Kamer: geen dieren op transport bij temperatuur boven 30°C

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 08:34

Emj_23 schreef:
Ik neem aan dat dan ook voor paarden geldt? Dus je gaat s ochtends met de trailer op pad en de temperatuur loopt onverhoopt op, dan mag je niet naar huis en moet je op de warme locatie wachten? Of je moet je dier verplaatsen vanwege een stalwissel of naar de kliniek, maar dat mag dan eigenlijk niet? En voor andere dieren , waar laten ze de varkens als het te warm wordt voor transport? Denk niet dat het daar veel aangenamer is. Ik snap waarom er afspraken moeten komen, maar in de praktijk denk ik dat er nog wat problemen zijn.

Ligt er aan hoe zwart/ wit het wordt denk ik, er moeten gewoon goede afspraken komen met voldoende flexibiliteit waarbij het welzijn van het dier altijd voorop moet staan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 08:55

Elisa2 schreef:
Ik vind het wel een goede zaak omdat het steeds warmer lijkt te worden in Nederland (helaas), dieren moeten beschermd worden tegen mensen. Vroeger was het een uitzondering om met 30 gr op wedstrijd te gaan, en dat was al niet lekker. Vervoeren kan s"morgens of s"avonds als het afgekoeld is maar gewoon niet op het heetst van de dag tenzij er nood is denk ik zo.

Persoonlijk ken ik niemand die met die hoge temperaturen nog rijdt. Maar goed ik sta dan ook niet op een wedstrijdstal

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:32

https://www.wsleegers.nl/geconditioneerd-veevervoer/

Ik denk wel dat we ook goed moeten kijken in wat voor wagen er dan staat te wachten.
Die on die bovenstaande link zie ik voortaan veel rijden.
En ik denk ook dat we binnen een paar jaar geen andere meer zien.

Komen wij als trailer bezitter denk ik het slechtste uit de bus.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 10:53

speurneusc schreef:
ff voor de grootste juichers, gaan jullie dan ook niet rijden??? want de meeste zijn voor vervoer verbod, maar laten hun paard wel gewoon boven de 30 graden hard werken om de training niet te verstoren...

Nee, ik rijd mijn paarden niet bij 30 graden. Dan sta ik of om 5 uur op en zit ik er op als er nét genoeg licht is. (veelal zit je dan op de warmste dagen rond de 21 graden.) of ze staan stil.
IMO ben je niet goed wijs en heb je weinig liefde voor de beesten als je ze met 30+ graden laat werken.
Zelfs na een week 36 graden waarbij ze stil gestaan hebben op weide, hebben ze een paar dagen extra vrij gehad om te bekomen van die ellendige hitte. Wedstrijden gaan niet voor op hun welzijn.

Als hiermee mensen die wel nog wedstrijd gaan rijden met 30 graden verplicht worden thuis te blijven juich ik dat geheel toe.

juvalJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 11:13

Ayasha schreef:
speurneusc schreef:
ff voor de grootste juichers, gaan jullie dan ook niet rijden??? want de meeste zijn voor vervoer verbod, maar laten hun paard wel gewoon boven de 30 graden hard werken om de training niet te verstoren...

Nee, ik rijd mijn paarden niet bij 30 graden. Dan sta ik of om 5 uur op en zit ik er op als er nét genoeg licht is. (veelal zit je dan op de warmste dagen rond de 21 graden.) of ze staan stil.
IMO ben je niet goed wijs en heb je weinig liefde voor de beesten als je ze met 30+ graden laat werken.
Zelfs na een week 36 graden waarbij ze stil gestaan hebben op weide, hebben ze een paar dagen extra vrij gehad om te bekomen van die ellendige hitte. Wedstrijden gaan niet voor op hun welzijn.

Als hiermee mensen die wel nog wedstrijd gaan rijden met 30 graden verplicht worden thuis te blijven juich ik dat geheel toe.

