Kribbebijten: hoe kan de eigenaar helpen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:32

Onderling lijken ze geen stress te hebben. Meestal is hij degene die de andere twee jent. En die andere twee laten hem meestal in de waan dat hij de baas is. :') (Ja ik kan het echt niet anders beschrijven, die twee lijken echt gewoon zo iets te hebben van "geef 'm zijn zin maar." :') ) Hij staat hier in een stabiele kudde en eigenlijk in een heel stabiel "schema". Juist omdat hij zo extreem neurotisch is, is er voor alles rond Sam een vrij vast patroon. :+ Ik kan, als men wil, letterlijk alles wat er met de paarden gebeurt stap voor stap uitschrijven in volgorde. :') Want doe je iets anders dan anders dan is Sam van zijn melk. :=

Als er vuurwerk is, of de boer het land bewerkt, dan gaat hij ook vrij heftig weven maar dan is de oorzaak duidelijk. Fysiek een pijntje... Ja... 100% uitsluiten kan ik dat natuurlijk niet, hij kan het me immers niet vertellen. Maar in dagelijkse omgang en training is er niets dat mij het idé geeft dat hij ergens last van heeft.. Hij wordt ook twee a drie keer per jaar globaal nagekeken door mijn dierenarts (als hij hier moet zijn voor entingen, tanden of eender wat, dan vraag ik hem altijd om Sam ook even te onderzoeken juist omdat hij weeft en in het algemeen een extreem nerveus paard is met veel spierspanning. Dus zeker zijn rug en hals laat ik graag bij elke kans even nakijken. Kwestie van eventuele problemen voor te kunnen zijn.) Maar daar komt eigenlijk nooit iets uit. Hij krijgt magnesium en kurkuma bij. Regelmatig een bloedonderzoek waar eigenlijk nooit iets uit komt...

Ik weet niet of er iets is waarmee ik zijn gewrichten zou kunnen beschermen? Gezien ik echt niet weet wat ik nog kan doen om de oorzaak te vinden en het gedrag "op te lossen". Is er wellicht wel iets wat ik kan doen om zijn gewrichten te beschermen? Hij is inmiddels 16 overigens. De kans dat het een gewoonte is, is er ook natuurlijk. :\

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:39

Misschien heel paardonvriendelijk kluisters maar dat zou ik niet aanraden. Het klinkt alsof je alles al doet wat in je macht ligt. Ik denk inderdaad dat het een gewoonte is geworden om met stress om te gaan. Zoals je al omschrijft is het een nerveus paard met een beetje een autistisch kantje..hij krijgt al magnesium. Hij staat zoveel mogelijk buiten en met andere paarden. Ik zou het niet weten..misschien hebben andere mensen nog tips.

Edit: wellicht uit voorzorg glucosamine met MSM geven voor z'n gewrichten om artrose oid meer te proberen te voorkomen. Verder kom ik even niet.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:45

Elisa2 schreef:
Misschien heel paardonvriendelijk kluisters maar dat zou ik niet aanraden. Het klinkt alsof je alles al doet wat in je macht ligt. Ik denk inderdaad dat het een gewoonte is geworden om met stress om te gaan. Zoals je al omschrijft is het een nerveus paard met een beetje een autistisch kantje..hij krijgt al magnesium. Hij staat zoveel mogelijk buiten en met andere paarden. Ik zou het niet weten..misschien hebben andere mensen nog tips.

Edit: wellicht uit voorzorg glucosamine met MSM geven voor z'n gewrichten om artrose oid meer te proberen te voorkomen. Verder kom ik even niet.

Lastig om dat vanachter een computer te bepalen. Ik zou inderdaad ook glucosamine en MSM bij geven.

Doet hij het iedere dag wel een keer of zijn het periodes? Misschien eens een dagboekje bijhouden met wanneer hij weeft? Soms is het iets heel eenvoudigs zoals regen of een bepaalde wind. En misschien doet hij het standaard wel en zijn er juist omstandigheden dat hij het niet doet.

Ik heb hier ook eens een stress-wever gehad en die knapte enorm op bij behandelingen met de Mastersons Methode

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:17

Glucosamine en msm krijgt hij inderdaad ook bij op aanraden van de DA. Hij krijgt glucopro van pharmahorse. Daar zit ook nog collageen en nog wat in.

Hij doet het gelukkig veel minder dan in het begin dat ik hem had. Nu is het nog met momenten. Het gaat soms maanden goed en dan ineens is het een dag of drie na elkaar raak. Bij aangenaam zomerweer doet hij het zelden tot nooit maar het is me al vaker opgevallen dat hij zich eigenlijk pas echt fijn voelt bij hogere temperaturen. Dus hij krijgt ook dekens op om die temperatuur "kunstmatig" na te bootsen rond zijn lijf. (mijn man verklaart mij voor gek dat Sam nog steeds met dekens loopt maar ik merk gewoon het verschil in zijn lijf en zij hele zijn. Vorige week werd ik één keer verrast door een plotse daling van de temperatuur en regen en hij had na een uur gevoelige rugspieren. :x ) Stormachtig weer is sowieso een trigger en binnen of buiten maakt dan helaas weinig verschil. Anders zou ik hem met dergelijk weer kunnen binnen halen als dat hielp maar helaas. :\

Kluisteren gaat zijn stress nog meer verhogen denk ik dus vrees dat de nadelen in groter aantal zijn dan de voordelen daarvan. In de stal hebben ze trouwens verschillende likstenen, een netje met verschillende hooi en kruidenblokken (bezigheid en stukje zelf kunnen bepalen wat ze "nodig" hebben zeg maar.) en ze hebben naast hun voerbak nog een voerbak waar Hartog Digest in zit voor de nacht als ze op stal staan. Een bal hebben we geprobeerd maar dan is hij bang voor de bal en weeft hij daar om. := := Dus die hebben we er weer uit gehaald. :(:)

Met al die dingen heb ik het dus al flink kunnen inperken. Maar het minste wat er veranderd, of dat het waait of hard regent of een geluid dat hij niet gewoon is, negeert hij alles en gaat hij weven. :(:) Met nieuwjaar heb ik hem vast en sta ik hem dus een drietal uur te borstelen tot het ergste voorbij is omdat dat de enige manier is om te voorkomen dat hij weeft. Hij krijgt vanaf dit jaar wel oordoppen in met nieuwjaar met een soundproof oornetje in de hoop dat hem dat ook meer rust geeft. (heb hem nu tien jaar. In tien jaar probeer je nogal wat met zo eentje. _O- Het enige dat ik nog niet geprobeerd heb met nieuwjaar is oordoppen dus dat is dit jaar de 1e poging. :'))

Masterson methode ken ik niet, die ga ik eens op zoeken.

Elisa2

Re: Kribbebijten: hoe kan de eigenaar helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 08:14

Ik denk dat als het maanden goed gaat en hij het af en toe doet dat de overbelasting op de gewrichten nihil is gelukkig. Stormachtig weer is natuurlijk onrustig en geeft meer prikkels en stress. Het is echt zijn manier om met prikkels en stress om te gaan denk ik. Hopelijk gaan die oordoppen helpen.

De Mastersons methode ken ik niet maar de omschrijving spreekt me wel aan. Soms vind ik het jammer dat ik sommige dingen niet eerder te weten ben gekomen.