Hoe reageer je als je onderweg een paard tegenkomt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:26

Darragh schreef:
elinedeau95 schreef:
Ik snap dat je eerste je paard onder controle moet hebben, maar de eerste keren naar buiten met een paard zou ik het wel fijn vinden als automobilisten gas los laten en ruimte geven.

Oprechte vraag: hoe kan de automobilist zien dat je voor de eerste keer met een paard naar buiten bent?

Niet, maar gewoon een beetje afstand is altijd fijn. Ik woon zelf in het buitengebied en mensen wijken echt geen cm uit

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:41

In de OP wordt herhaaldelijk aangeven dat een bestuurder bij angst van het paard de motor uit moet zetten (en na 5m weer aandoen). Als ik iets gevaarlijk vind is dat het wel!

Ik heb dit zelf meerdere keren meegemaakt, om vervolgens bij het herstarten (zeker zo’n knallende motorfiets) bijna uit het zadel gelanceerd te worden. Laat alsjeblieft de motor draaien. Als ruiter zoek ik bij angst een plekje waar ik ruimte kan maken, een oprit of een berm zodat de auto kan passeren. En het liefst ook niet te langzaam, want dan is de tijd dat de auto dicht naast je is alleen maar langer. (Ik zeg dus niet dat ze met een rotgang langs moeten scheuren)

Nu woon ik tussen de landerijen en rijd ik over landweggetjes die niet altijd heel breed zijn. Als ik merk dat mijn paard gespannen wordt van iets wat achter ons is dan draai ik om zodat ze kan zien wat er aankomt.
Over het algemeen zijn grote trekkers met wagens minder eng dan een geruisloze E-bike. :')

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:52

Hier net zo. Ik loop expres op het zandpad dat naast de weg (er zit een kanaal nog tussen) loopt, omdat ik een jong paard heb wat nog weleens onstuimig is. Ik vind als ruiter zijnde moet je je daarop aanpassen. Ik kan niet verwachten dat iedereen maar met mij rekening houdt, maar om daar te komen moet ik een klein stukje langs de weg (100 meter). Dat is een landweg waar auto's al in de berm moeten om elkaar te kruisen.

Komt een auto aan met zo'n 80/90. Ik maak een handgebaar van minderen van vaart. Hij rijdt langzamer, maar knalt alsnog door de berm met 45. (Hoe weet ik dat? Lees even door). Terwijl ik tot en met het nederpunt blijf handgebaren van nog minder. Dit doet hij niet, waarop ik uit frustratie (ja dom) een middelvinger op steek. Waarop hij paar meter later stopt en vanuit het raam schreeuwt: IK REED TOCH AL 45 GEK MENS. En behoorlijk hard wegscheurt

Leuk detail meneer zijn kinderen zaten op de achterbank.

Ik nader paarden altijd zoals ik ouders met kids op de fiets ook nader. Langzaam en op gepaste afstand, waarbij ik kan uitwijken op het moment dat kids slingeren of paard schrikt.

Darragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:20

Elin_ schreef:
Komt een auto aan met zo'n 80/90. Ik maak een handgebaar van minderen van vaart. Hij rijdt langzamer, maar knalt alsnog door de berm met 45. (Hoe weet ik dat? Lees even door). Terwijl ik tot en met het nederpunt blijf handgebaren van nog minder. Dit doet hij niet, waarop ik uit frustratie (ja dom) een middelvinger op steek. Waarop hij paar meter later stopt en vanuit het raam schreeuwt: IK REED TOCH AL 45 GEK MENS. En behoorlijk hard wegscheurt

En daarmee wordt meteen uitgelegd wat er aan de hand is. Jij vermoedt dat het niet goed gaat als de bewuste chauffeur met gelijke snelheid doorrijdt en vraagt hem dus langzamer te rijden. Dat is precies wat hij blijkbaar doet: hij vermindert zijn snelheid van 80/90 naar 45. Hij is daarbij van mening dat hij voldoende rekening houdt met jou en je paard. Jij bent echter een hele andere mening toegedaan en je steekt je middelvinger naar hem op. (Saillant detail: zijn kinderen zaten op de achterbank en zien dat die mevrouw voor wie pappa extra hard is geremd haar vinger opsteekt...)

