Paard overlijdt tijdens reddingsactie van de brandweer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:47

Het verbaast me wel idd om te zien hoe ze het paard vasthouden…
Het zal zeker doordacht zijn natuurlijk ..

Maar Heb ooit een voorlichtingsuurtje bijgewoond, gegeven door brandweerman / paardenliefhebber (www. rhft.nl) en deze heeft oa laten zien dat zij bijv een hele handige manier hebben om snel noodhalster te maken van touw.
Dit omdat gewone halsters vaak kapot gaan / ontbreken & meen dat door die manier ze bij paard (in geval van trekken) het paard zo min mogelijk pijn deden…

Maar dat is achteraf praat en heeft eigenaar niets aan.
Erg trieste gebeurtenis dus sterkte voor betrokkenen

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:50

Ach ik ben zowat mijn paard verloren door een sloot avontuur. Paard liep toch echt achter 3 dubbel stroomdraad. Bokkers waren in mijn topic ook niet lief.

Oordelen is zo makkelijk.

Overigens vreselijk verhaal. Dit verhaal kent alleen maar slachtoffers.

Anoniem

Re: Paard overlijdt tijdens reddingsactie van de brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:52

Er staat in het artikel dat ze het dier moeilijk te pakken kregen, plus ze zitten in een boot, dat is toch allemaal net wat minder stabiel dan wanneer ze op of vanaf de kant werken. Net als dat oordelen over de eigenaar makkelijk is, is oordelen over de brandweer dat ook.

Wat Daks zegt, het verhaal kent alleen maar slachtoffers en verliezers.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:01

Zo jammer dat meerdere bokkers na aanleiding van een foto en een nieuwsbericht hun mening al weer klaar hebben .
Als we er nu eens vanuit gaan dat de brandweer zijn stinkende best doet om het paard te redden? Staat al in bericht dat paard moeilijk te vangen was . Misschien was dit de enigste wat mogelijk was ? Buiten dat paard al enige tijd in water lag dus waarschijnlijk behoorlijk uitgeput was.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:05

Dus omdat ze hun best hebben gedaan mag er geen mening klaar staan?

Volgens mij mag een mening altijd en zijn we nooit beter geworden van het voor je houden van feedback. :7

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:12

Mkango schreef:
Er staat in het artikel dat ze het dier moeilijk te pakken kregen, plus ze zitten in een boot, dat is toch allemaal net wat minder stabiel dan wanneer ze op of vanaf de kant werken. Net als dat oordelen over de eigenaar makkelijk is, is oordelen over de brandweer dat ook.

Wat Daks zegt, het verhaal kent alleen maar slachtoffers en verliezers.

net wat ik dacht

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:14

Vreselijk, iedereen zo z'n best gedaan.
Sterkte voor alle betrokkenen.
Achteraf is het altijd zo makkelijk oordelen.....

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:15

Een ongefundeerde mening is voor de domme.

Wat zie je nu eigenlijk op de foto?
Een paard dat zo te zien een groene band om de hals heeft die door 1 brandweerman vastgehouden wordt. En er staat er nog 1 naast met een touw dat naar de borst/benen gaat? Ik kan echt niet inschatten van de foto wat er nu precies gebeurd en wat het plan was. Ik meen zelfs nog een lijn te zien, maar dat durf ik niet 100% zeker te zeggen.

De foto zegt helemaal niets als je er niet bij was en dus is een mening toegestaan, maar je op zo weinig info een mening toebedoen..tsja.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:16

je mag het toch een enge foto vinden?
Daarmee zeg je toch niet ook meteen de brandweer zijn sukkels?
Soms word op bokt ook een uiting van iemand zo enorm overtrokken.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:24

Sunnda schreef:

Een paard dat zo te zien een groene band om de hals heeft die door 1 brandweerman vastgehouden wordt. En er staat er nog 1 naast met een touw dat naar de borst/benen gaat? Ik kan echt niet inschatten van de foto wat er nu precies gebeurd en wat het plan was. Ik meen zelfs nog een lijn te zien, maar dat durf ik niet 100% zeker te zeggen.

De foto zegt helemaal niets als je er niet bij was en dus is een mening toegestaan, maar je op zo weinig info een mening toebedoen..tsja.

:roll:

En iemand uitmaken voor dom omdat ze een mening geven over een foto is niet ongefundeerd?

Dan ga ik niet eens meer uitleg geven. :evaw:

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:29

meganvr schreef:
upendo schreef:
Halster eromheen zodat hij aan het hoofd omhoog gehouden kan worden en niet met een band onder de luchtpijp :)

Normaal gesproken heeft de brandweer ook standaard een halster bij. Maar ik denk zelf dat het te gevaarlijk was om die om te doen. Maar kan aan mij liggen natuurlijk

Nee. Althans. Niet ieder korps.

