Buitencode voor sporters in de natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 14:05

Popstra schreef:
Dit hoorde vroeger gewoon bij je opvoeding!

Nou idd en ook opvoeding van je paard.

Afgelopen weekend was er hier een SGW in het bos. Daar liep werkelijk van alles: honden, kinderwagens, mountainbikers, wandelaars met plu's etc etc en die paarden keken niet op of om.

Ik rijd (mennen dan) wel eens op een pad waar hele dikke bomen staan en daarnaast een fietspad. Mijn paard schrok daar wel eens van. En ipv te stieren op de fietsers heb ik mijn paard nu FIETS geleerd. Dus als ik de fiets zie roep ik FIETS... weet paard dat er wat aan komt en tot mijn verbazing gaat dat heel goed :D

Net als BLIKJE wanneer ik over een blikje rijd waar ik niet meer omheen kan. dat is al een oude trouwens. :P

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 14:25

Cowgirl schreef:
Popstra schreef:

Ik rijd (mennen dan) wel eens op een pad waar hele dikke bomen staan en daarnaast een fietspad. Mijn paard schrok daar wel eens van. En ipv te stieren op de fietsers heb ik mijn paard nu FIETS geleerd. Dus als ik de fiets zie roep ik FIETS... weet paard dat er wat aan komt en tot mijn verbazing gaat dat heel goed :D

Net als BLIKJE wanneer ik over een blikje rijd waar ik niet meer omheen kan. dat is al een oude trouwens. :P

Mijn paard wil ook nog wel eens schrikken van elektrische fietsen, omdat ze ze niet aan hoort komen en ik probeer haar nu ook 'fiets' te leren. Ben benieuwd wanneer/of ze ooit die link legt :+

mvdende

Re: Buitencode voor sporters in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 17:26

In een losloopgebied, rekening houden met loslopende honden...

Een aantal gebieden die ik ken, zijn gedeeld, lopen ruiterroute, mtb route én het is losloopgebied. Hoe vaak mountainbikers niet met een rot vaart de bocht om komen om vervolgens bijna mijn hond ondersteboven te rijden is niet meer te tellen en echt zó asociaal!

Matig je snelheid en zéker daar waar de mbt route óp het wandelpad loopt en/of waar de mtb route het wandelpad kruist.

Geld óók voor ruiters trouwens. Even terug naar stap en mij als hondenbaasje de tijd geven mijn hond bij te roepen is vaak al te veel. Ze draven of galopperen gewoon langs je en de hond en vervolgens kwaad worden als de hond denkt: he leuk spelletje om daarachter te jagen.

Ik heb zelf jaren daar in dat gebied gereden met mijn pony en ik wéét dat als je voor iedere hond moet gaan stappen dat de kans op een drafje of galopje érg klein is. Super vervelend! Maar nu met hond is het ook super vervelend dat de ruiters niet even gaan stappen zodat 1 ze véél minder interessant zijn voor mijn jachthond en 2 ik de tijd krijg mijn hond hier te roepen en bij me te houden totdat ze ver genoeg weg zijn.

MarlindeRooz

Re: Buitencode voor sporters in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 17:27

Nee jij bent gewoon asociaal dat je een hond los laat lopen die achter paarden aanjaagt. :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 17:37

Ik loop minimaal twee keer per week hard in het bos en wandel er ook vaak nog een of twee keer.
Vaak heeft de helft van de mensen de hond niet aan de lijn, terwijl dat op alle borden staat hier. Ik heb al meerdere keren een hond om me heen en tegen me aan te springen gehad terwijl ik aan het hardlopen was.
Hij doet niks hoor is het dan standaard. Ik ben er niet van gediend en erger me hier kapot aan.

