Topruiters vragen onmiddellijke actie tegen de wolf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 22:56

Marigold schreef:
Overal wolfwerende omheining, dan krijg je versnippering van leefgebied van weer andere beschermde soorten.
Het lijkt me echt geen oplossing.

Wat wel? Russische roulette blijven spelen?

Almighty

Re: Topruiters vragen onmiddellijke actie tegen de wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 23:53

Daar voer ik nu ook discussie over. Ook mijn paarden zijn al eens uitgebroken nadat de wolf een flits bezoek bracht aan mijn paarden, en liepen op straat met 2 van de 4 paarden die bleven rennen. (de wolf heeft waarschijnlijk achter een ree aan gejaagd en door onze weide heen gejaagd achter de ree aan. Mijn paarden reageren al heel erg op de reeen door de weide en willlen die helpen. Nu dus mijn terrein anders aan het omheining maken .

Naast 5x lint (duurder) en een zwaardere schrikdraadkast met hoog tik gekocht van Vossfarming geschikt om everzwijn, beren enz uit te houden. Dure kast maar zeker waard. Ben ik nu ook maar extra schapengaas met palen aan het plaatsen van 120 tm 150 aan het plaatsen en dan nog eens schrikdraad daarop. Dus dubbel hekwerk. Kost veel tijd en moeite en geld extra en onhandig terrein van 2.7 hectare waar ik moet zien hoe ik het netjes helemaal dicht zou krijgen.

En dan sluit ik daarmee helaas ook de weg voor ander wel leuker wilde dieren af om nog bij ons door te komen naar andere gebieden wat ik persoonlijk weer erg moeilijk en sneu vind want die hebben ook al maar zn klein leef gebied over bij ons tussen alle woon gebeid in. Het is maar een klein stukje natuur tussen woongebied waarvan een deel achter mij gekocht is door natuurpunt. En ik dus sinds zij daar bezig zijn ineens ook heel veel andere wilde dieren zie die er in de 10 jaar dat ik daar woon nooit eerder gezetten hebben tot het laatste jaar sinds natuurpunt beheeer achter ons heeft.

Sinds Natuurpunt de grond achter mij beheerd heb ik ook ineens nog heel veel andere soorten wild lopen. Wat eerst alleen reeen en fanzanten en konijnen waren. Die nu in steeds mindere maten aanwezig zijn. Is er nu een bever in de beek, vosjes in overvloed, roofvogels en ineens ook de wolf?? Ineens na 10 jaar trekt dat ons gebied in en vinden ze feilloos deze plek? Echt niet! Uitgezet allemaal. Want dat loopt echt niet ineesn braaf naar dat gebeid en blijft daar ook niet. Dit gebeid ligt ingesloten door woon gebied en is niet zo groot. Zetten ze zelf nog Highlanders koeien in een stuk wat veel te nat is en ik krijg commentaar als mijn paarden in de winter beetje nat staan in een laag gedeelte van de weide waar ze zelf kunnen kiezen om door te staan. Zij mogen veel waar ik met alle mogelijke moeite probeer netjes binnen de lijntjes te kleuren om het te doen want anders heb ik boetes.

Dit geld komt langzaam aan uit mijn eigen zak. om het wolf proof te maken. Denk alleen niet dat het vol gaat helpen met het soort terrein wat ik heb. Lastig helemaal dicht te krijgen. En wat me nog meer tegen staat is dat ander wild wat ik wel leuk vind zoals Reeen, fazanten er ook niet meer door kunnen komen. En die hebben ook al geen vlucht gebied meer over naast de jacht en de wolf erbij nu. En dat staat me het meeste tegen om mijn terrein helemaal wolfproof te krijgen.

En hobbymatige paardenhouders krijgen nog geen vergoeding om wolfproof te maken dus komt alles uit eigen zak. Naast de tijd dit het ons kost om het allemaal te plaatsen wat we ook maar met 2 doen.

Het is dat ik al zoveel jaren mijn paarden heb en er 3 met pension staan van de 4 die ik heb. Maar als ik nu opnieuw zou moeten beginnen met paarden houden hobbymatig aan huis zou ik het denk ik niet meer beginnen en mijn paard op een manege stallen. En dan staat hij helaas meer binnen dan buiten no gin mijn omgeving. Waar mijn paarden eigenlijk zelf nu kiezen of ze binnen of buiten gaan en waar ze zijn op het terrein. Nu haal ik ze uit voor zorg in de nacht naar het stal gedeelte met paddock waar een camera hangt en de klap op het stroom op hoogste niveau is. En sluit de hekken naar andere gedeeltes toe. Bang dat het mis gaat. Want mijn oudste is een mini shetlander die niet zo vlot meer is. Gelukkig beschermen de andere in de groep haar goed. Ik heb er 2 behoorlijk fel uithalen naar honden al en uitjagen met hoofd laag en voorbeen werk. Hopelijk doen ze dat bij die wolf als hij weer langs komt ook weer.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 05:15

