Jakobskruiskruid krijgt onterecht de schuld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 12:36

EstherHegt schreef:
Dat staat er niet. Als je de statistiekjes op de nature today link in het originele stuk bekijkt, dan zie je dat de toename van JKK zo'n beetje gelijk op gaat met de toename van paarden en dus ook ander graslandbeheer.
Dat is niemand zijn schuld, zo wordt alleen JKK in de kaart gespeeld. Paarden grazen het gras korter af, ze spelen en dollen en maken zo open plekken in de zode. <knip>

Wat wel even vergeten wordt is dat die toename van paardenhouders óók toevallig samenhing met het inzaaien van bermmengsels mét JKK.
Toen ik in de jaren '80 biologie studeerde was JKK zo zeldzaam als de pest. Niémand van mijn jaargang had de plant ooit in het wild gezien. Als die zeldzaamheid was gebleven omdat er niet liberaal uitgezaaid was had het veranderde graslandbeheer het echt niet voor elkaar gekregen een zeldzame plant tot een plaag te laten worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 12:54

Janneke2 schreef:
DuoPenotti schreef:
Wat een kul om te zeggen dat je je kinderen ook appels wilt zien eten... ja wie niet.

Nou, 'k weet t niet,' k weet t niet.
75% afname van insecten is nu eenmaal niet niets, en zelfs afgelopen zomer heb ik mij blaren op de tong moeten praten om op stal de insecticides ook maar binnen de perken te houden.

Voor veel mensen is het 'er zijn vast wel problemen, maar ik gebruik dit al jaren'.
Citaat:
Als jkk nu het enige bestaande onkruid was wat daar voor zou zorgen zou ik zeggen je hebt gelijk... maar dat is dus niet.
Zet die bermen vol met weet ik wat allemaal, prachtig, maar probeer dat jkk er niet in te hebben.

Het spul wordt al jaren niet meer ingezaaid, maar is wel gewoon een inheemse plant.
Citaat:
Ook andere plantjes staan er dan niet meer omdat het zo woekert.

?
Niet mijn ervaring.

Oejj, gaat jkk nu weer overal de schuld van krijgen?

de afname van insecten heeft niets te maken met tekort aan jkk.
Toen ik klein wat bestond jkk niet. Althans niet in deze mate. Maar wel veel insecten.
Dus daar hoeven we het niet voor te laten groeien.
Misschien klopt een eerdere opmerking van de (ik meen) land en tuinbouw organisatie dan wel dat er ook bijen door JKK uitsterven. Want nu juist meer JKK en minder insecten.

Hoe dan ook, deze plant moe sterk verminderen. Want ja, waar jkk woekert staat echt niets anders.
Die schuld, nou ja schuld, schuld ligt bij natuurbeheerders en gemeentes, heeft de plant wel.
Want 20 jaar terug was er hier al commentaar op de gele velden. Maar daar gaf men geen gehoor aan, lekker laks.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 13:02

Dat kan, wat Ibbel zegt, maar het is er nu. Mijn onpopulaire mening is dat het met (eigen) weidemanagement te maken heeft of dat JKK een kans blijft krijgen om te ontwikkelen in een paardenwei. Als ik die jaarrond afgegraasde weilanden met te veel paarden erop zie, dan kan het niet anders dan dat dit voor een explosie van JKK zorgt door alle kale grond. Hier in de buurt ken ik 1 iemand die (privé) voldoende wei voor wat paarden heeft, maar die ook een groene gesloten paardengrasmat heeft. Daar staat JKK ook uitbundig langs de kant te groeien.
Ik herken trouwens niet dat JKK niet terug komt op dezelfde plek en dat op een gegeven moment andere planten het gebied overnemen. Rondom de wei bij mijn paard is het in de zomer al jaren kanariegeel met JKK, Sint-janskruid, en boerenwormkruid.

Ibbel

Re: Jakobskruiskruid krijgt onterecht de schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 13:06

Oh, wat zeker zal meespelen is dat veel mensen hun wei niet bemesten (wat oh jee, te vet gras is slecht) en dat veel mensen ook hooi van onbemest land willen (idem). Terwijl onbemest gras niet alleen veel meer fructanen bevat (want onbemest = stress) maar ook veel meer onkruid.
Desalniettemin kun je nog zo je best doen je land goed te beheren dmv bemesten, onkruid bestrijden, en de graasdruk niet te laten oplopen, als de onkruiddruk van buitenaf hoog is blijft het dweilen met de kraan open. En ja, het zaad valt grotendeel binnen een straal van 5 meter, maar dat kleine deel dat wél meters wegwaait geeft meer dan genoeg problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 13:36

Mijn idee is dat ook het gehele weimanagement, om alleen maar dat (akelige) Engelse gras in te zaaien, steeds meer problemen begint te geven.
Hier in de polder zijn ondertussen alle weides omgezet naar die kale groene woestijnen.
Allerhande acties als maai mei niet zouden nog meer effect krijgen als ook de huidige grasmat weer wordt vervangen door de oude. Geeft ook de rundveehouders meer ruimte zonder dat ze hun beesten te moeten ruimen. Het huidige gras is alleen maar productie maken met hoofdletters geschreven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 19:45

Citaat:
de afname van insecten heeft niets te maken met tekort aan jkk.

... ik kwam ooit de kolderieke opmerkingen op feestboek tegen dat een teveel aan jkk hiervoor gezorgd zou hebben.

Citaat:
Toen ik klein wat bestond jkk niet. Althans niet in deze mate. Maar wel veel insecten.
Dus daar hoeven we het niet voor te laten groeien.

?
Aangezien het een inheemse plant is: lekker laten groeien, alleen niet waar je paardenhooi vandaan haalt.

Daar zijn methoden voor, maar die kosten geld, zoals 'geen overbeweiding' (minder geld in het laatje).

En woekeren : over woorden kunnen we eindeloos debatteren, wie het eeg wil hebben ziet vast in drie planten gewoeker - jkk neemt niet hele bermen etc over. En op plaatsen waar het eerst stond, is het na een paar jaar vanzelf weer weg.
Citaat:
Misschien klopt een eerdere opmerking van de (ik meen) land en tuinbouw organisatie dan wel dat er ook bijen door JKK uitsterven.

... door een inheemse plant gaan niet opeens inheemse bijen dood.
En aangezien er veel insecten leven rond jkk
en er uitserst smerige gifsoorten zijn (neonicotiden)
geloof ik niet zo in het verband.