Opnieuw Shetlandpony doodgebeten in Oudsbergen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:41

Art_Ificious schreef:
Anastasia24 schreef:
Wat vreselijk, alweer.... Hoeveel moeten er nog volgen? Alsof een net wolven echt tegenhoud... Ik bedoel, komop, 4 dragen en niet... wolfproof..? Sterkte voor de eigenaar... Wat een hel.

De vraag die bij mij rijst...

Is de wolf door de draden gekropen (met dus stroomschokken of snijwonden van prikkeldraad als gevolg) of is die er onderdoor gegraven? Of overheen gesprongen? (4 draden lijkt me 1m tot 1m20 hoog?)

Mijn mechel springt met gemak over 1 m tot 1.20 m stroomdraad vanuit stilstand.

Dan moet een wolf het ook met gemak kunnen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:42

Lees even mijn update :)

Tevens... Je hoort alleen over aanvallen in "niet-wolfproof-omheinde" weides.
Maar ik durf wedden dat de 1ste aanval in een "wolf-proof" omheinde wei niet gemeld zal worden. Dat de eigenaar misschien zelfs betaald zal worden de aanval nergens bekend te maken want het moet wel "wolf-proof" blijven en aanzetten tot meer van dat soort omheiningen.

1m30 springt een hond zo overheen, een wolf die écht wil jagen dus ook.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:57

webster543

Re: Opnieuw Shetlandpony doodgebeten in Oudsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 22:04

Ik heb twee paarden en een Shetland pony. Ze staan de hele zomer en nu nog enkele weken 24/7 op de wei. Dit omdat mij geleerd is, dat dit de beste manier is om paarden te houden

Mijn weiland grenst aan natuurreservaat de zwarte beek en militair domein, waar ook wolven zouden zitten ( en everzwijnen, veeeeeeel everzwijnen :roll: )
Door schade van de everzwijnen heb ik ondertussen 4 stroomdraden tot 1.50m en planken geplaatst. Ik betwijfel dat dit genoeg gaat zijn om een roedel wolven tegen te houden.

Op Facebook lees je nu redelijk veel het commentaar “ze moeten hun paarden dan maar binnen zetten..”
Ergens dubbel, eerst roepen dat paarden op stal, dierenmishandeling is. Als je ze dan buiten laat, geef je ze als voer weg aan de wolf.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 23:03

Pfff: Ik ben nu een weide zoals natuur en bos beschrijft aan het afzetten met schapengaas en draad en stroom. Maar dat komt nog wel uit eigen zak. En dan moet ik 2,7 hectare ongelijk terrein omheinen want ik houd mijn paarden op een wat natuurlijke manier. Het is bijna niet te doen om het helemaal wolf dicht te krijgen en houden er zitten nog een beek waarlangs ik dat eigenlijk niet mag afzetten, Dan nog grachtjes om water afvoer te doen. Als er weinig water is staan die droog bij hoog water vol> Hoe maak je dat dicht? Ook een zware stroomkast geplaatst met een harde tik en 5 x stroomdraad voor het schapengaas. Maar denk er over op het schapengaas zelf ook stroom te zetten.

Jammer genoeg is dit ook voor ander wild wat ik wel mooi vind zoals Reeen een ramp om nog door mijn gebeid heen te kruisen om veilig te zijn voor wolf en jacht want ook dat gebeurd nog rondom.

Ook vind ik het nu best eng om dat ik altijd alleen uit rijden ga met 1 van mijn 4 paarden de bossen in dat ik ooit een groepje wolven ga kruisen. Want eerlijk echt schuw zijn deze jongens niet meer omdat ze constant in aanraking komen met mensen enz. HEt is druk bevolkt gebied. Ze zijn niet schuw meer. En houdt mijn hart vast om uit rijden te gaan en dan ingesloten te worden door een roedel wolven. Ooit gaat dat ook een keer gebeuren.

Ik weet wel heb 3 bejaarden paarden staan en nog een rijpony waar ik nu mee rijdt. Maar ik ben druk aan het afbouwen om straks mijn hobby er aan te geven aan huis. HEt is zo niet zo leuk meer om ze te houden. En als er 3 niet meer zijn ga ik er 1 in stalling zetten en niet meer zelf houden thuis. Of zelfs helemaal stoppen en nog maar rijden op een manege of afentoe een ritje op vakantie ofzo. De lol is er wel af.

Dit gaat samen met verdwijnende ruiterpaden in de omgeving. Dus echt nog leuk je hobbymatig doen is er niet meer bij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 23:38

Almighty schreef:
Maar denk er over op het schapengaas zelf ook stroom te zetten.