De strekking van de openingstekst is dan ook niet onjuist: pas als mensen begrijpen wat voor gevolgen hun acties hebben, kunnen ze hun gedrag aanpassen. Waar ik problemen mee heb is de toonzetting waarbij alleen de ruiter in het middelpunt staat en anderen hun gedrag helemaal moeten aanpassen zodat de ruiter zijn gedrag niet hoeft aan te passen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:38

Elin_ schreef:
Hier net zo. Ik loop expres op het zandpad dat naast de weg (er zit een kanaal nog tussen) loopt, omdat ik een jong paard heb wat nog weleens onstuimig is. Ik vind als ruiter zijnde moet je je daarop aanpassen. Ik kan niet verwachten dat iedereen maar met mij rekening houdt, maar om daar te komen moet ik een klein stukje langs de weg (100 meter). Dat is een landweg waar auto's al in de berm moeten om elkaar te kruisen.

Leuk detail meneer zijn kinderen zaten op de achterbank.

Ik nader paarden altijd zoals ik ouders met kids op de fiets ook nader. Langzaam en op gepaste afstand, waarbij ik kan uitwijken op het moment dat kids slingeren of paard schrikt.

Vrij vertaald, je rijd bewust met een groen paard op een gevaarlijke plek. Een automobilist die dit gevaar tijdig onderkent, vér uitwijkt én zijn snelheid halveert wordt door jou met een zeer obsceen en beledigend handgebaar beloont.
Zijn opmerking naar jouw toe was zeer terecht, en hij heeft niets om zich tegenover zijn kinderen voor te schamen. Jij daarentegen....

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:40

Hier gebeurd alles behalve het geen wat beschreven staat. Als ik aan het mennen ben halen mensen in extra gas naast het paard en bijvoorkeur toeteren ze ook om vervolgens 1 meter voor mijn paard weer op de goeie weg helft te rijden. Tsja we zijn er aan gewend.

Ook vrachtwagens die achter ons rijden en toeteren. Maar pony kan dan gelukkig nog net wat langzamer gaan lopen zonder heet te worden. En ja uiteraard probeer je zo min mogelijk van last te zijn en ga je aan de kant waar dit kan en gaat pony lief wat harder lopen waar de mensen rustig achter ons rijden.zodat we zo snel als mogelijk aan de kant kunnen.

EvaC

Re: Hoe reageer je als je onderweg een paard tegenkomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:11

Jeetje, wat een overdreven stuk. Persoonlijk ga ik altijd langzamer rijden, probeer ik de reactie van het paard in te schatten en rijd er dan ruim en langzaam voorbij. Aangezien wij buitenaf wonen kom ik hier bijna dagelijks paarden in het verkeer tegen en zie ik mijn medeweggebruikers hetzelfde reageren als ik.

Over het niet kunnen weten of een paard onervaren is op de weg; ik zag laatst een foto voorbij komen van iemand met een geel hesje waarop stond dat ze op een onervaren paard reed. Wellicht een mooie optie om zo de situatie veilig te houden.

Wat mij stoort met buitenrijden is dat automobilisten vaak niet weten dat jij ook een bestuurder bent en dus het volste recht hebt om ook met je paard op de weg te zijn. Hoe vaak ik al niet meegemaakt heb dat ze achter je kont gaan drammen of zo dichtbij inhalen dat je met je beugel zowat hun buitenspiegel kunt aantikken :n

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:17

Kuggur schreef:
Vrij vertaald, je rijd bewust met een groen paard op een gevaarlijke plek. Een automobilist die dit gevaar tijdig onderkent, vér uitwijkt én zijn snelheid halveert wordt door jou met een zeer obsceen en beledigend handgebaar beloont.
Zijn opmerking naar jouw toe was zeer terecht, en hij heeft niets om zich tegenover zijn kinderen voor te schamen. Jij daarentegen....

Fout.
Ik reed niet. Met een groen paard ga ik nog niet rijdend de weg op, omdat ik dat niet veilig acht. Ik liep ernaast. Het laatste onoverkomelijke stuk, want normaliter ben ik enkel op een auto loos stuk te vinden.
Op de desbetreffende weg mag je zeker geen 80. 60 op zijn hoogst. De weg zit aan mijn stal, dus ik moet toch p een manier op stal komen. En de reden dat hij half de berm in scheurde was vanwege het feit dat mijn mede wandelaar al wat op de weg liep omdat meneer amper snelheid minderde. Er was geen sprake van ver vooruit minder, maar over een paar honderd meter in de ankers om alsnog half door de berm (want ja moest wel uitwijken voor de medewandelaar) zijn snelheid te kunnen behouden.

