PETA wil paardensport bannen van de Olympische Spelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:43

Ayasha schreef:
Loretta schreef:

Alleen het probleem is dat als het ze lukt om de paardensport met het grote geld te verbieden dat het daarna appel eitje is om de Parelli's en andere naturals ook de nek om te draaien.

Ik heb het al eerder gezegd. "Dierenrechtenactivisten, binnenkort ook bij U in het paddock paradise"

Wat moet er dan gebeuren? Verder gaan zoals we nu bezig zijn?

Je zou Peta natuurlijk kunnen steunen wetende dat je straks als beloning een dolk in de rug krijgt.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:53

Tussen zwart en wit zit een heleboel grijs.

Je kan je heel hard gaan verzetten tegen deze ontwikkelingen, maar ik vind het niet gek dat er vragen gesteld worden over of het wel zo goed is om van paarden topsporters te maken, ze de hele wereld over te vliegen en ze soms ook nog eens helemaal geen paddock-tijd hebben.

Paarden zijn ook maar gewoon paarden hè. Het zijn dieren met behoeftes. Die paarden kunnen er ook niks aan doen dat ze miljoenen waard zijn en mensen medailles verwachten. Topsport is al loeizwaar voor mensen die er wél voor kiezen. Zijn we nu paardenliefhebbers of paardensportliefhebbers?

En ja, uiteindelijk ga je ook de vraag krijgen of het wel zo goed is om op de ruggengraat van zo'n dier te zitten en of er wel echt zoveel ijzer in de mond moet. Misschien blijkt het antwoord wel 'nee'. Dat zien we dan wel weer.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 00:01

Ik kijk naar paardentopsport en naar mensentopsport.
Wel, de balans is zoek. De paarden worden veeeel meer gerespecteerd dan de mensen!

Kom nu niet af met vrije keuze. Vrije keuze bestaat niet, ook niet bij mensen. Lees maar de getuigenissen van topsporters over hun psychische belasting, anorexia, burn-outs etc.

Waarmee ik niet wil pleiten voor meer brutaliteit!
Evolutie naar meer zuivere sport is altijd goed, in de paardensport EN in de mensensport.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 00:08

Shae schreef:
En ja, uiteindelijk ga je ook de vraag krijgen of het wel zo goed is om op de ruggengraat van zo'n dier te zitten en of er wel echt zoveel ijzer in de mond moet. Misschien blijkt het antwoord wel 'nee'. Dat zien we dan wel weer.

Deze vraag is al gesteld door dierenrechtenclubs en ze hebben er vervolgens zelf het antwoord op gegeven. Drie maal raden wat het antwoord was.

Op naar de volgende vraag

Is het goed om naar dieren te kijken in de dierentuin NEE

Is het goed om in de game cities skylines een dierentuin te bouwen NEE

Is het goed om een hond in huis te hebben NEE

Is het goed om vriendschap te sluiten met niet menselijke dieren NEE

Ik kan nog wel even doorgaan. Het antwoord zal altijd NEE zijn. En waar "Is het goed" staat kun je ook wel neer zetten "Is het Vegan" Want dat is waar het om draait. Alles moet vegan zijn.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 00:16

Dus we moeten niets veranderen want het gaat zo lekker goed nu?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 00:17

Loretta schreef:
Ayasha schreef:
Wat moet er dan gebeuren? Verder gaan zoals we nu bezig zijn?

Je zou Peta natuurlijk kunnen steunen wetende dat je straks als beloning een dolk in de rug krijgt.

Je zit niet in een politiek debat dus l*l niet om de vraag heen. Antwoord dan gewoon niet.

Loretta

Re: PETA wil paardensport bannen van de Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 00:23

Volgens mij is mijn antwoord duidelijk. Je kunt Peta steunen hierin dan weet je wat je vervolgens te wachten staat.
Over politiek gesproken. Peta heeft een duidelijke politieke strategie. Ze weten heel goed te bepalen welke stap ze wanneer moeten nemen. Ze weten ook heel goed bij wie ze op welk moment steun moeten zoeken om deze personen en groepen vervolgens een dolksteek in de rug te geven.

Dat is het enige politieke spelletje die hier speelt.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 00:28

Juist, als we zeggen dat PETA misschien wel gelijk heeft m.b.t. het schrappen van paardensport van de OS dan mogen we straks geen hond meer als huisdier hebben.

