FEI: 'Bloedneus valt niet onder bloedregel'

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 17:09

Ja inderdaad. Was voor mijne ook nog een optie geweest, maar 't peerd had ( gelukkig ) nooit wat tijdens het werk. Dus internist vond het wat overbodig.

Hopelijk was het éénmalig bij dit paard.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 17:21

996981 schreef:
Captain schreef:
Ik blijf me verbazen dat men hier zo makkelijk over praat. Dit gaat niet om een geknapt bloedvaatje, daar komt niet zoveel bloed van. Ook niet uit beide neusgaten. En ik kan me niet voorstellen dat je dit niet ziet, er zit ook bloed op z'n broek. Maar ik mag er niets van vinden, want ik rijd immers niet op de Olympische Spelen. :Y)

Daarnaast snap ik niet dat dit niet uitgebeld is, als de ruiter het niet ziet zagen de juryleden dit toch zeer zeker wel. Ik vind het bizar dat hij het rondje af heeft kunnen maken met deze hoeveelheid bloed. Ook al kan de ruiter er niets aan doen, dat dier had gelijk onderzocht moeten worden.

Uh jawel. De bloedvaten van een paard zijn natuurlijk een stuk groter dan die van mensen. Dus ja; door een simpel geknapt bloedvat kan wel degelijk “zo veel” (in verhouding valt het hartstikke mee, het lijkt vooral erg doordat het een bezwete schimmel is) bloed vrijkomen

Helemaal als het paard grote inspanning levert kan het er uit stromen. Het hart pompt immers harder.

Lalala12468

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 17:53

Ik begrijp dat dit kan gebeuren en de Cian het wellicht niet door had. Maar wat mij betreft had de jury hier in mogen grijpen. Het zou niet moeten gaan om schuld van de ruiter, maar om de welzijn van het paard. Momenteel is daar de bloedregel op gebaseerd namelijk, de invloed van de ruiter op de oorzaak van het bloed. Zo is bijvoorbeeld bloed in de mond niet per definitie uitsluiting.

Deze situatie vergelijken met een marathonloper die een bloedneus heeft, die ik al her en der heb gezien, gaat helaas niet op. Een paard ademt alleen door de neus en kan daarbij ook nog eens minder goed aangeven waar de grens is.
Is dit echt iets wat we van een paard kunnen vragen? Met 30+ graden en een hoge luchtvochtigheid een zeer zwaar parcours van 1.60+ m te springen met een bloedneus (met nota bene bloed uit beide neusgaten) waarvan de reden onbekend is.

De paardensport heeft al een behoorlijk vergrootglas op zich liggen, met veel tegenstanders die het maar al te lief zien verdwijnen. Juist nú is het belangrijk om het welzijn van de paarden met afstand op 1 te hebben. Met dit soort situaties geef je de tegenstanders van de sport wel heel gemakkelijk een stok om mee te slaan.. Want dit ziet er gewoon heel akelig uit, ongeacht de ernst van de bloedneus.
Ik snap dat de 'minder mooie plaatjes' niet te voorkomen zijn, maar kunnen we niet op zijn minst ons best doen om de reputatie van de sport nog een beetje staande te houden?

Ik hoop, tevergeefs waarschijnlijk, dat er een echte 'bloed = bloed'-regel komt. Maar ik geloof niet dat dit initiatief veel steun zal krijgen, mogelijk totaal geen vanuit de springsport.

Captain

Re: FEI: 'Bloedneus valt niet onder bloedregel'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 17:57

Ja, schijnbaar is dat hoe we het willen. Dat zie je al aan het merendeel van de bokkers die hier reageren. En dat zijn mensen die om paarden zouden geven.. Ik begrijp heel goed waarom de sport steeds meer onder een vergrootglas komt, en terecht.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 18:14

Mkango schreef:
Paard is inmiddels teruggetrokken uit de competitie. Fijn dat Cian O'Connor iig genoeg common sense heeft om niet meer te starten in Tokio. Zegt genoeg imo.

