Over 10 jaar nog wel topsport met paarden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Over 10 jaar nog wel topsport met paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 14:03

Eerlijk? Niet veel. En sowieso weinig goed gebruik van een bit, period. Dat wil niet zeggen dat het niet kan. Er zijn mensen die heel vriendelijk met een bit kunnen rijden. Maar echt goed gebruik van een bit vraagt om een onafhankelijke zit, een ruiter die begrijpt dat je met zit en benen ontzettend veel kunt doen, en dus het bit niet nodig heeft als rem of zelfs als stuur.
En dat is een ideaal, want zeker bij jonge paarden heb je soms je handen toch even nodig om het neusje de goede kant op te sturen, maar aan de teugels vasthouden om in balans te blijven is een no go.
Ik denk dat het super belangrijk is dat mensen leren zitten, en leren rijden op een manier die eerlijk is naar hun paarden toe. En vooral de zit vind ik echt schokkend slecht in veel gevallen. Nu is dat in de subtop en topsport beduidend beter, maar vooral in de basissport zou ik willen dat vriendelijke handen weer een compliment zouden worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 14:04

Heel wisselend, in Duitsland vaak veel beter dan in Nederland. Dat sowieso..ligt heel erg aan de rijstijl..modern versus (duits) klassiek volgens mij.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 14:10

Ayasha schreef:
Elisa2 schreef:
Ja dat snap ik dus niet, ik heb fantastisch kunnen rijden met S&T en hetzelfde paard ook gewoon op een halster. S&T is niet slecht, misbruik er van is slecht. Het is juist de bedoeling dat je al erg kunt verfijnen voordat je met S&T rijdt.

Ik vind het zo jammer dat mensen die slechte ervaringen hebben met een tak of een bepaalde manier van rijden dan alles over 1 kam gaan scheren. Als je zelf nooit een goede instructeur hebt getroffen die je in harmonie heeft leren rijden met het paard en het bit dan vind ik dat heel erg. Wil niet zeggen dat het bit dan gelijk slecht is. Er zit gewoon een verschil in goed of slecht trainen ongeacht de hulpmiddelen die daarvoor gebruikt worden.

Ik stel deze vraag vaker maar hoeveel góed en correct gebruik van de S&T zie jij? Zowel op topsport niveau als op "subtop" niveau.

Los daarvan kun je je afvragen of een dergelijke hoeveelheid metaal überhaupt wel gewenst is in een mond.....
Men zegt 'verfijning', ik zeg overdaad.

Een paard is feitelijk een dier dat zo lichtgevoelig is dat je het alleen al op intentie zou kunnen rijden.
Waarmee ik niet zeg dat mij dat lukt.
Maar verfijning zou ik verfijning vinden wanneer de optuiging steeds minimaler wordt.... steeds minder kunstgrepen.....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 15:07

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:01

Elisa2 schreef:
Ja dat snap ik dus niet, ik heb fantastisch kunnen rijden met S&T en hetzelfde paard ook gewoon op een halster. S&T is niet slecht, misbruik er van is slecht. Het is juist de bedoeling dat je al erg kunt verfijnen voordat je met S&T rijdt.

Ik vind het zo jammer dat mensen die slechte ervaringen hebben met een tak of een bepaalde manier van rijden dan alles over 1 kam gaan scheren. Als je zelf nooit een goede instructeur hebt getroffen die je in harmonie heeft leren rijden met het paard en het bit dan vind ik dat heel erg. Wil niet zeggen dat het bit dan gelijk slecht is. Er zit gewoon een verschil in goed of slecht trainen ongeacht de hulpmiddelen die daarvoor gebruikt worden.

Een paard dat "correct" wordt gereden met stang en trens heeft het niet nodig en bij een paard die niet correct is gereden wordt de stang en trens als hulpmiddel/dwangmiddel/halsverkorter/valse oprichting/valse verzameling gebruikt. De vraag blijft dus, waarom moet er een stang en trens in de mond? Omdat het altijd al werd gedaan? Voor verfijning van de hulp? Ammehoela. Hoog tijd voor verandering dus...