Ronduit asociaal. En ik ben wel benieuwd hoe jullie anders een paard verkeersmak denken te krijgen wanneer je nooit op straat loopt.
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 18-11-21 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:21

Darragh schreef:
Elin_ schreef:

En daarmee wordt meteen uitgelegd wat er aan de hand is. Jij vermoedt dat het niet goed gaat als de bewuste chauffeur met gelijke snelheid doorrijdt en vraagt hem dus langzamer te rijden. Dat is precies wat hij blijkbaar doet: hij vermindert zijn snelheid van 80/90 naar 45. Hij is daarbij van mening dat hij voldoende rekening houdt met jou en je paard. Jij bent echter een hele andere mening toegedaan en je steekt je middelvinger naar hem op. (Saillant detail: zijn kinderen zaten op de achterbank en zien dat die mevrouw voor wie pappa extra hard is geremd haar vinger opsteekt...)

De strekking van de openingstekst is dan ook niet onjuist: pas als mensen begrijpen wat voor gevolgen hun acties hebben, kunnen ze hun gedrag aanpassen. Waar ik problemen mee heb is de toonzetting waarbij alleen de ruiter in het middelpunt staat en anderen hun gedrag helemaal moeten aanpassen zodat de ruiter zijn gedrag niet hoeft aan te passen.

Dat het niet zo netjes was, ben ik met je eens, maar wil toch even benadrukken dat ik het handgebaar minderen op moment dat ie dichterbij was alsnog (grotere beweging gezien ie nog hard reed) uitvoerde, omdat het gewoon niet veilig was.

Of anders gezegd. Vind je 45 een gepaste snelheid om langs kleine kids op de fiets te rijden op een smalle weg?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:25

Blijft staan dat hij adequaat reageerde, en jij die dat nog niet genoeg vond, het nodig vond je middelvinger naar een wildvreemde volwassene (met kinderen) op te steken. Dat is een stuk asocialer imo dan iemand die voor je afremt én uitwijkt....
Als jij met je paard, erop of er naast niet in staat bent de verkeerssituatie te verdragen die jij beschrijft dan ben je simpelweg nog niet klaar om daar te zijn.
(En al helemaal niet als je zelf niet kunt bedenken hoe je dat onder gecontrleerde omstandigheden kunt oefenen....)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:30

Kuggur schreef:
Blijft staan dat hij adequaat reageerde, en jij die dat nog niet genoeg vond, het nodig vond je middelvinger naar een wildvreemde volwassene (met kinderen) op te steken. Dat is een stuk asocialer imo dan iemand die voor je afremt én uitwijkt....
Als jij met je paard, erop of er naast niet in staat bent de verkeerssituatie te verdragen die jij beschrijft dan ben je simpelweg nog niet klaar om daar te zijn.
(En al helemaal niet als je zelf niet kunt bedenken hoe je dat onder gecontrleerde omstandigheden kunt oefenen....)

Hier be ik het absoluut niet mee eens. Paarden en kinderen nader je Rustig. Als ik mijn paard niet vertrouw of niet kan handelen ga ik de weg niet op, maar het blijven dieren. En daar houdt je rekening mee. Net op tijd remmen vanuit een snelheid de je nieteens mag naar de snelheid die je mag om uit te wijken naar een zachte berm terwijl iemand je seint is niet rekening houden met.

Of vind je het ook normaal om bij werkzaamheden op de weg de signalen van de bouwlui die er zijn te negeren?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:37

Ik vind het niet normaal wat voor signalen dan ook te negeren.
(De automobilst reageerde gepast op je handgebaren, inclusief je vingertje)
Interessante stijl van communiceren heb je. En dat is de reden dat ik het hier bij laat.
Veel succes met het beleren van 'jonge onstuimige' (jouw woorden) paarden in het verkeer, ik hoop dat het geluk aan je kant blijft en je niets ernstigs overkomt.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 18-11-21 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:46

Kuggur schreef:
Ik vind het niet normaal wat voor signalen dan ook te negeren.
Interessante stijl van communiceren heb je. En dat is de reden dat ik het hier bij laat.
Veel succes met het beleren van 'jonge onstuimige' (jouw woorden) paarden in het verkeer, ik hoop dat het geluk aan je kant blijft en je niets ernstigs overkomt.

