Duitse Annika Schleu krijgt wind van voren na vijfkamp OS

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:06

Triestig hoe slecht er gereden werd door de paar ruiters die ik zag. Snap niet wat dit met paardensport te maken heeft..

Daarnaast begrijp ik dat ze een paard “toegewezen” krijgen door loting? Wat verwacht je dan? Geen band met dat paard en volledig gefrustreerd over eigen onkunde.. geweldig dit..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:10

Het was echt achterlijk wat daar gebeurde en nog achterlijker was het dat de organisatie daar geen einde aan maakte. Ja na een paar weigeringen. Wat een vertoning zeg!
Dit is echt voer voor alle anti paarden sport fanaten en maakt de sport die al zo onder vuur ligt kapot!
Hier gaat nog lang over gesproken worden.

En eerlijk, die hele discipline kan toch niet. Hoe kun je nu in 20 min een vreemd paard leren kennen en over een parcour lijden!?
Daar komt bij dit paard al bij de vorige ruiter dit verzet vertoonde.
Hij kon het maar zijn hoofd zei nee!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:12

Er waren meerdere deelnemers met problemen met hun paard. Je hebt een aantal mogelijke oplossingen:

- ieder gewoon zijn eigen paard laten meenemen
- de paarden die geselecteerd zijn nog eens extra laten checken om te kijken of het echt wel hele brave gemakkelijke springers zijn
- de ruiter iets meer de tijd geven en de kans om van paard te ruilen als het niet past
- het onderdeel aanpassen en de paardensport er uit weg laten

In deze vorm sluit het niet meer aan bij de huidige Olympische gedachte.

Ro0sje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:12

Wat een trieste vertoning. Dit heeft niets met liefde voor dieren te maken. Ik begrijp de enorme teleurstelling en frustratie, maar dit is gewoon dierenmishandeling en die mag terecht bestraft worden!

En die meid maar janken op dat paard, notabene een volwassen vrouw. Ga je schamen en wordt volwassen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:13

Popstra schreef:
Het was echt achterlijk wat daar gebeurde en nog achterlijker was het dat de organisatie daar geen einde aan maakte. Ja na een paar weigeringen. Wat een vertoning zeg!
Dit is echt voer voor alle anti paarden sport fanaten en maakt de sport die al zo onder vuur ligt kapot!

En eerlijk, die hele discipline kan toch niet. Hoe kun je nu in 20 min een vreemd paard leren kennen en over een parcour lijden!?

Precies maar zolang er nog mensen in deze sport nog zogenaamde paardenliefhebbers zitten die dit wel mee vinden vallen, ben ik heel dankbaar voor de mensen en organisaties die hier wel keihard tegenaan schoppen om de wereld eens wakker te schudden.

Dit kan en mag gewoon niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:14

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:17

Gini schreef:
De reden waarom dit paard niet meer wilt is omdat deze ruiters hun paarden zelden tot nooit tot een goede afstand voor de sprong brengen. Noodsprongen en weigeringen alom. Als je als paard zo 2 keer in de hindernis beland bent en jezelf pijn gedaan hebt, dan is het doodnormaal om niet nog eens het parcours in gestuurd te willen worden.

Dit! Om te janken! Denk eens vanuit het paard, logisch dat zo'n dier niet meer wil. De meesten doen het toch maar, onder dwang van schoppende sporen en zweepslagen. Niet normaal.

Dat paard straalt een en al ongemak uit. Zielig gewoon.
Laatst bijgewerkt door Summerdreams op 07-08-21 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:19

Ro0sje schreef:
En die meid maar janken op dat paard, notabene een volwassen vrouw. Ga je schamen en wordt volwassen.

Waarom zou ze niet mogen huilen? Daarvoor hoeft niemand zich te schamen hoor. Dat de situatie ook echt overweldigend is, geloof ik zeker. Na een heleboel inspanning en met zicht op goud en dan zo machteloos zijn in een situatie die ook echt behoorlijk eng is...
Van mij mag ze huilen om alle spanning en emoties en teleurstelling.

