Coachingspaard moet 'nee' leren zeggen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 14:29

leren ze dat manage paarden dan ook?.

Dan hebben ze straks gestaag alle paarden met een off day ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 17:41

Rex_Rolfo schreef:
bromfiets schreef:
Andersom kan ik moeilijk tegen een klant zeggen dat de paardencoaching vandaag zonder paard is want hij heeft nee gezegd.

De cursus "omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag niet door, computer horse says NO :+

:D :D

Het zegt, in mijn opinie, vooral iets over het gebrek van de coach om de signalen van het paard te herkennen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 17:56

Het is aan de coach om de paarden goed te kunnen lezen en te interpreteren wat het paard zegt (ook al voor de sessie).
Jaren geleden mocht een stalgenote mijn oude merrie wel inzetten voor coaching en ook onze quarterruin-op-leeftijd. Beide beleefde paarden die wisten dat er naar ze geluisterd werd. Was in de zomer dat ze mijn merrie wilde inzetten, die had ze uit het land gehaald en met vliegenspray behandeld en toen kuierde de merrie doodgemoedereerd terug naar het land en kwam de ruin zelf aanlopen om dit klusje te doen. De paarden wisten beter wie het meest geschikt was :j

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:00

Mkango schreef:
Isabel_k schreef:
Ik vind dit een hele goede ontwikkeling. Paarden zijn zulke gevoelige dieren en soms vraag ik me af of paarden inderdaad aan kunnen geven dat ze er nu niet klaar voor zijn. Ik heb veel paardencoaching gezien en me vaak afgevraagd hoe het zit met het welzijn zowel lichamelijk (veel 'kapotte' paarden) als mentaal.

Er is mij gevraagd of ik mijn paard hiervoor wilde uitlenen en uit bescherming nee gezegd, zeker omdat het een paard was dat ontzettend gevoelig was en de stress snel op het lichaam sloeg (ook als ik stress had. :P )

Mooie ontwikkeling, ik ben benieuwd wat eruit komt.
Ieder paard kan dat. Of er ook naar geluisterd wordt, is een tweede.

In mijn ogen sla je de spijker op z’n kop.

Vragen en luisteren mist nogal eens aan onze kant.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:07

Dat is mijn ervaring met paardencoaching (als coach, maar ook wel als coachee tijdens de opleiding) ook: een paard, ook een coachpaard, kan al prima nee zeggen. Daar hoef je geen onderzoek naar te doen.
Als het paard nee zegt tegen of tijdens een coaching, zal je als coach zelf nog meer aan de bak moeten.

Ik heb het hier dan wel over paarden die in vrijheid meewerken en die weten dat er, ook buiten de coachsessies om, inderdaad naar ze geluisterd wordt en dus ook weten dat ze nee mogen zeggen.

Ik ben ook niet zo kapot van (pun intended) al die kapotte paarden die nog ingezet kunnen worden als coachpaard. Daarvan vraag ik me vaak af of zo'n paard fysiek en/of mentaal wel in staat is om het werk als coachpaard nog te kunnen en te willen en of de coach zo'n paard voldoende kan beschermen/ondersteunen indien dat niet het geval is.

Amber_anne

Re: Coachingspaard moet 'nee' leren zeggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:11

Dit vind ik een hele goede ontwikkeling en niet alleen bij coachings paarden.

Ik werk zelf ook met het principe dat de pony vaak kiest. Dus als ik aan kom lopen ga ik haar bijvoorbeeld nooit pakken uit de wei, ze mag zelf de keuze maken of ze komt. Net als het met halster aandoen. Ze kunnen naar mijn inziens ook prima kiezen of ze wel of geen zin hebben

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:21

Ik coach met Arabische merries en die hoef je echt niet te leren hoe ze nee moeten zeggen hoor :') :+

In mn opleiding is veel aandacht besteed aan het welzijn van het coachpaard, en ook in de certificatie updates is daar altijd een blok over. Ook dát hoort gewoon bij het werk als paardencoach, zorgen dat je 'collega's' happy zijn, het mentaal en op dat specifieke moment aankunnen, en dat ze voor en na een sessie lekker in de groep kunnen afvloeien.. Mijn vorige merrie bijv is eigenlijk té zacht en gevoelig voor dit werk, dus die zet je dan weinig tot niet in. Maar er staan ook een paar dames die het prachtig vinden en nul moeite hebben met al die emotie weer van zich af laten glijden :D