Oh hou een op zeg :') dramatisch. Dier is al beleerd en het wandelen gaat prima. Ik weet ook niet waar je het beleren überhaupt vandaan haalt. Aan alle ervaringen die ik op datzelfde stukje weg heb met andere weggebruikers blijkt het asociaal rijden van deze meneer een uitzondering te zijn, gezien ieder ander stapvoets of met 25 passeert. Net zoals ik daar stapvoets laatst wandelende ouders met kids op skeelers passeer

Gezien de smalle weg en beetje nadenken daar gewoon de situatie is.
Dat jij wil doorhameren op mijn niet zo nette uiting van frustratie door onveilige situatie ligt meer aan jou dan aan mij.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:46

Als ik in het vervolg een paard tegenkom, moet ik dan ook de motor uitzetten, uitstappen, hand op mijn hart en mijn hoofd buigen? :=

Wat een overdreven 'regels' eigenlijk, dit klinkt echt alsof ieder paard ieder moment kan ontploffen.

Als ik paard (en koets) wil passeren op de openbare weg dan ga ik rustig erachter rijden en wacht meestal tot ze gebaren dat ik kan passeren. Dan geef ik vol gas en ga al toeterend voorbij Als dank dat ze even zwaaide. Grapje hè, grapje!

Ik ben overigens minder behulpzaam als ruiters ons willen passeren maar die paarden niet langs durven gaan vanwege de honden. Dan heb ik ze al aan de riem, ga ik meestal al ergens een stuk naar achter / zijkant staan en dan krijgt een ruiter zijn paard niet zover dat hij wilt passeren. Daar word ik wel een beetje kriegelig van op dat moment.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:56

KimD schreef:
Als ik in het vervolg een paard tegenkom, moet ik dan ook de motor uitzetten, uitstappen, hand op mijn hart en mijn hoofd buigen? :=

Wat een overdreven 'regels' eigenlijk, dit klinkt echt alsof ieder paard ieder moment kan ontploffen.

Als ik paard (en koets) wil passeren op de openbare weg dan ga ik rustig erachter rijden en wacht meestal tot ze gebaren dat ik kan passeren. Dan geef ik vol gas en ga al toeterend voorbij Als dank dat ze even zwaaide. Grapje hè, grapje!

Ik ben overigens minder behulpzaam als ruiters ons willen passeren maar die paarden niet langs durven gaan vanwege de honden. Dan heb ik ze al aan de riem, ga ik meestal al ergens een stuk naar achter / zijkant staan en dan krijgt een ruiter zijn paard niet zover dat hij wilt passeren. Daar word ik wel een beetje kriegelig van op dat moment.

Oh mijn ervaring is juist gewoon rustig doorlopen beter is. Bij stilstaan en ergens achter staan werd mijn new forest juist druk. Mijn brave,verkeersmakke new forest voor sommige bokkers hier het idee hebben dat ik met staatsgevaarlijke dieren de weg op ga :+

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:57

Ik wil bij deze wandelaars buitenaf vragen zich niet in de bosjes te 'verstoppen' bij wijze van ruimte geven, mijn paard krijgt daar echt een hartverzakking van :')

Darragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 19:04

Elin_ schreef:
Of anders gezegd. Vind je 45 een gepaste snelheid om langs kleine kids op de fiets te rijden op een smalle weg?

Ik ken de betreffende weg niet dus ik kan niet beoordelen of 45 km/u een gepaste snelheid is.

De vergelijking die je maakt gaat echter mank omdat de meeste automobilisten (ook de betrokken bestuurder in jouw geval) ervaring heeft met kleine kinderen op een fiets. Daardoor weten de genoemde meeste automobilisten ook hoe ze in voorkomende gevallen moeten reageren. De bezoekers van https://www.bokt.nl zijn, naar ik aan neem, bekend met paarden en weten hoe paarden kunnen reageren. Het overgrote deel van Nederland heeft echter weinig tot geen ervaring met paarden waardoor ze ook niet kunnen begrijpen dat een snelheid van 45 m/u in jouw geval te snel is. Ik ben dan ook van mening dat iedereen die met een paard naar buiten gaat moet beseffen dat je daarmee een bepaald risico loopt. Je kunt weten dat je te maken krijgt met andere verkeerdeelnemers die niet weten hoe een paard reageert. Het is aan de ruiter hier rekening mee te houden en te anticiperen.