Gelukkig!!!
Maar dat niemand de combinatie heeft uitgebeld vind ik triest.

Omdat het de Olympische spelen zijn, knijpen we een oogje dicht?

Zuur???
Ja.
Maar er zijn ook topsporters zonder paard voor wie de spelen afgelopen zijn, door een blessure.
Hoort bij het spelletje.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 18:36

Captain schreef:
Ja, schijnbaar is dat hoe we het willen. Dat zie je al aan het merendeel van de bokkers die hier reageren. En dat zijn mensen die om paarden zouden geven.. Ik begrijp heel goed waarom de sport steeds meer onder een vergrootglas komt, en terecht.

Ga je lekker? Wie zegt dat dit normaal is? Dat dit is wat we willen?

Volgens mij niemand.

Wat mensen hier zeggen is dat het voorkomt, dat de ruiter niets te verwijten valt, dat het niet gek is dat de ruiter het niet gemerkt heeft en dat bloed op een bezwete schimmel er ernstiger uitziet dan het is.

Niets meer, niets minder

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 18:37

7ofhearts schreef:
Mkango schreef:
Paard is inmiddels teruggetrokken uit de competitie. Fijn dat Cian O'Connor iig genoeg common sense heeft om niet meer te starten in Tokio. Zegt genoeg imo.

Gelukkig!!!
Maar dat niemand de combinatie heeft uitgebeld vind ik triest.

Omdat het de Olympische spelen zijn, knijpen we een oogje dicht?

Zuur???
Ja.
Maar er zijn ook topsporters zonder paard voor wie de spelen afgelopen zijn, door een blessure.
Hoort bij het spelletje.

Nee. Omdat er op dit moment geen regel is die beschrijft om te gaan in een situatie als deze.

Gaat die er nu komen? Waarschijnlijk wel

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 18:40

Nja regel of niet… op zo’n moment, als je als jury of welk ander persoon met de mogelijkheid tot ingrijpen al dat bloed ziet weet je inderdaad niet of het iets serieus is of misschien niet. En als er dan geen regel is, Dan zou ik ook zeker zeggen; Dan ga je toch niet de ruiter en paard door laten rijden imo en uit voorzorg toch denken aan de gezondheid van het paard in kwestie en als een ‘better safe than sorry’ manier reageren ipv maar door te laten rijden. Ik snap dus echt niet dat ze niet gestopt zijn geworden.

Er hoeft imo geen regel te zijn, om gewoon te reageren vanuit ‘common sense’. Zoiets hoort niet aangekeken te worden. Het kan misschien zoiets simpels zijn als een adertje wat springt maar misschien ook niet. Gewoon stoppen die handel als zoiets duidelijk zichtbaar is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 18:43

cursebreaker schreef:
Nja regel of niet… op zo’n moment, als je als jury of welk ander persoon met de mogelijkheid tot ingrijpen al dat bloed ziet weet je niet of het iets serieus is of misschien niet. Dan zou ik zeggen; Dan ga je toch niet de ruiter en paard door laten rijden imo en uit voorzorg toch denken aan de gezondheid van het paard in kwestie. Ik snap dus echt niet dat ze niet gestopt zijn geworden :(

Precies wat je aanhaalt; je weet niet of het serieus is of niet. Een jury is geen veterinair en kan niet op basis van een bestaande regel ingrijpen.

Zou het ethisch juist zijn in te grijpen, ja dat denk ik wel. Zou ik het zelf doen, zonder officiële grondige reden? Ik durf het niet zo stellig te zeggen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 18:46

996981 schreef:
Captain schreef:

Ga je lekker? Wie zegt dat dit normaal is? Dat dit is wat we willen?

Volgens mij niemand.

Wat mensen hier zeggen is dat het voorkomt, dat de ruiter niets te verwijten valt, dat het niet gek is dat de ruiter het niet gemerkt heeft en dat bloed op een bezwete schimmel er ernstiger uitziet dan het is.