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:25

Amber_anne schreef:

Ik werk zelf ook met het principe dat de pony vaak kiest. Dus als ik aan kom lopen ga ik haar bijvoorbeeld nooit pakken uit de wei, ze mag zelf de keuze maken of ze komt. Net als het met halster aandoen. Ze kunnen naar mijn inziens ook prima kiezen of ze wel of geen zin hebben

Dit snap ik niet helemaal, in het dagelijks leven met je eigen paarden of in werk als paardencoach?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:26

Rytir schreef:
Amber_anne schreef:

Dit snap ik niet helemaal, in het dagelijks leven met je eigen paarden of in werk als paardencoach?

In het dagelijkse leven

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:28

Ojee dat doet me denken aan een beginnende coach op een vorige stal. Zij wilde zo graag haar eigen paard gebruiken voor de sessies maar iedere keer als ze met hem probeerde te werken kwam ze in no time de round-pen weer uitgerend met een paard achter haar aan die met zijn voorbenen en tanden in de gerichte aanval was _O-
Die kon beter zelf een coach zoeken denk ik.
Paard kon in iederegeval vreselijk goed nee zeggen :')

Paarden die te sterk nee zeggen zijn al snel te link voor zulke dingen. Ik heb mijn vorige paard verkocht omdat ze geen enkel respect had voor kinderen, dat was me te gevaarlijk. Ook beginners durfde ik er niet op te zetten. Ik durf te wedden dat ze als therapiepaard echt lelijk en gericht zou durven uithalen. Op zich niets mis mee, want als rijpaard voor een zelfverzekerde ruiter was ze helemaal prima. Maar dat moet wel goed inschatten om ongelukken te voorkomen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:31

Ik heb 1 keer mijn paarden uitgeleend voor een coach in opleiding.
Maar ga ik niet meer doen.
Had echt het idee dat het voor mijn gevoelige merrie echt wat deed.
Mijn ruin niet, die had er niet zoveel moeite mee.
En het interpreteren van het gedrag van de paarden vond ik ronduit lachwekkend.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:13

Sorry amber_ Anne, ik las even over het woord vaak heen. Ik dacht lekker dan ( als je privé een paard houd) als de hoefsmid of dierenarts er is; sorry mijn paard heeft geen zin.

Of dus voor coaching; sorry dat jullie een vrije dag hebben opgenomen en x aan euro's hebben betaald maar nu even niet :')

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:22

Rytir schreef:
Sorry amber_ Anne, ik las even over het woord vaak heen. Ik dacht lekker dan ( als je privé een paard houd) als de hoefsmid of dierenarts er is; sorry mijn paard heeft geen zin.

Of dus voor coaching; sorry dat jullie een vrije dag hebben opgenomen en x aan euro's hebben betaald maar nu even niet :')

Haha nee bij de dierenarts of hoefsmid zal ze even moeten inderdaad. Maar omdat ze altijd de keuze heeft komt ze eigenlijk ook altijd (tenzij ze heel hengstig is dan wilt ze niet weg bij de kudde :+ ).

Coaches zouden eigenlijk meerdere paarden moeten hebben om zo te kijken wie wel zij heeft

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:29

Amber_anne schreef:
Coaches zouden eigenlijk meerdere paarden moeten hebben om zo te kijken wie wel zij heeft

Dat geeft soms ook weer andere problemen: Deze is voor mij!
Nee, afblijven, deze wil IK!
Hoepel op, dit is de mijne, echt hoor!

Weleens zien gebeuren bij iemand die dit ook doet en we hebben er vreselijk om gelachen.
Scheelde wellicht dat het groepje bekend was met instructrice, paarden en het principe maar het was niet minder hilarisch :D :D

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:59

Ik vind het goed dat er aandacht wordt besteed aan dit aspect van het coachen met paarden. De manier waarop klinkt mij vanuit dit zeer beknopte artikel wat omslachtig in de oren. 

