Paard overlijdt bij Metworstrennen in Boxmeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:08

Cassidy schreef:
Iedereen die dit zielig vind: hoe zouden jullie reageren als tijdens een buitenrit een paard dood onder iemand in elkaar zakt? Wordt daar gekeken naar kundigheid van ruiter? Natuurlijk hoor je her en der geroezemoes, maar niemand haalt het in zijn hoofd om dat meteen maar buitenritten te verbieden. Paarden kunnen nu eenmaal sterven aan een hartstilstand. Punt. Dat kan gebeuren in de wei of in de stapmolen (Cocktail of Idool). Punt. Gebeurt op stal en ook als er kleine kinderen in een manegeles op rijden. Punt. Dus een paard dat tijdens een wedstrijd een hartstilstand krijgt en daar ter plekke aan overlijdt is natuurlijk meteen een teken van paardemishandeling. Punt. Schaft acuut alle wedstrijden en paardekoersen af, want het is allemaal dierenmishandeling en de paarden en mensen die daaraan meedoen weten ook niet waar ze mee bezig zijn. En dan het summum van domheid om de prijs van de race de uitslag te doen geven of een evenement serieus genomen moet worden of niet, doet mij het bloed in de aderen stollen. Over en sluiten maar. Niets meer aan toe te voegen! Boos!

Amen, helemaal mee eens, ik heb dezelfde mening, jij verwoordt het alleen ff wat beter Knipoog
Maar ik geloof dat het bloed in je aderen behoort te koken als je zo in je punsten staat, i.p.v stollen Knipoog Tong uitsteken

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:08

deedee19 schreef:
Overigens is het in Boxmeer en niet in Boxtel Heike Knipoog

Ik heb de titel even aangepast. Knipoog

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:12

Goed dat jij je verhaal hier even hebt neergezet ChantalJamie, dat schept een hoop duidelijkheid.
Het is inderdaad erg sneu voor dat paard, (lijkt me absoluut geen pijnloze dood...) de eigenaar, en de jockey, maar dit had niet voorkomen kunnen worden denk ik. Dan was het wel op een ander moment gebeurd.

Chantaljamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:13

Ja hoor helemaal mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:15

Triest voor het paard maar de reactie van de DB vind ik nog triester voor zover dat mogelijk is
Weet direct weer waarom die organisatie geen rooie cent van ons krijgt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:23

Idd dank voor Chantaljamie...en jammer voor het slotje in het andere topic. De reacties daar waren wat genuanceerder dan de reacties in het begin van dit topic.

xxLisaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:29

Cassidy schreef:
Iedereen die dit zielig vind: hoe zouden jullie reageren als tijdens een buitenrit een paard dood onder iemand in elkaar zakt? Wordt daar gekeken naar kundigheid van ruiter? Natuurlijk hoor je her en der geroezemoes, maar niemand haalt het in zijn hoofd om dat meteen maar buitenritten te verbieden. Paarden kunnen nu eenmaal sterven aan een hartstilstand. Punt. Dat kan gebeuren in de wei of in de stapmolen (Cocktail of Idool). Punt. Gebeurt op stal en ook als er kleine kinderen in een manegeles op rijden. Punt. Dus een paard dat tijdens een wedstrijd een hartstilstand krijgt en daar ter plekke aan overlijdt is natuurlijk meteen een teken van paardemishandeling. Punt. Schaft acuut alle wedstrijden en paardekoersen af, want het is allemaal dierenmishandeling en de paarden en mensen die daaraan meedoen weten ook niet waar ze mee bezig zijn. En dan het summum van domheid om de prijs van de race de uitslag te doen geven of een evenement serieus genomen moet worden of niet, doet mij het bloed in de aderen stollen. Over en sluiten maar. Niets meer aan toe te voegen! Boos!

Ben ik het idd helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:40

ik vind ook dat cassidy gelijk heeftik bedoel ... ze gaan nu toch ook niet alle andere paarden races afschaffen ... en daar kan makkelijk het zelfde gebeuren... heeft denk ik ook een rede Scheve mond

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:46

tja de DB, ballen organisatie
dit ongeluk is iets wat zomaar gebeurt,
dan kun je getraint hebben wat je wil en kundig zijn wat je wil maar dan gebeurt het nog
erg sneu voor de eigenaar, ruiter en paard
maar een verbod op deze race is zinloos en gezeik

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:49

Chantaljamie schreef:
Over de conditie van het paard weet ik helaas niet zo heel veel, alleen dat ten tijde van het ongeluk vanmorgen het paard al een longbloeding had en geen hartaanval.

Kortom, dit heeft NIETS met kundigheid van de ruiter te maken.
Zoals (sommigen) wel weten is mijn paard in 1998 ook tijdens een wedstrijd aan een longbloeding overleden Verdrietig

Een longbloeding kan elk paard overkomen, jong, oud, dik, dun, getraind, ongetraind.

Bobo was super getraind en toch kreeg hij een longbloeding. Dit paard zal ook een van de (misschien vele waar we niks van horen) ongelukkigen zijn. Om hiervoor deze race te verbieden?
En de eigenaar / ruiter voor mishandelaar uit te maken? Vind ik persoonlijk wel te ver gaan......

Aurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:55

stomme kl**tzakken!!!
Boos! Boos! Boos!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:58

idd weer een voorbeeld van de dierenbescherming die op de verkeerde momenten voor dieren opkomt.. jammer..

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:59

Aurora schreef:
stomme kl**tzakken!!!
Boos! Boos! Boos!

Verward

De DB? Verward

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 00:02

Even voor de duidelijkheid. Ik heb het andere topic gesloten omdat het een beetje raar is als ik een onderwerp op de nieuws pagina afsluit. Bovendien wordt de dit beter gelezen als PP.