Schapengaas moet grondcontact maken = aarde = geen tik. Goed voor je aardedraad (ook ideaal op zandgrond), maar onder stroom zetten werkt averechts.
Dan eerder paar spandraden er in al dan niet met prikkeldraad ipv gladdraad. Goed strak (zorg dus dat je hoekpalen dat aankunnen) en aan gaas vast (c-clips kan je daar voor gebruiken, junai bv heeft die https://www.junai.nl/c-clips.html )
Maar inderdaad het blijft behelpen qua hoe goed het helpen zal om een dier gescheiden te houden van een aantrekkelijke voedselbron. Ik ga er gezien de lange studies van bv dr. Valerius Geist van uit dat jagen op vee het gevolg is van een tekort aan wild voor de wolf. Dus wolven teveel en dat is voor de EU politiek helaas nog 10 stappen te ver qua acceptatie.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 05:48

Allereerst, wat onwijs naar voor de eigenaar / eigenaren die dit moeten me maken.

Ik ben echt voor wild in de natuur wat het hoort. Maar dit probleem los je niet op met een omheining...

Mischien doem denkend, maar als de wolf dat wat hij nu is niks meer zal vangen. Dan gaat hij verder trekken. Dan staat straks heel Nederland in wolf proef omheining. Ander wild zoals reeën o derandere worden dan ook beperkt.
Plus nog een stapje verder, wat weerhoud de wolf om te jagen op kinderen die met ouders in het bos spelen?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 06:23

Wat verdrietig om je dier zo aan te treffen in de morgen :n

Waar wij wonen zitten enorm veel wolven en je moet daar als stal dan ook echt rekening mee houden. Paarden snachts op stal, of achter een omheining. Mijn pony staat 24/7 op een grote paddock met schuilstal en staat achter een hek van 2,30 meter hoog wat aan alle kanten ook nog anderhalve meter is ingegraven. Verder zijn er speciale waakhonden om de wolven af te schrikken. Ik vind het soms nog steeds allemaal wel spannend, maar de mensen hier in de omgeving kijken er niet echt van op of om, dus dat maakt mij ook wat rustiger.

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 06:29

LuckyLuna schreef:
Plus nog een stapje verder, wat weerhoud de wolf om te jagen op kinderen die met ouders in het bos spelen?

For example, a study published in 2002 reviewed wolf-human interactions in Alaska and Canada, where over 60,000 wolves live.2 Between 1900-2000, a 100-year period, the study found only 16 cases where wild, healthy wolves bit people. In six cases, bites were severe. No bites were life-threatening. Another 12 cases involved aggression by known or suspected rabid wolves. In North America, there are no documented accounts of humans killed by wild wolves between 1900-2000.2-4

Worldwide, in those rare cases where wolves have attacked or killed people, most attacks have been by rabid wolves.4,5 Wolves are unlikely to be a long-term reservoir host for rabies, but they can catch it from other species (see Disease Information Sheet).5 Most incidents of rabies occur in other wildlife such as raccoons, skunks, foxes, and bats.6 A decrease in the incidence of rabies worldwide has led to the decrease in the number of rabid wolf attacks
https://extension.colostate.edu/topic-a ... ety-8-003/

ik denk dat je je daar niet druk over hoeft te maken aangezien ze genoeg ander eten hebben (dieren met hondsdolheid daargelaten, dat komt momenteel voor in oost europa maar niet hier.

Super triest voor de eigenaar. Kan me voorstellen dat paarden en klein vee eigenaren die in een wolven gebied wonen niet blij zijn met de terugkeer. Hoop dat er een passende oplossing gevonden kan worden zonder dat er weer masaal dieren afgeschoten worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 06:50

Frummels schreef:
Wat verdrietig om je dier zo aan te treffen in de morgen :n

Waar wij wonen zitten enorm veel wolven en je moet daar als stal dan ook echt rekening mee houden. Paarden snachts op stal, of achter een omheining. Mijn pony staat 24/7 op een grote paddock met schuilstal en staat achter een hek van 2,30 meter hoog wat aan alle kanten ook nog anderhalve meter is ingegraven. Verder zijn er speciale waakhonden om de wolven af te schrikken. Ik vind het soms nog steeds allemaal wel spannend, maar de mensen hier in de omgeving kijken er niet echt van op of om, dus dat maakt mij ook wat rustiger.

