Schouten in gesprek met gemeenten over schuilstallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Schouten in gesprek met gemeenten over schuilstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 18:01

Gewoon met regels wel :D

En dan bijvoorbeeld hoogstens elke hectare 1.
Niet dat er dadelijk elke 1000m2 wat staat zeg maar.

BOTtraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 19:57

Halleluja!! Beter laat dan nooit, maar hopelijk geeft dat een einde aan paarden die wanhopig bij een hek staan te garen zonder enig plekje schaduw met 30 graden.

Dit geldt dan voor alle beesten die buiten staan? Koeien, schapen, geiten etc?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 20:05

Ik had hem ingezonden, want ik kan niet wachten.

Aan de ene kant volop regels hebben qua welzijn, aan de andere kant niets mogen.

Hoop dat we zsm wat mogen, wat zal dat fijn zijn. En van mij mag de gemeente dan helemaal bepalen hoe het mag, wil het verven in groenglitter als het moet :D

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 20:24

Er zijn zat weides met schuilmogelijkheden (lees schuren en stallen)Deze locaties zijn niet voor iedereen betaalbaar .Ze bestaan dus wel.Het lijkt mij niet de bedoeling dat er overal maar bijgebouwd gaat worden en dat op ieder weitje een stal of schuur komt.Dan is de volgende stap dat de paarden zonder toezicht staan en dat er weer een huis bij moet komen en zo raakt ieder stukje groen bebouwd in Nederland.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 20:32

Sarino waar woon jij? Want hier ken ik vrijwel geen weiland met een schuur, stal of iets. Op af en toe een aardappelkist voor een schaap na.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 20:46

Tancreda4 schreef:
Sarino waar woon jij? Want hier ken ik vrijwel geen weiland met een schuur, stal of iets. Op af en toe een aardappelkist voor een schaap na.

Even op het platteland kijken? Vaak een bedrijf/stal/boerderij op het bouwblok en daar om heen of erachter massas aan weilanden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 20:51

In de polders hier zijn die erg schaars. Of je moet de koeienstal vooraan op erf meetellen. Maar de koeien staan vaak ver van erf op land en daar zijn geen extra hokken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 21:13

Ja op bouwblok staat een boerderij.
Maar op de weilanden zonder boerderij niet.
Ik kan hier (als de maïs er af is) kilometers weg kijken.
Maar op een paar vervallen kleine schuurtjes na is er niets.
Geen idee waar die vroeger voor gebruikt werden.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 23:32

Wij hebben toevallig naast een van onze percelen iemand zitten met een stal erop. Onze percelen zijn omgeven door houtwallen dus voldoende schaduw.

Het begint met een schuilstal, toen kwam er een oude trailer bij te staan die van ellende uit elkaar viel en dus al jaren wegrot in de modder. Toen kwam er nog een overkapping bij voor het hooi. Dat werd vervolgens weer een stalletje voor een paar geiten. Vervolgens maakt men van een stukje weiland een paddock/blubber paradijs. Overal ligt troep etc.

Er zijn in andere oplossingen om dieren schaduw te geven. Je kan denken aan hagen, houtwallen, bomen etc. Voordeel is dat dit ook voor de biodiversiteit een enorme vooruitgang is.

Ik snap dat een heleboel mensen blij worden dat ze schuilstallen mogen bouwen. Mijn punt is dat de ene persoon er echt wat moois neerzet en het netjes houd. De volgende zet er een oude stacaravan neer en sloopt de zijwand eruit. Regels bedenken en handhaven is bijna niet uit te voeren, denk alleen al aan verpauperde panden waar gemeenten jaren aan het procederen zijn om er wat aan te laten doen.

In Nederland hebben we gelukkig duidelijke bestemmingsplannen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 01:19

DuoPenotti schreef:
Gewoon met regels wel :D

En dan bijvoorbeeld hoogstens elke hectare 1.
Niet dat er dadelijk elke 1000m2 wat staat zeg maar.

Maar dat wordt al een dingetje waar regels voor moeten komen.

Want stel; Paarden hebben ieder eigen weides. Vaak zijn die niet 1ha groot per paard. Maar ze staan overdag wel vol in de zon.
Hoe en wat moeten ze dan doen?

Ik ben niet voor dat systeem, maar het is wel wat je erg veel ziet.

robert45 schreef:
Wij hebben toevallig naast een van onze percelen iemand zitten met een stal erop. Onze percelen zijn omgeven door houtwallen dus voldoende schaduw.

Het begint met een schuilstal, toen kwam er een oude trailer bij te staan die van ellende uit elkaar viel en dus al jaren wegrot in de modder. Toen kwam er nog een overkapping bij voor het hooi. Dat werd vervolgens weer een stalletje voor een paar geiten. Vervolgens maakt men van een stukje weiland een paddock/blubber paradijs. Overal ligt troep etc.

