Ontevredenheid na verbod op afschieten konijnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:04

Mooi zo, konijnen en hazen zie je minder en minder, even als de fazant. Boer heeft er last van, dus het moet maar dood. Ik ben niet tegen jacht, maar wel als de enige reden is dat de boer er last van heeft. Houdt daar dan rekening mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:05

DuoPenotti schreef:
Dus zo blij hoef je niet te zijn met deze historische uitkomt, echt een uitspraak van iemand uit de stad....

Genoeg op het platteland die er hetzelfde over denken hoor ;)

tamary

Re: Ontevredenheid na verbod op afschieten konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:12

Gewassen = rijke, geconcentreerde voedselbron, dus populatie-explosie (zelfde probleem heb je met bv slakkenplaag in een moestuin). Er is op zulke plekken meer voedsel en dan zie je er dus ook meer dieren/dieren in grotere aantallen. Maar de andere helft van het jaar is er voor diezelfde dieren veel minder voedsel en dus honger. Het gebied kan zonder onze invloed voor het verbouwen van ons voedsel namelijk niet zoveel monden voeden. Vraag is dan dus hoe blij je hier mee moet zijn. De dynamiek is een stukje complexer dan enkel ze eten daar ons voedsel op. Ze zijn er omdat onze activiteiten zulke aantallen mogelijk maken, niet omdat er overal genoeg voedsel zou zijn voor die aantallen dieren.

juvalJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:20

Mindim schreef:
Mooi zo, konijnen en hazen zie je minder en minder, even als de fazant. Boer heeft er last van, dus het moet maar dood. Ik ben niet tegen jacht, maar wel als de enige reden is dat de boer er last van heeft. Houdt daar dan rekening mee.

boer heeft er last van.... betekent minder oogst, dus minder voedsel, dus daar heeft iedereen last van, niet alleen de boer. Maar nee, je zal het niet merken in de supermarkt want de boer krijgt even weinig voor zijn gewassen, of de helft nu verloren gaat aan de kraaien of niet....
voedsel wordt dan gewoon uit het buitenland gehaald (gelden daar ook dezelfde jachtregels?) lekker duurzaam.

boer heeft er last van omdat hij ook de schuld krijgt van vermindering van de weidevogels door deze predatoren. Maar daar hoor je de natuurorganisaties niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:51

juval schreef:
Mindim schreef:

boer heeft er last van.... betekent minder oogst, dus minder voedsel, dus daar heeft iedereen last van, niet alleen de boer. Maar nee, je zal het niet merken in de supermarkt want de boer krijgt even weinig voor zijn gewassen, of de helft nu verloren gaat aan de kraaien of niet....
voedsel wordt dan gewoon uit het buitenland gehaald (gelden daar ook dezelfde jachtregels?) lekker duurzaam.

boer heeft er last van omdat hij ook de schuld krijgt van vermindering van de weidevogels door deze predatoren. Maar daar hoor je de natuurorganisaties niet over.

Dus dan moet de boel maar afgeschoten worden in die mate, dat de aantallen dusdanig kelderen dat ze in het voortbestaan worden bedreigd?

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:53

suffie schreef:
Nou dat inderdaad. Ik vind het te belachelijk voor woorden dat altijd alles maar dood moet als het niet gaat zoals we willen. Een beetje meer aanpassingsvermogen en men komt al een heel eind.

Ik ben blij met dit nieuwe verbod :)
[/quote]

Totdat jou paard in het weiland in een konijnenhol trapt en zijn been breekt.....
Want als die niet meer geschoten mogen worden breidt hun leefgebied enorm uit en betrekken ze ook onze weilanden.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:57

Joukje: je hebt de quote verkloot, Suffie heeft dat niet gezgd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:01

JoukjeV schreef:
Totdat jou paard in het weiland in een konijnenhol trapt en zijn been breekt.....
Want als die niet meer geschoten mogen worden breidt hun leefgebied enorm uit en betrekken ze ook onze weilanden.