PETA is een aparte club, maar zelfs een kapotte klok heeft het 2x per dag bij het juiste eind.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 01:29

Loretta schreef:
Volgens mij is mijn antwoord duidelijk. Je kunt Peta steunen hierin dan weet je wat je vervolgens te wachten staat.
Over politiek gesproken. Peta heeft een duidelijke politieke strategie. Ze weten heel goed te bepalen welke stap ze wanneer moeten nemen. Ze weten ook heel goed bij wie ze op welk moment steun moeten zoeken om deze personen en groepen vervolgens een dolksteek in de rug te geven.

Dat is het enige politieke spelletje die hier speelt.

Nee, dat is geen antwoord. Ik vraag niet of ik ze moet steunen. Ik heb niks met extremisten dus ook niks met PETA. Máár dat betekent niet dat ze geen enkel punt hebben. De paardensport op de OS was ronduit treurig in mijn mening. Daar kan ik niet achter staan. Maar ook niet achter PETA gezien die geen dierenwelzijn willen maar gewoon willen schoppen.

Ik vraag wat volgens JOU dan moet gebeuren. Of moeten we gewoon door gaan zoals we bezig zijn?

Ik vind dat er dingen moeten veranderen. En als we willen blijven paardrijden dan zal dat sneller moeten dan het tempo dat we momenteel hebben. Er is veel kritiek op onze sport en laten we heel eerlijk zijn: ze hebben niet volledig ongelijk. De meerderheid houdt gewoon van de dieren maar helaas zijn dat niet degenen die in de spotlights komen met alle gevolgen van dien. Hoe veranderen we dat? Waar gaat het fout dat de mensen die hun prioriteiten op orde hebben niet gezien worden?
Ik denk dat dat belangrijke vragen zijn om te beantwoorden maar ook dat de grote spelers zoals de FEI daarin mee moeten willen. Zo lang die doen alsof alles dik in orde is gebeurt er niks.
Dus een laatst vraag zou zijn: hoe bereiken we de grote spelers met die vragen en/of antwoorden?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 02:23

Ruiters op de OS moeten inderdaad meer respect voor hun paarden tonen. Het is inderdaad treurig. Ik snap ook niet dat er niet vanuit de FEI zelf rigoreuze maatregelen worden genomen. Als een voetballer een andere speler lens trapt krijgt die gelijk een rode kaart waarom kan dat njet als een ruiter zijn of haar paard slecht behandeld

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 08:00

Op zich eens hoor, het ziet er echt allemaal niet even vriendelijk uit. Maar wat is hierin het verschil tussen de OS en de overige internationale competities? Hier komen in principe dezelfde ruiters aan start. Gaan ze dat dan ook afschaffen? Dan gaat daarna de lijn naar de amateurs natuurlijk in een rap tempo door.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 08:56

Lijkt me een goed idee....

Dat Intercontinentaal zeulen met dieren is toch sowieso van de zotte? Dit geldt overigens voor alle dieren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 09:13

Ik ben het met hun laatste zin wel eens, dat paarden niet zouden moeten lijden voor een Olympische medaille.

Voor de rest is het heel zwart/ wit, er zitten zeker nog heel veel stappen tussen verbieden en de sport diervriendelijker maken en zorgen dat geen enkel paard meer "lijdt" voor een medaille en het wordt wel tijd dat de paarden wereld deze boodschap wat serieuzer neemt en hiermee aan de slag gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 09:26

Bij paardrijden en turnen is de leeftijdsgrens van deelnemers aan de OS16 jaar. 16 jarige deelnemers in de paardensport zie je niet; logisch ook. Maar bij het turnen volop. Natuurlijk een beetje off topic, maar bij het turnen zijn er natuurlijk ook al jaren lang een hoop discutabele praktijken met al te jonge meisjes aan de hand. Zouden ze daar ook niet eens wat aan moeten doen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 09:30

Babootje schreef:
Bij paardrijden en turnen is de leeftijdsgrens van deelnemers aan de OS16 jaar. 16 jarige deelnemers in de paardensport zie je niet; logisch ook. Maar bij het turnen volop. Natuurlijk een beetje off topic, maar bij het turnen zijn er natuurlijk ook al jaren lang een hoop discutabele praktijken met al te jonge meisjes aan de hand. Zouden ze daar ook niet eens wat aan moeten doen.