Het klinkt leuk honden als beveiliging bij schapen. Vergeet echter niet wat die honden kosten aan onderhoud. Hun karakters zijn ook verre van gemakkelijk en de weide oppervlaktes vaaknte klein in deze landen voor hun. Daarnaast zijn ze erg goed in bewaken. Niet enkel tegen wolven maar ook tegen mensen en voorbij komende honden. Voor een beetje bescherming heb je zo al minimaal 4 honden nodig die per hond per dag wel 500 gram brok nodig hebben en training om in conditie te blijven. Hoeveel boeren zouden daar nog tijd voor over hebben om maar te zwijgen over totale financiële plaatje en dat die honden pas volwassen zijn met 2 a 3 jaar maar met zo'n 8 jaar toch echt wel aan pensioen toe zijn. Als ze al tot die leeftijd in staat blijven om een wolf te lijf te gaan. Vergeet niet dat ze extreem zijn in grootte en dat buiten leven ook een extra belasting is voor de toch al vaak niet geweldige gewrichten.

Honden als bewaking lijkt mij dus hier in omgeving geen optie. Ezel als bewaking is een leuk verzonnen verhaaltje. Sommige paarden net zo fel als sommige ezels en sommige ezels laten zich net zo vlot opeten als schapen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 07:48

Ik denk gewoon dat wolven niet meer passen in drukbevolkte gebieden met mensen en dieren, het idee is leuk maar laat ze in beschermde parken met omheining.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 08:07

Ik ben eigenlijk benieuwd of er nu actie gaat ondernomen worden vanuit politieke hoek.
Lansink en Philippaerts zijn toch niet van de minsten :P

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 08:12

JudithGigi schreef:
Ah ik interpreteerde de eerste zinnen als dat het wel al een wolvengebied was.

Het is zelfs zo erg, dat als een wolf zich vestigt op jouw stukje land, je je eigen paarden er niet meer kan zetten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 08:21

Elisa2 schreef:
Ik denk gewoon dat wolven niet meer passen in drukbevolkte gebieden met mensen en dieren, het idee is leuk maar laat ze in beschermde parken met omheining.

Precies!!!!! Dat vind ik nu ook! En wat hierboven iemand zei dat die wolven niet vanzelf zijn gekomen maar zijn uitgezet,dat vermoedde ik al van het begin af aan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 09:26

Uitgezet hoeft niet.
In Duitsland zitten er al veel te veel. (dat met veel meer ruimte)
De jongen zoeken weer hun eigen territorium. Er is geen natuurlijk vijand. Dus elk jaar moet hun leefgebied groter worden.
Dan komen ze vanzelf meer en meer hier.
Want ja beheren mag niet. Er word ze geen strobreed in de weg gelegd.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:09

De wolven zijn niet uitgezet.
Landen waar wolven geschoten werden kwamen bij de Europese Unie. Daardoor ging daar de EU wetgeving gelden, de wolf is europees beschermd.
Dus populaties groeiden en zwierven uit. Het lag al een hele tijd in de verwachting dat de wolf ook NL en BE zou bereiken. En inmiddels zijn ze er dan ook echt.

Vanuit natuuroogpunt begrijp ik het enthousiastme over de terugkomst van deze soort die als toppredator een belangrijke rol speelt in de ecologie.
En vanuit oogpunt dierhouders denk ik dat serieus moet worden genomen dat wolfwerend maken door omheining ezel en of hond geen haalbare zaak is. En zoals ik eerder aangaf, conflict kan geven in negatief effect op andere beschermde soorten.

De wet geeft ruimte een wolf die echt gevaarlijk wordt af te schieten. Maar wordt niet zo gauw gedaan.
In Friesland stond er naar het schijnt een prijs op de wolf voor wie hem afschoot, illegaal dus.

Europese wolven in een wolvenpark gezien. Flinke beesten.
We zijn in West Europa niet meer aan dergelijke wilde dieren gewend, en hoe dit hele verhaal nou gaat aflopen... de tijd zal het leren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:37

Marigold schreef:
De wolven zijn niet uitgezet.
Landen waar wolven geschoten werden kwamen bij de Europese Unie. Daardoor ging daar de EU wetgeving gelden, de wolf is europees beschermd.
Dus populaties groeiden en zwierven uit. Het lag al een hele tijd in de verwachting dat de wolf ook NL en BE zou bereiken. En inmiddels zijn ze er dan ook echt.

