Askja schreef:Volgens mij klopt het ook niet als je kijkt naar de spieren die het tongbeen bewegen (musculus omohyoideus, sternohyoideus en sternothyroideus), die hechten aan borstbeen (1e twee) en aan de subscapulaire fascia, de bindvliezen aan de binnenkant van het schouderblad. Ze maken daarmee geen deel uit van een spierketen die rechtstreek een verbinding heeft met het achterbeen.
Vandaar mijn opmerking ook. Ik geloof er nl geen biet van

Citaat:Dat wil niet zeggen dat de conclusie dat wat er met de tong gebeurt, rechtstreeks invloed heeft op het achterbeen, niet klopt. Alles wat het paard stoort in de aanleuning (óók bitloos) heeft namelijk rechtstreeks invloed op het achterbeen, omdat dit spanning in de bovenlijn oplevert waardoor het paard achter minder goed kan doortreden. Dat is althans mijn visie, gebaseerd op mijn huidige kennis van anatomie en biomechanica. Aanvulling is altijd welkom!
Protest (al dan niet geuit door tong over het bit, tong uitsteken of whatever) is een gevolg van aanleuningsproblemen, niet de oorzaak. Imo is het dus omgekeerd: alles wat er niet goed gaat aan de achterkant kan zich uiten in mondproblemen en protesten. En als je aan de voorkant voor quick fixes gaat omdat de achterkant niet aan het werk is, dan moet je niet zeggen dat de tong invloed heeft op de achterkant. Dan heb je het probleem al, en ga je het alleen maar zíen omdat die tong nergens meer heen kan met een dichtgesnoerde neusriem.