Ze staan op de rode lijst en moeten gewoon niet meer vrij bejaagbaar zijn. Zo jammer dat alles wat in de weg loopt gelijk maar afgeschoten moet worden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-08-21 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

juvalJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:02

Mindim schreef:
juval schreef:

Dus dan moet de boel maar afgeschoten worden in die mate, dat de aantallen dusdanig kelderen dat ze in het voortbestaan worden bedreigd?

afschot of afschrikken, om het even. Maar ik denk niet dat de kraaien of ganzen in hun voortbestaan worden bedreigd, die zijn echt met duizenden aanwezig hier in de polder.

Plezierjacht hoeft voor mij ook niet, zeker niet op hazen, fazanten en reeën. Maar je beschermen tegen dieren die overlast veroorzaken vind ik wel te verdedigen,

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:04

Paarden en konijnen: de paardenweides zaten hier lang vol met konijnen. Die hun holen dus echt niet middenin het weiland graven. Nooit een paard door verloren. Niemand hier.
En nu zijn ze weg. Al een paar jaar. Toevallig paar weken geleden weer eentje gespot. Goede wet, ook voor andere dieren. En beheerjacht aub alleen door de beheerders. Plezierjacht... Het woord alleen al..

juvalJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:06

konijnen hebben op dit moment overigens meer te vrezen van de myxomatose dan van de jager.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:08

juval schreef:
afschot of afschrikken, om het even. Maar ik denk niet dat de kraaien of ganzen in hun voortbestaan worden bedreigd, die zijn echt met duizenden aanwezig hier in de polder.

Plezierjacht hoeft voor mij ook niet, zeker niet op hazen, fazanten en reeën. Maar je beschermen tegen dieren die overlast veroorzaken vind ik wel te verdedigen,

Als dat enkel bleef daarbij, dan kan ik daar mee leven. Maar er wordt dusdanig veel op gejaagd, dat konijn en haas inmiddels op de rode lijst staan. Voor een soort dat zich zo rap voortplant vind ik dat zorgwekkend. Een ree is niet vrij bejaagbaar, daar moet je een vergunning voor aanvragen.

Kraaien en roeken heb ik minder moeite mee want die zijn er inderdaad genoeg, dus als een boer met lammeren in de wei, de kolonie aan de kant van zijn weide wil inperken dan snap ik dat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:09

Inderdaad, er zijn er tegenwoordig weinig door konijnenziektes, niet door jacht.
En in 2008 was de populatie weer stalbiel aan 1990, tussenin ook een drastische vermindering.
En blijkbaar nu ook weer.
Dat heb ik hier ook gemerkt, we hadden een plaag een paar jaar geleden. Daar is niet op gejaagd en zag daarna regelmatig een dood konijn liggen.
Dat gaat wel weer herstellen, daar zijn het konijnen voor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:16

DuoPenotti schreef:
Inderdaad, er zijn er tegenwoordig weinig door konijnenziektes, niet door jacht.
En in 2008 was de populatie weer stalbiel aan 1990, tussenin ook een drastische vermindering.
Dat heb ik hier ook gemerkt, we hadden een plaag een paar jaar geleden. Daar is niet op gejaagd en zag daarna regelmatig een dood konijn liggen.

Ze worden niet voor jan met de korte achternaam op de rode lijst gezet, als het herstel zo vlot zou gaan.