En de mtbers, daarvan fietst ook een heel groot deel op paden waar ze niet mogen komen.
Ik zeg altijd wat tegen de mtbers. Meestal is dat: dit is geen fietspad of je mag hier niet fietsen. Heel vaak krijg ik een grote bek terug.
Zo asociaal.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 18:31

mvdende schreef:
In een losloopgebied, rekening houden met loslopende honden..

Of je leert je honden respectvol omgaan met paarden.

mvdende schreef:
Een aantal gebieden die ik ken, zijn gedeeld, lopen ruiterroute, mtb route én het is losloopgebied. Hoe vaak mountainbikers niet met een rot vaart de bocht om komen om vervolgens bijna mijn hond ondersteboven te rijden is niet meer te tellen en echt zó asociaal!

Matig je snelheid en zéker daar waar de mbt route óp het wandelpad loopt en/of waar de mtb route het wandelpad kruist.

Heel gek, daar heb ik werkelijk nooit last van...... je kan ook overwegen je hond te leren er niet achteraan te gaan. Mijn Malamute luistert sowieso niet, dus die blijft aan de lijn.

mvdende schreef:
Geld óók voor ruiters trouwens. Even terug naar stap en mij als hondenbaasje de tijd geven mijn hond bij te roepen is vaak al te veel.

Maar jouw hond kwam toch sowieso niet?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 18:57

Mijn hond doet niks met paarden en gaat we gerust 10 cm langs lopen. Ze gaat ook niet voor ze aan de kant. Zo loopt er trouwens ook zo onderdoor. Iets met opgroeien met paarden. :P Dus die moet aan de voet lopen / vast zodat ruiters zien dat ze niks doet. Daarbij is niet elk paard betrouwbaar met honden ook.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 22:13

MarlindeRooz schreef:
Mijn hond doet niks met paarden en gaat we gerust 10 cm langs lopen. Ze gaat ook niet voor ze aan de kant. Zo loopt er trouwens ook zo onderdoor. Iets met opgroeien met paarden. :P Dus die moet aan de voet lopen / vast zodat ruiters zien dat ze niks doet. Daarbij is niet elk paard betrouwbaar met honden ook.

Dat laatste dus, de mijne valt honden aan... hoe vaak ik mensen wel niet moet waarschuwen om alsjeblieft hun hond niet onder mijn paard door te laten lopen op stal (en erbuiten) :roll:

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 22:15

Popstra schreef:

Nou dat dus…

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 04:49

Avalanche81 schreef:
mvdende schreef:
In een losloopgebied, rekening houden met loslopende honden..

Of je leert je honden respectvol omgaan met paarden.

mvdende schreef:

Heel gek, daar heb ik werkelijk nooit last van...... je kan ook overwegen je hond te leren er niet achteraan te gaan. Mijn Malamute luistert sowieso niet, dus die blijft aan de lijn.

mvdende schreef:
Geld óók voor ruiters trouwens. Even terug naar stap en mij als hondenbaasje de tijd geven mijn hond bij te roepen is vaak al te veel.

Maar jouw hond kwam toch sowieso niet?

Die mountainbikers rijden zowat over je hond heen die gewoon rustig staat te snuffelen ergens!

En verder luistert mijn hond prima!

Maar als er vlak langs een aantal paarden komen draven of galopperen, dan wil het jachtinstinkt van een hond nog wel eens omhoog komen.

Was de regel niet ook: als ruiter passeer je een wandelaar in stap?

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:34

Regels voor mountainbikers….
Kondig jezelf aan. Niet door te bellen, maar gewoon even te roepen. Het paard zal je mensenstem herkennen en weten dat je geen bedreiging vormt
Minder vaart. Als je een paard met hoge snelheid nadert, kan het zich bedreigd voelen en op de vlucht slaan
Geef het paard ruimte. Ook als je het dier langszij passeert, kan het tijdens een schrikreactie schoppen. Houd tijdens het passeren dus zo mogelijk twee meter of meer afstand.

En dan kan ik natuurlijk netjes even met mijn paard aan de kant.