Vanuit mijn opleiding is er ook veel aandacht besteed aan een stuk dier-ethiek en die basis neem ik heel bewust mee in de keuzes die ik maak in mijn werk met de paarden. 

Ik werk zelf alleen met mijn eigen kudde omdat ik het belangrijk vind de paarden waarmee ik werk door en door te kennen. Op deze manier kan ik kleine signalen oppikken en duiden. Ik werk altijd met mijn hele kudde (4 pony's) in vrijheid. De pony's hebben daardoor tot op zekere hoogte de keus of ze wel of niet aan willen sluiten. Ik hou een maximum aantal sessies per dag aan en hou daarbij rekening dat lichtere en zwaardere hulpvragen op één dag combineer, ik zorg voor vrije dagen en vakanties maar de balans blijft soms best een uitdaging. Al helemaal nu mijn bedrijf in korte tijd flink is gegroeid en ik dus met nieuwe vraagstukken te maken krijg. 

Ik heb twee paarden die ontzettend goed nee kunnen zeggen en heel bewust gebruik maken van hun keuzevrijheid. De andere twee passen wat dat betreft een stuk minder goed op zichzelf. Ik kies er nu dus voor om ze af en toe tegen zichzelf in bescherming te nemen als de kudde dat zelf niet regelt. Door met de hele kudde te werken kunnen ze dat zelf ook goed reguleren, soms wordt er letterlijk een paard weg gehaald bij een cliënt door één van de anderen, neemt een ander het over of gaan ze elkaar groomen. Maar als dat niet gebeurt en ik zie dat een paard het naar mijn idee te zwaar heeft grijp ik daar wel op in. Dat maakt het werk voor mij niet makkelijker maar ik vind het in de eerste plaats mijn verantwoordelijkheid om het werk goed en veilig te houden voor de paarden. 

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 20:18

Ieder paard kan nee zeggen. De een doet het subtieler dan de ander. Aan ons de taak om er naar te luisteren en de signalen te leren kennen.
Doe het al jaren zo met de Shetlanders waar ik mee werk en weet gelukkig ook inmiddels dondersgoed wanneer het echt 'nee' is of wanneer ze gewoon heerlijk eigenwijs zijn en liever hun eigen plan trekken ipv te willen luisteren.
Paarden zijn, weet ik uit ervaring, heel goed in staat om zelf 'nee' te zeggen.

Wanneer ze bekapt moeten worden etc. zullen ze uiteraard wel moeten, maar wanneer er niks op de planning staat als in wat echt moet gebeuren mogen ze mooi zelf kiezen of ze mee willen doen met mijn ideeën en plannen of niet.

Wel heel fijn dat er aandacht aan word besteed. Al had ik liever gezien dat ze zich in het onderzoek meer richten op de lichaamshouding van het paard en dan onderzoeken met welke signalen een paard 'nee' zegt.
Want met deze methode moet je het elk paard eerst aanleren voor je echt kan beginnen.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 20:27

Interessant...
Zouden paarden de emotionele lading die mensen soms bij zich hebben ook voelen? En zouden ze dus inderdaad last kunnen hebben in de zin dat het teveel wordt? Aan de ene kant denk ik van wel maar aan de andere kant is een paard geen mens en denkt hij misschien alleen maar w.t.f. doe ik hier dat hele uur haha. Ben benieuwd of ze dit wetenschappelijk kunnen onderzoeken.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 20:48

Zou iemand iets meer willen uitleggen over coaching met paarden? Wat doet de coach? Wat doet het paard? En zijn het niet gewoon zweverige interpretaties van paardengedrag als reactie op de lichaamstaal van de patiënt en coach?

Ik vraag dit voor een vriend.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 20:49

BrechtCarlos schreef:
Interessant...
Zouden paarden de emotionele lading die mensen soms bij zich hebben ook voelen? En zouden ze dus inderdaad last kunnen hebben in de zin dat het teveel wordt? Aan de ene kant denk ik van wel maar aan de andere kant is een paard geen mens en denkt hij misschien alleen maar w.t.f. doe ik hier dat hele uur haha. Ben benieuwd of ze dit wetenschappelijk kunnen onderzoeken.