Vanuit natuuroogpunt begrijp ik het enthousiastme over de terugkomst van deze soort die als toppredator een belangrijke rol speelt in de ecologie.
En vanuit oogpunt dierhouders denk ik dat serieus moet worden genomen dat wolfwerend maken door omheining ezel en of hond geen haalbare zaak is. En zoals ik eerder aangaf, conflict kan geven in negatief effect op andere beschermde soorten.

De wet geeft ruimte een wolf die echt gevaarlijk wordt af te schieten. Maar wordt niet zo gauw gedaan.
In Friesland stond er naar het schijnt een prijs op de wolf voor wie hem afschoot, illegaal dus.

Europese wolven in een wolvenpark gezien. Flinke beesten.
We zijn in West Europa niet meer aan dergelijke wilde dieren gewend, en hoe dit hele verhaal nou gaat aflopen... de tijd zal het leren.

wat er op het moment gaande is met natuurwetgeving in Europa is niet alleen zorgelijk voor dierhouders maar op termijn ook voor de natuur zelf. wetten kunnen aangepast worden. en met de tegenstellingen die er op dit moment gecreërd worden kan dat nog weleens heel naar gaan uitpakken voor het natuurherstel in de toekomst.

Langzaam aan zie je een toenemend aantal politici en andere invloedrijke personen zich tegen de wolf keren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:16

Kinke schreef:
Leuk bedacht...hond, ezel.....maar zie jij jouw hond/ezel graag in gevecht gaan met een wolf?
Wij hebben zo'n hond, een Spaanse Mastif, een ras welke is gefokt voor het beschermen van kuddes. Z'n instinct zal misschien wel aan gaan, maar ik moet niet denken aan hoe gewond hij gaat raken, of hij nou wel of niet wint. (overigens moeten honden daarin getraind worden, dus in een kudde met roedel opgroeien om zo het bewaken te leren)

De waakhonden bij een kudde groeien daar inderdaad bij op. Dát is echter in wijdse gebieden. Op beperkter schaal zullen honden hun territorium verdedigen, wat voor de wolf op hetzelfde neerkomt.
Het gevecht hoéven ze niet aan te gaan want de wolven lopen liever door dan een verwonding te riskeren.

Mijn hengst en het muildier vallen actief aan, sámen. Hier wel roedels verwilderde honden. Incl. formaat herdershond. Lopen ook met gróóte boog om.

Vee en wolven blijft evenwel een complex probleem.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:29

Moestuin schreef:
Op deze foto staat een minister bij een wolfproof omheining. En dan steen en been klagen dat de mensen hun omheiningen niet aanpassen. Dat weet toch iedereen dat dit geen wolf tegen houd? De veehouder uit mijn eerder bericht heeft blijkbaar al 4 aanvallen gehad. De laatste verklaring van pro wolf was dat de stroom waarschijnlijk net niet goed doorgaf op het punt waar de wolf onder de omheining is gegaan. Dus hun conclusie is dat de omheining niet wolfproof was. Zo heb je uiteraard voor alles een uitleg…

[ [url=m/5VvSYM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Serieus noemen ze dat wolfproof... hartstikke laag alleen al

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:51

In een dichtbevolkt en -bebouwd land als België, vind ik het ook niet kunnen dat de komst van de wolf aangemoedigd wordt (door sommigen).
Zeggen dat de wolf hier thuishoort, is zo'n wereldvreemde uitspraak, vind ik.
De wereld is nu eenmaal niet meer dezelfde als 100 jaar geleden, zelfs niet meer als gisteren.

Het verhaal van Almighty hierboven zegt het helemaal ... vanuit de praktijk.

Is het nu echt de bedoeling dat iedereen die dieren houdt, zijn tuin/weide moet 'dichttimmeren' om de dieren voor de wolf te vrijwaren ? Proberen te vrijwaren, dan toch. Want de wolven moeten natuurlijk ook eten en in geval van grote honger, denk ik niet dat ze zich gaan laten afschrikken door zo'n zogezegde wolfproof-omheining (ziet er overigens een lachertje uit, afgaande op de hier geposte foto, mét minister).

Sommigen vinden dat de eigenaars van die dieren die 'zo nodig' in die tuin of weide moeten staan, slecht bezig zijn en hun dieren 's nachts moeten opsluiten (!) om hen te beschermen tegen de boze wolf ... Tot daar dan de diervriendelijkheid, zeker ?!

Het zal - net zoals zoveel andere heikele thema's de dag van vandaag - een punt van discussie blijven tussen de pro's en de contra's, vrees ik ... Maar volgens mij zien de pro's de komst van de wolf (te) romantisch en (te) naïef in.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:59

Huertecilla schreef:
De waakhonden bij een kudde groeien daar inderdaad bij op. Dát is echter in wijdse gebieden. Op beperkter schaal zullen honden hun territorium verdedigen, wat voor de wolf op hetzelfde neerkomt.
Het gevecht hoéven ze niet aan te gaan want de wolven lopen liever door dan een verwonding te riskeren.

