Babootje schreef:anjali schreef:Ik heb wel eens zo'n "koekoeksjong"in mijn stal gehad.Het probleem is,stel dat hij acute koliek krijgt.Ik laat een dier dat op een of andere manier bij mij staat niet stikken. Dus dan zou ik de DA moeten bestellen en betalen.Al zeiden anderen dat ik dat dan niet zou hoeven. Maar als paardenliefhebster vind ik wel die morele plicht te hebben.Met heel veel moeite heb ik de eigenaren ertoe kunnen brengen het paardje op te halen voordat een dergelijk scenario plaatsvond!
Dat moet je wel, want je hebt een wettelijke zorgplicht als stalhouder.
Dus als het even tegenzit kom je voor hoge kosten te staan. Achterstallige stalhuur, dierenartskosten etc en moet je naar de rechter om nog iets van je geld terug te krijgen. Om er vervolgens achter te komen dat je van een kale kip niet kunt plukken.
Dit. Ik had er 1 waar nooit een cent voor betaald was, beest werd vervolgens verkocht en bleef bij mij staan, nieuwe eigenaar betaalde ook niets. Hij ging wisselen en ik voerde hem bij want hij kreeg het hooi slecht weg door het wisselen. Maar eigenaar bleef maar uitstellen en uitstellen en toen ineens ja van een kale kip kun je niet plukken... toen ben ik gestopt met de extra's, geen bijvoer, alleen hooi zoals op de overeenkomst stond.
Hij kreeg voldoende aanbod aan basisvoeding maar dat was met wisselen niet voldoende, heel zijn stal lag ononderbroken vol met hooi dat ie niet at en het was winter dus op de wei geen gras alleen hooi, dus hij werd heel snel heel mager. Ik trok een keiharde grens met pijn in mijn hart daar, was zo moeilijk, maar dit was al 3 of 4 jaar geen geld van geen van beide eigenaren. Tegelijk een uhm, "shaker" ingehuurd en plannen gemaakt om het aan te pakken. Maar voor die iets kon doen kwam er ineens (een deel van het) geld van het jaar van de nieuwe eigenaar en werd paard opgehaald.
Ik heb er zelf heel veel ingestopt van mezelf maar dat is mijn verlies en mijn keuze. Daarna ben ik qua prijs omhoog gegaan dat bijvoer er standaard inzit en duidelijkere afspraken in stallingsovereenkomsten. Is al heel lang geleden, ben blij dat ik geen klanten meer heb eerlijk gezegd. Het is echt heel zwaar om beslissingen in het nadeel van een dier te maken. Ik heb duizenden euro's in paarden van anderen gepropt omdat ze het even niet hadden of gewoonweg niet betaalden. Met liefde hoor, daarom duurde het ook veel te lang voor ik uiteindelijk die grens trok. Ik heb er nog nachtmerries van en het is 8 jaar geleden. Is het ergste wat ik ooit heb moeten doen, maar het moest ergens stoppen.
ik ben er altijd heel discreet over geweest maar ik sta daar nu anders in gelukkig. Ik heb heel wat uren huilend op stal gestaan in die tijd. Paard was overigens op afbetaling verkocht aan de nieuwe eigenaar dus was extra lastig omdat je gerechtelijk daardoor in een discutabele situatie zit qua wie er precies verantwoordelijk is