Bestuur Fjordenpaarden stamboek stapt op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 19:17

Temeraire schreef:
Het is heel jammer. Ik wilde wellicht naar de keuring maar denk niet dat dit er nog van komt.
Los van dat ze het kennelijk niet met elkaar eens zijn spelen er ook andere problemen, zoals maanden doen over het terug sturen van een paspoort.
Wilde mijn paard op naam laten zetten maar no way dat ik het paspoort op stuur als ik niet weet of en wanneer ik het terug krijg. Dan maar niet.

Ik heb laatst mijn haf op naam gezet, ik moest een kopie van paspoort mailen ( eerste 3 pagina's ) en een factuur betalen toen kreeg ik een sticker om in het paspoort te plakken.
Toen ik mijn fjord op naam zette in 2003 moest ik her paspoort ook opsturen, wellicht is dat ook veranderd? ( ovrigens staat mijn haf niet ingeschreven in het haflinger stamboek )

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 19:34

anjali schreef:
Enige tijd geleden heeft de eigenaresse van een heel mooie apart gekleurde dekhengst hem verkocht naar de U.S.A. omdat zij er wegens de slechte sfeer in het stamboek helemaal geen zin meer in had. Ik vond dat toen jammer dat ze dat besluit had genomen maar als ik dit allemaal lees snap ik het wel.

Het is al jaaaaaaren behoorlijke vriendjespolitiek. Sinds 2010 ben ik aan "vechten" geweest als particulier.... en elke keer kwam ik weer voor verrassingen te staan.

Ze, het stamboek / inspecteur, zijn alles behalve integer, niet communicatievaardig, willen niet met de tijd mee, werken tegen als het hen niet bevalt.

Kleur fjorden? Dat was allemaal slechter als de gewone.... bij keuringen kon je aan de deelnamelijsten en juryleden al zien wie er bovenaan zouden komen te staan.

Ik ben blij dat mijn topper een kans krijgt in USA, ipv in het verziekte wereldje te houden.

Ik had veel hoop gevestigd op het nieuwe bestuur, maar zo zie je maar.... zolang er bepaalde mensen de touwtjes daar in handen hebben, gaat er niks veranderen. Ze willen alles zelf in handen houden, niks geen hulp van buitenaf accepteren, geen inzage geven in documenten, wat nu voor problemen zorgt. Paarden kunnen niet over / ingeschreven worden, paspoorten liggen daar al maanden etc. Ongekend.

Ik ben zo klaar met het Nederlandse stamboek. Mijn plezier in het fjordenras eromheen is weg.
Laatst bijgewerkt door Amber_ op 06-08-21 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 19:53

Cinnepin schreef:
Ik heb laatst mijn haf op naam gezet, ik moest een kopie van paspoort mailen ( eerste 3 pagina's ) en een factuur betalen toen kreeg ik een sticker om in het paspoort te plakken.
Toen ik mijn fjord op naam zette in 2003 moest ik her paspoort ook opsturen, wellicht is dat ook veranderd? ( ovrigens staat mijn haf niet ingeschreven in het haflinger stamboek )

Wel ideaal als het op die manier kan. Volgens mij hoeft op naam zetten niet per se bij hetzelfde stamboek dus ik kan altijd eens informeren of ik het bij de haflingers kan laten doen, of ergens anders.

Amandavd

Re: Bestuur Fjordenpaarden stamboek stapt op

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 19:58

Wat een idioterie daar zeg.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 20:18

Cinnepin schreef:
Temeraire schreef:
Het is heel jammer. Ik wilde wellicht naar de keuring maar denk niet dat dit er nog van komt.
Los van dat ze het kennelijk niet met elkaar eens zijn spelen er ook andere problemen, zoals maanden doen over het terug sturen van een paspoort.
Wilde mijn paard op naam laten zetten maar no way dat ik het paspoort op stuur als ik niet weet of en wanneer ik het terug krijg. Dan maar niet.

Ja nog steeds, heel bijzonder. Als je lidmaatschap opzegt, vragen ze ook of je het paspoort op stuurt.... heel bijzonder

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 20:45

Hmm ok, terwijl je zoveel andere manieren hebt...

