Hoe start je met neckrope rijden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Hoe start je met neckrope rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 00:44

Zoals altijd heb je de goede en de mindere. Als men zegt; ik rij met neckrope wordt dit al snel op 1 hoop gegooid, maar er zit natuurlijk erg veel verschil in.

Er zijn wel mensen die met weinig of niks beginnen om een paard te trainen in vrijheid. Vanaf veulen heb ik niet de kans gehad, maar mn gevoelige merrie met rugzakje ben ik wel zo begonnen. Dat is misschien zelfs lastiger, wan ze is geen blanco paard, heeft al slechte ervaringen etc.
Het is ook niet gevaarlijker met of zonder zadel en hoofdstel, maar wil haar vertrouwen en dat het rijden samen leuk is voor haar.
Ik heb ook nooit de illusie dat als ze wat willen doen, dat niet kunnen door een bit. Als ze gaan, dan gaan ze.
Dressuurmatig is bij haar nog gas, rem, sturen, wijken, body control, back up, roll back.

En het mooie is dat paarden die ontspannen en netjes worden los gereden, ook vaak zelf een fijne en gewenste houding vinden.

Dat iets langer duurt vind ik een beetje onzin. Misschien willen of gaan anderen veel te snel?? En ik ben echt niet van 100x vragen en aanklooien, maar ik zie ook wel dat mensen jonge paarden al snel enorm veel vragen.

Het is ook krom hoe mensen denken; Al die dressuur kent het paard al, dus zij hebben geen bit nodig. De mens heeft het bit nodig of iets bitloos.

Ik doe een veulen ook gelijk een halstertje om en begin snel met aanraken en een voetje optillen, daarna vasthouden etc etc.
Maar feitelijk hebben paarden ook dat niet nodig. Onderling kunnen ze prima regelen dat een ander paard opzij gaat, meeloopt, harder gaat etc.
Onze wensen reiken iets verder, maar ook dat is in principe echt heel goed mogelijk zonder hulpmiddelen.

Maar het heeft ook nadelen, dus we willen houvast hebben.

En ooit heeft iemand verzonnen om een hoofdstel te maken en iets in de mond te stoppen en op de rug te leggen. Maar dat had ook compleet anders kunnen gaan en hadden we dat normaal gevonden.

Als je kijkt hoe (slecht) mensen les hebben, worden er veel stappen overgeslagen. Voor overgangen en zijgangen heb je geen bit nodig als je weet hoe je je eigen lijf en zit kan gebruiken. En dan bedoel ik ook geen getrek aan een bitloos hoofdstel.

Ik denk dat er maar heel weinig mensen goed kunnen zien wanneer een paard echt netjes en correct in balans loopt en geschikt is om de oefeningen te doen. Veel juryleden kunnen niet eens door de natuurlijke gangen van het paard heen kijken.

Met hoofdstel/bit trainen en dan af en toe neckrope pakken is niks mis mee. Ik vind het zelfs een goede controle moment. Het zegt niet alles, want sommige paarden zijn een robot en getraind met pijn, zullen ze uit angst netjes en correct blijven lopen.
Maar je loopt ergens vast als je dan wil sturen, oefeningen doen en overgangen rijden.

Andere paarden voelen de vrijheid en zullen niet goed reageren.

Topic is; hoe leer ik met neckrope rijden. Niet wat TS ermee wil verder. Ik zie vooral dat het veel als kunstje wordt gebruikt.
Maar wil je het (erbij) doen, is het vooral ook je gedachte gang die je moet veranderen. Voel hoe je paard reageert, werk aan je houding, zit en hulpen, let op je (ont)spanning en ademhaling, heb er vertrouwen in en dan hoofdstel uit.

Dressuurmatig correct is nogal een breed begrip. Ik wil geen proefjes rijden en ik kijk niet naar een krul. Maar zoals gezegd; denk ik dat heel veel mensen ook echt niet weten wat correct is.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 04:29

Citaat:
Moderatoropmerking:
Op verzoek leeggehaald

Hier even op in gaan: Methar is al langer bij de familie Bos dan dat Daantje hem rijdt. Dit is het paard van haar vader die er succesvolle Z crossen mee reed. Door blessures van paard en ruiter is dat niet meer.
Echter heb ik weinig paarden zo soepel door technisch lastige korte lijntjes zien lopen, stijf :n misschien ten tijden van zijn blessureleed.
Hij mag niet meer hoog in de dressuur, springen en cross lopen. Maar hij is volledig opgeleid en kan het prima.
Ze hebben nog meer paarden en hebben niet gek lang geleden één paard in laten slapen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 15:42

