Zorgen beenbeschermers voor oververhitting van de benen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BriPi

Re: Zorgen beenbeschermers voor oververhitting van de benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 11:32

Interessant onderzoek, stond er ook nog wat over de steekproefgrootte, over de paarden zelf (ras, leeftijd, gebruik etc.), de omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid etcetera? Ben wel benieuwd naar de rest van het onderzoek, zal het eens opzoeken en doorlezen. Dat van die herstelperiode van 180+ minuten vind ik wel veel zeg. Bij mij op de manege rijden de meeste pony's zonder en een enkeling met peesbeschermers (en een tegenwoordig met bandages omdat dat toch beter gaat dan peesjes) en als je je dan realiseert dat de paar pony's met bescherming nog zo'n lange herstelperiode hebben, dat vind ik nogal wat.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 11:32

Wil je de link hier plaatsen als je het kunt vinden (lukte mij zo snel niet nl)?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 11:38

ElCid schreef:
Ik dacht inderdaad dat dit allang bekend was! Daarom zijn er jaren geleden ook al van die "luchdoorlatende" beschermers uitgevonden, wordt het gebruik van bandages afgeraden en heeft een merk als Professionals Choice dit zelfs in de "bijsluiter" van de neopreen beschermers staan en ook speciale VenTech beschermers ontworpen.

Vraag me ook af hoe oud de ontwerpen waren. Heb hier 3D mesh beschermers en zelfs met 26 graden zijn de benen niet nat onder de beschermer. Over warmte durf ik weinig te zeggen. De benen voelen niet warm voor mij maar das natuurlijk een vage graadmeter.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 11:41

In de reining heb je wel veel risico om de benen te beschadigen met dat stoppen en spinnen. Ik doe de beschermers om bij de training, maar direct weer af en uitstappen zonder.
Op show gebruik ik bandages, omdat dat netter lijkt dan beschermers, maar op training nooit, want ik vind het ondingen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:01

Gho dat zijn ook allemaal van die eindeloze discussies. Het wordt al zolang toegepast en ontwikkelingen blijven ook doorgaan.
Wij dragen ook vaak hele dagen sokken, de ene al betere dan de andere. Voor dat uurtje dat die paarden lopen en een inspanning leveren zal dat heus wel meevallen.
Met bandageren nog nooit blessures gehad, met peesbeschermers ook niet en zonder ook niet. Bandages vind ik nog altijd mooi en zeker functioneel. Peesbeschermers vind ik gemakkelijk voor bvb snel op de paddock of longeren. Na het rijden goed afspoelen. Uberhaupt denk ik dat een goede warm up en cool down cruciaal is. Plus manier van trainen en vooral de dosering. (hout vasthouden), maar de enige blessures die ik heb meegemaakt aan de benen waren door echte ongelukken (uitgegleden bij het afladen, vastrollen in de stal/wei(ja daar zijn ook hoeken :D ) en door een trap van een ander paard.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:07

EllyC schreef:
Wow wat vernieuwend 20/30 jaar geleden is dit al onderzocht en gepubliceerd door Verschie.
Maar we blijven de benen lekker inpakken.

Bedoel je dr. Van Schie uit Wassenaar? Die had inderdaad al 20 jaar geleden de spreuk: ''Spieren hou je warm, pezen hou je koel".

Dit onderzoek bevestigd gewoon wat hij ook al onderzocht had. Weinig nieuws onder de zon.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:10

Al heeft dit onderzoek nu wel meer soorten/materialen bescherming kunnen testen als 20 jaar geleden.
Sommige beschermers kosten echt meer omdat men er de reclame bij plaatst van houd de benen koel.
Niet dus, kun je net zo goed een goedkope nemen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:30

Kuggur schreef:
Nooit het nut van been"beschermers" begrepen.

Ligt er net aan wat voor discipline je rijd.
Maar goed, dan zal jij vast weer een weerwoord hebben in de zin van dat je helemaal niet op een paard moet rijden laat staan sport beoefenen :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 17:54

CharleyT schreef:
EllyC schreef:
Wow wat vernieuwend 20/30 jaar geleden is dit al onderzocht en gepubliceerd door Verschie.
Maar we blijven de benen lekker inpakken.

Bedoel je dr. Van Schie uit Wassenaar? Die had inderdaad al 20 jaar geleden de spreuk: ''Spieren hou je warm, pezen hou je koel".

Dit onderzoek bevestigd gewoon wat hij ook al onderzocht had. Weinig nieuws onder de zon.

