DuoPenotti schreef:Want de echte boerenkennis ook waardevol. Zonder teveel emotie geblaat, geen dure termen en items die goeroes verkopen, want anders kun je geen paard opvoeden.
Gewoon zonder gezever recht toe recht aan. Voor het paard vaak makkelijk en duidelijk, voor de mens met een teer zieltje die alleen maar wil horen hoe goed ze bezig zijn vaak flink slikken.
Ik ben helemaal niet van de wildgroei van goeroe's en het verbaasd me hoe makkelijk mensen te beinvloeden zijn als mensen een mooi verhaal ophangen.
Maar de tijd van boerenwijsheid zijn we vaak ook wel echt voorbij. Ik heb nog wel mensen in de omgeving die zo denken en handelen, maar dat is echt niet ten goede van de paarden altijd.
Het gaat ook niet om een teer zieltje. Maar het gaat er wel omdat de wereld ontwikkelt. Dat we door jarenlange ervaring, dingen hebben geleerd en kunnen toepassen, waardoor dieren een beter en fijner leven kunnen hebben en we ook op een betere manier met ze kunnen werken en trainen.
Dat wil niet zeggen dat dit altijd met een aai over de bol is, maar wel dat we kunnen kijken naar de oorzaak van dingen en daar gewoon betere oplossingen voor hebben. En dat hoeft dus niet altijd met de harde hand. We hoeven de paarden niet te trainen met angst voor de mens, een knal, schop etc. dat staat wederom los van een teer zieltje, maar om het effect.
Heel veel aanpak komt voort uit frustratie en heeft op de lange duur ook geen effect.
Zelf ben ik absoluut niet de zachtste en zal dat altijd toegeven. Maar ik ben wel heel cordaat en word eigenlijk nooit boos of gefrustreerd.
Hard waar nodig, zacht waar het kan.
En qua verzorging zelfde. Niks geven wat niet nodig is, maar waar we weten dat het wel nodig is, zijn we zo ver dat we dat dus kunnen aanbieden.
We kunnen bijv nu zandkoliek voorkomen. Dat wegwuiven is pure eigenwijsheid.
Gebitsbehandelingen niet doen...........Kijk eens in zo een mond. In Nederland slijten gebitten echt niet voldoende uit zichzelf, zeker niet als paarden alleen op gras lopen.
Maar ik zou zeggen tegen de mensen die tegen ontwikkeling en vooruitgang zijn; leg je mobiel weg, stop met internet, kijk geen tv, ga op de fiets, koop geen kant en klaar eten etc.