Superpony ik heb het specifiek over het dressuurrijden met neckrope. Zoals ik al eerder zei, het 'gewoon' rijden met neckrope is echt niet moeilijk, dat kan iedereen. Het technisch dressuur rijden met neckrope, dat is een heel ander verhaal. En dan bedoel ik vooral het rechtrichten en zorgen dat je paard goed van achter naar voren blijft lopen en niet op de voorhand gaat vallen (wat snel gebeurt met neckrope). Het correct rijden van een volte met de juiste stelling en lengtebuiging (en die constant houden) in alle gangen, dat is echt een uitdaging met nekcrope (probeer het maar eens). Wat ik ook veel zie in de neckrope proeven is een onzuivere stap, waarmee ik bedoel dat deze niet geheel in viertakt is en neigt naar lateraal, dat komt omdat je de aanleuning dan mist die met hoofdstel veel makkelijker te verkrijgen is. Ook dat is een valkuil met neckrope. In de proeven vragen we verder veel verruimmingen, die gereden moeten worden vanuit de achterhand naar voren, waarbij de passen ruimer moeten worden en niet moeten versnellen. Ook het schakelen en terugrijden (op de zit) is in deze verruimingen is een belangrijk punt, dus niet doordenderen over de gehele diagonaal. In de overgangen moet het paard niet van houding veranderen en deze moeten vanuit de achterhand gebeuren met genoeg impuls. Ik kijk hierin totaal niet naar de 'krul', een krul heeft niks met een correct lopend paard te maken. Als je je paard op je zit van achter naar voren kunt rijden (op vier benen en rechtgericht, dus aan allebei de kanten alle spieren even soepel, de lengtespieren zijn daarbij heel belangrijk) dan komt het hoofd vanzelf in de juiste positie, dat heeft niks met een kunstje of een krul te maken. Wat ik het doel van de dressuur vind is een paard zo laten lopen dat hij gezond blijft in zijn lichaam (daarom ben ik ook niet blij met de hedendaagse dressuurtop). En dat is wat ik bedoel met een correct lopen paard. Dit is met neckrope echt niet eenvoudig voor elkaar te krijgen, vandaar dat ik zeg dat het niet erg is om even terug te gaan naar hoofdstel als je het met neckrope niet voor elkaar krijgt. Met hoofdstel pak je even die binnenhand op om de neus naar binnen te brengen en de schouder op te tillen, met je binnenbeen bij de singel (het been waar je paard omheen moet buigen) en je buitenbeen achter de singel (om te zorgen dat de achterhand niet uitzwaait). Met neckrope doe je dit exact hetzelfde alleen mis je dan het lijntje naar het hoofd om die in de juiste positie te vragen, dus je paard moet leren dat als je met nekcrope je binnenhand oppakt hij zijn schouder op moet tillen en het hoofd naar binnen moet brengen. En probeer dit dan maar eens constant te houden op een grote volte in draf en galop. Correct halthouden is ook een valkuil met neckrope. Bijna elke ruiter zit iets scheef. Als je halthoudt met hoofdstel kan je dit nog iets bijsturen zodat je paard recht en vierkant halthoudt. Als je met nekcrope iets scheef zit dan gaat je paard gegarandeerd scheef halthouden (zie ik bij elke combi die ietsje scheef zit). En je paard recht vooruit laten kijken met het stilstaan en niet opzij (omdat ie bv iets hoort) is ook een uitdaging. En zo zijn er nog veel meer uitdagingen die met neckrope echt lastiger zijn. Oh en het is ook nog de bedoeling dat je de neckrope op de juiste manier gebruikt natuurlijk. Dwz niet te hoog in de hals (moet altijd in dezelfde positie bij de halsaanzet liggen zonder teveel druk), met 2 handen vasthouden en je mag niet je handen heel ver naar links, rechts, onder of boven brengen.

Je zegt dat je mensen kent die met weinig of niks beginnen met een paard te trainen in vrijheid. Ja die ken ik ook genoeg en dat maar dat bedoel ik niet. Ik bedoel om een paard vanaf start met neckrope te gymnastiseren en rechtrichten en zo te rijden dat het lichamelijk gezond blijft. Als je dat op de juiste manier wil doen duurt dat zeker wel langer dan met hoofdstel. 'Een beetje' zal dit wel lukken inderdaad. In de dressuurlessen die ik gaf liet ik mensen ook af en toe met neckrope rijden. En dat lukte iedereen wel. Maar zoals ik al zei, echt hetzelfde rijden als met hoofdstel, nee dat gaat niet natuurlijk. Daar moet je echt wel een tijdje op trainen.

Je voorbeeld met het veulen snap ik niet helemaal. Wat heeft dat te maken met het neckrope rijden? Dat je geen hulpmiddelen nodig hebt? Een neckrope is ook een hulpmiddel. Als je geen hulpmiddelen wil gebruiken dan moet je ook de neckrope en het zadel weglaten.

Je zegt zelf dat er weinig mensen zijn die die weten wanneer een paard goed loopt en dat veel mensen slecht les hebben. Dan is het toch logisch dat als je die mensen met neckrope laat rijden ze helemaal niet weten wat ze moeten doen? Er zijn idd veel mensen die niet goed kunnen/leren rijden. Daarom is het voor veel mensen veel lastiger om met neckrope te rijden. Ik zei ook al eerder, als je een goede ruiter bent (die dus weet hoe een paard correct te laten lopen en op de zit kan rijden en geen teugels nodig heeft) en/of je hebt een goed getraind paard dan is het een stuk makkelijker inderdaad. Voor westernruiters/westernpaarden is overigens het rijden met neckrope sowieso een stuk makkelijker dan voor dressuurruiters/dressuurpaarden.

Met hoofdstel kan je veel dingen die niet helemaal goed gaan verbloemen of makkelijker oplossen, met neckrope kan dat niet. In mijn ideale wereld zou ook iedereen met neckrope rijden en dat niemand meer een hoofdstel gebruikt, maar dat is (helaas) niet realistisch. In mijn ideale wereld doet iedereen het zoals Jossy Reynvoet. :D

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 18:59

Ik zag een filmpje van alizee Froment en dacht ineens aan dit topic.Zo mooi ..