Mijn vader is brandweerman en ze hadden van de zomer nog een uitruk om een paard uit een moddergat/sinkhole te redden. Ze moeten zelf van touw een noodhalster maken.
Gelukkig heeft onze lokale brandweer een aantal leden met paarden/koeien (boeren) die dus al wat handiger zijn.
Maar extra training is nooit weg. Zeker in het noorden met slootjes als "hekwerk" (of dicht in de buurt van de wei)

De foto ziet er inderdaad naar uit maar ik ga er van uit dat ze geen andere optie hadden. Paard lijkt ook tegen de boot te leunen/hangen? Het is natuurlijk een moment opname en geeft niet de hele situatie weer. Daar kun je niet over oordelen

Veiligheid van de mens gaat nog altijd boven die van het dier, en dan kun je als dieren/paardenleek al gauw een situatie te gevaarlijk vinden om anders te handelen.
Laatst bijgewerkt door KittyDylan op 12-10-21 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:43

Oh vaag. Voor zover ik weet hebben ze dit normaal gesproken wel altijd maar dat kan best verschillend zijn :)

Ik denk zelf ook dat het te gevaarlijk was of uberhaupt niet kon.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:43

upendo schreef:
Er is nog een hoop te winnen aan onderwijs over redding van dieren bij de brandweer.

Als ik het zo zie heeft dat dier in zijn laatste momenten niet echt meer adem kunnen halen terwijl hij meezwom naast de boot.

Ik dacht gelijk het zelfde!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:45

meganvr schreef:
Oh vaag. Voor zover ik weet hebben ze dit normaal gesproken wel altijd maar dat kan best verschillend zijn :)

Ik denk zelf ook dat het te gevaarlijk was of uberhaupt niet kon.

Ik heb het even aangepast. Kan niet voor ieder korps spreken natuurlijk, maar bij ons is het niet het geval. Of verkeerd begrepen (als ik er nu even dieper over na denk) en het was een "one size fits all", wat natuurlijk niet werkt. Een noodhalster maken is dan handiger.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:01

poes schreef:
Ja ik gooi mijn katten ook eens per jaar van het dak en dan lopen ze nooit in het vuur.

Of hoe weet je dat hij niet gewoon geluk gehad en ze er echt van leerden?

_O-
Ik vind het ook een bizarre methode. Snap dat ook nooit goed dat ze zo langs open water staan.

Hoe dan ook een vreselijke manier om je maatje kwijt te raken. En way moet je je dan machteloos voelen... Geen woorden voor. :\

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:09

upendo schreef:
Jester_ schreef:
Maar hoe hadden jullie het dan gedaan? Eronder duiken voor een band? Dat is toch ook niet veilig

Halster eromheen zodat hij aan het hoofd omhoog gehouden kan worden en niet met een band onder de luchtpijp :)

En je denkt niet dat ze dat geprobeerd hebben maar dat dat misschien niet gelukt is bij een paard in paniek?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:26

Dat weten we niet. Wat ik wel zie op deze foto is dat er een stuk meer gewicht hangt op het voorste touw met als resultaat dat je het dier de adem ontneemt.

Daar zit een leerproces.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:30

upendo schreef:
Sunnda schreef:

:roll:

En iemand uitmaken voor dom omdat ze een mening geven over een foto is niet ongefundeerd?

Dan ga ik niet eens meer uitleg geven. :evaw:

Beloof je dat?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:32

Prima. Joe!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:40

Bij een verzorgpaard vroeger kwam afentoe de brandweer oefenen met paarden vangen in de stallen. Vond ik al super netjes, het zijn voor het grootste gedeelte vrijwilligers die dan in hun vrije tijd dat komen doen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 21:09

Sintara schreef:
Heel heel triest |(

@poes Wat heeft een dak of vuur met het leren omgaan met een sloot te maken?

In een sloot zijn doet geen pijn he :).

Natuurlijk heeft geluk ook veel invloed.. Alsnog is op 50 jaar paarden houden op die plek zonder ongelukken tegenover aardig wat buren met elk jaar wel een paar slootongelukken wel opmerkelijk. Vind ik

Dan is het verstandige omheinen niet erin gooien vind ik.

Wat een naar ongeval was dit dan :(

Ik zeg zeker niet dat de brandweer iets verkeerd doet wel dat het beeld op de foto idd vreemd lijkt. Kan absoluut enorm vertekenen.

En ook een omheining zal niet altijd beter zijn of helpen. Er verongelukken er ook genoeg in. Maar het lijkt mij toch veiliger dan niet omheind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 21:22

Wat triest..

Foto ziet er inderdaad niet fijn uit. Maar het is een momentopname. Misschien net genomen op een moment dat het paard in de band hangt. Valt toch niks zinnigs over het handelen van de brandweer te zeggen op basis van 1 foto. Die mensen hebben hun stinkende best gedaan gok ik zo.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 21:24

Sowieso is het al super dat ze zo uitrukken voor dieren :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 22:03

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 22:33

Verschrikkelijk om mee te maken, maar die band om de hals, zou dat niet gewoon zijn hoe ze m gevangen hebben, dat ie daar nog weg wilde, hij was moeilijk te vangen dus misschien zo gevangen, staat iemand met een halster klaar ernaast maar dat krijg je niet makkelijk om als paard weg wil