Als ik ook lees over een hek van 2,30 hoog en een meter ingegraven.
Dat zijn hele andere hekken dan hekjes van 1,20 die niet ingegraven zijn en met enkel een dun draadje aan de onderkant

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 07:06

Kijk wat ze in een dierentuin aan hek hebben, dat is wat werkt.
En zelfs een paar weken terug niet eens.
Veel succes met vergunning aanvragen....

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 07:25

Art_Ificious schreef:

Maar ik durf wedden dat de 1ste aanval in een "wolf-proof" omheinde wei niet gemeld zal worden. Dat de eigenaar misschien zelfs betaald zal worden de aanval nergens bekend te maken want het moet wel "wolf-proof" blijven en aanzetten tot meer van dat soort omheiningen.

In België al gemeld. Was wolf proof (eerlijk is eerlijk kennelijk wolf proof want was 160 cm dus een lachertje maar wel speciaal wolf proof gekocht hekwerk bij "kenners") EN 2 honden tussen de schapen. Omheining gesloopt, 3 schapen af moeten maken of waren dood. Weet ik niet meer en 1 schaap volledig spoorloos verdwenen en nooit gevonden. De honden waren nog bij de schapen en onbekend of ze gevecht aan gegaan zijn met de wolven. Mogelijk waren ze al te moe op werkelijk punt van de aanval

Myrthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 07:38

Werkelijk, het is toch te gek voor woorden dit. Wolven horen in het wild, niet in gebieden zoals Belgie en Nederland die veel te dichtbevoljkt zijn. Alsof onze voorouders niet terecht deze dieren hebben bestreden. Ze zijn een gevaar voor mens en gedomesticeerd dier. Echt ik vraag me soms af of iedereen gek geworden is.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 08:19

Achterom schreef:
Misschien een domme vraag, maar hoe weten ze zo zeker dat dit door wolven gedaan is? Is er dna onderzoek gedaan?

Er wordt DNA-onderzoek gedaan, maar het duurt lang voor ze daarvan het resultaat hebben.
Toen die wolf in het voorjaar schapen gepakt had op de Kalmthoutse Heide, kon dat zogezegd “zeker niet het werk zijn van een wolf” volgens de zogenaamde wolvenkenners. Het was “zeker het werk van loslopende honden”. Stond in alle Vlaamse kranten en de perfecte aanleiding om nog maar eens op hondenbezitters te bashen. Toen later uit DNA-onderzoek bleek dat het toch een wolf was het heel stil. Ik ben al blij dat ze nu niet meer elke keer staan te roepen dat het zeker geen wolf was.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 08:29

Marilu schreef:
Ja, ik snap er ook niks van.

We kunnen het er toch onderhand over eens zijn dat er niet zoiets bestaat als een wolfproof-omheining (tenzij je echt meters hoog moet gaan), dus de enige andere optie is dan om de bedreigde dieren op te sluiten in stallen met gesloten deuren en ramen. M.a.w. de vrijheid van een hele hoop dieren beknotten of zelfs afnemen.
Oftewel de deur open zetten voor de wolf, maar ze wel sluiten voor een hele hoop andere dieren (die een hele hoop betekenen voor een hele hoop mensen).
En zoals ook al meermaals geopperd is : wat is de wolf dan verondersteld om te eten, als alle dieren 'wolfproof' verstopt zijn ? Worteltjes en aardappeltjes ?

Ik denk eerder kindertjes. :9

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 08:33

Gypsy schreef:
Marilu schreef:
Ja, ik snap er ook niks van.

We kunnen het er toch onderhand over eens zijn dat er niet zoiets bestaat als een wolfproof-omheining (tenzij je echt meters hoog moet gaan), dus de enige andere optie is dan om de bedreigde dieren op te sluiten in stallen met gesloten deuren en ramen. M.a.w. de vrijheid van een hele hoop dieren beknotten of zelfs afnemen.
Oftewel de deur open zetten voor de wolf, maar ze wel sluiten voor een hele hoop andere dieren (die een hele hoop betekenen voor een hele hoop mensen).
En zoals ook al meermaals geopperd is : wat is de wolf dan verondersteld om te eten, als alle dieren 'wolfproof' verstopt zijn ? Worteltjes en aardappeltjes ?

Ik denk eerder kindertjes. :9

En volwassen mensen. Wolven zijn niet gek. Ze zijn schuw en sluw. Die werken samen en honger drijft ze tot gekke sprongen. Ze kunnen met gemak een gemiddeld mens in hun eentje omleggen. Laat staan met meerdere tegelijk. Sprookjes dat ze geen mensen aanvallen zijn leuk voor mensen die daar in geloven maar niet voor mij.

