Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
tiwi1969 schreef:Goed dat ze gaan handhaven, ik ben sowieso niet van het scheren en zeker geen tastharen.
Maar ook oren knip ik alleen vieze pluizen weg.
Wat ik mij wel afvraag is hoe ze omgaan met eerder geschoren tastharen die nog naar de natuurlijke lengte moeten groeien.
eventueel gekorte tastharen hebben een jaar de tijd gehad om bij te groeien. Zijn ze nu te kort, is er dus niet aan de regels gehouden FeverGloves schreef:Wat een goed initiatief! Waarom zou je dat überhaupt willen doen, afscheren??

Janneke2 schreef:Goede regel...!
(Beetje inkorten van echt giga lange tastharen lijkt me geen probleem, de Engelse tekst heeft het over 'shaven' (Britten bedoelen dan echt kortwieken) en 'removed'.)
Het dier heeft de tastharen gewoon nodig, punt.
(Ik ben die mevrouw nog niet vergeten die nooit de manekam borstelde, de manen uitkamde met een kam,
de staart dikker maakte met een kunst-staarthaar onder de staart, want de staart werd ook dagelijks uitgedund met de kam,
en het Knollebeest kreeg op zijn donder als hij schuurde.
Dat soort *** loopt rond, geeft zelfs les en is in staat tot het afknippen van tastharen...)
absque_dubio schreef:Maar hebben we het nu over kortwieken tot een bepaalde lengte (wat ik hier lees doen meerdere bokkers dat) of het volledig kortscheren of zelfs verwijderen?
Dat is me niet helemaal duidelijk, en maakt denk ik wel verschil.
Suzanne F. schreef:Zoals ik het lees mogen ze niet worden weggehaald of verwijderd. Inkorten mag wel zoals ik het heb begrepen. Maar dan krijg je de discussie Wat is inkorten? Blijft er een stompje staan of knip je alleen de laatste punt eraf?
Sizzle schreef:Ik snap niet echt waarom je dat vastgelegd wil hebben, sommige paarden hebben van nature amper haar, de ander groeit ze tot een halve meter lang met 5 krullen. Gewoon natuurlijke uitstraling met natuurlijke functie lijkt me helder genoeg.
absque_dubio schreef:Voor mij hoeft het niet. Maar met alle regels is het zo dat duidelijkheid belangrijk is. Zo’n grijs gebied gaat denk ik nog wat problemen geven.
Dan krijg je nog steeds dat het volledig wordt afgeschoren of op een halve cm ‘want het is geen verwijderen’.
Ayasha schreef:FeverGloves schreef:Wat een goed initiatief! Waarom zou je dat überhaupt willen doen, afscheren??
Omdat een groep ruiters het "niet mooi vindt" en het "onordelijk vindt staan".
Hoe je het in je hoofd kan halen dat iets dat gewoon bij een dier hoort en ook daadwerkelijk een vrij belangrijke functie heeft "onordelijk" kan zijn is me niet duidelijk maar goed.
Laat het idd lekker staan waar het voor bedoeld is..