Helm of hoedje in de dressuurring? Strijd nog niet gestreden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:28

Ik denk wat vriendelijkheid betreft, er wellicht beter kan worden gekeken naar hoe jury's beoordelen. Dus niet op naam, maar op harmonie, vriendelijkheid en plezier. Zoals hierboven door CharleyT wordt aangehaald, heeft dat inderdaad niet per se met het soort tuig te rijden. We kennen inmiddels allemaal wel het gezegde 'het bit/de optoming is zo vriendlijk als de ruiterhand'. En toch zie je nog behoorlijk harde handen in de hoogste ringen die winnende (of in ieder geval top-10) scores krijgen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:59

Ik ben er duidelijk in Cap !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:51

CharleyT schreef:
MCE schreef:
gewone dressuur-jas en cap en gewoon bit??

weg met de slipjas hoedje en stang en trens :n :n

De stang en trens in 1 adem met kleding? Vreemd. Alles op trens is ook geen garantie voor alleen maar harmonieuze proeven.

nee dat zeker niet maar de stang en trens staan ook al ter discussie, kan het in een adem mee genomen worden in het - nieuwe - reglement

maar het is allemaal symptoombestrijden, een paard goed opleiden, een ruiter goed opleiden zit niet in kleding, denk ik

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 16:43

Persoonlijk zie ik vooral in de Grand Prix internationaal een duidelijk signaal van de internationale jury op grote evenementen als heel belangrijk.
Het zijn op dat(voorbeeld) nivo allemaal beroepsruiters en als jou wijze van rijden riant beloont wordt met hysterisch hoge cijfers heb je geen enkele motivatie om je rijden bij te stellen. Er gaat zoveel geld om in dat wereldje.
Het FEI jury korps kan een positieve invloed uit oefenen op de wijze van rijden van onze toppers, wereldwijd.

Als B-Z jury moet je stevig in je schoenen staan zo nu en dan wil je de principes van correct rijden uitdragen in je wijze van punten. Dus laat de top het voorbeeld geven, misschien helpt het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:01

CharleyT schreef:
Persoonlijk zie ik vooral in de Grand Prix internationaal een duidelijk signaal van de internationale jury op grote evenementen als heel belangrijk.
Het zijn op dat(voorbeeld) nivo allemaal beroepsruiters en als jou wijze van rijden riant beloont wordt met hysterisch hoge cijfers heb je geen enkele motivatie om je rijden bij te stellen. Er gaat zoveel geld om in dat wereldje.
Het FEI jury korps kan een positieve invloed uit oefenen op de wijze van rijden van onze toppers, wereldwijd.

Als B-Z jury moet je stevig in je schoenen staan zo nu en dan wil je de principes van correct rijden uitdragen in je wijze van punten. Dus laat de top het voorbeeld geven, misschien helpt het.

ben ik met je eens, maar die discussie ga ik niet meer voeren,
al zo vaak aangegeven dat het opleiden aan de bisis beter moet ook bij de jury

maar het is business geworden - ook op lagere niveaus - en daar bepaald het geld,
jammer maar het paard is verworden tot een financieel - zeer lucratief - ding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:19

Suzanne F. schreef:
Dat in de lagere klassen een cap verplicht is lijkt me prima. Maar laat op de hogere niveaus de keuze vrij.

Ja tuurlijk, die hogere klasses vallen niet op hun hoofd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:29

Lukasje schreef:
Suzanne F. schreef:
Dat in de lagere klassen een cap verplicht is lijkt me prima. Maar laat op de hogere niveaus de keuze vrij.

Ja tuurlijk, die hogere klasses vallen niet op hun hoofd.

Heb jij weleens iemand in de hogere klasses dressuur op een internationale wedstrijd of Olympische spelen zien vallen?

nicole_floor

Re: Helm of hoedje in de dressuurring? Strijd nog niet gestreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:23

@Suzanne want een Olympisch paard kan niet vallen of schrikken. Een ongeluk zit in een kleine hoekje.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:31

nicole_floor schreef:
@Suzanne want een Olympisch paard kan niet vallen of schrikken. Een ongeluk zit in een kleine hoekje.

Thuis: prima om een cap op te zetten, ook op een GP paard. Op wedstrijd: laat de keuze vrij aan de U25 en Grand Prix op internationale wedstrijden en OS. Hoedje kan dan prima. Ik denk dat de kans dat je vliegtuig neerstort groter is dan dat je in de Olympische dressuurarena van je paard wordt gelanceerd en daar hoofdletsel bij oploopt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:34

Zijn ze daar nu weer over bezig? Sneu.

Waar hebben ze perse dat hoedje voor nodig?

Ik zou me doodschamen om daar over door te blijven gaan (hoort in gedachte een kind dreinen "nou ik vind het gewoon leuker").

Voor de cap zijn goede argumenten aan de dragen. De strijd is gevoerd en verloren. Leg je erbij neer.