Dat komt nu toch ook uit door middel van documentaires etc? Ik weet niet wat ze in de sport zelf doen omdat ik niet in de turnwereld zit. Maar publiekelijk is er veel om te doen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 09:57

Eigenlijk zouden al die mensen die zo tegen de paarden topsport zijn eens een bezoekje moeten brengen aan een paard wat de OS heeft gelopen. Gewoon op stal waar deze woont. Je zal gewoon een blij paard zien staan die het goed heeft.

Er word hier altijd net gedaan of die dieren een trauma voor het leven opgelopen hebben door het vliegen en het moeten presteren en nu ergens in een stalletje staan weg te kwijnen ofzo..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:00

Loretta schreef:
Azmay schreef:
Dus dan maar alles toestaan/promoten?
Nah, het is niet wit of zwart.

Of al je troeven maar uit handen geven en Peta alles maar kapot laten maken.
Het probleem is dat Peta alles behalve het redelijke midden is.

En Bokt wel???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:00

Popstra schreef:
Eigenlijk zouden al die mensen die zo tegen de paarden topsport zijn eens een bezoekje moeten brengen aan een paard wat de OS heeft gelopen. Gewoon op stal waar deze woont. Je zal gewoon een blij paard zien staan die het goed heeft.

Er word hier altijd net gedaan of die dieren een trauma voor het leven opgelopen hebben door het vliegen en het moeten presteren en nu ergens in een stalletje staan weg te kwijnen ofzo..
Dus als ik morgen bij het rijden mijn paard aan de stangteugel met de kin tegen de borst trek terwijl ik m'n sporen er nog eens in ram, is dat helemaal oké, want daarna gaat ze weer met vriendjes het land op? Want dat is feitelijk wat je nu zegt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:04

Popstra schreef:

Ja ben het er wel deels mee eens maar zelf heb ik wel wat leefomstandigheden van sommige OS paarden gezien en bij sommige zet ik toch mijn vraagtekens. Paarden die alleen maar stapmolen en bak zien. Geen sociaal contact en zeer weinig vrije beweging. (1 uurtje paddock per week vind ik niet normaal)
Als deze paarden dan ook nog onvriendelijk getraind worden ja, dan vind ik zeker dat het dier lijdt voor een medaille.

Aan de andere kant, als de paarden op een vriendelijke manier getraind worden, lekker vrije beweging hebben (paddock/ wei) met soortgenoten en ook nog bosritjes maken dan kan( top)sport prima bestaan zonder dat een paard lijdt voor een medaille vind ik.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:06

Mkango schreef:
Popstra schreef:

Dus als ik morgen bij het rijden mijn paard aan de stangteugel met de kin tegen de borst trek terwijl ik m'n sporen er nog eens in ram, is dat helemaal oké, want daarna gaat ze weer met vriendjes het land op? Want dat is feitelijk wat je nu zegt.
dat zeg ik nergens, dat maak jij er van. Plus jij denkt dat er zo gereden word maar een paard wat top niveau loopt hoef jij niet aan te trekken en je sporen in te rammen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:11

19marjo90 schreef:
. Maar wat is hierin het verschil tussen de OS en de overige internationale competities? Hier komen in principe dezelfde ruiters aan start. Gaan ze dat dan ook afschaffen? Dan gaat daarna de lijn naar de amateurs natuurlijk in een rap tempo door.

Er is geen verschil. Maar dit heet strategie. De vijfkamp ligt omder vuur. Dus roept PETA stop de paardensport in de vijfkamp. Dat is nu gelukt. Vervolgens zegt PETA. "Ja maar de paardensport opmde OS moet ook stoppen" Als dat dan gelukt is dan komt PETA inderdaad met het argument dat jij aanhaalde. "Ja maar het zijn de zelfde ruiters innde internationale competities. Dit moet dus ook stoppen"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:24

Popstra schreef:
dat zeg ik nergens, dat maak jij er van. Plus jij denkt dat er zo gereden word maar een paard wat top niveau loopt hoef jij niet aan te trekken en je sporen in te rammen.
Nou ja, als je argument is "ze worden goed verzorgd," terwijl mensen het hier hebben over de manier van rijden, dan impliceer je eigenlijk wel dat de manier van rijden niet uitmaakt, want ze worden goed verzorgd.

