(Ja ik kan het echt niet anders beschrijven, die twee lijken echt gewoon zo iets te hebben van "geef 'm zijn zin maar."
) Hij staat hier in een stabiele kudde en eigenlijk in een heel stabiel "schema". Juist omdat hij zo extreem neurotisch is, is er voor alles rond Sam een vrij vast patroon.
Ik kan, als men wil, letterlijk alles wat er met de paarden gebeurt stap voor stap uitschrijven in volgorde.
Want doe je iets anders dan anders dan is Sam van zijn melk. 
Als er vuurwerk is, of de boer het land bewerkt, dan gaat hij ook vrij heftig weven maar dan is de oorzaak duidelijk. Fysiek een pijntje... Ja... 100% uitsluiten kan ik dat natuurlijk niet, hij kan het me immers niet vertellen. Maar in dagelijkse omgang en training is er niets dat mij het idé geeft dat hij ergens last van heeft.. Hij wordt ook twee a drie keer per jaar globaal nagekeken door mijn dierenarts (als hij hier moet zijn voor entingen, tanden of eender wat, dan vraag ik hem altijd om Sam ook even te onderzoeken juist omdat hij weeft en in het algemeen een extreem nerveus paard is met veel spierspanning. Dus zeker zijn rug en hals laat ik graag bij elke kans even nakijken. Kwestie van eventuele problemen voor te kunnen zijn.) Maar daar komt eigenlijk nooit iets uit. Hij krijgt magnesium en kurkuma bij. Regelmatig een bloedonderzoek waar eigenlijk nooit iets uit komt...
Ik weet niet of er iets is waarmee ik zijn gewrichten zou kunnen beschermen? Gezien ik echt niet weet wat ik nog kan doen om de oorzaak te vinden en het gedrag "op te lossen". Is er wellicht wel iets wat ik kan doen om zijn gewrichten te beschermen? Hij is inmiddels 16 overigens. De kans dat het een gewoonte is, is er ook natuurlijk.
) Stormachtig weer is sowieso een trigger en binnen of buiten maakt dan helaas weinig verschil. Anders zou ik hem met dergelijk weer kunnen binnen halen als dat hielp maar helaas.
Het enige dat ik nog niet geprobeerd heb met nieuwjaar is oordoppen dus dat is dit jaar de 1e poging.