Goed artikel...ben het helemaal met Ghislain eens. jammer dat het een artikel uit 2014 is en de stang en trens internationaal nog steeds verplicht is. Van mij mag hij dus helemaal afgeschaft! Het was een "martelwerktuig" uit de oorlog...
Laatst bijgewerkt door manubres op 05-11-21 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:04

Avalanche81 schreef:
Eerlijk? Niet veel. En sowieso weinig goed gebruik van een bit, period. Dat wil niet zeggen dat het niet kan. Er zijn mensen die heel vriendelijk met een bit kunnen rijden. Maar echt goed gebruik van een bit vraagt om een onafhankelijke zit, een ruiter die begrijpt dat je met zit en benen ontzettend veel kunt doen, en dus het bit niet nodig heeft als rem of zelfs als stuur.
En dat is een ideaal, want zeker bij jonge paarden heb je soms je handen toch even nodig om het neusje de goede kant op te sturen, maar aan de teugels vasthouden om in balans te blijven is een no go.
Ik denk dat het super belangrijk is dat mensen leren zitten, en leren rijden op een manier die eerlijk is naar hun paarden toe. En vooral de zit vind ik echt schokkend slecht in veel gevallen. Nu is dat in de subtop en topsport beduidend beter, maar vooral in de basissport zou ik willen dat vriendelijke handen weer een compliment zouden worden.

Topruiters zitten absoluut beter, maar laat mij eens wat plaatjes van topruiters zien die goed op hun paard zitten? Vrijwel niet een heeft een zadel waarop ze in balans zitten. Allemaal in stoelzit op hun peperdure dressuurzadel, in surfhouding en daardoor hangen in de stang en trens...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:17

Ben ik het niet mee eens hoor, de S&T werkt heel anders dan een trens. Een goed gereden paard kan gewoon op beide afwisselend gereden worden. Ik heb weleens paarden gehad die teveel op stang gereden waren (GP), die hadden een mond van beton. Geeft precies het verschil tussen goede en slechte rijderij aan.

Het is gewoon jammer dat veel mensen niet weten hoe je met S&T rijdt en dan alles negatief weg schuiven. En ja, ik snap waarom. Ik erger me ook rot als een paard heel erg op de stang gereden wordt. Maar ook op trens kunnen diezelfde mensen met net zoveel druk rijden dus het ligt niet aan het middel.
Enige nuance is en blijft op de plaats vind ik..https://ruitergevoel.com/vanaf-wanneer- ... -en-trens/

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:43

Ik vind het een goede discussie. Toch ben ik voorzichtig positief. Of noem het naïef? Als ik om mij heen kijk, zie ik echt een positief verschil ten opzichte van +/- 20 jaar geleden, laat staan 50 jaar terug. Maneges mochten nog stallen hebben waar paarden vaststonden en geen vrije bewegingsruimte kregen. Nu zie ik bedrijven waar paarden in groepsverband van 08:00 tot 16:00 buiten lopen en ruime en goed geventileerde stallen hebben. Qua bewegingsvrijheid, ruimte, voeding, basisbehoeften en anatomie van het paard, denk ik dat er echt wel stappen zijn gemaakt, ook op grote stallen of bij grote namen. Zelf op genoeg plekken gewerkt en dit van dichtbij gezien. Uiteraard gaat het ook vaak genoeg mis of worden middelen op de verkeerde manier gebruikt. En net dat stukje wordt imo onder een vergrootglas gelegd. Bewustwording is goed, discussiëren is ook goed, maar elkaar veroordelen en daarmee bepaalde momentopnames blijven publiceren op grote kanalen.. dat vind ik jammer en niet helpend. Door met elkaar ik gesprek te gaan en zelf een ander voorbeeld te geven, bereiken we veel meer. We zijn er zelf bij of we over zoveel jaar nog topsport kunnen bedrijven met onze paarden.

Charlotte124

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:53

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:39

Charlotte124 schreef:

Mmm, de meningen zijn niet mild... en niet gek ook.

Maar, ergens ook wel weer dubbel. Wanneer mensen paardrijden dierenmishandeling vinden zou je veronderstellen dat ze andere vormen van dierenmisbruik (intensieve veeteelt en ouderwetse dierentuinen bijvoorbeeld) ook niet prettig zouden vinden.
Toch zie je bij die reacties zomaar voor je dat piet, Kees of Arie schreeuwt dat paardrijden dierenmishandeling is terwijl hij de BBQ aansteekt om zijn kiloknallers te bakken en komend weekend door Artis loopt.

Iedere vorm van dierenliefde en stappen voorwaarts inzake dierenwelzijn juich ik toe.... toch zijn mensen vaak heel selectief in hun liefde, dat vind ik lastig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 08:54

Ja dat hypocriete daar kan ik ook slecht tegen.

Ook dat mensen gelijk lopen te schreeuwen en te oordelen terwijl ze vaak nog nooit een paard met ruiter in real live van dichtbij hebben gezien. Ze snappen niets van paarden maar hebben wel de grootste mond.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 09:46

Elisa, betreft S&T ben ik met je eens.

