Corona-update: Geen toegangsbewijs bij afgescheiden horeca

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 11:52

pien_2010 schreef:
Dit dus, so is het in Frankrijk. En bij grote evenementen buiten idem dito. Steeds meer winkels zoals bv bij orange :oo kom je ook niet meer binnen zonder de pass sanitair, zo ook in ziekenhuizen (of het moet spoed zijn).
Maar in de grote steden wordt ook geprotesteerd hoor elk weekend in Frankrijk maar elders is het gewoon een feit en is het ook al normaal.

Wat bv ouderen betreft, seal het gekopieerde vaccinatie bewijs met QR code (ik neem aan dat jullie dat net als ons ook gewoon op papier krijgen) voor ze, en dan nemen ze dat overal mee naar toe. Probleem opgelost.

Dus dat is dan "De Weerzin in Nederland"..
dat de paardensportlobbyclub dit voor alle sportverenigingen voor elkaar heeft... ?

Ik zie het verband niet helemaal hoor...

Of geldt dit dus alleen voor manege's en niet voor een fitnessschoolsportclub?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 11:56

Ach Ayasha, het heeft ons door gesloten grenzen heel veel geld gekost (toeristen mochten niet komen), idem de (klein) kinderen hadden we bijn anderhalf jaar niet kunnen zien, we mochten een km rond het huis eruit (letterlijk opgehokt) en het verdrietgste van alles 1 vriend heeft op zijn buik op de IC gelegen en leeft nog en gaat redelijk goed, de andere is overleden (was zo vreselijk vitaal). Dus ja wij voelen ons vrij, hebben 1 huis vervroegd verkocht door de covid on niet id problemen te geraken en zijn gestopt met toerisme (reken uit het kapitaal verlies).
We zijn blijmoedig, maken iets van het leven en deinen soepeltjes mee op de covid golven. Het is wat het is .
Het heeft veel mensen de kop gekost hetzij letterlijk of financieel dus wij klagen niet. Het is goed zo.
Onze regio zal vandaag of morgen weer groen zijn en dat is tof. De pass sanitair is voor ons het minste. Ook de overheid moet toch wat en zolang de mensen zoooo ongediciplineerd zijn (vergelijk Denenmarken), dan moet het maar zo.

Ayasha
Blogger

Re: Corona-update: Geen toegangsbewijs bij afgescheiden horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 11:58

Pien; Dat is prima dat jij daar zo over kan redeneren. Zou je ook kunnen begrijpen dat anderen daar wellicht anders over denken?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 11:59

Pff ik ben vooral benieuwd naar de uitvoerbaarheid van het hele verhaal.

Wij hebben op de rijvereniging binnenkort een springconcours. Als ik het goed begrijp mogen mensen dus zonder app naar binnen, afhalen bij de bar of snackbalie maar dan niet binnen opeten.
En als je vanuit de kantine mensen wilt laten kijken, mogen ze dit zonder check, maar als ze dan gaan eten of drinken mag het niet.

Dus je moet of het afscheiden als horeca en daarmee sommige mensen niet toelaten, ook niet om te kijken in dat deel. Of mensen moeten met hun eten buiten in de kou of regen gaan staan. Dat wordt een mooi discussiepunt.

Pien, ik snap de regels in Frankrijk maar dat is echt een verkapte vorm van dwang tot vaccineren. Ik ben heel blij dat we in Nederland nog steeds daar een keuze in hebben, ook in de zorg, maar vind door deze maatregelen het wel steeds lastiger worden.

Als je om welke reden dan ook niet gevaccineerd bent wordt je toch aardig beperkt in je vrijheid inmiddels. (en ja ik ben voor vaccinatie, maar tegen verkapte dwang)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:05

Ayasha schreef:
Pien; Dat is prima dat jij daar zo over kan redeneren. Zou je ook kunnen begrijpen dat anderen daar wellicht anders over denken?