Geen idee maar leg uit:
Ik deed mijn paard ter verkoop naar mijn instructrice.
Ze heeft daar 1,5 jaar gestaan, niet verkocht. De twee keer dat er in die tijd was, keek het paard me niet aan.

Toen moest er wat want mijn instructrice had die plek nodig voor trainingspaarden. Ik heb aangegeven dat ze dan maar terug moest komen.

We gaan daar heen om te kijken wat we ermee zullen doen en vanaf het moment dat ze me in het vizier had, liet ze niet meer los. Ze kwam meteen naar me toe toen ik de wei in liep en als het gepast had, was ze in m'n binnenzak gekropen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:00

BrechtCarlos schreef:
Zouden paarden de emotionele lading die mensen soms bij zich hebben ook voelen? En zouden ze dus inderdaad last kunnen hebben in de zin dat het teveel wordt?

Dat zeker. Ik weet nog dat ik hardop uitsprak naar een manegepaard die ik destijds leaste 'waarom ben je altijd zo lastig als ik al een lange dag heb gehad?'
Die gaf het dus wel duidelijk aan, maar zal ook wel wat te verduren hebben gehad.

(En ik hoorde het me zeggen, en toen was het ook gelijk over en heb ik me eigenlijk nooit meer zo gefrustreerd gevoeld en kan in elk geval veel makkelijker vooral bij de paarden zijn zonder allerlei andere dingen mee te nemen.)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:17

Paarden kunnen dat wel heel zeker aanvoelen.

Paar jaar geleden was mijn ruin zo ontiegelijk hyper tijdens de les.
Tot mijn instructrice niet in het midden van de bak bleef staan/lopen, maar in een hoek van de bak.
Zodra ik wat verder van haar vandaan was, kwam mijn ruin ineens tot rust.
Wat bleek? Instructrice was helemaal hyper door goed nieuws over een nieuwe kans die zij die dag te horen had gekregen en mijn ruin voelde die stemming van haar feilloos aan.

Zelfde paard, deze zomer, toen mijn leven even in een enorme rollercoaster zat omdat mijn partner heel erg ziek was.
Ik stond met mijn broer in de wei, even weg van thuis, even zinnen verzetten.
De ruin kwam erbij en duwde zijn grote hoofd tussen mij en mijn broer in, alsof hij wilde zeggen, kom maar vrouwtje, huil maar even bij mij uit.

En zo heb ik nog wel meer voorbeelden over dit zelfde paard.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:22

Ik denk het zelf ook wel, maar ben benieuwd of het ook wetenschappelijk te bewijzen is want onze verhalen zijn denk ik anekdotisch bewijs. Ben benieuwd of er een manier is om het wetenschappelijk aan te tonen, iets met hersenprocessen of hartslag ofzo... ben geen wetenschapper :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:29

BrechtCarlos schreef:
Ik denk het zelf ook wel, maar ben benieuwd of het ook wetenschappelijk te bewijzen is want onze verhalen zijn denk ik anekdotisch bewijs. Ben benieuwd of er een manier is om het wetenschappelijk aan te tonen, iets met hersenprocessen of hartslag ofzo... ben geen wetenschapper :D

Waarom zou het wetenschappelijk bewezen moeten worden?

Die instructrice werkt ook met systemische opstellingen.
Mijn paard gevraagd:
1) Met mij mee.
2) verkocht worden aan iemand anders
3) andere oplossing.

Dan zet je drie pionnetjes in de bak en dan loop je daar langs om te voelen wat je voelt.
Nou, ik ben bij precies 1 pion geweest want paard liep daar heen en elke poging tot iets anders werd rigoureus en op niet te missen wijze getorpedeerd.

Je mag er verder van vinden wat je wil maar ik vond het op z'n minst bijzonder dat het paard heel precies de pion eruit viste waar het briefje onder lag: met mij mee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:30

Ik zou het eerder raar vinden als een vluchtdier en kuddedier niet in staat zou zijn om kleine (emotionale) signalen te begrijpen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:31

Amber_anne schreef:

Heel fijn als de DA of HS er is... :+