Er zijn in andere oplossingen om dieren schaduw te geven. Je kan denken aan hagen, houtwallen, bomen etc. Voordeel is dat dit ook voor de biodiversiteit een enorme vooruitgang is.

Ik snap dat een heleboel mensen blij worden dat ze schuilstallen mogen bouwen. Mijn punt is dat de ene persoon er echt wat moois neerzet en het netjes houd. De volgende zet er een oude stacaravan neer en sloopt de zijwand eruit. Regels bedenken en handhaven is bijna niet uit te voeren, denk alleen al aan verpauperde panden waar gemeenten jaren aan het procederen zijn om er wat aan te laten doen.

In Nederland hebben we gelukkig duidelijke bestemmingsplannen.

Tja, dat soort heb je altijd.

Maar niet iedereen die zijn paarden buiten wil hebben, maakt rotzooi. En misschien hebben die mensen het zo goedkoop gedaan, omdat ze niet wilden investeren in iets wat misschien niet eens mag blijven staan.

Ik hoor ook weleens dat mensen een oplossing willen voor hooiopslag op de wei, iets om te schuilen, spullen kwijt te kunnen etc. Maar mag niks kosten, omdat ze huren, het weer weg willen halen bij beter weer zodat ze geen gezeik krijgen etc.

Er zijn sws al bouw regels en daar wordt al op gecontroleerd, dus dat kan dan gewoon doorgaan. Als je nu iets neerzet komen ze ook langs. Zet je dan iets lelijks, te groot of in een knal kleur neer, kunnen ze dus nog steeds daarop controleren.

En als de regels en mogelijkheden duidelijk zijn, hoeven mensen ook niet van alles te verzinnen.

Wij hadden op onze vorige, gehuurde plek, de stallen open en het zo gemaakt dat ze daar in en uit konden lopen.
Maar er stonden ook een paar bomen waar een mooie grote linde vaak hun voorkeur had om onder te staan.
Alleen zijn bomen vaak ook een probleem. A) het duurt even voor ze groot genoeg zijn. B) ze staan vaak in de weg althans, veel loonwerkers vinden het vervelend werken. C) het mag dus niet overal.

Je gaat nooit iedereen tevreden houden, maar paarden horen in principe buiten en moeten beschutting kunnen opzoeken. En in tegenstelling tot wat nog veel mensen denken, zomers vaak meer nog dan 's winters.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 01:20

SARINO schreef:
Er zijn zat weides met schuilmogelijkheden (lees schuren en stallen)Deze locaties zijn niet voor iedereen betaalbaar .Ze bestaan dus wel.Het lijkt mij niet de bedoeling dat er overal maar bijgebouwd gaat worden en dat op ieder weitje een stal of schuur komt.Dan is de volgende stap dat de paarden zonder toezicht staan en dat er weer een huis bij moet komen en zo raakt ieder stukje groen bebouwd in Nederland.

Waar?
Overal waar paarden schuilen, staan de stallen op een bouwvlak.

En een schuilstal is wel wat anders dan toestemming krijgen om een woonhuis te bouwen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 03:28

@robert: In sommige gemeentes mogen Hagen/Bomen/Houtwallen ook niet. Het is ook niet zo dat je overal een boom mag planten, mensen denken daar maar makkelijk over :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 07:40

Je kunt dit prima legaliseren en reguleren. Heel simpel door op ieder onbebouwd agrarisch perceel weiland een 'schuilstalbouwblok' toe te wijzen (desnoods pas op aanvraag van de eigenaar, en niet automatisch).

En dan kan je ook regels maken over hoeveel oppervlak max. En je kunt een minimale perceelgrootte kiezen dat 'schuilstalbouwblok' krijgt, bv vanaf 3000 m2, en dan mag daar 10 m2 stal op. Iedere 1000 m2 extra perceel krijgt er 10 m2 bij, met een max van 60 m2 bij percelen van 7000 m2 en meer.
Kadastrale percelen, dus wie meer schuilstal wil op 5 hectare dat kadastraal 1 perceel is zal dat kadastraal moeten laten splitsen.

Je kunt in de regels bijvoorbeeld opnemen dat een schuilstal max 3 wanden mag hebben, max 2,5 meter goothoogte max 3,5 meter nokhoogte en max 1 meter overstek, kortom, je kunt dat prima dichttimmeren.
En gewoon vergunningsplichtig maken.

Hoe moeilijk kan het dan nog zijn om wildgroei te beperken en misbruik tegen te gaan?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 08:15

Max 3 wanden ga ik weer op steigeren, want dan helpen ze niet tegen dazen.
4 wanden en een deur er in wel.