Niets meer, niets minder

Dat beleef ik zelf ook zo 996981, ik had het niet beter kunnen verwoorden. Ik heb er eigenlijk geen oordeel over, want weet veel te weinig af van de impact van zo'n bloedneus op het paard. Dus dat ik dit zou willen gaat echt te ver eerlijk gezegd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 19:01

Nu het een schimmel betreft valt het ook extra op.

Járen terug heb ik eens een paard gereden dat met dressuren een paar keer flink proestte. En daarop een bloedneus kreeg.
Was ook zomer en bloedde ook flink. Toch was er niets ernstigs aan de hand.

Vroeger als kind had ik ook vaak een bloedneus, dat bloedde ook enorm.
Ben er gelukkig overheen gegroeid want ze hadden het over dicht branden.

Dus ja ik vind het logisch dat die regel hier niet geldt.
Dit heeft niets met verkeerd rijden te maken oid.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 19:08

Captain schreef:
Ik blijf me verbazen dat men hier zo makkelijk over praat. Dit gaat niet om een geknapt bloedvaatje, daar komt niet zoveel bloed van. Ook niet uit beide neusgaten. En ik kan me niet voorstellen dat je dit niet ziet, er zit ook bloed op z'n broek. Maar ik mag er niets van vinden, want ik rijd immers niet op de Olympische Spelen. :Y)

Daarnaast snap ik niet dat dit niet uitgebeld is, als de ruiter het niet ziet zagen de juryleden dit toch zeer zeker wel. Ik vind het bizar dat hij het rondje af heeft kunnen maken met deze hoeveelheid bloed. Ook al kan de ruiter er niets aan doen, dat dier had gelijk onderzocht moeten worden.

Mijn moeder heeft helaas nogal eens last van bloedneuzen door gesprongen adertjes.. je wilt niet zien hoe hard dit bloed. Vind het daarom bij dit paard nog best meevallen.
En gezien de temp incombinatie met de luchtvochtigheid en de inspanning kan dit gebeuren.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 19:39

Van de dierenarts (na controle) en organisatie mag hij door blijven rijden.

Zelf heef hij besloten zich terug te trekken voor de rest van de OS, omdat hij zijn paard, de gezondheid en de toekomst belangrijker vind.
Ik snap alle reacties op bloed en dat je zou moeten stoppen.
Als het hem niet zou interesseren, had hij zich nu niet terug getrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 19:43

996981 schreef:
Dat zeg ik toch nergens? Dat is een heel andere discussie :)
Nou ja, "het valt allemaal wel mee," "lijkt erger dan het is," "logisch in die hitte" impliceert wel een "ach, boeiend, gewoon mee doorrijden." In Hong Kong en Australië ben je niet voor niets twee maanden niet meer welkom in training en drie maanden niet meer welkom in races met een paard dat bloedt. Deze mate van bloeden en deze oorzaak van bloeden zijn helemaal niet zo onschuldig als een adertje in de neus dat een keer springt bij een paard dat op rust staat en een keer te hard briest o.i.d. Paard is niet voor niets teruggetrokken inmiddels.

O'Connor geeft zelf al aan dat het komt door het springen van de haarvaten door inspanning, zegt ook dat het vaker voorkomt (en dat weten we, dat is allemaal wetenschappelijk aangetoond dat vrijwel ieder paard dat zo'n zware inspanning levert in meer of mindere mate bloedt in de longen), ergo: dat wijst op EIPH en dat is echt niet zo onschuldig als iedereen hier beweert. Voordat het bloed op zo'n manier uit de neus komt, ben je echt wel wat verder dan een klein straaltje in de luchtwegen zoals in A en B:
Spoiler:
Afbeelding

En wat het doet in de longen? Afgezien van het feit dat het nou niet heel comfortabel is voor het dier, elke keer dat het dier bloedt, ontstaat er littekenweefsel dat de longfunctie beïnvloedt. Rijd je lang genoeg door, dan ziet dat er uiteindelijk zo uit:
Afbeelding

