Column: krijgt de paardensport te weinig media-aandacht ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Re: Column: krijgt de paardensport te weinig media-aandacht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 15:42

Annet van Trigt heeft anders hele mooie documentaires gemaakt voor TV over het verhaal achter de paardensport van binnenuit zoals The Story of Totilas, Opgezadeld met Britt Dekker, De Jacht op Goud van de vierspan menners, Gouden Genen, Vals Spel
En de reality Show Politie te Paard

https://www.annettevantrigt.nl/avt/documentaire/

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 16:18

Ja de documentaires van Annette van Trigt zijn ook voor mensen die niks met paarden hebben leuk om te kijken. Mijn man (en die heeft echt niks met paarden) vond ze het kijken waard.
Een dressuurproef op de tv vindt hij niks aan.
Dochter van vrienden van ons, zal nu een jaar of 10 zijn, is een echt Penny meisje en die is dus mega fan van Britt Dekker. Een Anky of Edward zegt haar helemaal niks.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 16:31

Bloodymary schreef:
Spenk schreef:
Op het moment dat er naar een dressuur op springwedstrijd net zoveel oranje juichende fans komen kijken als bij de F1 of voetbal. Dan zal er vast meer aandacht aan worden besteed.

Dat is ook zeker waar. Ik volg F1 al sinds begin jaren 90. Ook vaak toen al naar races geweest. Heel leuk natuurlijk dat Max het zo goed doet. Maar ineens is iedereen nu F1-fan. Bizar.

Ik ben er een beetje ingerold door Max. Maar vind alleen de start leuk. Daarna vind ik het maar saai en ik vind de commentator vaak wat kinderachtig overkomen. En al dat geneuzel eromheen hoeft voor mij ook niet. Maar zou zeker eens naar een race toe willen lijkt mij een gave ervaring net als dat ik wel een keer naar het ned elftal zou willen op een belangrijke wedstrijd.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 16:39

Bij de Olympische spelen heb ik de dressuur ook niet gekeken. Weet ik veel of die piaffe een 6 of 8 waard is. Springen vond ik daarom veel leuker en iedereen snapt het. Balk eraf = fout, snelle tijd = goed zegmaar.
Ik vind 72 formule 1 rondjes kijken ook niet heel interessant, maar je hoeft er niet bij na te denken, dus in die zin in het ergens ook wel ontspannend.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 19:21

Selina schreef:
Bij de Olympische spelen heb ik de dressuur ook niet gekeken. Weet ik veel of die piaffe een 6 of 8 waard is. Springen vond ik daarom veel leuker en iedereen snapt het. Balk eraf = fout, snelle tijd = goed zegmaar.
Ik vind 72 formule 1 rondjes kijken ook niet heel interessant, maar je hoeft er niet bij na te denken, dus in die zin in het ergens ook wel ontspannend.

Dat laatste heb ik met de Tour de France. Hoef je ook niet bij na te denken, fijne commentatoren en je krijgt gelijk een stuk van Frankrijk te zien. Maar de afdalingen zijn vaak wel spectaculair

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 21:38

Ik vind dat de heer Fledderus een goed punt maakt in het artikel. Mijn ervaring is dat leken vaak nog minder hard oordelen dan paarden(sport)liefhebbers zelf. Hier wordt bijvoorbeeld ook vrij direct alweer benoemd dat andere ruiters vriendelijker moeten rijden... Zo lang paardenliefhebbers zo hard blijven naar een ander toe komt dat niet ten goede van de sport. Met openheid en het delen van verhalen komen mensen dichter bij elkaar. Ik denk dat social media hier een goede rol spelen, denk aan vloggers zoals inderdaad Britt Dekker en zoveel anderen.
Maar ik snap ook dat veel ruiters er niet happig op zijn, vanwege de harde en snelle oordelen die juist ook via social media verspreid worden.

Conclusie: als paardenliefhebbers zelf al niet van hun sport houden, wie dan wel?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 22:04

Een hoop misstanden in de paardenwereld worden veroorzaakt door geld. Teveel geld. Of teveel hebzucht.

Hoe meer sponsorgeld er omgaat in de sport, hoe groter deze excessen kunnen worden (want hoe meer men bereid is "op te offeren" aan welzijn, om toch die grote prijs te kunnen halen.

Ik zie voorbeelden van wedstrijden in de VS en de VAE, met miljoenen prijzengeld en paarden die hiervoor kapot gemaakt worden (mentaal of fysiek).

Ik zie paarden in gouden stallen, omdat ze zo goed kunnen springen, maar daar amper uit komen, laat staan sociaal contact hebben (autocorrect maakte daar suïcidaal contact van := )

Als echte paardenliefhebber wíl je dat toch allemaal niet?

Nee, voor mij mag de paardensport blijven voor de mensen die het om de paarden te doen is, niet om de sport.

Ohja, en de KNHS heeft geldproblemen dus is het makkelijk om de schuld aan te weinig zichtbaarheid te geven wanneer je niet genoeg sponsorgeld binnenkrijgt.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 22:10

Ach, touwtrekken, bowling, curling, schaken en duivensport komen helemaal nooit aan bod! Schande!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 22:11

Mazida schreef:
Ach, touwtrekken, bowling, curling, schaken en duivensport komen helemaal nooit aan bod! Schande!

Zijn dat OS sporten dan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 22:24

callippo schreef:
Een hoop misstanden in de paardenwereld worden veroorzaakt door geld. Teveel geld. Of teveel hebzucht.

Hoe meer sponsorgeld er omgaat in de sport, hoe groter deze excessen kunnen worden (want hoe meer men bereid is "op te offeren" aan welzijn, om toch die grote prijs te kunnen halen.

Ik zie voorbeelden van wedstrijden in de VS en de VAE, met miljoenen prijzengeld en paarden die hiervoor kapot gemaakt worden (mentaal of fysiek).

Ik zie paarden in gouden stallen, omdat ze zo goed kunnen springen, maar daar amper uit komen, laat staan sociaal contact hebben (autocorrect maakte daar suïcidaal contact van := )

Als echte paardenliefhebber wíl je dat toch allemaal niet?

Nee, voor mij mag de paardensport blijven voor de mensen die het om de paarden te doen is, niet om de sport.

Ohja, en de KNHS heeft geldproblemen dus is het makkelijk om de schuld aan te weinig zichtbaarheid te geven wanneer je niet genoeg sponsorgeld binnenkrijgt.

Maar zijn de belangen van degenen die de paardensport betalen wel bij kijkcijfers??

Ik heb niet die indruk, eerlijk gezegd.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 22:41

De sportbonden van andere sporten doen gewoon meer hun best om hun sport in de kijkers te brengen. De Knhs doet wel het een en ander voor de paardensport maar mist het grotere plaatje. In mijn bescheiden mening.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 10:57

Gini schreef:
Spenk schreef:
Ja dat is de realiteit. Had max ergens achteraan in een williams gereden dan was er afgelopen weekend geen gp in Zandvoort geweest waarschijnlijk.

Dus zolang Nederland in de paardensport geen potten kan breken en niet mee doet om de hoogste plekken zal de animo op tv ook niet groot zijn.

Ook dat ja, want F1 en schaatsen zijn dan weer sporten die in België echt totaal niet uitgezonden worden.

F1 toch echt wel in België. Schaatsen dan weer niet.