@SP, klopt, al die perceeltjes naast elkaar kunnen dan niet ieder een schuilhok neer zetten.
Mooi toch, want meestal staan die paarden al veel te klein, reguleer je dat automatisch mee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 15:15

Zo'n soort regeling lijkt me een goed basis-uitgangspunt inderdaad +:)+

Ik proef bij dit onderwerp sowieso wel wat teveel "we pleuren onze dieren ergens neer waar het eigenlijk niet zo leuk is, maar het is de schuld van "hogerhand" dat ze niet kunnen schuilen, wordt tijd dat ze er eens iets aan doen zodat onze paarden er niet zo sneu bij staan". En daar vind ik wel wat van....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 15:36

pmarena schreef:
Zo'n soort regeling lijkt me een goed basis-uitgangspunt inderdaad +:)+

Ik proef bij dit onderwerp sowieso wel wat teveel "we pleuren onze dieren ergens neer waar het eigenlijk niet zo leuk is, maar het is de schuld van "hogerhand" dat ze niet kunnen schuilen, wordt tijd dat ze er eens iets aan doen zodat onze paarden er niet zo sneu bij staan". En daar vind ik wel wat van....

Het is de realiteit dat regels in dit land nogal eens met elkaar in conflict zijn. Zat horecagelegenheden bv die zitten met problemen als : van instantie en wet A moet die deur dicht, van instantie en wet B moet die open. Linksom of rechtsom ben je dan dus in overtreding incl. boetes (en mogelijk zelfs sluiting bedrijf).

En dan nog zoveel mensen die enkel zeggen : ja maar dat is de wet. Kijkende naar de geschiedenis weten we dat die niet altijd logisch of verstandig is (laat staan ethisch). Democratie hoort er voor/met/door het volk te zijn, lange termijn visie of behoud van intentie is niet om de gemiddelde burger te pesten. Dan kan je rigide overal nee op zeggen, of je kan je als overheid eens flexibeler opstellen en aangeven dat bv die vrije 30m2 ook kan gelden voor iets als schuilstallen vanaf Xm2 perceel, met als beperking dat het al voor datum zus en zo die afmetingen had, nieuwe splitsingen een wachttijd van zeg 3-5 jaar kennen en er een aantal simpele eisen gelden qua kleur/hoogte/regenwateropvang/begroeing er omheen/etc.
Op dit moment is het nl zo dat alle praatjes in/naar het buitenland over dierenwelzijn niet van toepassing (b)lijken in eigen land en dat zouden we ronduit beschamend moeten vinden ipv hypocriet oordelen over wat ergens anders gebeurt. Er zijn zat onderzoeken over welke kant de hele agrarische sector en uberhaupt dierenhouderij anders zou moeten ivm allerlei ecovriendelijke noodzakelijke stappen, maar elke keer weer lopen de mensen die met die kennis een perceel willen inrichten tegen een nee aan ivm uitzicht of beperkingen bestemmingsplan waardoor er bv geen boom(gaard), moestuin, mix van gewassen en vee, etc. mag. Ondertussen echter komen dat soort plannen qua zo moet het in de toekomst wel aan alle kanten in het nieuws vanuit diezelfde politiek. Hypocriet!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:17

Je voorbeeld van van de 1 moet deur A dicht en van de ander moet deur A open, wat daadwerkelijk tegen elkaar ingaat en natuurlijk knudde is als dat echt zo is, vind ik niet erg vergelijkbaar met bvb. de situatie waarbij dieren nu liggen te smoren in de hete zon en de eigenaar van die dieren dan "hogerhand" de schuld geeft omdat er geen schuilstal mag staan.

Niemand heeft immers die eigenaar verplicht om die dieren daar neer te zetten, die eigenaar kiest er bewust voor om ze daar te zetten.....wetende dat die dieren geen schaduw hebben :(:) Het moet wat mij betreft niet zo zijn dat mensen overal maar dieren neerpleuren om daarmee af te dwingen dat er wat gebouwd mag worden. (niet dat jij dat zegt hoor)

Je laatste stuk ben ik het helemaal mee eens trouwens, en ik ben eigenlijk wel benieuwd of daar al wat hervormingen zijn / daar aan gewerkt wordt hier en daar? Wij hebben hier achter het huis een stuk akker als wei en daar hebben we wat struiken en bomen om de wind wat te breken en schaduw te geven. En eigenlijk mag dat natuurlijk niet op een akker.

Of althans, ik heb het wel eens uitgezocht en er mocht geloof ik max. 50 meter 2 aaneengesloten hoger groen zijn en als het meer werd dan werd het financieel vervelend op 1 of andere manier, voor de eigenaar.

