Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
oji schreef:Ik ben dan vooral ook nieuwsgierig hoe dit ligt met de AVG/GDPR?
Als werkgever is het al wettelijk verboden om dit soort dingen aan je werknemer te vragen en daar consequenties aan te verbinden. Hoezo denkt een manege dit dat wel te mogen? Maken ze een inschatting? Leggen ze het ergens vast of moet je elke week opnieuw op de weegschaal? Dit kon de manege nog wel eens op een fikse boete komen te staan. Op privacyschending staat een boete van 4% van je jaar omzet...tel uit je winst!
Lieke schreef:oji schreef:Ik ben dan vooral ook nieuwsgierig hoe dit ligt met de AVG/GDPR?
Als werkgever is het al wettelijk verboden om dit soort dingen aan je werknemer te vragen en daar consequenties aan te verbinden. Hoezo denkt een manege dit dat wel te mogen? Maken ze een inschatting? Leggen ze het ergens vast of moet je elke week opnieuw op de weegschaal? Dit kon de manege nog wel eens op een fikse boete komen te staan. Op privacyschending staat een boete van 4% van je jaar omzet...tel uit je winst!
Je mag persoonsgegevens als bedrijf verwerken als daar een wettelijke grondslag voor is. Uitdrukkelijke toestemming is een grondslag. Als de manege dus toestemming vraagt en dit allemaal netjes vastlegt hoeft de AVG geen probleem te zijn.
Bij een werkgever werkt dit anders omdat men daarbij er vanuit gaat dat de toestemming meestal niet vrijelijk wordt gegeven.
Fly_high schreef:Over mannen van 190cm wordt het meeste geroepenmaar dat zijn echt uitzonderlijke gevallen en die zouden zich echt niet zo gauw gediscrimineerd voelen. Als net zo lange vrouw zijnde (190cm tik ik volgens mij wel aan) ben ik vaker op een paard geweigerd vanwege mijn lengte en gewicht, na ja het is maar zo. Ik heb het idee dat dit onderwerp juist bij obese amazones veel gevoeliger ligt...
Cinnepin schreef:Goed dat er steeds meer op gelet wordt. Al vind ik 95 kilo nog een enorm gewicht. Had van mij nog best lager gemogen.
Ik heb een sterke haflinger en voor een serieuze rit ( wordt alleen buiten gereden ) wil ik er liever niet iemand op hebben zwaarder dan 70 kilo. Ff er op zitten vind ik niet zo erg als het wat zwaarder is, maar rijden echt niet.
pillow schreef:Cinnepin schreef:Goed dat er steeds meer op gelet wordt. Al vind ik 95 kilo nog een enorm gewicht. Had van mij nog best lager gemogen.
Ik heb een sterke haflinger en voor een serieuze rit ( wordt alleen buiten gereden ) wil ik er liever niet iemand op hebben zwaarder dan 70 kilo. Ff er op zitten vind ik niet zo erg als het wat zwaarder is, maar rijden echt niet.
Dat zou inhouden dat ik met mijn 75 kg (en echt niet te dik) niet meer op mijn Schwartzwalder zou mogen rijden.
oji schreef:Ik ben dan vooral ook nieuwsgierig hoe dit ligt met de AVG/GDPR?
Anastasia24 schreef:Fijn. Iemand rond de 80 kilo komt ook niet op mijn haflinger of flinke tinker, beginner of niet.
Ik hoop dat meer manege limieten gaan stellen. Ik moest vroeger met mijn 65 kilo nog op een kleine pony(stevig maar he), tot ik er wat van zei, ik was 11 en zag het. Zie helaas vaak nog (te) zware mensen op paarden\pony's maar als je er wat van zegt... Dan voelen ze zich aangesproken op hun gewicht. Dat vind ik altijd ontzettend jammer, het boeit me namelijk echt niet dat iemand 90+ kilo weegt, wel dat een te klein dier dat moet dragen en er ook nog wat van het dier word verwacht(springen etc). Heb hierover nog een hele discussie op social media gehad... Goh.. Daar word je moe van.
Gewicht is gewicht, fijn dat ze er op gaan letten, hoop dat er nog meer maneges volgen.