Waar ik altijd heb gewoond ging de populatie hazen al jaren achteruit, die krijgen geen myxo. Wel wordt er enorm op gejaagd, immers vrij bejaagbaar en zelfs op de rode lijst staande zijn ze nog vrij bejaagbaar, want je zal eens mensen tegen de haren instrijken.
Hier gaat een slinger van een veld breed mensen, door de boerenkool en alle hazen worden afgeknald en dat gebeurd veel. Wanneer het mais eraf gaat, zitten de jagers op hun klapstoel aan het eind en wordt elke vos afgeknald.
Jacht prima, maar niet vrij bejaagbaar, zodat elk figuur met een luchtbuks leuk vrijblijvend gaat knallen, want laten we wel wezen, het zijn niet enkel jagers die dat doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-08-21 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

juvalJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:17

jonge konijnen en hazen worden ook gegeten door de kraaien, ooievaars, roofvogels en vossen etc. ze zijn vrij kansloos. Ooievaars beginnen ook een 'plaag' te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:18

juval schreef:
jonge konijnen en hazen worden ook gegeten door de kraaien, ooievaars, roofvogels en vossen etc. ze zijn vrij kansloos. Ooievaars beginnen ook een 'plaag' te worden.

Klopt, maar dat roeit niet een populatie bijna uit.
Over de ooievaar ben ik het met je eens.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:25

Hazen vallen sinds vorig jaar onder het jachtverbod.

Nijlganzen zijn invasieve exoten en blijven hopelijk bejaagbaar. Die fokken als ganzen en jagen zelfs roofvogels uit hun nestkasten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:26

Ik zeg nergens dat ze voor jan.. op de rode lijst staan of dat het snel zou gaan.
Maar hertstellen doet het echt wel.
Dat de populatie nu laag is komt niet door jacht, terwijl dat wel regelmatig gesuggereerd word.
Tenminste hier in de omgeving echt niet.

Kraaien pakken alles wat klein is, het daar niet op mogen jagen is voor mij echt een raadsel.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:35

DuoPenotti schreef:

mmmm... hier al in geen 15 jaar een konijn meer gesignaleerd :n
Wel voor het eerst een fazantenkoppel met jongen. Degene die hier de jacht had is sinds een tijdje niet meer onder ons en dat heeft blijkbaar geholpen. Afgelopen jaren wel vaker fazanten gezien maar die werden steevast met een drijfjacht in een maïsveld "vakkundig" verwijderd.

Onze buurman is blij met de kraaien. Hier hebben we dit jaar een paar broedende exemplaren gehad en de man heeft voor het eerst geen duiven verloren aan de roofvogels. Ik ben ook blij met de kraaien omdat ze de engerlingen uit mijn weiland vreten. En we hebben dit jaar voor het eerst jonge ransuilen gehad, die blijken te broeden in oude kraaiennesten. Dus eigenlijk doen die zwarte mormels toch ook niet alles fout hoor *D
We hebben dit jaar wel veel minder insecten gehad dan andere jaren, ik denk dat dat eerder het probleem is geweest voor de kleine vogels.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:44

Dit jaar zitten hier enorm veel mussen.
Onder onze lindenboom ligt ook allemaal mussenpoep. Ook op stal zitten deze winter maar ook nu deze zomer mussen.
Geen idee waar die nu weer ineens vandaan komen :D
Maar ook dat zal wel een keer ineens over zijn....

Kraaien zitten er nog steeds wel, maar ook die een paar jaar geleden te veel. Geen ander vogeltje zag en hoorde je meer. Was ook niet fijn.
Nu lijkt dat wel weer gewoon.
Ook duiven hebben er een jaar of 8 gelden denk ik erg veel gezeten, die zitten er nu best weinig.

En konijnen dat die er veel zaten, echt heel veel, was denk ik 4 jaar terug ongeveer.
Nu zie ik er nog wel, haasjes ook. Maar beetje gelijk met eerder.

Fazanten zitten er hier erg weinig. Wij wonen hier nu 17 jaar en eigenlijk ook nooit gezeten.
Ja als uitgezette door zogenaamde jagers, werden ook gevoerd.
Daar hebben we melding van gemaakt bij de politie, maar die doen daar niets aan.

Patrijzen zitten hier ook elke lente te broeden Meestal dichtbij de bak om daar met rijden een hartverzakking te geven als ze op het laatste moment wegscheren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:19

DuoPenotti schreef:
Lukraak schieten ben ik nooit fan van.
Dat mag van mij idd verboden worden. Maar naar mijn idee doen gewone jagers dat niet en kijken naar hoeveel er zitten van een dier.
Wachten tot er een ziekte komt kan ook...maar of dat nu zo diervriendelijk is?

