Gewichtseis voor ruiters op manege

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:38

Maddy
Misschien mijn invulling maar ik ga er vanuit dat je op een manege leert rijden om een gemiddeld zadel. Niet op van die badkuipen met dikke wrongen en extra hoge lepel.
Nee dan gaat die hand niet op. Al vraag ik me af of te dikke billen dan überhaupt ertussen passen..

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:41

oji schreef:
Ik ben dan vooral ook nieuwsgierig hoe dit ligt met de AVG/GDPR?

Als werkgever is het al wettelijk verboden om dit soort dingen aan je werknemer te vragen en daar consequenties aan te verbinden. Hoezo denkt een manege dit dat wel te mogen? Maken ze een inschatting? Leggen ze het ergens vast of moet je elke week opnieuw op de weegschaal? Dit kon de manege nog wel eens op een fikse boete komen te staan. Op privacyschending staat een boete van 4% van je jaar omzet...tel uit je winst!

Je mag persoonsgegevens als bedrijf verwerken als daar een wettelijke grondslag voor is. Uitdrukkelijke toestemming is een grondslag. Als de manege dus toestemming vraagt en dit allemaal netjes vastlegt hoeft de AVG geen probleem te zijn.

Bij een werkgever werkt dit anders omdat men daarbij er vanuit gaat dat de toestemming meestal niet vrijelijk wordt gegeven.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:41

Gewicht is gewicht ongeacht hoe je eruit ziet.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:43

Lieke schreef:
oji schreef:

Als werkgever is het al wettelijk verboden om dit soort dingen aan je werknemer te vragen en daar consequenties aan te verbinden. Hoezo denkt een manege dit dat wel te mogen? Maken ze een inschatting? Leggen ze het ergens vast of moet je elke week opnieuw op de weegschaal? Dit kon de manege nog wel eens op een fikse boete komen te staan. Op privacyschending staat een boete van 4% van je jaar omzet...tel uit je winst!

Je mag persoonsgegevens als bedrijf verwerken als daar een wettelijke grondslag voor is. Uitdrukkelijke toestemming is een grondslag. Als de manege dus toestemming vraagt en dit allemaal netjes vastlegt hoeft de AVG geen probleem te zijn.

Bij een werkgever werkt dit anders omdat men daarbij er vanuit gaat dat de toestemming meestal niet vrijelijk wordt gegeven.

Klopt, ik heb ook bij een attractiepark gewerkt waarbij er gewichtseisen waren bij sommige attracties. Heel vervelend om te moeten inschatten en mensen vervolgens vragen naar hun gewicht maar het was verplicht en het gaat om veiligheid.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:49

Is het überhaupt iets nieuws? :? Bij ons op de manege was het ook zo, boven 90 kilo mocht helemaal niet gereden worden, pony's hadden uiteraard ook elk hun eigen maximum gewicht afhankelijk van bouw en stokmaat. Dat was jaartje of 5 geleden. Andere manege in de buurt hanteert zelfs 75kg als maximum massa voor beginners omdat ze geen grote warmbloeden hebben.

@oji ik denk dat je goed zit zolang je het niet zomaar vastlegt in klantdossier. En volgens mij valt het vanuit gerechtvaardigd belang ook te verdedigen, het is namelijk relevant voor dierenwelzijn.

Over mannen van 190cm wordt het meeste geroepen :+ maar dat zijn echt uitzonderlijke gevallen en die zouden zich echt niet zo gauw gediscrimineerd voelen. Als net zo lange vrouw zijnde (190cm tik ik volgens mij wel aan) ben ik vaker op een paard geweigerd vanwege mijn lengte en gewicht, na ja het is maar zo. Ik heb het idee dat dit onderwerp juist bij obese amazones veel gevoeliger ligt...

Anoniem

Re: Gewichtseis voor ruiters op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:52

Fly_high, niet nieuw idd, maar wel goed dat het nu zo opgepakt wordt. Hopelijk komt de KNHS ook eindelijk eens met iets concreets, want die draaien al jaren om de brij heen..

