Paard verkopen bij onbetaalde rekening?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 15:06

Babootje schreef:
anjali schreef:
Ik heb wel eens zo'n "koekoeksjong"in mijn stal gehad.Het probleem is,stel dat hij acute koliek krijgt.Ik laat een dier dat op een of andere manier bij mij staat niet stikken. Dus dan zou ik de DA moeten bestellen en betalen.Al zeiden anderen dat ik dat dan niet zou hoeven. Maar als paardenliefhebster vind ik wel die morele plicht te hebben.Met heel veel moeite heb ik de eigenaren ertoe kunnen brengen het paardje op te halen voordat een dergelijk scenario plaatsvond!

Dat moet je wel, want je hebt een wettelijke zorgplicht als stalhouder.
Dus als het even tegenzit kom je voor hoge kosten te staan. Achterstallige stalhuur, dierenartskosten etc en moet je naar de rechter om nog iets van je geld terug te krijgen. Om er vervolgens achter te komen dat je van een kale kip niet kunt plukken.

Dit. Ik had er 1 waar nooit een cent voor betaald was, beest werd vervolgens verkocht en bleef bij mij staan, nieuwe eigenaar betaalde ook niets. Hij ging wisselen en ik voerde hem bij want hij kreeg het hooi slecht weg door het wisselen. Maar eigenaar bleef maar uitstellen en uitstellen en toen ineens ja van een kale kip kun je niet plukken... toen ben ik gestopt met de extra's, geen bijvoer, alleen hooi zoals op de overeenkomst stond.

Hij kreeg voldoende aanbod aan basisvoeding maar dat was met wisselen niet voldoende, heel zijn stal lag ononderbroken vol met hooi dat ie niet at en het was winter dus op de wei geen gras alleen hooi, dus hij werd heel snel heel mager. Ik trok een keiharde grens met pijn in mijn hart daar, was zo moeilijk, maar dit was al 3 of 4 jaar geen geld van geen van beide eigenaren. Tegelijk een uhm, "shaker" ingehuurd en plannen gemaakt om het aan te pakken. Maar voor die iets kon doen kwam er ineens (een deel van het) geld van het jaar van de nieuwe eigenaar en werd paard opgehaald.

Ik heb er zelf heel veel ingestopt van mezelf maar dat is mijn verlies en mijn keuze. Daarna ben ik qua prijs omhoog gegaan dat bijvoer er standaard inzit en duidelijkere afspraken in stallingsovereenkomsten. Is al heel lang geleden, ben blij dat ik geen klanten meer heb eerlijk gezegd. Het is echt heel zwaar om beslissingen in het nadeel van een dier te maken. Ik heb duizenden euro's in paarden van anderen gepropt omdat ze het even niet hadden of gewoonweg niet betaalden. Met liefde hoor, daarom duurde het ook veel te lang voor ik uiteindelijk die grens trok. Ik heb er nog nachtmerries van en het is 8 jaar geleden. Is het ergste wat ik ooit heb moeten doen, maar het moest ergens stoppen.

ik ben er altijd heel discreet over geweest maar ik sta daar nu anders in gelukkig. Ik heb heel wat uren huilend op stal gestaan in die tijd. Paard was overigens op afbetaling verkocht aan de nieuwe eigenaar dus was extra lastig omdat je gerechtelijk daardoor in een discutabele situatie zit qua wie er precies verantwoordelijk is
Laatst bijgewerkt door peach2001 op 23-12-21 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 15:14

Ook regelmatig meegemaakt dat er een ketting om de stal gaat. Ik stond bij een boer en die deed het al als je zonder enig overleg 2 of 3 dagen te laat was met betalen. Als je aangaf dat het wat later kwam was het geen probleem verder, maar ik zag regelmatig een paard met een ketting om zijn staldeur op de 4e of 5e van de maand.

anjali

Re: Paard verkopen bij onbetaalde rekening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 15:59

@Peach: Ik zou dan zo doen als die boer waar ik ooit stond: stel dat het paard 3000 waard is,dan zou ik hem blijven verzorgen tot de waarde op is en dan is het paard van mij tenzij ze over de brug komen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 17:42