Met het oog op dierenwelzijn is de "schuldvraag" compleet irrelevant. Ruiter kan er niets aan doen, ik snap ook wel dat hij het niet gezien heeft, maar daar zou de FEI voor moeten zijn. Een paard dat zich per ongeluk verstapt en daarna kreupel is, mag ook niet doorgaan, ook al is dat ook niet de schuld van de ruiter. Ook dat hoeft niets ernstigs te zijn, maar die gok nemen we niet, waarom is dit dan wel geoorloofd?
Laatst bijgewerkt door Muiz op 07-08-21 11:29, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto met bloed in spoiler gezet op verzoek.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 19:45

Nikass schreef:
Maureen95 schreef:
Als mijn paard zo een heftige bloedneus zou hebben dan zou ik echt gestopt zijn...

Eerst wachten tot je meedoet aan de olympische spelen voordat je zoiets zegt ;)

Hoe lang zou jij nog graag willen dat de paardensport blijft bestaan? :)

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 19:57

Mkango schreef:
996981 schreef:
Nou ja, "het valt allemaal wel mee," "lijkt erger dan het is," "logisch in die hitte" impliceert wel een "ach, boeiend, gewoon mee doorrijden." In Hong Kong en Australië ben je niet voor niets twee maanden niet meer welkom in training en drie maanden niet meer welkom in races met een paard dat bloedt. Deze mate van bloeden en deze oorzaak van bloeden zijn helemaal niet zo onschuldig als een adertje in de neus dat een keer springt bij een paard dat op rust staat en een keer te hard briest o.i.d. Paard is niet voor niets teruggetrokken inmiddels.

O'Connor geeft zelf al aan dat het komt door het springen van de haarvaten door inspanning, zegt ook dat het vaker voorkomt (en dat weten we, dat is allemaal wetenschappelijk aangetoond dat vrijwel ieder paard dat zo'n zware inspanning levert in meer of mindere mate bloedt in de longen), ergo: dat wijst op EIPH en dat is echt niet zo onschuldig als iedereen hier beweert. Voordat het bloed op zo'n manier uit de neus komt, ben je echt wel wat verder dan een klein straaltje in de luchtwegen zoals in A en B:
[ Afbeelding ]

En wat het doet in de longen? Afgezien van het feit dat het nou niet heel comfortabel is voor het dier, elke keer dat het dier bloedt, ontstaat er littekenweefsel dat de longfunctie beïnvloedt. Rijd je lang genoeg door, dan ziet dat er uiteindelijk zo uit:
[ Afbeelding ]

Met het oog op dierenwelzijn is de "schuldvraag" compleet irrelevant. Ruiter kan er niets aan doen, ik snap ook wel dat hij het niet gezien heeft, maar daar zou de FEI voor moeten zijn. Een paard dat zich per ongeluk verstapt en daarna kreupel is, mag ook niet doorgaan, ook al is dat ook niet de schuld van de ruiter. Ook dat hoeft niets ernstigs te zijn, maar die gok nemen we niet, waarom is dit dan wel geoorloofd?

Maar ben jij dierenarts? Want laten we vooral naar dierenartsen blijven luisteren in dit soort kwesties. Google heeft niet altijd gelijk B-) := Deze paarden staan onder streng en dagelijks toezicht van minimaal 1 arts, ruiter heeft er ook niks aan om paardlief (die een fantastisch rondje sprong, jeetje!!) over zijn zeik te rijden.

Ik heb er vertrouwen in dat Cian O'Connor en zijn team het paard goed bekeken hebben. En nogmaals: jongens, wat heb ik genoten van fantastische paardensport vandaag!! **\O/**

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 19:59

Mkango schreef:
996981 schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Interessant :j

Je noemt twee landen. Hoe zit het in andere landen?

Je zegt vervolgens dat het bloeden in deze mate niet komt door het simpel springen van een vaatje. In welke mate zou bloed dan voor kunnen/mogen komen?

