Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ayasha schreef:Elisa2 schreef:Ja dat snap ik dus niet, ik heb fantastisch kunnen rijden met S&T en hetzelfde paard ook gewoon op een halster. S&T is niet slecht, misbruik er van is slecht. Het is juist de bedoeling dat je al erg kunt verfijnen voordat je met S&T rijdt.
Ik vind het zo jammer dat mensen die slechte ervaringen hebben met een tak of een bepaalde manier van rijden dan alles over 1 kam gaan scheren. Als je zelf nooit een goede instructeur hebt getroffen die je in harmonie heeft leren rijden met het paard en het bit dan vind ik dat heel erg. Wil niet zeggen dat het bit dan gelijk slecht is. Er zit gewoon een verschil in goed of slecht trainen ongeacht de hulpmiddelen die daarvoor gebruikt worden.
Ik stel deze vraag vaker maar hoeveel góed en correct gebruik van de S&T zie jij? Zowel op topsport niveau als op "subtop" niveau.
Elisa2 schreef:Ja dat snap ik dus niet, ik heb fantastisch kunnen rijden met S&T en hetzelfde paard ook gewoon op een halster. S&T is niet slecht, misbruik er van is slecht. Het is juist de bedoeling dat je al erg kunt verfijnen voordat je met S&T rijdt.
Ik vind het zo jammer dat mensen die slechte ervaringen hebben met een tak of een bepaalde manier van rijden dan alles over 1 kam gaan scheren. Als je zelf nooit een goede instructeur hebt getroffen die je in harmonie heeft leren rijden met het paard en het bit dan vind ik dat heel erg. Wil niet zeggen dat het bit dan gelijk slecht is. Er zit gewoon een verschil in goed of slecht trainen ongeacht de hulpmiddelen die daarvoor gebruikt worden.
Avalanche81 schreef:Eerlijk? Niet veel. En sowieso weinig goed gebruik van een bit, period. Dat wil niet zeggen dat het niet kan. Er zijn mensen die heel vriendelijk met een bit kunnen rijden. Maar echt goed gebruik van een bit vraagt om een onafhankelijke zit, een ruiter die begrijpt dat je met zit en benen ontzettend veel kunt doen, en dus het bit niet nodig heeft als rem of zelfs als stuur.
En dat is een ideaal, want zeker bij jonge paarden heb je soms je handen toch even nodig om het neusje de goede kant op te sturen, maar aan de teugels vasthouden om in balans te blijven is een no go.
Ik denk dat het super belangrijk is dat mensen leren zitten, en leren rijden op een manier die eerlijk is naar hun paarden toe. En vooral de zit vind ik echt schokkend slecht in veel gevallen. Nu is dat in de subtop en topsport beduidend beter, maar vooral in de basissport zou ik willen dat vriendelijke handen weer een compliment zouden worden.
Charlotte124 schreef:
Elisa2 schreef:Ja dat hypocriete daar kan ik ook slecht tegen.
Ook dat mensen gelijk lopen te schreeuwen en te oordelen terwijl ze vaak nog nooit een paard met ruiter in real live van dichtbij hebben gezien. Ze snappen niets van paarden maar hebben wel de grootste mond.
Julia schreef:Elisa2 schreef:Ja dat hypocriete daar kan ik ook slecht tegen.
Ook dat mensen gelijk lopen te schreeuwen en te oordelen terwijl ze vaak nog nooit een paard met ruiter in real live van dichtbij hebben gezien. Ze snappen niets van paarden maar hebben wel de grootste mond.
Helemaal mee eens! Toch zie ik paardenmensen hier net zo hard aan meedoen, ook op Bokt, helaas..
De topics met rijfoto’s die veel reacties krijgen, zijn vaker de topics waarbij men valt over bepaalde dingen en een ander vanaf een veilig schermpje hier maar al te graag op wijst. We vinden het allemaal maar wat makkelijk om elkaar te veroordelen en overal wat van te vinden, maar zelf geen openheid te geven over onze eigen (on)kunde. Een topic met foto’s van een doorsnee hobby ruiter haalt soms nog geen 5 reacties.
Dus wat mij betreft mogen we ook wel de hand in eigen boezem steken. Betekent niet dat elk topic alleen maar hartjes en oeh en aah verdient of nodig heeft, maar de dialoog met elkaar aangaan en nieuwsgierig zijn waarom iemand iets zo aanpakt ipv te veroordelen, dat zou mijn inziens al een stuk in de goede richting zijn.
Julia schreef:Elisa2 schreef:Ja dat hypocriete daar kan ik ook slecht tegen.
Helemaal mee eens! Toch zie ik paardenmensen hier net zo hard aan meedoen, ook op Bokt, helaas..
De topics met rijfoto’s die veel reacties krijgen, zijn vaker de topics waarbij men valt over bepaalde dingen en een ander vanaf een veilig schermpje hier maar al te graag op wijst. We vinden het allemaal maar wat makkelijk om elkaar te veroordelen en overal wat van te vinden, maar zelf geen openheid te geven over onze eigen (on)kunde. Een topic met foto’s van een doorsnee hobby ruiter haalt soms nog geen 5 reacties.
Dus wat mij betreft mogen we ook wel de hand in eigen boezem steken. Betekent niet dat elk topic alleen maar hartjes en oeh en aah verdient of nodig heeft, maar de dialoog met elkaar aangaan en nieuwsgierig zijn waarom iemand iets zo aanpakt ipv te veroordelen, dat zou mijn inziens al een stuk in de goede richting zijn.
DuoPenotti schreef:Elisa, betreft S&T ben ik met je eens.
Ik weet nog eens heel vroegah op bokt kreeg ik ook die discussie met iemand.
Die beweerde dat paarden die op S&t gereden werden niet bitloos een wissel konden maken en ook niet konden halthouden oid. Want dat ging allemaal op de stang.
Goed wetende dat ik mijn paard wel eens vaker zonder bit reed en dat dan uiteraard alle knopjes er nog gewoon op zitten dat toen gefilmd. Eenvoudige wissel en een galop halt. Paard was die tijd overigens al een paar jaar boscrosser en had geen ring meer gezien. Dus het was zeker niet de perfecte op de achterhand, maar wilde ik ook niet, is niet eerlijk voor het paard dan. En het ging er voornamelijk om dat het niet kon zonder bit en dus blijkbaar een hoop getrek, zulke kromme gedachte.
Kwaliteit -3 van het filmen maar wel goed zichtbaar toch.
Ik geloof dat het een van de weinige ITP topics in die tijd was waar 6 pagina's kwam te staan zonder al teveel kritiek.
Shae schreef:Ik ben bang dat we als paardensporters oogkleppen op hebben gehad en dat de wereld om ons heen ondertussen verder is gegaan en zich nu afvraagt of topsport met een dier nu wel zo goed is.
Ik denk ook dat paardenliefhebbers daarin zelf kritisch moeten zijn op welzijn, want als wij dingen niet verbeteren dan gaan anderen dat uiteindelijk wel voor ons doen.
Sommige dingen moeten misschien niet meer 'normaal' zijn, zoals topsporters die nieteens vrij op de paddock komen omdat er door mensen een groot prijskaartje op is geplakt, of heel vroeg inrijden voor jonge paarden wedstrijden of keuringen.