Vrees ook net zo goed dan voor honden, ook dat is gewoon eten voor hun

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 08:55

Neem het wolvenverblijf in bv Pairi Daiza eens als voorbeeld voor je wolfproof omheining. Veel succes met het omheinen. ;)
Ik begrijp het hier niet zo goed. Blijkbaar moet alles hier eerst ontsporen vooraleer er verstandige beslissingen kunnen genomen worden. In bv Canada en Zweden leeft men al eeuwen met wolven samen. Ten eerste is er daar voor de wolven nog plaats en hebben ze de keuze om ver van de mensen te blijven. Hier niet. En ook daar beseft men dat het mis loopt op het moment dat de wolven teveel gewend worden aan mensen. Door bv wandelaars en toeristen die door hun territorium lopen. Contacten tussen mens/huisdier en wolf zijn altijd een explosieve situatie. Dergelijke menseigen wolven worden dan ook geliquideerd. Op die manier is het leefbaar én veilig voor zowel wolf als mens.
Dit is hier, in ons mega dichtbevolkte landje, absoluut niet mogelijk. Er bestaan al filmpjes van in Belgisch Limburg waar een roedel wolven gewoon op klaarlichte dag over een druk fietspad lopen. Het is gewoon afwachten op een mens/wolf confrontatie. De vraag is niet OF, de vraag is WANNEER.
Niemand zal het plezierig vinden als zijn huishond op klaarlichte dag uit zijn voortuin geplukt wordt. (gebeurt in Canada en Zweden ook, nl). Ben benieuwd hoe de Welkomwolvers daar gaan op reageren als ze hun geliefde Bobbie in stukken gescheurd vinden.
Dus aub, vang deze dieren en breng ze naar een plaats waar ze thuishoren. Die zijn er in Europa nog genoeg.
Wolven zijn prachtige dieren, ze moeten beschermd worden. En daarom horen ze hier niet thuis. Er is een reden waarom de wolven hier destijds uitgeroeid werden. Helaas, maar we zijn hier met téveel mensen om vreedzaam met dergelijke predatoren samen te kunnen leven.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:40

dierenfan schreef:
Art_Ificious schreef:

In België al gemeld. Was wolf proof (eerlijk is eerlijk kennelijk wolf proof want was 160 cm dus een lachertje maar wel speciaal wolf proof gekocht hekwerk bij "kenners") EN 2 honden tussen de schapen. Omheining gesloopt, 3 schapen af moeten maken of waren dood. Weet ik niet meer en 1 schaap volledig spoorloos verdwenen en nooit gevonden. De honden waren nog bij de schapen en onbekend of ze gevecht aan gegaan zijn met de wolven. Mogelijk waren ze al te moe op werkelijk punt van de aanval

Wat? Daar had ik nog niets van gehoord of gelezen. (ben van België).

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:21

Art_Ificious schreef:
dierenfan schreef:

Hoorde eerder deze week van iemand die niet ver van de familie philippaerts woont dat er daar al s'nachts gepatrouilleerd wordt rond de weides. Zo ver is het al gekomen dat professionele ruiters hun eigen beveiliging moeten organiseren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 08:07

Art_Ificious schreef:
dierenfan schreef:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07/27 ... 1627382992

Gaat om dit bericht

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 08:24

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:14

Goh, verbazingwekkend zeg, wat die wolven allemaal kunnen.
Ik neem aan dat die "experts" van hun stoelen valllen... :roll:

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:33

Kuggur schreef:

Ik denk dat de schapen uitdagend gekeken hebben :+

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 12:03

Ik vind jonge koeien nou niet echt onder klein vee vallen, en eerlijk...dat wolfproof fencing is een lachertje. Als ik kijk waar vossen en honden overheen en onderdoor gaan. Mischien zal een wolf nu nog voor dat makkelijkere omheining kiezen als er 1 tussen staat met wolf proof fencing. Maar hebben ze dat allemaal zie ik een wolf niet echt denken 'goh, de lekkere makkelijke hapjes staan achter draadjes...nou, laat ik dan maar met een lege maag gaan slapen of zo'. Maar goed, de pro-wolf mensen hebben hiermee nog een stok om mee te kunnen slaan. Gaat nog gezellig worden deze winter -O-

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:11

Kuggur schreef:

Experts wel. Dierentuinen niet. Die wisten dit al en bouwen de verblijven nog hoger. En dan regelmatig nog zonder succes.