Ik geloof niet dat twee verschillende dierenartsen dit paard zowel voor, als na de bloeding “fit to compete” zou bevinden als het bloeden voortvloeit uit exercise-induced pulmonary hemorrhage (EIPH).

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 20:13

Captain schreef:

Eens

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 20:16

Sluit me oa aan bij Captain en Mkango in deze.

Verder; Of iemand dierenarts is of niet... Een dierenarts kan het paard ook pas onderzoeken als het stil staat en niet vanaf de zijkant roepen en zien wat het Precies is. Dus in alle gevallen, ook als het maar om een simpel bloedvaatje gaat, is het voor elk paard toch gewoon beter om gewoon te stoppen als er bloed geconstateerd wordt onder het motto 'better safe than sorry'. Als het achteraf dan om iets 'simpels' als een bloedvaatje gaat... Nja so be it en jammer dat je daardoor dan moest stoppen terwijl je misschien wel had kunnen doorrijden. Maar imo en kijkend naar het paard, beter gewoon te stoppen als er duidelijk bloed te zien is - en dat moge we wel stellen dat dat in dit geval duidelijk aanwezig was - en aan de kant om alles te checken als dat er 1tje 'gemist' wordt welke misschien echt iets heel ernstigs heeft en die gewoon door gereden wordt met misschien alle nare gevolgen van dien. Gewoon geen regeltjes over Wanneer Wel of Niet met hoeveel bloed etc. Gewoon elk paard aan de kant en laten checken ipv door laten rijden als er bloed te zien is - de hoeveelheid bloed zou niet moeten uitmaken is mijn eerlijke mening. Maar goed, dat vinden velen dan misschien weer makkelijk gezegd door mij, als geen topsporter/ruiter zijnde. Maar imo moet het paard en de gezondheid ten alle tijde gewoon prio hebben, dus ik vind het wel gewoon erg jammer dat er vanuit wedstrijdleiding/organisatie hier niet ingegrepen is geworden.

Vind het van de ruiter echt enorm netjes hoe hij nu hiermee omgaat en besloten heeft dan voor nu te stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 20:29

996981 schreef:

Je zegt vervolgens dat het bloeden in deze mate niet komt door het simpel springen van een vaatje. In welke mate zou bloed dan voor kunnen/mogen komen?

Ik geloof niet dat twee verschillende dierenartsen dit paard zowel voor, als na de bloeding “fit to compete” zou bevinden als het bloeden voortvloeit uit exercise-induced pulmonary hemorrhage (EIPH).
In de VS pompen ze ze vol Lasix, waar ze in essentie van uitdrogen, dus in hoeverre dat ethisch is, is ook maar de vraag. In Europa zijn de regels niet zo strak als in HK (waar ze overigens maar uit één neusgat hoeven te bloeden) en Aus, maar je ziet hier wel dat veel trainers en eigenaren een paard dat meer dan eens bloedt met pensioen sturen en als ze te eigenwijs zijn en het dier toch in training houden, kunnen de overkoepelende lichamen het dier wel verplichten uit training te gaan.

Ik zou bij het springen van een bloedvat (oké, dat is EIPH ook in principe :P ) verwachten dat het slechts uit één neusgat komt, en niet in deze hoeveelheden uit twee. Hoewel bloed uit slechts één neusgat dan ook weer kan duiden op bloed in de longen, dus het is nooit helemaal zwart/wit en ik spreek ook slechts uit mijn eigen ervaring. :) Op elke stal waar ik gewerkt heb, werd het wel even wat rustiger aan gedaan met de paarden die bloedden, of dat nou na een race was of na een simpele canter. Soms moet zo'n dier inderdaad met pensioen uiteindelijk, soms komt het ineens op, hebben ze drie dagen lang drie druppels bloed uit een neusgat komen na de training en daarna nooit meer. Maar bloeden zoals Kilkenny deed, zou op elke stal wel veel serieuzer genomen worden dan "gesprongen adertje, niets aan de hand."