Ooit meegemaakt dat er een ketting omzat en op slot! Was ook zeer terecht! Want er was 3 maanden niet betaald en eigenaresse kwam ook nooit opdagen. Toen ineens zei de eigenaresse: hou maar en verkoop maar. Dus de stalhoudster ging het goed verzorgen en een zeer goed tehuis voor gezocht! Voor zeer lage prijs: want een goed tehuis vond de stalhoudster belangrijker dan geld. Was een erg lieve oudere merrie, heel gezond en fit. Is nog erg oud geworden bij deze goed tehuis.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 18:03

Aan de ene kant snap ik de ketting aan/om de stal wel, maar stel nu er is brand, paard moet eruit. Je bent kotsbare tijd kwijt om het dier te redden omdat eerst die ketting los moet. Daarnaast is wel het paard de dupe van de eigenaar die niet betaald. Want neem aan dat met ketting op de stal het dier ook niet naar buiten mag? Zo sneu dan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 19:50

Als ik op zoek zou zijn naar een paard en ik zou er achter komen dat er een dergelijk verhaal zit achter een paard zou ik het niet vertrouwen. Ik vraag me af of je daar als eventuele koper wel verstandig aan doet.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 22:18

Ons vroegere paard was ook zo’n gevalletje, zijn eigenaresse kon het stalgeld niet meer betalen, paard is door staleigenaar in beslag genomen, heeft even in de lessen gelopen ( denk 2 weken ) en toen hebben wij hem gekocht.
Ik blij want was mijn favo paardje op stal.. Nu staat hij in Duitsland van zijn oude dag te genieten, ik moest hem na aantal jaar, door persoonlijke omstandigheden, helaas ook verkopen, maar naar een blijvend huisje..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 09:22

xYaartje schreef:
Aan de ene kant snap ik de ketting aan/om de stal wel, maar stel nu er is brand, paard moet eruit. Je bent kotsbare tijd kwijt om het dier te redden omdat eerst die ketting los moet. Daarnaast is wel het paard de dupe van de eigenaar die niet betaald. Want neem aan dat met ketting op de stal het dier ook niet naar buiten mag? Zo sneu dan.

Mijn stalhouder deed dat ook weleens en hij zei dat het paard dan s'nachts na sluitingstijd van de stal in de bak werd losgelaten.Zeker niet ideaal.Maar hij heeft ook eens het paard van een wanbetaler niet achter slot en grendel gezet en die zijn ze toen stiekem op een zondagavond komen ophalen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 09:32

anjali schreef:
dierenfan schreef:
In het dierenpension waar ik vroeger werkte lieten wij eigenaren altijd voorwaarden tekenen. Onder andere als het dier 14 dagen de ophaal datum nog in de opvang zat en er geen contact geweest was of betaling in die 14 dagen dat betreffende dier dan naar het asiel mocht en daar 14 dagen later herplaatst mocht worden. Maar 1x gebeurd in die 10 jaar maar die ene keer waren wij erg blij met die optie! Ik zou als pension stal ook zeker zoiets op papier zetten

14 dagen vind ik wat kort.Stel dat de eigenaar ziek is.

28 dagen totaal he en daarnaast altijd telefoon nummer van de eigenaar en een telefoon nummer van iemand die in NL is en over het dier mag beslissen in eventueel noodgeval. Beide nummers worden dan gebeld plus brief naar op gegeven huisadres. Moet wel heel raar lopen als het geen opzet is dat dan niemand bereikt wordt.

IbbelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 09:34

Het is op zich een humanere manier om van je dier af te komen dan 'm aan een boom te binden.
/cynisme uit

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 09:40

Ibbel schreef:
Het is op zich een humanere manier om van je dier af te komen dan 'm aan een boom te binden.
/cynisme uit

Ja, je hebt ergens gelijk, je verantwoordelijkheid lekker op een ander afschuiven :')

IbbelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 09:43

Je zou als dierenpension ook minimaal de afstandskosten voor het asiel moeten vragen als aanbetaling. Dan filter je de mensen die zonder kosten van hun dier afwillen ook al uit, want dan kunnen ze 'm net zo goed zelf direct naar het asiel brengen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 09:45

Ibbel schreef:
Je zou als dierenpension ook minimaal de afstandskosten voor het asiel moeten vragen als aanbetaling. Dan filter je de mensen die zonder kosten van hun dier afwillen ook al uit, want dan kunnen ze 'm net zo goed zelf direct naar het asiel brengen.

