden, bijvoorbeeld.

Als dat onderhoud niet gebeurt, dus wanneer iedere boom, ieder pad, maar gelaten wordt, kun je binnen een maand het bos niet meer in.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 19:35

Hilary schreef:
Die steentjes zitten gewoon in de bodem, dus daar doe je niks aan. Ijstijd enzo.

Nou, ja en nee. De paden waren een jaar of wat geleden wel echt veel beter hoor. Door erosie is er veel weg gespoeld van de bovenlaag. En dat is nooit goed aangepakt imo. Het pad richting Elst vanaf waar vroeger de parkeerplaats was bijvoorbeeld. Het gedeelte waar je eigenlijk met je paard zou moeten rijden is niet te doen. Ik vind het onderhoud nu tov een jaar of 10 a 15 geleden wel echt hard achteruit gegaan.