Dan kennen wij toch andere jagers. Ik ken er geen enkele die jager waardig is. Zo lang de jacht zo corrupt is mag het van mij zoveel mogelijk gedwarsboomd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:20

robert45 schreef:
Hazen vallen sinds vorig jaar onder het jachtverbod.

Nijlganzen zijn invasieve exoten en blijven hopelijk bejaagbaar. Die fokken als ganzen en jagen zelfs roofvogels uit hun nestkasten.

Waar kan ik dat vinden van de hazen dat daar een jachtverbod op is? Want ik kan dat niet vinden.

Ik vind alleen van dit soort stukken
https://nos.nl/l/2368303

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:22

Ayasha schreef:
DuoPenotti schreef:
Lukraak schieten ben ik nooit fan van.
Dat mag van mij idd verboden worden. Maar naar mijn idee doen gewone jagers dat niet en kijken naar hoeveel er zitten van een dier.
Wachten tot er een ziekte komt kan ook...maar of dat nu zo diervriendelijk is?

Dan kennen wij toch andere jagers. Ik ken er geen enkele die jager waardig is. Zo lang de jacht zo corrupt is mag het van mij zoveel mogelijk gedwarsboomd worden.

Hier hebben de jagers zelfs gastschutters :roll:

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:26

Enkele jaren terug liepen hier ook jagers, die naar mijn idee ook alles schoten wat bewoog. Maar op de eind van de dag zag je zog amper wat hebben....
Heb ze hier nog van mijn land getrapt. (hadden zelf wel even de poort open gemaakt om hier op het erf te komen)
Heel veel klachten van mensen uit de buurt. Maar zie ze ook niet meer.
Dat waren ook de luitjes die de fazanten uit hadden gezet.
Politie deed er niets aan, maar die zijn wel gemeld bij jagersverenigingen die naar wat ik gehoord heb zijn hun passen ingetrokken. Of dat blijvend is? Hoop van wel. Ben aan het denken wat een paar jaar is...denk al richting 10 jaar of zo.
Misschien kun jij slechte ook melden?

Maar dat noem ik geen jagers.

Hier zijn nu wel jagers die x aantal zwijnen mogen schieten.
Op zich is er een nul bestand maar daar houden natuurbeheerders zich ook niet aan.
Maar hebben wel jagers aangesteld het een beetje beheersbaar te houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:19

DuoPenotti schreef:
Enkele jaren terug liepen hier ook jagers, die naar mijn idee ook alles schoten wat bewoog. Maar op de eind van de dag zag je zog amper wat hebben....
Heb ze hier nog van mijn land getrapt. (hadden zelf wel even de poort open gemaakt om hier op het erf te komen)
Heel veel klachten van mensen uit de buurt. Maar zie ze ook niet meer.
Dat waren ook de luitjes die de fazanten uit hadden gezet.
Politie deed er niets aan, maar die zijn wel gemeld bij jagersverenigingen die naar wat ik gehoord heb zijn hun passen ingetrokken. Of dat blijvend is? Hoop van wel. Ben aan het denken wat een paar jaar is...denk al richting 10 jaar of zo.
Misschien kun jij slechte ook melden?

Maar dat noem ik geen jagers.

Hier zijn nu wel jagers die x aantal zwijnen mogen schieten.
Op zich is er een nul bestand maar daar houden natuurbeheerders zich ook niet aan.
Maar hebben wel jagers aangesteld het een beetje beheersbaar te houden.

Je kan ze hier alleen melden bij de "opzichter" of hoe dat ook noemt, ze hebben een soort bestuur en het hoofd daarvan dus. En die doet er dus geen fluit aan want die zet zelf fazanten uit. :x :x :x