Pas soucis....geen probleem, maar expres laat ik tegengeluid horen. Mag dat ook? Mag ik het ook gezeur vinden en een ontkennen van wat we achter de rug hebben wereldwijd met covid?
Ik vind het altijd zo gemakkelijk dat gebash richting de overheid zonder te kijken naar ons eigen aandeel in de crisis.
Het tegengeluid is in mijn ogen enorm en ga er maar aanstaan als overheid. En het liedje wat Ibbel aanhaalde is echt de landsaard van ons.
De Belgen ook hoor want in Brussel hield bijna niemand zich ad regels en toen ik dat geschokt opperde zei mijn zoon lachend:"klopt mam, zie je goed. Misschien dat we daarom hier zo'n enorm hoge besmettingen hebben (begin juli)".
Het was wel overal heel heel heel erg gezellig _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:11

Ja hoor, zo lang er een fatsoenlijk gesprek mogelijk blijft, mag iedereen vinden wat ie wil van mij. Wat IMO niet door de beugel kan en waar ik ook absoluut minder netjes op gereageerd heb (het is een zwakke verdediging maar in mijn verdediging; Ik had een hele lange dag gehad en behoorlijk pijn op dat moment, ik stond niet voor niets daar met een voorschrift voor vrij zware medicatie) was de vraag "waarom ben je nog niet gevaccineerd?" terwijl er nog 2 andere klanten in de apotheek stonden. Het is op het eerste zicht een onschuldige vraag. Maar wanneer je daar zo ver over gaat nadenken als dat je nu doet met de maat regelen die op gelegd worden, dan kan je alleen maar toegeven dat die vraag in die situatie gewoon niet kon. En dat wordt dus aangemoedigd door de overheid momenteel ondanks dat in deze streek de vaccinatie "vereisten" kwa percentage ruimschoots gehaald is.

Op welk punt is het goed? Wanneer kan het weer wat minder? ís er een limiet aan de beperkingen die kunnen en zullen opleggen?
IMO allemaal terechte vragen die begrijpelijk, weerstand oproepen, met de huidige onduidelijkheid omtrend de regels denk ik?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:16

Maar Pien, ik heb het helemaal niet over weerzin, ik heb het over onduidelijkheid.. en dus uitvoerbaarheid..
waren de regels voor Frankrijk wel eenduidig? Of ook zo van dit is een sportzaal dit is een kantine, dit is geen kantine, dit is een koelkast met of zonder balie.. etc...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:16

Tekst is prima te lezen.

De antwoorden op de vragen die hierboven worden gesteld kun je er met een beetje goede wil en een beetje minder weerzin prima uithalen.

Een coronapas moet in het horecagedeelte, daar komt het in het kort op neer.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:18

Boras schreef:
Tekst is prima te lezen.

De antwoorden op de vragen die hierboven worden gesteld kun je er met een beetje goede wil en een beetje minder weerzin prima uithalen.

Dát begrijp ik ook nog wel, maar wat als het een open ruimte is, wát is precies horeca, en waarom mag je wel in een zaal zitten waar geen horeca is.

Daar zou dan toch een prima antwoord op te geven moeten zijn?

IbbelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:19

Het punt is dat niemand weet wanneer het goed is. Dat is nu net het probleem. Niemand heeft een glazen bol. En 'we' hebben dit eerder meegemaakt, precies 100 jaar geleden, maar toen was er geen internet en waren er geen mondige burgers die er allemaal wat van vinden en dat ook kwijt willen. Er was ook veel minder medische kennis en de hoeveelheid doden was dan ook veel hoger. En dat terwijl internationaal reizen óók niet gebeurde.

Dus tja, we zijn aardig op onontgonnen terrein bezig, maken de landkaart terwijl we reizen, en passen de regels voortdurend aan aan wat we tegen komen. Ga er maar aanstaan als arts, wetenschapper en politicus. Het is nooit goed, want achteraf is het makkelijk lullen als blijkt dat een maatregel niet werkte of niet nodig was.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:23

Ibbel schreef:
Het punt is dat niemand weet wanneer het goed is. Dat is nu net het probleem. Niemand heeft een glazen bol. En 'we' hebben dit eerder meegemaakt, precies 100 jaar geleden, maar toen was er geen internet en waren er geen mondige burgers die er allemaal wat van vinden en dat ook kwijt willen. Er was ook veel minder medische kennis en de hoeveelheid doden was dan ook veel hoger. En dat terwijl internationaal reizen óók niet gebeurde.

Dus tja, we zijn aardig op onontgonnen terrein bezig, maken de landkaart terwijl we reizen, en passen de regels voortdurend aan aan wat we tegen komen. Ga er maar aanstaan als arts, wetenschapper en politicus. Het is nooit goed, want achteraf is het makkelijk banketstaaf als blijkt dat een maatregel niet werkte of niet nodig was.