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:53

Fly_high schreef:
Over mannen van 190cm wordt het meeste geroepen :+ maar dat zijn echt uitzonderlijke gevallen en die zouden zich echt niet zo gauw gediscrimineerd voelen. Als net zo lange vrouw zijnde (190cm tik ik volgens mij wel aan) ben ik vaker op een paard geweigerd vanwege mijn lengte en gewicht, na ja het is maar zo. Ik heb het idee dat dit onderwerp juist bij obese amazones veel gevoeliger ligt...

Mijn vriend is ook 1.89 en +/-85 kg. Bij ons op de manege zijn 2 geschikte paarden met passende zadels waar zijn billen ook in passen. Laatst is het toevallig een keer voorgekomen dat deze paarden allebei niet konden rijden, dan rijd hij gewoon niet. Heeft zich nog nooit op z'n teentjes getrapt gevoeld.

Zelfs ons eigen paard is wat aan de kleine kant voor hem. Hebben nu geen plaats voor een grotere en het eerste wat hij zei is nou dan ga ik lekker mennen met die van ons en als we wel plaats hebben dan komt er een grotere bij.
Laatst bijgewerkt door Plop1997 op 02-09-21 16:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:54

Ik rijd ook bij een manege met een gewichtslimiet, het maximale gewicht is 85 kg, en voor beginnende ruiters 80. Er wordt per paard gekeken wat de draagkracht ongeveer is. Het is soms wel heftig om op de weegschaal te moeten, maar ik vind het wel een goede regel. Paardrijden hoort ook eerlijk te zijn voor de paarden, en ondanks dat ik lang ben en niet dik is het wel een motivatie om te zorgen dat ik niet te zwaar word en wel op de leukste paarden (in een lagere gewichtsklasse) kan blijven rijden.
Ik zou het heel goed vinden als meer maneges wat strenger worden op ruitergewicht, hoe rot het ook kan zijn als de weegschaal wel te ver naar boven uit slaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:58

Ik snap niet waarom dit vanuit een overkoepelende maatregel moet. Of het wordt een richtlijn met de status van wet, voor iedereen dus ook eigen paarden, of maneges bepalen het gewoon zelf voor hun paarden. De maneges hier in de omgeving hebben al richtlijnen hiervoor dus dat kan prima.

(Algemene regels maken het bovendien onmogelijk om individueel te kijken en de belasting aan te passen, bijvoorbeeld door een paard dan op andere momenten minder te belasten - of bv goed te kijken dat een paard de bespiering heeft om het goed te dragen.)

Regels hebben de neiging zo'n doel op zich te worden, waarbij je niet meer kunt kijken wat er mogelijk is en wat redelijk is. Bovendien vind ik altijd naar als er mensen uitgesloten worden. Dat is niet altijd helemaal te vermijden, want dat er een grens is aan de mogelijkheden is duidelijk, maar... een zinvollere begrenzing voor maneges lijkt me dan een maximaal aantal uren per dag/week aan inzet. Ook dat laat ik liever aan hen zelf over (en de meesten hebben best wel door dat het ook niet werkt om daar te gekke dingen in te doen want vervolgens raken de paarden kreupel en stort de boel in) - maar dat is een regel die meer algemeen is en minder individueel specifieke mensen raakt.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 17:35

Goed dat er steeds meer op gelet wordt. Al vind ik 95 kilo nog een enorm gewicht. Had van mij nog best lager gemogen.

Ik heb een sterke haflinger en voor een serieuze rit ( wordt alleen buiten gereden ) wil ik er liever niet iemand op hebben zwaarder dan 70 kilo. Ff er op zitten vind ik niet zo erg als het wat zwaarder is, maar rijden echt niet.