Ik had idd het andere topic kunnen verplaatsen. Niet echt aan gedacht. Ik heb dit gekopieerd van de Omroep babant pagina en die was iets uitgebreider. Pas daarna zag ik dat er al een topic was op PP. En die sloot ik dus af.

Op OB stond trouwens dus Boxtel. Ik wist dat het Boxmeer was maar dus overheen gelezen.

Volgende keer zal ik wat langer nadenken.

Wel heel sneu dat het gebeurt is. Om half negen kwam er nog meer nieuws op OB. Dat heb ik niet gezien. Iemand anders wel?
Het was toch het tweede ongeluk. Er is een keer een paard geweest dat zijn voorbeen gebroken had?

Staan trouwens foto's van de race op ITP. [ITP] Foto's Metworstrennen in Boxmeer

Annetje is er geweest.

Irmaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:04

Volgens de overlevering is De Metworstvereniging al in de middeleeuwen ontstaan. Het oudste reglement is van het jaar 1740. In het bewuste reglement staat meteen in artikel 1 het volgende;

Het doel der Vereeniging is, om een aloud gebruik- dat ingesteld werd door eene liefdadige dame, en dat beslaat in het wedrennen om eene metworst, de jaarlijksche belooning van een edelmoedige daad, door Boxmeersche jongeren aan bovenbedoelde dame bewezen- in onze gemeente te handhaven en in eere te houden.

De liefdadige dame uit het bewuste artikel is Freule Aleida. Zij was op een zondagse rijtoer met haar koets van de weg geraakt en door hulpvaardige Boxmeerse "vruchtbaarheidsruiters" weer op pad geholpen. Als dank daarvoor belaste zij een van de in haar bezit zijnde hoeve's te Vortum Mullem met de jaarlijkse schenking. Elk jaar moet er om deze beloning wel een wedren te paard plaatsvinden om uit te maken wie de schenking, 7 ellen worst, twee broden, twee vaten bier en een halve varkenskop, in ontvangst mag nemen. De winnaar van de zogenaamde Metworst-rennen mag zich Koning van de Metworst noemen.

Verhaal van de Metworst

Irmaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:07

Ik ben ook naar Sambeek geweest om te kijken naar de metworst
heb er niet veel van mee gekregen dat dit paard was gevallen

Er is inderdaad een keer een paard geweest dat zijn benen brak,
maar toen hadden ze ook nog geen zand op de weg liggen Scheve mond

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:27

gatverdarrie zeg...................
geen woorden voor

doet erg pijn het te lezen volksvermaak bah

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:29

Dit vind ik echt ernstig... dit hadden ze lang geleden allang eens moeten afschaffen....

volksvermaak Boos!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:37

Cow_horse schreef:
Dit vind ik echt ernstig... dit hadden ze lang geleden allang eens moeten afschaffen....

volksvermaak Boos!

wat bedoel je daar nu mee? Voor de 100ste keer, dit ongeval is een gewoon een ongelukkig ongeval en heeft niets met kundigheid of omstandigheden van de race te maken, er is nog geen enkel goed argument gepasseerd om de race af te schaffen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:41

Cow_horse"]

volksvermaak Boos!
[/quote]

[quote="tinkernikky schreef:
gatverdarrie zeg...................
geen woorden voor

doet erg pijn het te lezen volksvermaak bah

Jullie weten duidelijk niet waar jullie het over hebben.

Lees het topic dat gestart is door Runningkawa, en bekijk de foto's van Annetje. Dit is geen volksvermaak en er is serieus voor getraind.
Zijn kortebaandraverijen, paardekoersen en andere evenementen dan niet ook volksvermaak? Kunnen we dan niet het beste alle wedstrijden verbieden?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:46

Verbod
De Dierenbescherming wil een verbod op het Metworstrennen in Boxmeer. Paarden worden er volgens de instelling misbruikt voor volksvermaak. Bovendien zijn er twijfels aan de conditie van de paarden en aan de kundigheid van de ruiters.

en gelijk hebben ze!!!... sorry in het artikel zag ik dit toch echt staan (daar heb ik het uit gehaald) en daar reageer ik op!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:50

De DB weet niet waar ze het over hebben. En natuurlijk, als er iets gebeurt dan zijn ze er als de kippen bij (om de sponsors niet te verliezen), maar anders zie je ze niet.

Nogmaals, lees het topic van Runningkawa (de ruiter van het overleden paard traint paarden voor Duindigt) en bekijk de foto's van Annetje of het er echt zo amateuristisch uitziet.
En zelf ook geen buitenritten meer maken met lekkere stukjes rengalop, of over het strand jakkeren he? Want het kan jouw dan net zo goed overkomen als op een wedstrijd.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 00:52

Cow_horse schreef:
Verbod
De Dierenbescherming wil een verbod op het Metworstrennen in Boxmeer. Paarden worden er volgens de instelling misbruikt voor volksvermaak. Bovendien zijn er twijfels aan de conditie van de paarden en aan de kundigheid van de ruiters.

en gelijk hebben ze!!!... sorry in het artikel zag ik dit toch echt staan (daar heb ik het uit gehaald) en daar reageer ik op!

En als je dit topic doorleest weet je dat de paarden getraind worden, op voorhand door de DA gekeurd, en dit geen ongeluk was door slechte training maar een longbloeding die elke gezonde knol kan overkomen(zie bv Buitenzorg)

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 01:02

Mensen, niet meer gaan rijden, longeren,mennen, losgooien etc, je paard kan een hartstilstand/longbloeding whatever krijgen, gaat ie misschien wel dood van.
Is voor je eigen vermaak dus moet afgeschaft worden...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 01:12

SANEX schreef:
Is voor je eigen vermaak dus moet afgeschaft worden...

OK dan!