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 20:55

Wilde me destijds na de koop van mijn fjord ook als lid aanmelden, maar ik mocht hem bij hoog en laag niet in het stamboek inschrijven, omdat zijn vader niet is goedgekeurd in Nederland. Wel in Duitsland. Toen heb ik bedankt voor de eer. Zo te lezen heb ik er al die jaren niks aan gemist :+ Wel ontzettend zonde dat het op deze manier moet allemaal, dat mensen zelfs het hele plezier in het ras kwijtraken en men wordt bestookt met advocaten.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 21:01

Dus het bestuur kan niet besturen, want dat doen andere mensen die niet daartoe geautoriseerd zijn?

Hoe komt een kleine minderheid zo machtig? Voor een buitenstaander is dit heel raar.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 21:10

Wow wat bizar dat dan bepaalde mensen zoveel “macht” hebben… ik moest destijds mijn paspoort ook opsturen en heb dat gedaan, heb hem echter nooit uitgeschreven maar hij is verkocht naar Oostenrijk…

Wel mijn lidmaatschap toen opgezegd

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 21:17

Boras schreef:
Dus het bestuur kan niet besturen, want dat doen andere mensen die niet daartoe geautoriseerd zijn?

Hoe komt een kleine minderheid zo machtig? Voor een buitenstaander is dit heel raar.

Als ik het goed lees hebben deze mensen in het verleden bestuurd, en daarna alleen op papier hun functie overgedragen...maar de eigenlijke macht nooit opgegeven. Ga je niet winnen, hoeveel nieuwe besturen je er ook tegen aan gooit...

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 21:28

Amber_ schreef:
anjali schreef:
Enige tijd geleden heeft de eigenaresse van een heel mooie apart gekleurde dekhengst hem verkocht naar de U.S.A. omdat zij er wegens de slechte sfeer in het stamboek helemaal geen zin meer in had. Ik vond dat toen jammer dat ze dat besluit had genomen maar als ik dit allemaal lees snap ik het wel.

Het is al jaaaaaaren behoorlijke vriendjespolitiek. Sinds 2010 ben ik aan "vechten" geweest als particulier.... en elke keer kwam ik weer voor verrassingen te staan.

Ze, het stamboek / inspecteur, zijn alles behalve integer, niet communicatievaardig, willen niet met de tijd mee, werken tegen als het hen niet bevalt.

Kleur fjorden? Dat was allemaal slechter als de gewone.... bij keuringen kon je aan de deelnamelijsten en juryleden al zien wie er bovenaan zouden komen te staan.

Ik ben blij dat mijn topper een kans krijgt in USA, ipv in het verziekte wereldje te houden.

Ik had veel hoop gevestigd op het nieuwe bestuur, maar zo zie je maar.... zolang er bepaalde mensen de touwtjes daar in handen hebben, gaat er niks veranderen. Ze willen alles zelf in handen houden, niks geen hulp van buitenaf accepteren, geen inzage geven in documenten, wat nu voor problemen zorgt. Paarden kunnen niet over / ingeschreven worden, paspoorten liggen daar al maanden etc. Ongekend.

Ik ben zo klaar met het Nederlandse stamboek. Mijn plezier in het fjordenras eromheen is weg.

Vreselijk sneu. Ik vind die van jou zo onwijs gaaf. Jammer dat het zo moest.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 21:43

Dit alles is vreselijk slecht voor alle Fjorden en Fjordenpaardliefhebbers in Nederland. Al heb je het stamboek niet nodig om van ze te genieten.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 13:29

Fjorden stamboek praat me er niet van kan er wel een boek over volschrijven. Niemand weet iets geen bestuurslid actief of als ze wel actief zijn verwijzen je rustig naar een inactief lid. Van kastje naar de muur en in de sloot.
Ik snap mensen hier ook echt volledig, je komt er niet tussen/doorheen en alles wat een bepaalde groep niet blieft is vreselijk. Om dan maar niet te praten over de aanmeldingsprocedure en de verkoop. Wij zijn gewoon 2 jaar bezig geweest dat stamboek op te zeggen naar verkoop en bleven boekjes en rekeningen ontvangen, pas met gerechtelijke hulp werd het lidmaatschap opgezegd. :+

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:46

Kan afdeling Hoenderlo niet gewoon afgezet worden als lid als zij zo storend en bepalend zijn in negatieve zin? Dit is toch ongekend? Eruit met die lui zou ik zeggen!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 17:45

anjali schreef:
Dit alles is vreselijk slecht voor alle Fjorden en Fjordenpaardliefhebbers in Nederland. Al heb je het stamboek niet nodig om van ze te genieten.