En ik dénk niet dat er zo gereden wordt, ik - en met mij vele anderen - heb het zelf zien gebeuren op de Olympische Spelen. De theorie van lichtheid is leuk, de praktijk ziet er toch iets minder leuk uit.

Elisa2 schreef:
Popstra schreef:

Ja ben het er wel deels mee eens maar zelf heb ik wel wat leefomstandigheden van sommige OS paarden gezien en bij sommige zet ik toch mijn vraagtekens. Paarden die alleen maar stapmolen en bak zien. Geen sociaal contact en zeer weinig vrije beweging. (1 uurtje paddock per week vind ik niet normaal)
Als deze paarden dan ook nog onvriendelijk getraind worden ja, dan vind ik zeker dat het dier lijdt voor een medaille.

Aan de andere kant, als de paarden op een vriendelijke manier getraind worden, lekker vrije beweging hebben (paddock/ wei) met soortgenoten en ook nog bosritjes maken dan kan( top)sport prima bestaan zonder dat een paard lijdt voor een medaille vind ik.
Eens. :j En ruiters als Hester en Dujardin en Von Bredow-Werndl laten zien dat dat ook gewoon kan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:26

Popstra schreef:
Mkango schreef:

Heb jij de OS dressuur wel gezien?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:40

Mkango schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik begrijp het ook wel. Het zet de lijn door van: geen circus acts meer met dieren, geen kunstjes van dolfijnen meer etc. Sporten met dieren zou de volgende stap kunnen zijn. Zou zo maar kunnen dat paardrijden over een aantal jaren geen Olympische sport meer is.
Ik vind dat het niet de lijn doorzet van geen wilde dieren meer gebruiken voor entertainment, maar wel de tendens dat dierenwelzijn steeds belangrijker wordt. Imo is de FEI is daarin érg laks, of eigenlijk: de FEI is conservatief en wijzigingen met het oog op verbeterd dierenwelzijn hebben geen prioriteit (overigens niet de FEI, ook zat andere bonden). Peta zijn extremisten, voor hen is het nooit goed genoeg tot ieder dier in gevangenschap hemelen is en er geen nieuwe meer bijkomen, maar de paardensport verliest nu zelfs onder ruiters rap aan populariteit en dat zou de bonden toch wel wakker moeten schudden, maar dat doet het ook niet.

Denk ik ook! Veranderen van binnenuit, dat kan. Er gebeuren goede dingen, maar er wordt écht te weinig aandacht aan besteed. En er is te weinig openheid.
Waarom niet een keer een mooie reportage over iemand die veel aandacht heeft voor paardenwelzijn? Bij Hester/Dujardin, of bij de Zweden (oa OS kampioen springen; zonder ijzers)?
Er zit nu een enorm gat tussen; gechargeerd gaat het over sport (en training) óf over de paddock paradisen. Iedereen zegt dat mensen Edward na gaan doen en dat het daar mis gaat. Dan zijn er toch ook andere rolmodellen te vinden?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:51

Tjsa, Popstra heeft gelijk en Mkango ook...

Dagelijks in de wei kunnen ze nog steeds met een zweep de piaffe in gejaagd worden.
Of andersom, super ongedwongen opgeleid en vol vuur door een zwaar parcours lopen maar alleen de stapmolen in of aan een touwtje grazen.

Het is niet één aspect dat een paard gezond en gelukkig maakt.
Sterker nog, door hun fantastische aanpassingsvermogen zullen paarden al snel erg tevreden zijn. Vroegah liepen paarden ook zonder klagen uren en dagen voor koetsen en stonden in stands. Het was hun werk. Nu hebben we de dieren al veel meer te bieden dan toen. Met welvaart van de mens stijgt de welvaart van de bij ons betrokken dieren. Dus we kunnen het en daarom moeten we het proberen te bieden.

Met die welvaart stijgen ook de opties.
Er is zeer grote verdeeldheid in de paardenliefhebberij heden ten dage. Vooral bij de 'niet topsporter'. En dat is een kruidvat geworden.

Omdat je nooit met zekerheid kan zeggen dat een paard kiest voor rijderij, in een stal 'achter gesloten deur staan' of mee te doen aan sport. Dan neigt de veiligste keuze te zijn het af te schaffen.