Terwijl je toch zou hopen dat we er naartoe gaan dat het toegejuichd wordt juist, als mensen bomen willen planten. Of van een dorre akker een voedselbos willen maken ofzo :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:21

pmarena schreef:
Niemand heeft immers die eigenaar verplicht om die dieren daar neer te zetten, die eigenaar kiest er bewust voor om ze daar te zetten.....wetende dat die dieren geen schaduw hebben :(:) Het moet wat mij betreft niet zo zijn dat mensen overal maar dieren neerpleuren om daarmee af te dwingen dat er wat gebouwd mag worden. (niet dat jij dat zegt hoor)

Maar gezien de wetgeving en de bestemmingsplannen die aangeven dat daar dieren gehouden mogen worden, is het ook dan krom dat je daar wel dieren mag houden, maar niet het bijbehorende (wettelijk verplichte) welzijn mag realiseren. Net zo krom als de deuren dan eigenlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:11

Nah, ik vind dat toch wel heel iets anders, die deuren is meer een "rug tegen de muur / geen keuze"-situatie dan zelf bewust je dier ergens neerzetten waarvan je zelf ook wel weet dat het niet 24/7/365 een goede plek is.

Zelf heb ik er daarom ook nooit voor gekozen om Mareentje op zo'n kale wei te zetten, altijd gezocht naar een plek met een stalletje erbij. Sommige weilanden zijn nu eenmaal meer geschikt om je dier bvb. een dagdeel naartoe te brengen en dan weer naar huis te halen.

Ik vind niet dat het nodig is om op elk streepje gras / weiland maar een hokje neer te zetten.

Daarom ook dat ik het idee wel wat vindt om dat wellicht toe te gaan staan vanaf een bepaald aantal m2 / onder bepaalde voorwaarden. Maar dan krijg je natuurlijk weer dat mensen balen die net onder die oppervlakte zitten.

Het zou in ieder geval sowieso fijn zijn als er wat meer mogelijkheden zouden komen voor een fijnere inrichting van percelen, op een wat meer dier- en omgevingsvriendelijke manier, met het oog op vergroening en duurzaamheid enzo :j Maar overal maar een hokje neer mogen plempen waar mensen maar een dier geparkeerd hebben, dat hoeft van mij niet.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 10:19

Al zetten ze er een hele flat neer, dat zou alsnog een vooruitgang zijn in het uiterlijk van het foeilelijke Nederlandse platteland :+. Gore, platte, dode monocultuur aan winderige polder. Nou, dat aangezicht is het beschermen waard hoor.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 10:29

Euh niet alles is polder.... dit is mijn omgeving.

Schuilstallen oke, maar wel aan regels en niet elke 1000 m2 eentje
Afbeelding
Afbeelding

BOTtraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:47

Ik voel een gat in de markt voor 'makkelijk' verplaatsbare, passend in de omgeving (qua kleur en vormgeving) schuilstallen.
Je hebt op sommige punten in NL nu eenmaal weilanden naast elkaar met levende have, waarvan elk weiland van een andere eigenaar is. Je kunt mensen moeilijk verplichten om gebruik te maken van elkaars schuilstal of er samen 1 aan te schaffen omdat er anders teveel per 1000m2 staan.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:52

BOTtraining schreef:
Ik voel een gat in de markt voor 'makkelijk' verplaatsbare, passend in de omgeving (qua kleur en vormgeving) schuilstallen.
Je hebt op sommige punten in NL nu eenmaal weilanden naast elkaar met levende have, waarvan elk weiland van een andere eigenaar is. Je kunt mensen moeilijk verplichten om gebruik te maken van elkaars schuilstal of er samen 1 aan te schaffen omdat er anders teveel per 1000m2 staan.

Eens! Ik wil hem in de zomer graag in de wei hebben staan (en ik heb 2 verschillende weides, dus graag in degene waar ze staan), dan hoef ik geen schuilstal in de paddock. En in de winter graag de schuilstal in de paddocks, dan hoeft er niets in de wei te staan...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:54

Of je kan zeggen helaas hier passen geen weide dieren

BOTtraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:58

DuoPenotti schreef:
Of je kan zeggen helaas hier passen geen weide dieren

Ja uiteraard is nee ook altijd een mogelijk antwoord. Maar het beleid zal denk ik alsnog per gemeente geschreven worden. De ene is iets toleranter dan de ander als je de omgevingsvergunningen bekijkt.

Het zal geen makkelijke klus worden, maar hey.. je moet ergens beginnen. Vind dit al een super eerste zet dat erover gesproken wordt en daarna hopelijk snel richting het uitrollen van werkbare situaties.