KNHS/verenigingen zouden hierin ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen in mijn ogen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 11:23

juval schreef:
Ayasha schreef:

KNHS/verenigingen zouden hierin ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen in mijn ogen.

helemaal mee eens. In België zeggen ze dan "verantwoordelijkheid van de ruiter/eigenaar". Maar IMO kan je die verantwoordelijkheid niet afschuiven als je dingen organiseert met dieren. Dan ben je gewoon mede verantwoordelijk voor die dieren. Anders moeten ze ook alle andere welzijnsregels maar afschaffen als ze werkelijk zo willen redeneren.

JeRekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 11:26

pmarena schreef:
Klinkt als een goed idee, maar ik vraag me wel af in hoeverre er dan andere problemen voor die dieren zullen ontstaan, als ze niet weg mogen van de locatie waar ze zich op dat moment bevinden.

Wij hebben een varkensbedrijf, zijn de temperaturen erg heet dan laden wij ´s nachts. Het wordt wel een probleem als we dat ook niet meer zouden mogen omdat de temperatuur bijvoorbeeld aan het einde van de transportduur rond de 30graden zit. Ook al zitten ze in 9 van de 10 vrachtwagens met ventilatie, en die ventilatie is niet een schuif open zetten, nee echt draaiende ventilatoren.

Waar moeten wij dan met de dieren heen, ze worden te groot om te houden (te weinig ruimte), het land op jagen?

Begrijp me niet verkeerd ik ben voorstander van het zo aangenaam mogelijk maken maar over de gevolgen wordt niet nagedacht... En daarbij moet er ook gekeken worden naar hobbydieren ben ik van mening, vaak zat een paardentrailer zien rijden met heet weer.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 15:28

Dat is de reden wij altijd snachts met de paarden reizen als we naar het buitenland gaan. Savonds vertrekken en de volgende morgen op de plek van bestemming.

Maar gaat dit besluit niet meer over slachtvee? Die vaak ook nog eens uren in de hete zon staan te wachten voor het slachthuis?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 15:33

DuoPenotti schreef:

Ik denk wel dat we ook goed moeten kijken in wat voor wagen er dan staat te wachten.

@popstra, zie bovenstaande :)

Gaat zover ik weet over alle vervoer. Ook 1 paardje.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 15:35

Popstra schreef:
Dat is de reden wij altijd snachts met de paarden reizen als we naar het buitenland gaan. Savonds vertrekken en de volgende morgen op de plek van bestemming.

Maar gaat dit besluit niet meer over slachtvee? Die vaak ook nog eens uren in de hete zon staan te wachten voor het slachthuis?

Nee er is geen specificatie voor diercategorie, dus geldt gewoon voor alle dieren. Er is wel vrijstelling voor transporten waar ze over koelsystemen beschikken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 16:17

DuoPenotti schreef:

Ik zie vooral nog de bekende veevervoer vrachtwagens met luiken (?) aan de zijkant.

De wagen in de link is wel een mooie ontwikkeling, ik hoop dat die de overhand gaan krijgen.

LadyUrsy

Re: Kamer: geen dieren op transport bij temperatuur boven 30°C

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 16:24

Zou veel twijfel voor de ruiters schelen als de KNHS mee zou gaan in deze wed. Dus ook geen buitenwedstrijden boven een bepaalde temperatuur.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 17:10

De geconditioneerde wagens zijn in opmars, maar de meeste wagens hebben uitsluitend mechanische ventilatie dmv ventilatoren, geen actieve koeling. En die verplaatsen slechts lucht, kunnen het binnen een veewagen niet koeler krijgen dan de buitenlucht.

En het wetsvoorstel gaat niet uitsluitend over slachtvee of ander commercieel vervoer van dieren, maar vervoer van alle dieren.
Waarom zou 1 paard bij 35 graden minder erg zijn om te vervoeren dan 30 koeien of 180 varkens?
De meeste mensen hebben in hun trailer geen actieve ventilatie, uitsluitend raampjes die open kunnen en dmv rijwind dan ventilatie opleveren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 18:09

Marije_jiplover schreef:
De geconditioneerde wagens zijn in opmars, maar de meeste wagens hebben uitsluitend mechanische ventilatie dmv ventilatoren, geen actieve koeling. En die verplaatsen slechts lucht, kunnen het binnen een veewagen niet koeler krijgen dan de buitenlucht.