Ik weet nog eens heel vroegah op bokt kreeg ik ook die discussie met iemand.
Die beweerde dat paarden die op S&t gereden werden niet bitloos een wissel konden maken en ook niet konden halthouden oid. Want dat ging allemaal op de stang.
Goed wetende dat ik mijn paard wel eens vaker zonder bit reed en dat dan uiteraard alle knopjes er nog gewoon op zitten dat toen gefilmd. Eenvoudige wissel en een galop halt. Paard was die tijd overigens al een paar jaar boscrosser en had geen ring meer gezien. Dus het was zeker niet de perfecte op de achterhand, maar wilde ik ook niet, is niet eerlijk voor het paard dan. En het ging er voornamelijk om dat het niet kon zonder bit en dus blijkbaar een hoop getrek, zulke kromme gedachte.
Kwaliteit -3 van het filmen maar wel goed zichtbaar toch.
Ik geloof dat het een van de weinige ITP topics in die tijd was waar 6 pagina's kwam te staan zonder al teveel kritiek. :+

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:06

Elisa2 schreef:

Ook dat mensen gelijk lopen te schreeuwen en te oordelen terwijl ze vaak nog nooit een paard met ruiter in real live van dichtbij hebben gezien. Ze snappen niets van paarden maar hebben wel de grootste mond.

Helemaal mee eens! Toch zie ik paardenmensen hier net zo hard aan meedoen, ook op Bokt, helaas..
De topics met rijfoto’s die veel reacties krijgen, zijn vaker de topics waarbij men valt over bepaalde dingen en een ander vanaf een veilig schermpje hier maar al te graag op wijst. We vinden het allemaal maar wat makkelijk om elkaar te veroordelen en overal wat van te vinden, maar zelf geen openheid te geven over onze eigen (on)kunde. Een topic met foto’s van een doorsnee hobby ruiter haalt soms nog geen 5 reacties.
Dus wat mij betreft mogen we ook wel de hand in eigen boezem steken. Betekent niet dat elk topic alleen maar hartjes en oeh en aah verdient of nodig heeft, maar de dialoog met elkaar aangaan en nieuwsgierig zijn waarom iemand iets zo aanpakt ipv te veroordelen, dat zou mijn inziens al een stuk in de goede richting zijn.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:59

Julia schreef:
Elisa2 schreef:

Helemaal mee eens! Toch zie ik paardenmensen hier net zo hard aan meedoen, ook op Bokt, helaas..
De topics met rijfoto’s die veel reacties krijgen, zijn vaker de topics waarbij men valt over bepaalde dingen en een ander vanaf een veilig schermpje hier maar al te graag op wijst. We vinden het allemaal maar wat makkelijk om elkaar te veroordelen en overal wat van te vinden, maar zelf geen openheid te geven over onze eigen (on)kunde. Een topic met foto’s van een doorsnee hobby ruiter haalt soms nog geen 5 reacties.
Dus wat mij betreft mogen we ook wel de hand in eigen boezem steken. Betekent niet dat elk topic alleen maar hartjes en oeh en aah verdient of nodig heeft, maar de dialoog met elkaar aangaan en nieuwsgierig zijn waarom iemand iets zo aanpakt ipv te veroordelen, dat zou mijn inziens al een stuk in de goede richting zijn.

Het lastige is dat iedereen zijn eigen waarheid heeft...En er daardoor heel veel waarheden zijn. En wiens waarheid is de ware? Zelf ben ik van mening dat veel waarheden gebaseerd zijn op oude, vastgeroeste ideeën en methodes. Times are changing...dat geldt voor alles in het leven...dus waarom zou paardensport hetzelfde moeten blijven? Dat gebeurt vooral omdat mensen zelf moeite hebben met verandering, vooral als het niet overeenkomt met je eigen visie en gewoontes.

Maar ben het met je eens dat iedereen hand in eigen boezem zou moeten steken. Een topsporter en zeker ook een amateur. Zelf wil ik niet meer schrijven bij amateurwedstrijden omdat ik bij elke combi bijna kromme tenen krijg. Ook kijk ik vrijwel niet meer naar de topsport omdat ik daar vaak plaatsvervangend pijn in mijn nek en mond krijg.