Ondertussen hebben verschillende lezers hier gereageerd met opmerkingen hoe ze willen dat andere verkeersdeelnemers op hun moeten reageren. Daarbij zie ik echter verschillende verzoeken waardoor het voor een leek helemaal onbegrijpelijk is hoe ze moeten reageren.

Nogmaals en wellicht ten overvloede: ik vind een bewustwording campagne een goed idee maar dan wel met een betere strekking dan hetgeen in het openingsartikel staat.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 19:10

Darragh schreef:
Elin_ schreef:

Ik ken de betreffende weg niet dus ik kan niet beoordelen of 45 km/u een gepaste snelheid is.

De vergelijking die je maakt gaat echter mank omdat de meeste automobilisten (ook de betrokken bestuurder in jouw geval) ervaring heeft met kleine kinderen op een fiets. Daardoor weten de genoemde meeste automobilisten ook hoe ze in voorkomende gevallen moeten reageren. De bezoekers van https://www.bokt.nl zijn, naar ik aan neem, bekend met paarden en weten hoe paarden kunnen reageren. Het overgrote deel van Nederland heeft echter weinig tot geen ervaring met paarden waardoor ze ook niet kunnen begrijpen dat een snelheid van 45 m/u in jouw geval te snel is. Ik ben dan ook van mening dat iedereen die met een paard naar buiten gaat moet beseffen dat je daarmee een bepaald risico loopt. Je kunt weten dat je te maken krijgt met andere verkeerdeelnemers die niet weten hoe een paard reageert. Het is aan de ruiter hier rekening mee te houden en te anticiperen.

Nogmaals en wellicht ten overvloede: ik vind een bewustwording campagne een goed idee maar dan wel met een betere strekking dan hetgeen in het openingsartikel staat.

Kan ik me in vinden! Al wordt het wel besproken in het theorie boek. Stapvoets / met gepaste snelheid (nogal breed begrip) passeren met genoeg ruimte zo uit mijn hoofd. En dat paarden onvoorspelbaar of kunnen onvoorspelbaar reageren. Iets in die trant.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 19:30

Elin_ schreef:
KimD schreef:

Oh mijn ervaring is juist gewoon rustig doorlopen beter is. Bij stilstaan en ergens achter staan werd mijn new forest juist druk. Mijn brave,verkeersmakke new forest voor sommige bokkers hier het idee hebben dat ik met staatsgevaarlijke dieren de weg op ga :+

Nou, normaal gesproken zou ik dat ook doen maar de bospaden hier zijn echt niet geschikt om een paard te passeren met zes, acht of tien honden aan de riem en dan zijn mijn honden absoluut niet het probleem. Maar de meeste ruiters krijgen het al benauwd als ik gewoon doorloop, tot aan schreeuwen aan toe, waardoor de paarden ook beginnen te stuiteren. Dus dat doe ik alleen nog maar bij de bekende ruiters en paarden.

En mijn honden zijn me teveel waard om door een paard vertrappeld te worden omdat een ruiter deze niet onder controle heeft of duidelijk niet bomproof genoeg is. Dus meestal ga ik dan al ergens staan, inham, kruispunt of iets dergelijks dat ik de ruimte kan geven om te passeren.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 19:45

Oh dat is wel wat anders dan twee a drie honden idd, haha.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 19:57

Hier rijdt ongeveer 50% van de weggebruikers gewoon door met 60-80 km/h zonder uit te wijken naar de berm. Dus ik ga dan maar volledig in de 1 meter berm strook met mijn sulky rijden. Kans is namelijk groter dat ie schrikt van een eend en de weg op springt dan dat ie schrikt van de auto of vrachtwagen. Ik ben het inmiddels dus volledig gewend om geen ruimte en geen snelheidsvermindering te krijgen.

Ik heb ook geen andere keuze dan langs de weg te rijden, ik rij zelfs dwars door Drachten met hem. Ik heb thuis geen bak, pony is niet anders gewend. Ik heb ook geen uitrijmogelijkheden dichtbij, die zitten op 10 km afstand. Logischerwijs gaat mijn jongste dus niet meer met de sulky langs de weg totdat ie weer normaal reageert op verkeer. Meneer zit in een fase.

Grote paarden zijn ook hier een dingetje met passeren in het bos. Ze hebben meestal nogal schrik van mijn shetlander en dan hangt er ook nog zo'n gek karretje achter. :')