En het wetsvoorstel gaat niet uitsluitend over slachtvee of ander commercieel vervoer van dieren, maar vervoer van alle dieren.
Waarom zou 1 paard bij 35 graden minder erg zijn om te vervoeren dan 30 koeien of 180 varkens?
De meeste mensen hebben in hun trailer geen actieve ventilatie, uitsluitend raampjes die open kunnen en dmv rijwind dan ventilatie opleveren.

Er mag dan wel iets geregeld worden voor wanneer een paard met spoed naar een dierenartskliniek moet. Ik zou niemand weten met een gekoelde paardentrailer

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 18:14

Loretta schreef:
Marije_jiplover schreef:

Er mag dan wel iets geregeld worden voor wanneer een paard met spoed naar een dierenartskliniek moet. Ik zou niemand weten met een gekoelde paardentrailer

Ik gok maar zo dat dat een uitzonderingssituatie is, en dat een dier dat met spoed naar de kliniek moet daar met 30 graden ook naartoe mag worden gebracht.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 18:26

Met de verandering van het klimaat en de daardoor steeds warmere zomers moet er zowiezo aanpassing komen.
Daar ontkom je niet aan. En dat geld niet alleen voor transport maar ook voor de sport.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 18:52

Ik zou het wel fijn vinden als de max temp van 35 naar 30 wordt bijgesteld. Vorig jaar nog gedoe gehad met een secretariaat. Uiteindelijk werd het de dag van de wedstrijd 35 graden dus ik was blij dat ik me had afgemeld maar ik kreeg wel gewoon de rekening. Volgens hen had ik m'n paard gewoon op de trailer moeten zetten met die hitte 8)7

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 19:49

hoe doen ze dat dan in amerika, enzo dan, daar rijden ze gewoon door terwijl de temperaturen nog langer en veel hoger zijn dan hier, daar beginnen ze het pas warm te vinden ronde de 40 graden of meer..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 20:10

speurneusc schreef:
hoe doen ze dat dan in amerika, enzo dan, daar rijden ze gewoon door terwijl de temperaturen nog langer en veel hoger zijn dan hier, daar beginnen ze het pas warm te vinden ronde de 40 graden of meer..

Andere hitte. In Griekenland is de warmte al veel beter te verdragen dan hier in België.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 05:56

Het zal ook een deel gewenning zijn.
In sommige landen is het veel langer en gelijkmatiger heet dan in ons land.
Dan zijn dier en mens daar in zekere mate ook op aangepast.
In Tokyo is het ook enorm heet en niet voor niets zijn diverse sporters daar nu al aan het trainen, om aan de hitte te wennen. Of ze trainen in de klimaatkamer op Papendal om te wennen aan die omstandigheden.

Wanneer je voor langere tijd aan hitte blootgesteld wordt, treedt ook gewenning op.
Wat wij hier in Nederland sowieso niet hebben, omdat ons weer daar toch te wisselvallig voor is.

Bij een nationale wet boeit het feitelijk ook niet of iets in andere landen wel mag of niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 07:47

De warmte hier is ook anders dan in andere landen vanwege de luchtvochtigheid, veel mensen uit andere landen waar het ook 35 graden kan worden vinden 25 hier veel erger.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 11:20

Ja dat is altijd wel mooi, als je iemand van rond de evenaar die je zó in een woestijn-plaatje kan plaatsen, zo ziet zweten hier en hoort verzuchten dat het hier zó veel warmer is dan *vul in* waar de thermometer belachelijke temperaturen haalt :=

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:15

JeRekers schreef:
Waar moeten wij dan met de dieren heen, ze worden te groot om te houden (te weinig ruimte), het land op jagen?

Dat zou fenomenaal zijn! Afgelopen week reed ik richting Arnhem, en ik zag langs de snelweg varkens in de wei.... ik reed mezelf bijna te pletter van pure blijdschap: DIEREN BUITEN!

Ik gun iedereen z'n werk, en kom zelf ook uit een achtergrond van boeren, maar die vleesfabrieken en dat gesleep in vrachtwagens, vliegtuigen en boten met miljoenen dieren vind ik buitenproportioneel en onmenselijk.
"Daar gaat het topic niet over Ninx".... jawel hoor!