FEI verbiedt afscheren tastharen op straffe van uitsluiting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Re: FEI verbiedt afscheren tastharen op straffe van uitsluiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 21:05

Goed dat ze gaan handhaven, ik ben sowieso niet van het scheren en zeker geen tastharen.
Maar ook oren knip ik alleen vieze pluizen weg.

Wat ik mij wel afvraag is hoe ze omgaan met eerder geschoren tastharen die nog naar de natuurlijke lengte moeten groeien.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 21:46

tiwi1969 schreef:
Goed dat ze gaan handhaven, ik ben sowieso niet van het scheren en zeker geen tastharen.
Maar ook oren knip ik alleen vieze pluizen weg.

Wat ik mij wel afvraag is hoe ze omgaan met eerder geschoren tastharen die nog naar de natuurlijke lengte moeten groeien.

De regel is er al sinds 2020 :) eventueel gekorte tastharen hebben een jaar de tijd gehad om bij te groeien. Zijn ze nu te kort, is er dus niet aan de regels gehouden

FeverGloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 22:04

Wat een goed initiatief! Waarom zou je dat überhaupt willen doen, afscheren??

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 22:08

FeverGloves schreef:

Omdat een groep ruiters het "niet mooi vindt" en het "onordelijk vindt staan". :roll:
Hoe je het in je hoofd kan halen dat iets dat gewoon bij een dier hoort en ook daadwerkelijk een vrij belangrijke functie heeft "onordelijk" kan zijn is me niet duidelijk maar goed. :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 22:09

Goede regel...!

(Beetje inkorten van echt giga lange tastharen lijkt me geen probleem, de Engelse tekst heeft het over 'shaven' (Britten bedoelen dan echt kortwieken) en 'removed'.)

Het dier heeft de tastharen gewoon nodig, punt.

(Ik ben die mevrouw nog niet vergeten die nooit de manekam borstelde, de manen uitkamde met een kam,
de staart dikker maakte met een kunst-staarthaar onder de staart, want de staart werd ook dagelijks uitgedund met de kam,
en het Knollebeest kreeg op zijn donder als hij schuurde.
Dat soort *** loopt rond, geeft zelfs les en is in staat tot het afknippen van tastharen...)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 22:20

Janneke2 schreef:
Goede regel...!

(Beetje inkorten van echt giga lange tastharen lijkt me geen probleem, de Engelse tekst heeft het over 'shaven' (Britten bedoelen dan echt kortwieken) en 'removed'.)

Het dier heeft de tastharen gewoon nodig, punt.

(Ik ben die mevrouw nog niet vergeten die nooit de manekam borstelde, de manen uitkamde met een kam,
de staart dikker maakte met een kunst-staarthaar onder de staart, want de staart werd ook dagelijks uitgedund met de kam,
en het Knollebeest kreeg op zijn donder als hij schuurde.
Dat soort *** loopt rond, geeft zelfs les en is in staat tot het afknippen van tastharen...)

Je wil ze de kost echt niet geven die de tastharen geheel af scheren.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 22:23

Maar hebben we het nu over kortwieken tot een bepaalde lengte (wat ik hier lees doen meerdere bokkers dat) of het volledig kortscheren of zelfs verwijderen?
Dat is me niet helemaal duidelijk, en maakt denk ik wel verschil.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 08:11

absque_dubio schreef:
Maar hebben we het nu over kortwieken tot een bepaalde lengte (wat ik hier lees doen meerdere bokkers dat) of het volledig kortscheren of zelfs verwijderen?
Dat is me niet helemaal duidelijk, en maakt denk ik wel verschil.

Zoals ik het lees mogen ze niet worden weggehaald of verwijderd. Inkorten mag wel zoals ik het heb begrepen. Maar dan krijg je de discussie Wat is inkorten? Blijft er een stompje staan of knip je alleen de laatste punt eraf?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 08:16

Er is ook nog zoiets als gezond verstand. Als je een stompje van 2 cm hebt staan dan heb je duidelijk niet alleen maar ingekort omdat het in het oog prikte :+

Je gast echt geen boete krijgen als een oog tasthaar maar 8cm is ipv 12.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 09:28

Tastharen aan de ogen blijf ik vanaf, maar aan de neus knip ik ze wel een stuk korter. Ze blijven anders snel tussen de sperriem zitten. Ik heb een keer met vastmaken van de sperriem een haar per ongeluk uitgetrokken en mijn paard is nu echt panisch als ik de sperriem wil vastmaken.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 09:37

Suzanne F. schreef:
Zoals ik het lees mogen ze niet worden weggehaald of verwijderd. Inkorten mag wel zoals ik het heb begrepen. Maar dan krijg je de discussie Wat is inkorten? Blijft er een stompje staan of knip je alleen de laatste punt eraf?

Precies daarom vraag ik het. Als inkorten wel mag, was het handig geweest om duidelijkheid te hebben tot welke lengte. Nu blijft het zo’n vaag bericht..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 09:45

Ik snap niet echt waarom je dat vastgelegd wil hebben, sommige paarden hebben van nature amper haar, de ander groeit ze tot een halve meter lang met 5 krullen. Gewoon natuurlijke uitstraling met natuurlijke functie lijkt me helder genoeg.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 09:50

Sizzle schreef:
Ik snap niet echt waarom je dat vastgelegd wil hebben, sommige paarden hebben van nature amper haar, de ander groeit ze tot een halve meter lang met 5 krullen. Gewoon natuurlijke uitstraling met natuurlijke functie lijkt me helder genoeg.

Ja, idd. Huidige merrie krijgt hele lange, vorige stuk minder. Die bleven steken op 5 tot 10 cm ofzo en hadden er ook minder.

Nu heb ik nooit helemaal eraf gehaald, oren ook nooit kaal, maar wel de lange plukken wat inkorten.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 09:51

Voor mij hoeft het niet. Maar met alle regels is het zo dat duidelijkheid belangrijk is. Zo’n grijs gebied gaat denk ik nog wat problemen geven.
Dan krijg je nog steeds dat het volledig wordt afgeschoren of op een halve cm ‘want het is geen verwijderen’.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 10:26

absque_dubio schreef:
Voor mij hoeft het niet. Maar met alle regels is het zo dat duidelijkheid belangrijk is. Zo’n grijs gebied gaat denk ik nog wat problemen geven.
Dan krijg je nog steeds dat het volledig wordt afgeschoren of op een halve cm ‘want het is geen verwijderen’.

Als het zo erg gesteld is met onze sport is het misschien gewoon tijd om de competitie af te schaffen.

FeverGloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 10:29

Ayasha schreef:
FeverGloves schreef:

Omdat een groep ruiters het "niet mooi vindt" en het "onordelijk vindt staan". :roll:
Hoe je het in je hoofd kan halen dat iets dat gewoon bij een dier hoort en ook daadwerkelijk een vrij belangrijke functie heeft "onordelijk" kan zijn is me niet duidelijk maar goed. :')

Jemig dan moet je wel met een vergrootglas bovenop je paard gaan staan zeg om daar überhaupt over te willen struikelen :? Laat het idd lekker staan waar het voor bedoeld is..