LTO Noord roept beheerders op tot aanpak jakobskruiskruid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 07:25

DuoPenotti schreef:
Maar volgens WUR in 2008 was er wel risico.

De gesuggereerde bijensterfte leggen ze toch uit?
Staat ook een link bij van onderzoek in Duitsland.

Dat leggen ze uit, maar hun argument (de larven zijn wel gevoelig voor de PA's en daarom gaan bijenvolken dood) wordt door het onderzoek dat ze aanhalen dus blijkbaar volledig weerlegd.
Ze halen in dat bericht over JKK ook 'kruidenthee' met PA's aan als argument tegen JKK, maar die thee zit geen JKK in dus dat snap ik ook niet.

Kendra

Re: LTO Noord roept beheerders op tot aanpak jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 09:37

Wat mij betreft is de vraag 'hoe erg is het?' een achterhoedegevecht.
Er is gewoon te veel, het overwoekert alles en is giftig voor in ieder geval koeien en paarden.
Dat lijkt me voldoende grond voor bestrijding. Het is echt schandalig dat dat niet van de grond komt.
Het is een 2-jarige plant, dus als je 2 jaar lang de plekken waar veel staat, maait vóór dat het gaat bloeien moet dat echt schelen.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 10:25

Kendra schreef:
Wat mij betreft is de vraag 'hoe erg is het?' een achterhoedegevecht.
Er is gewoon te veel, het overwoekert alles en is giftig voor in ieder geval koeien en paarden.
Dat lijkt me voldoende grond voor bestrijding. Het is echt schandalig dat dat niet van de grond komt.
Het is een 2-jarige plant, dus als je 2 jaar lang de plekken waar veel staat, maait vóór dat het gaat bloeien moet dat echt schelen.

Ik zie vaker staan maaien JKK. En dat moet je denk ik juist NIET doen.
Dagelijks zie ik al jarenlang paarden die zomer en winter in weide staan met JKK. Ze grazen er omheen. Dit jaar staat er op dit moment meer in bloei JKK. Er staan nog veel meer andere vergiftige planten maar die zijn uitgebloeid.
Omdat de weides af en toe met een grasmaaier met mulchfunctie uitgemaaid worden is er nu wel een probleem. Ik zou uitmaaien maar dat is dus de discussie. Ik wil wel bij JKK er omheen maaien maar het niet afmaaien. Immers het JKK gaat drogen en dan eten de paarden het met alle mogelijke gevolgen. Eruit trekken van JKK is de oplossing maar er staat teveel, dat trek ik niet.

IbbelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 10:34

Je moet ook maaien én afvoeren. Maaien en laten liggen is idd vragen om ellende als er ook koeien en paarden lopen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 10:40

ja maar afvoeren kost geld, daarom word het denk ik vaak niet gedaan.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 10:42

Ibbel schreef:
Je moet ook maaien én afvoeren. Maaien en laten liggen is idd vragen om ellende als er ook koeien en paarden lopen.

Behalve eerst een maaier zonder mulchfunctie is er nog geen oplossing voor waar laat je het gemaaide spul. Het zijn ruim 4 hectares waar veel gras met JKK op staat. Ik vrees dat het gemulcht wordt.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 10:43

Ik hang iedere dag als ik mest ga ruimen een grote emmer aan mijn kruiwagen trek dus iedere dag het onkruid dat ik tegenkom uit. Door het jaarrond zo bij te houden heb ik ook de jkk steeds weg kunnen halen voordat het in bloei komt. We wonen hier nu iets meer dan een jaar en ik hoop dat het onkruid incl jkk redelijk weg blijft op deze manier.
Voor de mensen die zeggen dat het echt teveel is om weg te plukken?
Komt het bij jullie dan zo extreem snel in grote getalen op?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 10:45

Maar dat werkt niet als je stukken hebt waar je niet komt omdat het gras er hoog staat voor te maaien.

IbbelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 10:48

Nico12 schreef:
Behalve eerst een maaier zonder mulchfunctie is er nog geen oplossing voor waar laat je het gemaaide spul. Het zijn ruim 4 hectares waar veel gras met JKK op staat. Ik vrees dat het gemulcht wordt.

Het maaisel van de bermen langs veel snelwegen wordt vaak (niet gedroogd of wat ook) gewoon in ronde balen gepakt, en die balen worden dan op een hoop gereden om te verrotten. Ik zie weinig probleem in een rondebalenpers achter de maaimachine aan te sturen hoor. Ja, kost geld, maar wordt nu ook al gedaan. Maar te laat, dat is het punt. En die ronde balen stomen lekker na een paar weken, en je zou ze, ipv op een hoop karren, natuurlijk ook gewoon direct af kunnen voeren. Naar een biomassa-energiecentrale bijvoorbeeld. Komt er nog wat goeds van.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 10:49

DuoPenotti schreef:
Maar dat werkt niet als je stukken hebt waar je niet komt omdat het gras er hoog staat voor te maaien.

Dat snap ik maar ik lees hier over paarden die er omheen eten en dat het dan teveel is om weg te halen.
Dat lijkt me geen hooiland en dan vraag ik mij dus af waarom die planten dan niet structureel iedere dag bij het uitmesten beetje bij beetje weggehaald worden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 10:57

Daar heb je gelijk in :j

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:38

Hier doen we het branden en markeren (ook in de bermen). Dus de planten die we zien opkomen branden we met de onkruidbrander tot de grond weg. Slaan er een paaltje bij en elke keer als het weer opkomt wordt het weggebrand. Zo putten we de wortels uit en laten we het afsterven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 12:15

ajesca123 schreef:
Ik hang iedere dag als ik mest ga ruimen een grote emmer aan mijn kruiwagen trek dus iedere dag het onkruid dat ik tegenkom uit. Door het jaarrond zo bij te houden heb ik ook de jkk steeds weg kunnen halen voordat het in bloei komt. We wonen hier nu iets meer dan een jaar en ik hoop dat het onkruid incl jkk redelijk weg blijft op deze manier.
Voor de mensen die zeggen dat het echt teveel is om weg te plukken?
Komt het bij jullie dan zo extreem snel in grote getalen op?

Dit doe ik ook. Maar dat is een soort dweilen met de kraan open als de bermen vol staan.
Wij hebben het nu in de berm rondom het perceel wel weg gehaald. En de boeren hebben de bermen rondom hun land gemaaid. Die zijn er ook klaar mee vermoed ik. De gemeente maait hier alleen de hoeken van de berm op een kruispunt voor het overzicht voor het verkeer. De rest niet.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 12:24

Ik heb me op ons vorige adres verbaasd over de gemeente, die trots overal borden had geplaatst met info over hun bijenmix waarmee ze de bermen etc hadden gezaaid.
Die bijenmix zat stik, maar dan ook stik vol met jkk!! Tot ergernis van de boeren.
Ze hebben die zooi flink gestrooid overal.
Ook daarom blij dat ik er weg ben.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:53

Er wordt hier sowieso veel afgevoerd naar de vergisters, omdat Staatsbosbeheer een contract heeft voor levering. Dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Het heeft hier (Drentsche Aa gebied) veel meer te maken met het beheer en maaibeleid. Daar is goed over nagedacht zullen we maar zeggen - en daarom wordt een (groot) deel van het natuurgebied ongemoeid gelaten (er lopen wat Schotse Hooglanders) en pas in september gemaaid. Dus dan is alles uitgebloeid en ligt het zaad te wachten tot het volgend jaar weer uit kan groeien tot nog meer mooi plantjes met gele bloemen....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 13:45

Is er ook een risico voor honden als ze door zo'n veld rennen/struinen?