Punt met EIPH is dat je het vaak alleen met een endoscopie kunt vaststellen. Ook volbloeden die flink gebloed hebben worden nagekeken op de baan, maar vaak kunnen ze er niet veel meer over zeggen dan "hij bloedt" omdat er vaak niets te horen is aan hart en longen. De uitgebreidere onderzoeken vinden dan eventueel thuis plaats. En omdat er waarschijnlijk niets te horen was voor of na het parcours, snap ik ook wel dat het dier fit to compete verklaard is - immers, als je niets hoort of ziet, is er ook geen reden om het dier naar huis te sturen, dus ook vanuit dat opzicht snap ik het volledig. :)

Nogmaals: dit is niemands schuld, dit gebeurt, maar de FEI maakt zich er imo wel makkelijk vanaf. Gelukkig heeft O'Connor zelf de kracht om het zekere voor het onzekere te nemen, dus voor hem echt niets meer dan lof! +:)+

liespr schreef:
Maar ben jij dierenarts? Want laten we vooral naar dierenartsen blijven luisteren in dit soort kwesties. Google heeft niet altijd gelijk B-) := Deze paarden staan onder streng en dagelijks toezicht van minimaal 1 arts, ruiter heeft er ook niks aan om paardlief (die een fantastisch rondje sprong, jeetje!!) over zijn zeik te rijden.

Ik heb er vertrouwen in dat Cian O'Connor en zijn team het paard goed bekeken hebben. En nogmaals: jongens, wat heb ik genoten van fantastische paardensport vandaag!! **\O/**
Daarom gebruik ik ook Google Scholar, je weet wel, waar wetenschappelijk materiaal op staat. :)* En aangezien ik uit een sport kom waarin (long)bloedingen met behoorlijke regelmaat voorkomen, heb ik ook wel wat verder gelezen dan het gesprongen adertje lang is. :)*

Waar zeg ik dat het dier over de zeik gereden is? Ik zeg nota bene letterlijk dat de ruiter geen blaam treft, maar dat het wel aan de FEI is om hier wat aan te doen met het oog op dierenwelzijn. En zonder endoscopie kun je inderdaad niets zeggen over waar die bloeding vandaan komt, maar als O'Connor zelf zegt dat het waarschijnlijk komt door gesprongen haarvaten door inspanning, is het niet héél moeilijk te bedenken dat dat wijst in de richting van EIPH. En zelfs als het dat niet deed, moet je je afvragen of het eerlijk is om een dier dat alleen door z'n neus kan ademen op de toppen van zijn kunnen rond te laten springen met zoveel bloed in z'n neusgaten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 20:35

Mkango schreef:
996981 schreef:

In de VS pompen ze ze vol Lasix, waar ze in essentie van uitdrogen, dus in hoeverre dat ethisch is, is ook maar de vraag. In Europa zijn de regels niet zo strak als in HK (waar ze overigens maar uit één neusgat hoeven te bloeden) en Aus, maar je ziet hier wel dat veel trainers en eigenaren een paard dat meer dan eens bloedt met pensioen sturen en als ze te eigenwijs zijn en het dier toch in training houden, kunnen de overkoepelende lichamen het dier wel verplichten uit training te gaan.

Ik zou bij het springen van een bloedvat (oké, dat is EIPH ook in principe :P ) verwachten dat het slechts uit één neusgat komt, en niet in deze hoeveelheden uit twee. Hoewel bloed uit slechts één neusgat dan ook weer kan duiden op bloed in de longen, dus het is nooit helemaal zwart/wit en ik spreek ook slechts uit mijn eigen ervaring. :) Op elke stal waar ik gewerkt heb, werd het wel even wat rustiger aan gedaan met de paarden die bloedden, of dat nou na een race was of na een simpele canter. Soms moet zo'n dier inderdaad met pensioen uiteindelijk, soms komt het ineens op, hebben ze drie dagen lang drie druppels bloed uit een neusgat komen na de training en daarna nooit meer. Maar bloeden zoals Kilkenny deed, zou op elke stal wel veel serieuzer genomen worden dan "gesprongen adertje, niets aan de hand."