Ze mag alleen het paard niet slaan, en het was waarschijnlijk beter gegaan als ze op zeker moment terug had kunnen gaan naar de basis: alles los, ademhaling onder controle, dan opnieuw beginnen. Maar dat werkt het beste als je dat niet doet uit het onderdrukken van emoties vanuit schaamte dat niemand het mag zien, daar trapt een paard meestal toch niet in.

Ro0sje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:22

Onali schreef:
https://www.eurosport.de/moderner-funfk ... ideo.shtml

Valt wel mee?
Heb je het hele filmpje gezien??

Heb er geen goed woord voor over.

Walgelijk. Echt. Ik mag hopen dat die tranen van haar zijn om berouw, om hoe ze dat arme dier heeft behandeld.

Hoop haar nooit meer op een paard te hoeven zien.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:28

Popstra schreef:

Dit snap ik ook echt niet.
Op het moment dat zij begon te meppen en het dier duidelijk te kennen gaf niet te willen/ kunnen had de jury of wat dan ook meteen moeten ingrijpen en haar moeten uitbellen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:30

Ro0sje schreef:
Wat een trieste vertoning. Dit heeft niets met liefde voor dieren te maken. Ik begrijp de enorme teleurstelling en frustratie, maar dit is gewoon dierenmishandeling en die mag terecht bestraft worden!

Ik heb er wel meer zien huilen op de Olympische spelen. Dat vind ik niet zo raar.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:31

Ik vind het sneu voor zowel paard als berijder. Je kunt toch ook niet verwachten, dat ze er na 20 minuten zo een parcour mee rijdt, het is geen fiets. Mishandeling vind ik persoonlijk wat overdreven, natuurlijk had het minder gekund. Ik denk eerder dat het paard wat overhoudt van de weigeringen/gebrek aan vertrouwen, dan van die tikken en de "stomp" van de trainster. Het verdient al met al verre van de schoonheidsprijs, dat is een ding wat zeker is.

MilesNF

Iedereen valt nu over deze dame, maar dit was beslist niet de enige wanvertoning. Die paarden willen niet springen omdat ze gewoon slecht gereden worden. Tuurlijk heeft deze dame pech dat ze een paard toebedeeld krijgt dat niet meer wil door zijn vorige rit. Maar dat los je niet op met geweld en frustratie. Als ze nou rustig was gebleven en het was niet gelukt, dan zou het commentaar dat ze verloren had door loting misschien wel terecht zijn. Nu is het enkel sneu voor het paard.

Bizar dat dit in 2021 nog zo gedaan wordt.

er wordt vaak de vergelijking getrokken met maneges. Maar daar hoeven de paarden niet over zulke hindernissen met dit niveau vd ruiter. Enkeling daargelaten, ik heb wel een paar oke rondes gezien.

Dan rest nog de vraag wie in hemelsnaam zijn paard hiervoor uitleeent.

Gnome

Huilen mag, afreageren op iets anders dan jezelf niet. Daar gaat het hier helaas mis.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:32

Ik vind het vooral jammer dat er heel veel reactie gaat naar de Duitse ruiter, terwijl de situatie en de eerste ruiter er ook veel aan bijdragen. Paard wordt bv op de eerste twee hindernissen niet goed gestuurd, en wordt beide keren wel gestraft. Dit is dus niet Annika maar de andere ruiter.
Dan bij de derde weigering zie je haar het paard slaan (op de hals) en je ziet iets knappen bij het paard, van dat moment gaat hij ook gewoon niet meer voorwaarts, volgens mij geen enkele stap.
Persoonlijk vind ik haar minstens zo onredelijk met het paard omgaan.

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:35

Dit is dus een goed voorbeeld hoe je een paard niet in hoort te zetten. Voor deze atleten is het een middel om hun doel te bereiken. De ruiters die op de OS zijn in de discipline paardensport hebben een band met hun dieren opgebouwd en wordt er gereden op basis van wederzijds vertrouwen.
Dus daar naar kijkende mag dit onderdeel geschrapt worden. Kijkende naar het bewuste filmpje, zo hoor je duidelijk niet met een dier om te gaan, maar om er nu zo een ophef over te maken......

