Marguerite Kavanagh: dyslexie en dressuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 20:47

Shadow0 schreef:
En ik vraag me af of het zou helpen als de letters ook een vlaggetjesaanduiding krijgen, wit links en rood rechts (dat is hoe je hindernissen springt, toch? := )

Een vriendin van mij wilde mijn rooie (=vos :') ) al rechts in het 2span zetten voor het gemak :j .
Of een oornetje haken met een wit en een rood oor. Of de linker pony een wit oornetje en de rechter een rode.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 21:08

Ik heb zelf ADHD, Dyslexie en Dyscalculie maar heb hier met paardrijden vrijwel geen last van. Ik zit dan ook nog niet op een niveau waar ik x aantal proefjes in de week uit mijn hoofd moet stampen maar ik denk niet dat het veel gaat uitmaken. Mijn instructeur roept wel eens vaker wat dingen achter elkaar zoals bijvoorbeeld; F X H van hand veranderen en dan bij C een grote volte. Ik ben dan niet bezig met de letters maar met de vormen die ik moet rijden. Dus een schuine lijn door de bak en dan een rondje onderin. De letter fungeren dan enkel als van A naar B gaan.

Vroeger stonden er ook plaatjes bij de letters. Dus een koe bij de K een een eend bij de E. Dat hielp mij als kind wel beter onthouden waar de letters stonden, en natuurlijk de afkorting Alle Flinke Boeren Met Centen Hebben Een Koe. Hierbij gaat het ook om hoe een instructeur het kinderen aanleert. Daarbij zie je dat dingen die werken voor kinderen met dyslexie net zo goed werken bij kinderen die het niet hebben.

Nog een goede tip voor personen die moeite hebben met links en rechts. Borduur L en R op je handschoenen, bij mij werkt dit ook wel eens. (doe dit ook met paaldansen dan schrijf ik een L en R op mijn handen en mijn voeten. Werkt als een tierelier)

Daarnaast heb ik ook al jaren mijn diagnose (nog voordat ik überhaupt deed paardrijden) en heb ik een fantastische omgeving waarin ik altijd ondersteund werd met extra hulpmiddelen. Hierdoor is mijn ervaring wellicht anders en het kan best zijn dat andere met dyslexie het heel anders ervaren. Elk neurodivergent persoon is anders en vaak moet je zeer individueel aan de slag om deze persoon bij te staan om te voldoen aan de behoefte die deze persoon nodig heeft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:15

Dennis schreef:
Een vriendin van mij wilde mijn rooie (=vos :') ) al rechts in het 2span zetten voor het gemak :j .
Of een oornetje haken met een wit en een rood oor. Of de linker pony een wit oornetje en de rechter een rode.

Hahaha, je 2-span erop aanpassen is wel heel leuk.
Maar die oornetjes, daar dacht ik gisteren ook nog aan - ik snap dat mensen het niet snel zullen doen maar het zou wel eenvoudig te doen zijn. Ben wel benieuwd of mensen het eens willen proberen en of het dan werkt.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:00

Dennis schreef:
Shadow0 schreef:
En ik vraag me af of het zou helpen als de letters ook een vlaggetjesaanduiding krijgen, wit links en rood rechts (dat is hoe je hindernissen springt, toch? := )

Ik heb zelf juist moeite met rood=rechts, wit=links (maar geen moeite met links/rechts):+
Je zou ook een grote 'R' en een 'L' op de meest rechter en meest linker oor kunnen naaien :D

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:37

Ik begeleid een jonge man met beperking die niet kan lezen en schrijven in het mennen. Wij redden ons meestal prima, ik gebruik gewoon de omgeving als ik voorlees en niet moeilijke woorden. Bij ons is C linkerhand bijvoorbeeld naar de kantine rijden of bij B oversteken en naar de prullenbak ofzo. Net wat er staat. Gaat prima. Zo komen we zelfs een menmarathon door :D Ik leer als groom de proef en hindernissen uit mijn hoofd en kijk van te voren naar de baan en hindernissen waar ik hem heen kan sturen.

Avalanche

Re: Marguerite Kavanagh: dyslexie en dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:40

Ik heb adhd en wat voor mij heel goed werkt is het proefje op youtube opzoeken en een aantal keren kijken :) en dan kan ik hem leren :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:59

De schrijfster van dit artikel komt ook uit Ierland, in die regionen moeten ze vanaf de B al uit hun hoofd rijden. Wel bizar om al die ukjes de proeven uit hun hoofd te zien rijden. Dat is hier natuurlijk heel anders.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 14:01

Dennis schreef:
Shadow0 schreef:

deze bestaat al :P

Afbeelding