Mijn hengst en het muildier vallen actief aan, sámen. Hier wel roedels verwilderde honden. Incl. formaat herdershond. Lopen ook met gróóte boog om.

Ze hoeven inderdaad geen gevecht aan te gaan, maar het gebeurt wel. Niet voor niets zie je die honden met een halsband met van die enorme punten eraan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:03

Je kunt deze hele discussie simpelweg copy/pasten uit de andere 10 wolf topics hier op bokt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 11:16

Huertecilla schreef:

Grootste probleem hier in Nederland met dit soort honden is dat we hier te maken hebben met veel naieve voorbijgangers die door hun onkunde in combinatie met eigenwijheid vrijwel zeker in de problemen gaan komen met dit soort honden. En vervolgens heeft de eigenaar het gedaan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 11:38

Het eerste probleem is al dat je niet zomaar een roedel getrainde honden hebt :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 11:42

Kinke schreef:
Het eerste probleem is al dat je niet zomaar een roedel getrainde honden hebt :D

Lees.

In NL zal zowat elke hond het eigen territorium verdedigen.
Vreemde, idiote wandelaars zijn een groter punt. Dat is hier ook hét punt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 12:52

Hond: Dit is mijn territorium!
Wolf: Hallo lunch...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 13:03

Kuggur schreef:

:x :roll:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 13:21

Kuggur schreef:

‘T zijn geen collies die gebruikt worden voor dat type werk hè Kuggur. Ook geen Mechelaars trouwens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 13:32

Ayasha schreef:
Kuggur schreef:

‘T zijn geen collies die gebruikt worden voor dat type werk hè Kuggur. Ook geen Mechelaars trouwens.

Ook een paar blaffende borders en zeker Mechelaars houden in de bewoonde wolven weg. Bovenop het risico op een beet trekt het aandacht.

Nogmaals de situatie waar de kuddehonden traditioneel bewaken zijn onvergelijkbaar met NL.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 13:49

Probleem is dat de eigenaar niks mag doen om zijn honden te beschermen/ondersteunen in hun taak. Dat maakt dat ze de klus alleen moeten klaren en daar zijn ze eigenlijk niet voor bedoeld.
En er zijn al borders uit een hondenkennel/ren getrokken door wolven, dus tussen niks mogen als eigenaar en wolf komt plekken in waar hond niet uit komt, maakt ook een hond enkel als alarm-middel eigenlijk nutteloos/wreed.

Verder zullen kuddebewakingshonden uit buitenlandse werklijnen moeten komen ipv de huishondshowfok wat je hier kan vinden via bv herplaatsing, etc. Al met al gewoon geen optie, als een wolf zo dicht bij mensen/huizen/vee komt, zijn er teveel, want druk op wild in de natuurgebieden te groot, wild weg richting mens, wolf er achter aan.
Waar zulke honden vandaan komen worden wolven die in conflict komen met die honden geschoten. Hier doen/mogen we niks in zulke situaties en dat maakt al die middelen die elders wel bewezen zijn nutteloos. Ze zijn nl een waarschuwingsmiddel/1e lijns bescherming, die daar wordt opgevolgd door een mens met een geweer en dat houdt de populatie binnen de perken. Hier mag wolf gewoon doorfokken en vreten tot er ergens eindelijk een rechter toestemming geeft voor afschot 1 specifiek dier en die 3 jaar later hopelijk gedood is NADAT die zijn/haar jongen hetzelfde geleerd heeft! En die jager mag vervolgens levenslang ondergedoken zitten ivm tegenstanders die hem dood willen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 14:01

tamary schreef:
Probleem is dat de eigenaar niks mag doen om zijn honden te beschermen/ondersteunen in hun taak. Dat maakt dat ze de klus alleen moeten klaren en daar zijn ze eigenlijk niet voor bedoeld.

Nogmaals het is geen 100% wolfzekere oplossing doch de óvergrote meerderheid zal nooit iets hoeven ´klaren´ omdat de wolven gewoon doorlopen wegens teveel risico/teveel aandacht.

Kijk; afschieten gaat nog lang niet gebeuren dus blijven opsluiten, hekken en afschrikken over om de kans kleiner te maken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 14:07

Huertecilla schreef:
Ook een paar blaffende borders en zeker Mechelaars houden in de bewoonde wolven weg. Bovenop het risico op een beet trekt het aandacht.

We noteren de datum 13 november 2020:
"Op dertig meter van zijn ren in de Zalmstraat in Houthalen-Oost is gisterochtend in Houthalen een bordercollie dood teruggevonden. De hond was omgekomen na een gevecht met een wolf. Het is de eerste keer dat een Limburgse wolf een gedomesticeerde hond aanvalt en doodbijt."
Bron: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20201112_98301855