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 17:45

Ondanks dat dit op meer maneges al jaren toegepast wordt: ik vind het super dat dit in de krant staat.
Gewicht op paarden wordt vaak onderschat en op manege's nog belangrijker om te monitoren. Degene die op zijn/haar teentjes getrapt zijn hebben vaak redenen om dit gevoel te hebben. Zoals al eerder werd aangegeven, men die langer is, snapt het vaak ook en heeft er vrede mee.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 17:46

De manege in de OP verwijst naar de regel 15%-20% van het paard-gewicht. Dat betekend per paard een maximale toegestane kilo’s. En blijkbaar geen paard voor 95 kilo of meer. Als je dan op basis van toestemming vraagt of men zijn/haar gewicht wilt doorgeven of in de gaten wilt houden (lijst opgehangen van alle manegepaarden en hun toegestane kilo’s limiet) of hij/zij op het toegewezen paard past is er toch niks aan de hand kwa AVG etc.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 17:47

Cinnepin schreef:
Goed dat er steeds meer op gelet wordt. Al vind ik 95 kilo nog een enorm gewicht. Had van mij nog best lager gemogen.

Ik heb een sterke haflinger en voor een serieuze rit ( wordt alleen buiten gereden ) wil ik er liever niet iemand op hebben zwaarder dan 70 kilo. Ff er op zitten vind ik niet zo erg als het wat zwaarder is, maar rijden echt niet.

Dat zou inhouden dat ik met mijn 75 kg (en echt niet te dik) niet meer op mijn Schwartzwalder zou mogen rijden.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 17:48

pillow schreef:
Cinnepin schreef:

Dat zou inhouden dat ik met mijn 75 kg (en echt niet te dik) niet meer op mijn Schwartzwalder zou mogen rijden.

Het is wat ik het liefst voor mijn haf aanhoudt. Anderen hebben hun eigen meningen, mijn paard, mijn regels

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 17:51

Guttaguttagut; Bokt weer op z'n smalst?

Stelletje aanstellers; in GB was het 20 jaar geleden al de normaalste zaak van de wereld dat paarden een limiet kregen. Voor het paard werd bepaalt wat men acceptabel vond en woog je meer, mocht je niet op dat paard. Bij diverse bedrijven zulke lijstjes gezien met alle paarden erop en hun toegestane limiet.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 19:04

Op mijn manege moesten we vorig jaar ook allemaal op de weegschaal staan en hangen de maximale gewichten op het informatie bordje bij de stal van het paard. Zijn indd een aantal mensen die hebben moeten stoppen omdat ze te zwaar waren. Ze hebben dit ruim van te voren aangekondigd en zelfs online sportlessen uitgegeven om mensen te stimuleren. Ik zelf had er wel wat moeite mee om op de weegschaal te staan want sta er niet graag op maar kan gelukkig bijna op alle paarden nog rijden. Het kleinste paard niet maar dat maakt niet uit.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 19:09

Op mijn werk hebben we ook gewichts-lijsten voor alle manege paarden en pony's.
Klanten kunnen deze lijsten ook zelf checken.
Klanten worden bij ons niet op de weegschaal gezet, samen met onze klanten gebruiken we ons gezonde verstand met het welzijn van de paarden voorop.

Gewicht inschatten is heel lastig en dus zitten we er regelmatig naast, genoeg klanten die naar je toekomen om aan te geven dat ze net voorbij de grens van hun lespaard zitten.

Ruiters die voorbij de bovengrens van alle zitten bieden we bijvoorbeeld menlessen en rechtrichtlessen aan het kaptoom.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 19:10

Blijkbaar klopt dat deel van het oorspronkelijke verhaal dus in elk geval niet, dat het centraal moet omdat maneges het niet aan hun klanten kunnen uitleggen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 19:12

Bij ons is het 90 kg voor gevorderde ruiters en 85 kg voor beginners.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 19:22

oji schreef:

Waarschijnlijk zullen ze dit in de lesovereenkomst hebben staan of opnemen? En als je tekent ga je ermee akkoord.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 19:22