Eens! Helaas heb je ze als fokker wel nodig...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 17:47

Misschien een domme opmerking van mij.
Het tinker ras heeft in Nederland ook 2 stamboeken.
Kun je voor de Fjorden niet een nieuw stamboek oprichten.
Ik heb zomaar het idee dat het snel groter word dan het oude als dit kan. :o

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:03

DuoPenotti schreef:
Misschien een domme opmerking van mij.
Het tinker ras heeft in Nederland ook 2 stamboeken.
Kun je voor de Fjorden niet een nieuw stamboek oprichten.
Ik heb zomaar het idee dat het snel groter word dan het oude als dit kan. :o

Probleem is het uitgeven van paspoorten begreep ik toendertijd. Alleen zij mogen een officieel (NL) fjorden paspoort uitgeven. Er is idd al veel gekeken naar optie s voor een afsplitsing.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:18

Maar waarom mogen bij de tinkers dat dan 2 stamboeken? Hoe hebben zij dat gedaan?
Misschien kun je daar informeren?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:25

zimbabwe schreef:
Kan afdeling Hoenderlo niet gewoon afgezet worden als lid als zij zo storend en bepalend zijn in negatieve zin? Dit is toch ongekend? Eruit met die lui zou ik zeggen!

Het stamboekkantoor zit letterlijk bij diegenen in Hoenderloo aan huis gebouwd, dus zo heel simpel is het niet en werk ze eruit daardoor, want alle administratie ligt daar.

Heel erg jammer voor alle Fjorden liefhebbers dit, ik hoop dat er misschien een nieuw stamboek kan worden opgericht zodat dit clubje opzij geschoven kan worden. Maar ik lees hierboven dat dat niet kan.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:33

Het is inderdaad een beetje dramatisch. Wij zitten er ook over na te denken om uit te schrijven uit het ledenbestand want om hier nu elk jaar geld aan te betalen begint ook wel een klein beetje jammer te worden. :+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:39

Of uitwijken naar het buitenland.

Fokker en hengstenhouder Bart van de Berg heeft destijds toch ook afstand genomen van het nederlandse stamboek wegens diverse problemen. (dat bericht kwam toen bij mij op FB voorbij)
Die gaat dacht ik nu naar Belgie of/en Duitsland met zijn paarden.

idal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:52

Wij zijn er 15 jaar geleden al uitgestapt.
Zodra je mening afwijkt van het toenmalig bestuur wordt je behandeld als een paria,
Hoenderloo zit daar alleen voor zichzelf
Heel jammer dat het alleen maar een grotere puinhoop wordt

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 19:44

Cowgirl schreef:
Of uitwijken naar het buitenland.

Fokker en hengstenhouder Bart van de Berg heeft destijds toch ook afstand genomen van het nederlandse stamboek wegens diverse problemen. (dat bericht kwam toen bij mij op FB voorbij)
Die gaat dacht ik nu naar Belgie of/en Duitsland met zijn paarden.

Alleen hebben zij veel paarden, waardoor ze thuiskeuringen kunnen houden :j. Als particulier moest je dan ook naar de buurlanden voor de keuring / tevens voor de dekhengsten...

Nu kan je tegenwoordig gelukkig bij de Belgische thuiskeuring van Van den Berg aan sluiten.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 19:51

Het hoe of wat durf ik niet over uit te wijden. Maar ik blijf hopen op een leuk en gezonde stamboek vereniging in Nederland. Dit is helaas wel de rede dat ik heb besloten mijn veulen van dit jaar in België in te schrijven, maarja ik ben van Tilburg dus Belgie is zelfs dichterbij dan hoenderloo.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 23:52

Toen ik mijn lidmaatschap destijds op zei, wilden ze dat ik het paspoort op zou sturen.

Goed verhaal, nooit gedaan. Is hoe dan ook achterhaald, want als je paard naar de kliniek moet en je paspoort ligt bij de koekenbakkers in Hoenderloo, dan kan je een probleem hebben bij controle.

Maar goed, het is triest dat het altijd weer op ego uit draait.