Ro0sje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:36

Ik snap wel dat iemand huilt als je na zo’n enorme voorbereiding zo’n teleurstelling te verwerken krijgt. Maar hetgeen waar ik mij zo kwaad om maak is dat ze haar tranen en frustratie af reageert op het dier.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:39

Tessebes schreef:
Ik vind het sneu voor zowel paard als berijder. Je kunt toch ook niet verwachten, dat ze er na 20 minuten zo een parcour mee rijdt, het is geen fiets.

Weinig verschil aan de studentenwedstrijden die wij in Nederland kennen:

Afbeelding

Verschil is waarop beoordeeld wordt denk ik.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door cobiie op 07-08-21 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:40

Zonder twijfel is dit geen ster ruiter. Ze kan het onzeker geworden paard niet helpen.
Maar haar af fakkelen vind ik niet nodig. Wel de discussie aangaan over het wel of niet hebben van een wedstrijd op deze manier.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:45

cobiie schreef:
Tessebes schreef:
Ik vind het sneu voor zowel paard als berijder. Je kunt toch ook niet verwachten, dat ze er na 20 minuten zo een parcour mee rijdt, het is geen fiets.

[ [url=m/wIeq3v.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/smxK8I.png]Afbeelding[/url] ]

Nou, ik heb toevallig een keer zo'n groep studenten ontmoet. Rijden over het algemeen b/l1 niveau op een paard van de manege. De paarden zijn wisselende ruiters gewend en de lat ligt niet echt hoog.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:46

pillow schreef:
Nou dan heb jij een ander filmpje gezien dan ik. Ze gaf hem een paar tikjes maar echt niet hard. En in de bek trekken? dier ging zelf steeds met de kop omhoog.

En hier is het imo waar het helemaal mis gaat.
Het paard moet verdomme gewoon doen wat het moet doen. Hoe durft hij eigen emoties te hebben en die ook nog eens te laten zien. Belachelijk.

Paardrijden is een teamsporten. Iets wat je samen met je paard doet. Niet iets wat je alleen doet en waar je paard dan maar in mee moet gaan.

Bah.

Gini

Re: Duitse Annika Schleu krijgt wind van voren na vijfkamp OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:49

Eigenlijk is het nog een braaf dier, want ze krijgt hem nog zo ver dat die toch enkele sprongen pakt. Dan raakt die weer een paar keer vol met zijn pijpbeen een balk, exact waar het paard voor vreesde en dan klapt die helemaal dicht. Ondertussen zit daar een ruiter bovenop hem te schreien en 0,0 vertrouwen te geven. Wanvertoning dit.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:49

Ik vond het altijd mooi om te zien hoe de top springruiters het deden op elkaars paard maar dat zijn ruiters op een niveau waarvan je verwacht dat ze zich aan kunnen passen aan een paard. Dat is hier duidelijk niet het geval en dan vraag je teveel van paard en ruiter. Verlaag het parcours, zet doodbrave leerpaarden in die een rondje huppelen over balkjes prima afkunnen met een zoutzak om hun nek of schaf het hele onderdeel af en bedenk iets anders in de plaats van het springen te paard.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:52

Tessebes schreef:
cobiie schreef:

[ [url=m/wIeq3v.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/smxK8I.png]Afbeelding[/url] ]

Nou, ik heb toevallig een keer zo'n groep studenten ontmoet. Rijden over het algemeen b/l1 niveau op een paard van de manege. De paarden zijn wisselende ruiters gewend en de lat ligt niet echt hoog.

Springen gaat bij de studentenwedstrijden t/m L niveau (1.10) en hier op de Olympische spelen stonden de hoogste hindernissen op 1.20/1.25 niet bizar veel hoger dus.
Lijnen zijn natuurlijk technischer maar richting een Olympische spelen nemen de meeste echt wel extra rijlessen, aangezien met het springonderdeel juist het verschil gemaakt kan worden.

Maar wat ik zei, het grootste verschil zal liggen dat bij de studentenwedstrijden er gekeken wordt naar wie de beste ruiter is en bij deze wedstrijden naar wie er als combinatie met zo min mogelijk strafpunten bij de finishlijn komt.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:59

Karin schreef:
Werkelijk, dat er mensen zijn die dit wel vinden meevallen of zelfs goedpraten. :

Het is jammer dat het heeft 'moeten' gebeuren, maar ik hoop wel dat het balletje nu is gaan rollen.

Dit!