Fijn. Iemand rond de 80 kilo komt ook niet op mijn haflinger of flinke tinker, beginner of niet.
Ik hoop dat meer manege limieten gaan stellen. Ik moest vroeger met mijn 65 kilo nog op een kleine pony(stevig maar he), tot ik er wat van zei, ik was 11 en zag het. Zie helaas vaak nog (te) zware mensen op paarden\pony's maar als je er wat van zegt... Dan voelen ze zich aangesproken op hun gewicht. Dat vind ik altijd ontzettend jammer, het boeit me namelijk echt niet dat iemand 90+ kilo weegt, wel dat een te klein dier dat moet dragen en er ook nog wat van het dier word verwacht(springen etc). Heb hierover nog een hele discussie op social media gehad... Goh.. Daar word je moe van.
Gewicht is gewicht, fijn dat ze er op gaan letten, hoop dat er nog meer maneges volgen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 19:28

Anastasia24 schreef:
Fijn. Iemand rond de 80 kilo komt ook niet op mijn haflinger of flinke tinker, beginner of niet.
Ik hoop dat meer manege limieten gaan stellen. Ik moest vroeger met mijn 65 kilo nog op een kleine pony(stevig maar he), tot ik er wat van zei, ik was 11 en zag het. Zie helaas vaak nog (te) zware mensen op paarden\pony's maar als je er wat van zegt... Dan voelen ze zich aangesproken op hun gewicht. Dat vind ik altijd ontzettend jammer, het boeit me namelijk echt niet dat iemand 90+ kilo weegt, wel dat een te klein dier dat moet dragen en er ook nog wat van het dier word verwacht(springen etc). Heb hierover nog een hele discussie op social media gehad... Goh.. Daar word je moe van.
Gewicht is gewicht, fijn dat ze er op gaan letten, hoop dat er nog meer maneges volgen.

Helemaal mee eens

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 20:17

En dan vind ik dit bij deze manege wel bijzonder. Regel 11 uit de huisregels.

We hanteren een maximum gewicht van 90 kg voor amazones en 100 kg voor ruiters.
Dacht dat een kilo een kilo is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 20:21

Heel goed, moeten meer maneges gaan doen.
En het ook handhaven, desnoods met een weegschaal in de zadelkamer

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 20:30

Ik ben opzich niet tegen grenzen stellen omdat je paarden het niet kunnen. Maar gewicht is niet de oplossing. Ik ken kleine ruiters die echt geen 70 kg wegen, maar voor hun lengte duidelijk het verkeerde model hebben. Ze zijn daardoor een belasting voor een paard. Dat zelfde kan je zien bij lange ruiters. Maar die vallen dan boven het gewichtslimieten.
Maar tegelijk ken ik gespierde goed gebouwde ruiters die ook over dat gewichtslimiet gaan. Die kunnen prima rijden hoor, zijn ook geen last voor hun paard.

Wat veel belangrijker is dat mensen het moeten gaan zien als sport. Dus maneges zouden moeten inzetten op balans, spierbouw en conditie. Het totale plaatje van sport moet weer terug. Dus ipv van zomaar iemand op je paard gooien of weigeren op gewicht, anders denken. Ruiterfitheidsprogramma's, mechanische paarden, voltige zou standaard bij het leren paardrijden moeten horen. (En ja vroeger was dat ook zo)

Oh en tegelijk wordt het ook weer tijd om te kijken naar de spierbouw en fitheid van de paarden. Ik zie veel te veel paarden terug die weinig eigen draagkracht hebben, problemen met balans en gewoon spieren missen. Dan kan je wel zeggen, de ruiter is te zwaar voor de paarden maar ook voor paarden telt dat spieren meer wegen dan vet. Dus geef ze spieren, dan kunnen ze het meer hebben. En ja dat telt zeker ook voor manegepaarden. Die hebben wel uithuidingsvermogen, maar er schort vaak meer aan training dan we eigelijk normaal zouden moeten vinden.