Ik ken het niet anders of je betaalt voor pension alle kosten vooraf.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 09:48

dit is toch een hororsituatie als stalhouder... ik snap ook oprecht niet waarom mensen niet voor hun dier betalen maar goed... Als je het tijdelijk niet kan betalen kan je mss iets regelen op stal en anders zoek je een goedkopere plek of verkoop je het dier..bij mijn vorige stal stond het overigens in het contract dat als je niet betaalde ze een betaaherrinnering stuurde en indien daar geen reactie op kwam ze het dier mochten verkopen na zoveel maanden achterstand. We moesten ook altijd ons paspoort daar laten liggen, die lag achter slot en grendel, iets wat ik heel eng vond in het begin want stel ze verkopen het dier terwijl ik wel keurig betaalde. Maar goed het was een grote stal dus vertrouwde ze er ook wel op dat ze geen gekke dingen deden.
Zelf heb ik daar een verzorgpony gehad waar de betaling ook niet altijd vlekkeloos verliep. De staleigenaresse kwam toen een keer naar mij toe om te melden dat er een achterstand was en of ik het kon doorgeven want zelf kreeg ze geen contact met de eigenaresse, geen reactie op mail of telefoon. ik gaf het door en de eigenaresse vertelde dat ze keurig betaalde. Ik heb dit teruggekoppeld en meteen gezegd dat ik me er verder niet in wilde mengen aangezien ik maar een verzorgster was. Een aantal maanden later kwam het dier te koop en nam ik hem over. Toen ik besloot dat het dier op dezelfde stal kon blijven kwam de staleigenaresse wel naar me toe met de vraag of ik dan ook de achterstallige betalingen kon betalen of een deel ervan. Dat heb ik geweigerd. vond het ook best grof dat ze het vroeg en had dit ook netjes aangegeven. Ik ben de nieuwe eigenaar en heb niks te maken met evt. wanbetalingen van de oude. Zelf altijd keurig mijn rekeningen betaald overigens.
Op die stal werden de dieren niet minder goed behandeld als er niet betaald werd ze kregen niet minder eten oid. dat vond ik een prettige gedachte.. het dier mag er na mijn idee nooit de dupe van worden

Mijn nieuwe stal is veel kleinschaliger en de eigenaresse zou niet de financiële middelen hebben om mijn paard te onderhouden aangezien ze er zelf al drie heeft staan. Gelukkig betaal ik gewoon mijn rekeningen maar kan me voorstellen als pensionhoudster dat je mss wel keiharde regels op moet stellen anders ga je er zelf mss wel aan onderdoor....

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 10:26

_San87_ schreef:
Ibbel schreef:

Hier is dat enkel in hoogseizoen gebruikelijk. En als een situatie niet duidelijk is dan wordt er gevraagd steeds 14 dagen vooruit te betalen. Indien het dier in die periode opgehaald wordt dan krijgt men het teveel betaalde geld terug. Indien ze niet op tijd betalen gaat dezelfde procedure als dat ik hier boven beschreef in werking.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 12:22

dierenfan schreef:
_San87_ schreef:

Hier is dat enkel in hoogseizoen gebruikelijk. En als een situatie niet duidelijk is dan wordt er gevraagd steeds 14 dagen vooruit te betalen. Indien het dier in die periode opgehaald wordt dan krijgt men het teveel betaalde geld terug. Indien ze niet op tijd betalen gaat dezelfde procedure als dat ik hier boven beschreef in werking.

Ah, okay. Lijkt me verstandig dat sowieso aan te passen. Vakanties e.d. worden ook vooraf betaald.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:50

xYaartje schreef:

In mijn geval deed de stalhouder deze merrie gewoon dagelijks buiten in de paddock. Want ze is zelf aanwezig ivm verzorgen van de stallen en haar eigen paard rijden. Kwam echt voldoende buiten, het was in de herfst en wintermaanden. Zelfs het ontwormen en het poetsen en de hoefsmid kwam erbij. Op de kosten van de stalhouder. Ze gaf echt om de dieren en paarden.