Die bedoelde ik in mijn post in ieder geval wel. Hij zei in 2000 al tegen me dat ik niet meer moest bandageren.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 18:03

troi schreef:
De conclusie mbt de verschillen tussen de beschermers is onzinnig. Ze verschilden niet maar de fleecebandages waren het warmste? Dan verschilden ze dus wel..

Klinkt als studenten project met te weinig begeleiding

Er was geen *significant* verschil. Dat betekent niet dat er geen verschil was.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:27

troi schreef:
De conclusie mbt de verschillen tussen de beschermers is onzinnig. Ze verschilden niet maar de fleecebandages waren het warmste? Dan verschilden ze dus wel..

Kritiek op een onderzoek mag, alleen zou het dan wel fijn zijn als je een beetje weet hebt van onderzoekstermen. In de onderzoekswereld is er een significant verschil tussen significant verschillend en verschillend.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 07:04

troi schreef:

Dit klinkt mij als master student dat de verschillen niet significant waren maar de fleecebandages wel het hoogste uitvielen. Wat significante verschillen zijn is lastig uit te leggen maar een heel gebruikelijk begrip binnen de wetenschap.

Zelf rijd ik in mijn dessuurtraining of tijdens een rustige buitenrit nooit met beenbeschermers, helaas ben ik daarmee wel de uitzondering van de stal. Ik wordt regelmatig raar aangekeken als ik zeg dat ik ze niet vergeten ben maar alijd zo rijd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 07:13

Hilary schreef:
troi schreef:

Er was geen *significant* verschil. Dat betekent niet dat er geen verschil was.

welshfan97 schreef:
troi schreef:

Dit klinkt mij als master student dat de verschillen niet significant waren maar de fleecebandages wel het hoogste uitvielen. Wat significante verschillen zijn is lastig uit te leggen maar een heel gebruikelijk begrip binnen de wetenschap.

Zelf rijd ik in mijn dessuurtraining of tijdens een rustige buitenrit nooit met beenbeschermers, helaas ben ik daarmee wel de uitzondering van de stal. Ik wordt regelmatig raar aangekeken als ik zeg dat ik ze niet vergeten ben maar alijd zo rijd.

Nou toch juist wel. Namelijk niet-significant betekent dat het gevonden verschil te waarschijnlijk alleen op toeval gebaseerd is. En dus inhoudsloos is en dus niet als noemenswaardig beschouwd mag worden. Als mijn studenten opschrijven dat er een niet-significant verschil is gevonden gaat daar een rode streep doorheen en krijgt diegene het verzoek een extra statistiek cursus te gaan volgen. Een vrij grote interpretatiefout…

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:15

Ach, deze discussie waait elke paar jaar weer op....
Dan denk ik maar, mijn paard is 33 nu, tot zijn 30e elke dag gereden en altijd in de 3in1 beschermers. van PC. Werkelijk nog nooit iets aan de hand geweest.... heeft nu nog droge pootjes....

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:34

troi schreef:
welshfan97 schreef:

Nou toch juist wel. Namelijk niet-significant betekent dat het gevonden verschil te waarschijnlijk alleen op toeval gebaseerd is. En dus inhoudsloos is en dus niet als noemenswaardig beschouwd mag worden. Als mijn studenten opschrijven dat er een niet-significant verschil is gevonden gaat daar een rode streep doorheen en krijgt diegene het verzoek een extra statistiek cursus te gaan volgen. Een vrij grote interpretatiefout…

Dat is iets anders. De verschillen tussen de beschermers mogen idd niet als verschil genoemd worden.
Ik vraag me af of dit te maken heeft met weinig begeleiding of met de vertaling van het artikel naar het Nederlands.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 09:22

troi schreef:

In een onderzoek mag je zeker wel neerschrijven dat een verschil genoteerd werd, maar dat dit verschil niet significant is. Waarom zou je daar een rode streep doortrekken? Dat is een correcte vaststelling vanuit het onderzoek.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 16:18

Daarom nooit gehad die dingen. Niet vanwege de hitte en niet vanwege de irritatie want die dingen worden toch vies en er komt zand in. Vooral een modeverschijnsel, de uitzonderingen daargelaten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 16:30

Rubs schreef:
Daarom nooit gehad die dingen. Niet vanwege de hitte en niet vanwege de irritatie want die dingen worden toch vies en er komt zand in. Vooral een modeverschijnsel, de uitzonderingen daargelaten

Die dingen zijn uitwasbaar he. :+ Ik mag toch hopen dat iedereen ze na gebruik even schoon maakt. Zand er uit borstelen/spoelen is zo gebeurt.

Ze gaan al behoorlijk lang mee om een mode verschijnsel te zijn ook. :=