Ik heb net als jij natuurlijk geen bewijs, maar als iets relatief stabiel lijkt te blijven is het de mentaliteit van de mens. Dus ik durf wel wat geld inzetten op de gok dat er ook 100j geleden vast een groep was die het bullshit vond en dat uitte. Dat zal dan idd niet via internet geweest zijn bij gebrek daar aan maar toch. :+

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:48

Cer schreef:
Boras schreef:
Tekst is prima te lezen.

Dát begrijp ik ook nog wel, maar wat als het een open ruimte is, wát is precies horeca, en waarom mag je wel in een zaal zitten waar geen horeca is.

Daar zou dan toch een prima antwoord op te geven moeten zijn?

Horeca: het verstrekken van logies en-/of bereide maaltijden, snacks en dranken aan gasten voor onmiddellijke consumptie. Dat kun je gewoon opzoeken. Het is immers niet verplicht of gebruikelijk om een verklarende woordenlijst te leveren bij een persbericht dat in het Nederlands is opgesteld.

En het waarom? Ga het opzoeken op google. Het waarom hoeft de KNHS niet uit te leggen natuurlijk, het is een opgelegde overheidsmaatregel. Ik zou uitleg dan ook in die hoek zoeken. Ik moet nu mijn kind van school gaan halen. Misschien dat ik er later naar op zoek ga.

En natuurlijk, niet alles valt uit te leggen. Soms ontbreekt de logica van waarom dit wel en dat niet in corona tijd. Het is goed om daar kritisch naar de kijken nadat je je goed hebt geïnformeerd. Maar het is daarnaast ook goed om je te realiseren dat er altijd discrepanties zullen zijn, omdat ze niet te vermijden zijn. Ook niet, of misschien wel juist, als men maatwerk probeert te leveren in deze crisis.
Laatst bijgewerkt door Boras op 23-09-21 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:49

Ik vraag het toch ook niet aan de KNHS?

Maar goed, tuincentra en wooncentra vinden het ook lastig.
Sportscholen blijkbaar ook.

Gelukkig heb ik niet zo'n zaak, hoef ik er niet over na te denken.

(en waarom je dus wel met zn allen in een afsloten zaal mag zitten, om naar een sport te kijken (althans, zo lees ik het bericht) maar dan niet een kopje koffie mag nemen, ... het zal ongetwijfeld logisch zijn :j )

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:52

Ayasha voor jou en anderen die niet kunnen kiezen voor vaccineren vind ik het echt heel verdrietig . Echt waar!
Covid heeft gezorgd dat we in een heel apart en bizar tijdperk terecht zijn gekomen met veel beperkingen, verdriet etc.

De regels in Frankrijk vind ik zelf wel duidelijk:
1. Werk je in de zorg, dan MOET je gevaccineerd zijn (dus afgelopen maandag geloof ik was de dead line, zijn 3000 medewerkers voor onbepaalde tijd geschorst......dat aantal op 66 miljoen valt mee );
2. De pass sanitair houdt in of je bent 2x gevaccineerd, of 1x gevaccineerd en bewezen covid gehad, of negatief getest24 of niet langer als 48 uur geleden (naargelang test).

Een correcte qr code moet getoond worden overal in bars, restaurants (binnen en op de terassen), hotels, ziekenhuizen.
Overal mag alleen bij zitten aan tafeltje masker af.
Overal op alle plekken binnen maskertjes verplicht.

Voetbal clubs, scholen enz weet ik niet want heb er niet mee te maken, dus niet uitgezocht. Wel neem ik Overal mijn telefoon mee met de QR codes man en mezelf + staat in mijn telefoon 2x gecopieerde brief met QR codes, en deze heb ik ook in de mail opgeslagen en thuis goed opgeborgen.
Omdat wij ons wel konden en mochten vaccineren voldoen wij altijd ad eisen. Dat is handiger dan bv bij ayasha ea die de keuze niet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:54

Spenk schreef:
Tja maar die percentages was met de Alta variant en toen kwam de Delta. Daarvoor moet het veel hoger zijn anders overspoelt de zorg gewoon weer. Dat is niet zo gek dat je tijdens de duur de gang van zaken verandert voor nieuwe inzichten.
Tja, en hierna komen nog epsilon, zèta, èta, thèta t/m omega, zo blijf je bezig. Leven is voor mij niet alleen de activiteit van ademen terwijl mij hart klopt - ik leef liever korter en to the fullest dan lang en met allerlei beperkingen en regels.

pien_2010 schreef:
Ayasha schreef:

Pas soucis....geen probleem, maar expres laat ik tegengeluid horen. Mag dat ook? Mag ik het ook gezeur vinden en een ontkennen van wat we achter de rug hebben wereldwijd met covid?
Ik vind het altijd zo gemakkelijk dat gebash richting de overheid zonder te kijken naar ons eigen aandeel in de crisis.
Het tegengeluid is in mijn ogen enorm en ga er maar aanstaan als overheid. En het liedje wat Ibbel aanhaalde is echt de landsaard van ons.
De Belgen ook hoor want in Brussel hield bijna niemand zich ad regels en toen ik dat geschokt opperde zei mijn zoon lachend:"klopt mam, zie je goed. Misschien dat we daarom hier zo'n enorm hoge besmettingen hebben (begin juli)".
Het was wel overal heel heel heel erg gezellig _O-
Overal werden regels met voeten getreden. Nederland, België, Frankrijk, de USA, de UK... Mensen weten nu wat de risico's zijn en kiezen ervoor om die risico's te aanvaarden, want wat is het voor leven als je het op zo'n depraved manier moet leiden?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:55

Dat heb ik ook hoor Pien, de QR code in mn telefoon, dus hoe ze het ook doen, ik kan erin gelukkig :j

Ik denk dat sommige locaties schermen moeten gaan plaatsen, of hekjes ofzo..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:58

Cer schreef:
Ik vraag het toch ook niet aan de KNHS?

Ik dacht dat je die antwoorden mistte in het bericht van de KNHS, omdat je schreef

"maar wat als het een open ruimte is, wát is precies horeca, en waarom mag je wel in een zaal zitten waar geen horeca is. Daar zou dan toch een prima antwoord op te geven moeten zijn?"

Ik kan het natuurlijk ook mis hebben :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 13:05

Nee het ging meer over het algemeen, want dit komt vanuit de algemene regelgeving.. alleen gaat het nu over de FNRS/KHNS, maneges etc.. maar die zijn toch geen algehele uitzondering op deze regels?
het gaat dan toch over 'sport' ipv alleen over 'paardensport'?

Dus ik vroeg het 'aan de overheid' (maar dan retorisch).. wanneer zij iets zien als horeca, of doorloop ofzo. Want wij denken wellicht aan een kantine bij een manege, maar er zijn ook sport accomedaties die alleen een bar met een kassa hebben, en geen stoelen, of een drankautomaat zonder personeel maar wel zitjes...

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 13:44

Valt een B&B onder horeca? Ja het is een slaap gelegenheid, nee het is niet massaal.
Waarom mag je wel naar de wc op een pompstation en daar eten maar niet naar een restaurantje, de hoeveelheid mensen die passeert is op het pompstation vele malen groter?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 14:29

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 14:35

Maar het ging niet zonder protesten, die invoer... :)

Ik denk dat het het meest handige was geweest dat ze voor zo goed als alles die app hadden ingevoerd.. had je ook geen 'wat als wanneer dan' vraagstukken...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 14:37

Klopt Cer en wellicht gaat het zo ook in Nl.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 14:48

Ik weet niet of het nu zozeer om de protesten gaat, alswel om de ónduidelijkheid wanneer wel en wanneer niet..

Ik heb het idee dat Frankrijk de pass gewoon 'overal' heeft ingesteld behalve bij overheidsoganisaties. Maar niet het geneuzel met wel / geen horeca, stoelen, koffie, zitten, lopen etc...

Maar ik denk dat wij heel erg langs elkaar heen gaan, omdat jij het blijft hebben over onwil en protesten, en ik eigenlijk alleen over onduidelijkheid van locaties :)
Maar misschien begrijp ik het verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 14:50

Het is over het algemeen ook maar een klein clubje dat er flink tegen in verzet gaat, de meeste mensen kiezen gewoon eieren voor hun geld. Ik vind de Franse regels alleen wel rechtlijniger dan die in Nederland idd. Ik heb het idee dat sommige regels ook een beetje het resultaat zijn van 'we willen iets doen, want dat geeft ons een (vals) gevoel van controle, maar of dat allemaal zo zinvol en consistent is, is van ondergeschikt belang.' :=

Gisteren ook, was toevallig op mijn oude uni voor iets. Zodra je opstaat moet je een mondkapje op, max. x aantal mensen in een (grote) collegezaal. Vervolgens zit iedereen gewoon naast elkaar in die zaal en duiken we daarna met een hele club de kroeg in. Tja... :')

Presumido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 14:59

Vreemde spelregels weer