Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Mindim schreef:Mooi zo, konijnen en hazen zie je minder en minder, even als de fazant. Boer heeft er last van, dus het moet maar dood. Ik ben niet tegen jacht, maar wel als de enige reden is dat de boer er last van heeft. Houdt daar dan rekening mee.
juval schreef:Mindim schreef:Mooi zo, konijnen en hazen zie je minder en minder, even als de fazant. Boer heeft er last van, dus het moet maar dood. Ik ben niet tegen jacht, maar wel als de enige reden is dat de boer er last van heeft. Houdt daar dan rekening mee.
boer heeft er last van.... betekent minder oogst, dus minder voedsel, dus daar heeft iedereen last van, niet alleen de boer. Maar nee, je zal het niet merken in de supermarkt want de boer krijgt even weinig voor zijn gewassen, of de helft nu verloren gaat aan de kraaien of niet....
voedsel wordt dan gewoon uit het buitenland gehaald (gelden daar ook dezelfde jachtregels?) lekker duurzaam.
boer heeft er last van omdat hij ook de schuld krijgt van vermindering van de weidevogels door deze predatoren. Maar daar hoor je de natuurorganisaties niet over.
suffie schreef:[/quote]Nou dat inderdaad. Ik vind het te belachelijk voor woorden dat altijd alles maar dood moet als het niet gaat zoals we willen. Een beetje meer aanpassingsvermogen en men komt al een heel eind.
Ik ben blij met dit nieuwe verbod
JoukjeV schreef:Totdat jou paard in het weiland in een konijnenhol trapt en zijn been breekt.....
Want als die niet meer geschoten mogen worden breidt hun leefgebied enorm uit en betrekken ze ook onze weilanden.
Mindim schreef:juval schreef:
boer heeft er last van.... betekent minder oogst, dus minder voedsel, dus daar heeft iedereen last van, niet alleen de boer. Maar nee, je zal het niet merken in de supermarkt want de boer krijgt even weinig voor zijn gewassen, of de helft nu verloren gaat aan de kraaien of niet....
voedsel wordt dan gewoon uit het buitenland gehaald (gelden daar ook dezelfde jachtregels?) lekker duurzaam.
boer heeft er last van omdat hij ook de schuld krijgt van vermindering van de weidevogels door deze predatoren. Maar daar hoor je de natuurorganisaties niet over.
Dus dan moet de boel maar afgeschoten worden in die mate, dat de aantallen dusdanig kelderen dat ze in het voortbestaan worden bedreigd?
juval schreef:afschot of afschrikken, om het even. Maar ik denk niet dat de kraaien of ganzen in hun voortbestaan worden bedreigd, die zijn echt met duizenden aanwezig hier in de polder.
Plezierjacht hoeft voor mij ook niet, zeker niet op hazen, fazanten en reeën. Maar je beschermen tegen dieren die overlast veroorzaken vind ik wel te verdedigen,
DuoPenotti schreef:Inderdaad, er zijn er tegenwoordig weinig door konijnenziektes, niet door jacht.
En in 2008 was de populatie weer stalbiel aan 1990, tussenin ook een drastische vermindering.
En blijkbaar nu ook weer.
Dat heb ik hier ook gemerkt, we hadden een plaag een paar jaar geleden. Daar is niet op gejaagd en zag daarna regelmatig een dood konijn liggen.
Dat gaat wel weer herstellen, daar zijn het konijnen voor
DuoPenotti schreef:Inderdaad, er zijn er tegenwoordig weinig door konijnenziektes, niet door jacht.
En in 2008 was de populatie weer stalbiel aan 1990, tussenin ook een drastische vermindering.
En blijkbaar nu ook weer.
Dat heb ik hier ook gemerkt, we hadden een plaag een paar jaar geleden. Daar is niet op gejaagd en zag daarna regelmatig een dood konijn liggen.
Dat gaat wel weer herstellen, daar zijn het konijnen voor

DuoPenotti schreef:Lukraak schieten ben ik nooit fan van.
Dat mag van mij idd verboden worden. Maar naar mijn idee doen gewone jagers dat niet en kijken naar hoeveel er zitten van een dier.
Wachten tot er een ziekte komt kan ook...maar of dat nu zo diervriendelijk is?
robert45 schreef:Hazen vallen sinds vorig jaar onder het jachtverbod.
Nijlganzen zijn invasieve exoten en blijven hopelijk bejaagbaar. Die fokken als ganzen en jagen zelfs roofvogels uit hun nestkasten.
Ayasha schreef:DuoPenotti schreef:Lukraak schieten ben ik nooit fan van.
Dat mag van mij idd verboden worden. Maar naar mijn idee doen gewone jagers dat niet en kijken naar hoeveel er zitten van een dier.
Wachten tot er een ziekte komt kan ook...maar of dat nu zo diervriendelijk is?
Dan kennen wij toch andere jagers. Ik ken er geen enkele die jager waardig is. Zo lang de jacht zo corrupt is mag het van mij zoveel mogelijk gedwarsboomd worden.
DuoPenotti schreef:Enkele jaren terug liepen hier ook jagers, die naar mijn idee ook alles schoten wat bewoog. Maar op de eind van de dag zag je zog amper wat hebben....
Heb ze hier nog van mijn land getrapt. (hadden zelf wel even de poort open gemaakt om hier op het erf te komen)
Heel veel klachten van mensen uit de buurt. Maar zie ze ook niet meer.
Dat waren ook de luitjes die de fazanten uit hadden gezet.
Politie deed er niets aan, maar die zijn wel gemeld bij jagersverenigingen die naar wat ik gehoord heb zijn hun passen ingetrokken. Of dat blijvend is? Hoop van wel. Ben aan het denken wat een paar jaar is...denk al richting 10 jaar of zo.
Misschien kun jij slechte ook melden?
Maar dat noem ik geen jagers.
Hier zijn nu wel jagers die x aantal zwijnen mogen schieten.
Op zich is er een nul bestand maar daar houden natuurbeheerders zich ook niet aan.
Maar hebben wel jagers aangesteld het een beetje beheersbaar te houden.