Zelf heb ik enorme stappen gemaakt in het loslaten van mijn oude gedachtes en methodes. En heb ik mijn ego en ambities ondergeschikt gemaakt aan het belang van mijn paard. Maar zeker zijn er bij mij ook nog punten van kritiek die ik kan verbeteren....nog bewust onbekwaam...maar zoekende naar verbeteringen om ook daar bewust bekwaam te worden :D

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 11:09

Ik ben bang dat we als paardensporters oogkleppen op hebben gehad en dat de wereld om ons heen ondertussen verder is gegaan en zich nu afvraagt of topsport met een dier nu wel zo goed is.

Ik denk ook dat paardenliefhebbers daarin zelf kritisch moeten zijn op welzijn, want als wij dingen niet verbeteren dan gaan anderen dat uiteindelijk wel voor ons doen.

Sommige dingen moeten misschien niet meer 'normaal' zijn, zoals topsporters die nieteens vrij op de paddock komen omdat er door mensen een groot prijskaartje op is geplakt, of heel vroeg inrijden voor jonge paarden wedstrijden of keuringen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 14:44

Julia schreef:
Elisa2 schreef:

Mee eens, op Bokt wordt er heel erg snel veroordeeld..niet alleen in rijtopics en de ene na de ander vind het fijn om een ander de grond in te trappen. Ik vind het dapper hoor als mensen nog rijfoto's en filmpjes op Bokt durven te plaatsen. Men kijkt graag naar wat er allemaal niet goed gaat ipv met goed onderbouwd opbouwend commentaar te komen. Vragen stellen en oprecht nieuwsgierig zijn ipv alleen maar (ver)oordelen zou de wereld zoveel mooier maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 14:48

DuoPenotti schreef:
Elisa, betreft S&T ben ik met je eens.

Ik weet nog eens heel vroegah op bokt kreeg ik ook die discussie met iemand.
Die beweerde dat paarden die op S&t gereden werden niet bitloos een wissel konden maken en ook niet konden halthouden oid. Want dat ging allemaal op de stang.
Goed wetende dat ik mijn paard wel eens vaker zonder bit reed en dat dan uiteraard alle knopjes er nog gewoon op zitten dat toen gefilmd. Eenvoudige wissel en een galop halt. Paard was die tijd overigens al een paar jaar boscrosser en had geen ring meer gezien. Dus het was zeker niet de perfecte op de achterhand, maar wilde ik ook niet, is niet eerlijk voor het paard dan. En het ging er voornamelijk om dat het niet kon zonder bit en dus blijkbaar een hoop getrek, zulke kromme gedachte.
Kwaliteit -3 van het filmen maar wel goed zichtbaar toch.
Ik geloof dat het een van de weinige ITP topics in die tijd was waar 6 pagina's kwam te staan zonder al teveel kritiek. :+

Ja dit vooroordeel lijkt heel erg te hangen ook vooral bij mensen die zelf weinig ervaring met de stang en trens lijken te hebben. Maar goed, ik snap heel goed waar het vandaan komt omdat ik me dus ook erger aan teveel stanggebruik bij bepaalde rijderij. Maar het ligt niet aan de stang maar manier van rijden/ trainen. Wat jij schrijft herken ik ook, juist als ze zo ver en verfijner afgericht zijn is het echt niet moeilijk om de oefeningen er gewoon uit te krijgen. Dat zie je ook wel aan een Isabel Werht die een filmpje heeft en zonder zadel en op een halstertje gewoon allerlei GP oefeningen er uit gooit bijvoorbeeld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 14:50

Shae schreef:
Ik ben bang dat we als paardensporters oogkleppen op hebben gehad en dat de wereld om ons heen ondertussen verder is gegaan en zich nu afvraagt of topsport met een dier nu wel zo goed is.

Ik denk ook dat paardenliefhebbers daarin zelf kritisch moeten zijn op welzijn, want als wij dingen niet verbeteren dan gaan anderen dat uiteindelijk wel voor ons doen.

Sommige dingen moeten misschien niet meer 'normaal' zijn, zoals topsporters die nieteens vrij op de paddock komen omdat er door mensen een groot prijskaartje op is geplakt, of heel vroeg inrijden voor jonge paarden wedstrijden of keuringen.

Dat vind ik ook, de paardenwereld is conservatief. We vinden nog teveel dingen normaal die dat niet zijn, tijdje terug nog bij een keuring gereden hengsten gezien met de striemen van de zweep op hun billen. Dat soort dingen moet niet kunnen..gelijk diskwalificeren. Teugeldruk meters invoeren, paarden verplicht minimaal vier uit naar buiten met soortgenoten etc. zo zijn er nog wel een boel veranderingen die per direct ingevoerd mogen worden.