Marigold schreef:Overal wolfwerende omheining, dan krijg je versnippering van leefgebied van weer andere beschermde soorten.
Het lijkt me echt geen oplossing.
Wat wel? Russische roulette blijven spelen?
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Elisa2 schreef:Ik denk gewoon dat wolven niet meer passen in drukbevolkte gebieden met mensen en dieren, het idee is leuk maar laat ze in beschermde parken met omheining.
Marigold schreef:De wolven zijn niet uitgezet.
Landen waar wolven geschoten werden kwamen bij de Europese Unie. Daardoor ging daar de EU wetgeving gelden, de wolf is europees beschermd.
Dus populaties groeiden en zwierven uit. Het lag al een hele tijd in de verwachting dat de wolf ook NL en BE zou bereiken. En inmiddels zijn ze er dan ook echt.
Vanuit natuuroogpunt begrijp ik het enthousiastme over de terugkomst van deze soort die als toppredator een belangrijke rol speelt in de ecologie.
En vanuit oogpunt dierhouders denk ik dat serieus moet worden genomen dat wolfwerend maken door omheining ezel en of hond geen haalbare zaak is. En zoals ik eerder aangaf, conflict kan geven in negatief effect op andere beschermde soorten.
De wet geeft ruimte een wolf die echt gevaarlijk wordt af te schieten. Maar wordt niet zo gauw gedaan.
In Friesland stond er naar het schijnt een prijs op de wolf voor wie hem afschoot, illegaal dus.
Europese wolven in een wolvenpark gezien. Flinke beesten.
We zijn in West Europa niet meer aan dergelijke wilde dieren gewend, en hoe dit hele verhaal nou gaat aflopen... de tijd zal het leren.
Kinke schreef:Leuk bedacht...hond, ezel.....maar zie jij jouw hond/ezel graag in gevecht gaan met een wolf?
Wij hebben zo'n hond, een Spaanse Mastif, een ras welke is gefokt voor het beschermen van kuddes. Z'n instinct zal misschien wel aan gaan, maar ik moet niet denken aan hoe gewond hij gaat raken, of hij nou wel of niet wint. (overigens moeten honden daarin getraind worden, dus in een kudde met roedel opgroeien om zo het bewaken te leren)
Moestuin schreef:Op deze foto staat een minister bij een wolfproof omheining. En dan steen en been klagen dat de mensen hun omheiningen niet aanpassen. Dat weet toch iedereen dat dit geen wolf tegen houd? De veehouder uit mijn eerder bericht heeft blijkbaar al 4 aanvallen gehad. De laatste verklaring van pro wolf was dat de stroom waarschijnlijk net niet goed doorgaf op het punt waar de wolf onder de omheining is gegaan. Dus hun conclusie is dat de omheining niet wolfproof was. Zo heb je uiteraard voor alles een uitleg…
[ [url=m/5VvSYM.jpg]Afbeelding[/url] ]
Huertecilla schreef:De waakhonden bij een kudde groeien daar inderdaad bij op. Dát is echter in wijdse gebieden. Op beperkter schaal zullen honden hun territorium verdedigen, wat voor de wolf op hetzelfde neerkomt.
Het gevecht hoéven ze niet aan te gaan want de wolven lopen liever door dan een verwonding te riskeren.
Mijn hengst en het muildier vallen actief aan, sámen. Hier wel roedels verwilderde honden. Incl. formaat herdershond. Lopen ook met gróóte boog om.
Vee en wolven blijft evenwel een complex probleem.
Huertecilla schreef:De waakhonden bij een kudde groeien daar inderdaad bij op. Dát is echter in wijdse gebieden. Op beperkter schaal zullen honden hun territorium verdedigen, wat voor de wolf op hetzelfde neerkomt.
Het gevecht hoéven ze niet aan te gaan want de wolven lopen liever door dan een verwonding te riskeren.
Mijn hengst en het muildier vallen actief aan, sámen. Hier wel roedels verwilderde honden. Incl. formaat herdershond. Lopen ook met gróóte boog om.
Vee en wolven blijft evenwel een complex probleem.
Ayasha schreef:Kuggur schreef:Hond: Dit is mijn territorium!
Wolf: Hallo lunch...
‘T zijn geen collies die gebruikt worden voor dat type werk hè Kuggur. Ook geen Mechelaars trouwens.
tamary schreef:Probleem is dat de eigenaar niks mag doen om zijn honden te beschermen/ondersteunen in hun taak. Dat maakt dat ze de klus alleen moeten klaren en daar zijn ze eigenlijk niet voor bedoeld.
Huertecilla schreef:Ook een paar blaffende borders en zeker Mechelaars houden in de bewoonde wolven weg. Bovenop het risico op een beet trekt het aandacht.