Punt met EIPH is dat je het vaak alleen met een endoscopie kunt vaststellen. Ook volbloeden die flink gebloed hebben worden nagekeken op de baan, maar vaak kunnen ze er niet veel meer over zeggen dan "hij bloedt" omdat er vaak niets te horen is aan hart en longen. De uitgebreidere onderzoeken vinden dan eventueel thuis plaats. En omdat er waarschijnlijk niets te horen was voor of na het parcours, snap ik ook wel dat het dier fit to compete verklaard is - immers, als je niets hoort of ziet, is er ook geen reden om het dier naar huis te sturen, dus ook vanuit dat opzicht snap ik het volledig. :)

Nogmaals: dit is niemands schuld, dit gebeurt, maar de FEI maakt zich er imo wel makkelijk vanaf. Gelukkig heeft O'Connor zelf de kracht om het zekere voor het onzekere te nemen, dus voor hem echt niets meer dan lof! +:)+

liespr schreef:

Daarom gebruik ik ook Google Scholar, je weet wel, waar wetenschappelijk materiaal op staat. :)* En aangezien ik uit een sport kom waarin (long)bloedingen met behoorlijke regelmaat voorkomen, heb ik ook wel wat verder gelezen dan het gesprongen adertje lang is. :)*

Waar zeg ik dat het dier over de zeik gereden is? Ik zeg nota bene letterlijk dat de ruiter geen blaam treft, maar dat het wel aan de FEI is om hier wat aan te doen met het oog op dierenwelzijn. En zonder endoscopie kun je inderdaad niets zeggen over waar die bloeding vandaan komt, maar als O'Connor zelf zegt dat het waarschijnlijk komt door gesprongen haarvaten door inspanning, is het niet héél moeilijk te bedenken dat dat wijst in de richting van EIPH. En zelfs als het dat niet deed, moet je je afvragen of het eerlijk is om een dier dat alleen door z'n neus kan ademen op de toppen van zijn kunnen rond te laten springen met zoveel bloed in z'n neusgaten.

Goed dat je nu toch een beetje gaat nuanceren.

Dit paard is na de proef onderzocht op een kliniek. Ik denk dat we ervanuit mogen gaan dat álle mogelijke onderzoeken zijn uitgevoerd en desondanks is het paard fit to compete bevonden. Dat de ruiter het paard toch terugtrekt siert hem en is waarschijnlijk verstandig, maar ik geloof niet dat er hier sprake is van een ernstige bloeding (eventueel ten gevolge van EIPH).

Ik had recent een bloeding in mijn oog doordat ik nieste. Een bloeding is niet altijd ernstig en er hoeft ook niet altijd iets vreselijk kapot te gaan.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 20:44

Is hier beeld materiaal van? Ik ben benieuwd hoe heftig het eruit ziet

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 20:47

Elin_ schreef:

In de openingspost staat een link met foto

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 20:56

Captain schreef:

Maak ff niet zo een drama ja!
Ben jij zo perfect?

En idd, de jury of grond stewards hadden moeten ingrijpen

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:01

Elin_ schreef:

De bloedneus kwam pas later in het parcours, hij reed niet met bloedneus de ring in en van wat ik gezien heb, was het pas op de laatste 4 hindernissen feest.

Bedenk ook dat voordat men heeft kunnen reageren, het parcours waarschijnlijk al uitgereden was. Ik denk niet dat iedereen een minuut lang aan de kant heeft staan niksen, maar het ging gewoon donders snel.

Op andere beeldmateriaal zie je trouwens ook dat de bloedvlekken erg waterig zijn. Het is dus niet puur bloed dat je ziet, maar vermengd met vocht.

Afbeelding
(Klik op foto voor de bron)

De combinatie heeft zicht teruggetrokken van verdere deelname, heel netjes van de ruiter en het beste voor het paard. Ik geloof ook niet dat hij heel bewust met een bebloed paard doorgereden heeft.