Vrouw mag na ‘vetmesten’ paard drie jaar geen paarden houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:03

Een pp lost het aantal km's niet op. Maar een wei is vlak en bieden mensen eenzijdig voedsel, nl veelal raaigras, soms een paardenmengeling.

Op een track verplicht je beweging tussen het eten, omdat voedsel plekken uit elkaar liggen, dus moeten ze verder. Je kan afwisselen waar je iets voert of afwisselen wat je voert.

Met verschillende paden, leggen ze verschillende route's af. Als je onderweg eetbare struiken, planten en bomen hebt, eten ze daar ook van.
We hebben een vrij grote, hoge heuvel en daar lopen ze veel op en over. Een poel, waar ze naar beneden lopen.
Een pad met boomstammen waar ze overheen of doorheen moeten of kunnen.

Dus buiten het aantal km's, gebruiken ze ook diverse zintuigen en spieren.

Er zijn ook mensen die met de gps meten en dan blijkt dus al dat paarden op een pp meer km's afleggen dan op een wei.

Daarnaast is een pp vaak voor 24/7/365 en een wei op heel veel plekken veel beperkter beschikbaar. Mensen roepen vaak; paarden op een wei zien er goed uit. Maar als paarden van een winter op stal, alleen in een box, enkele uurtjes los of in een kleine paddock komen en op een wei mogen rennen, vaak wel samen, zien ze er uiteraard wel goed uit.
En met dekens, veel poetsen en voer hou je ze in de winter ook wel mooi en glimmend. Maar mentaal zien mensen vrolijke paarden in de wei en dat is logisch.

Die van ons staan zo een 2 uurtjes op de wei en lopen er tegen die tijd ook wel weer zelf vanaf. Met opbouwen in het begin met 10 minuutjes is dat nog niet zo.

Ik zou ook niet alleen naar dik of dun kijken, maar dus ook bespiering, want dat zegt ook iets over de conditie en het wel of niet goed voeren.
Gedrag, maar dat is al veel moeilijker beoordelen van buitenaf.

En het blijft ene keus. Als je een traiditionele stal zoekt, kies je ook de beste. Als je één pp hebt gezien, heb je ze niet allemaal gezien. Dan kies je ook een goede en die zijn er steeds meer en meer. En ook hoor en merk je dat steeds meer mensen de positieve ervaringen delen, verandereingen zien bij hun paard.
Maar 1 slechte ervaring op 1 mindere pp, is niet eerlijk. Ik ken zo 100 slechte traditionele stallen en die zijn ook niet allemaal hetzelfde.

En ja, ook bij dunne paarden is te weinig beweging soms een deel van het probleem. Maar je moet wel een instantie en inspecteur hebben met verstand en veel kennis van paarden. Ow, er staat een hek omheen, ze hebben water en paarden lopen rond, is geen maat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:07

Daihyo schreef:
Als beweging mogelijk is: absoluut mee eens! Lopen met die handel.
Het wordt wel heel lastig als een paard niet kan/mag lopen, door bijvoorbeeld een blessure. Dan zul je toch ook met voeding aan de gang moeten :j

Dat probleem hebben wij dus langere tijd gehad met mijn ruin die dus ook obesitas is geweest toen.

Maar ook toen toch gepaste beweging gegeven en wel 24/7 buiten gezet.

Ik was zeker door zijn gewicht voorzichtig met voeren, maar na een omslag met name door eiwitten, werd hij juist "mooier" en minder buikig. Even als voorbeeld. Maar soms moet je wel testen, durven en proberen om dingen uit te proberen.

Zoals de zogenaamde professional die ik noem; die maakt zichzelf EN anderen gek voor tekorten. Gevolg is dat mensen weer bergen bijvoeren uit angst. Want het mixje van dit en dat moet weer ergens in, dus weer meer voer etc.
Daar vallen ze echt om door steeds weer hb te worden en ook dat weer niet opgelost te krijgen, keer op keer.

Maar hoe ga je dat controleren? Hoe gaan ze het beoordelen?

Het is goed dat deze dame in de gaten is gehouden. Ik zie het in Nederland nog niet gebeuren en zeker ook niet kundig gehandhaafd worden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:10

Kirania: ik ken je paard niet en kan zo van wat tekst natuurlijk niet oordelen, maar gok dat jij bij een hypothetische inspectie dan ook geen problemen zou hebben. Een paard met blessure (of adem/hart/…problemen) netjes op gewicht houden is ook extreem lastig. En door wegvallen van de buik en rugspieren lijken ze al snel dik. Hier staan ook twee oude merries die eruit zien alsof ze een skippybal hebben ingeslikt, terwijl je de ribben kan voelen als je dichter komt en ik eentje van de twee zelfs zwaar bijvoer.

Als hooi oid niet kan, beweging niet kan en graasmasker ook niet, dan is stripbegrazing idd het enige wat nog te doen is en dan zou zo’n inspectie dat vast ook wel inzien. Ik veronderstel dat er bij een eerste waarschuwing ook samen naar mogelijkheden gezocht dient te worden alvorens direct te beboeten. Zijn die er voor dat paard verder niet, dan is verdere controle imo ook overbodig. Al lijkt jou paard mij echt een speciaal geval dat niet echt representatief is voor het merendeel van de paarden.

Bijrijder zoeken en verder niet op voeding werken gaat niks doen. Dat vind ik idd vallen onder ‘je doet je best niet’. Beweging is zeker heel erg belangrijk, maar bij een koudbloed op een volle wei bvb kan je daar echt never nooit tegen op met wat extra beweging, zelfs dagelijks rijden. Been there, done that.

Verder ben ik het helemaal eens met de posts hierboven :)

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:29

Poekkie schreef:
Ik veronderstel dat er bij een eerste waarschuwing ook samen naar mogelijkheden gezocht dient te worden alvorens direct te beboeten.

Dat is ook hoe dierenbeschermingen altijd werken. Ze willen echt niet ieder beestje met een pondje teveel of te weinig in beslag nemen. Daar hebben ze de faciliteiten ook helemaal niet voor. Oplossingen zoeken met de eigenaar is altijd stap 1, 2 en 3. En inbeslagname (of andere sancties) is het laatste redmiddel. Er is ze alles aan gelegen om de eigenaren te helpen.

Dus correcte veronderstelling. :j

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:50

Poekkie schreef:
Kirania: ik ken je paard niet en kan zo van wat tekst natuurlijk niet oordelen, maar gok dat jij bij een hypothetische inspectie dan ook geen problemen zou hebben. Een paard met blessure (of adem/hart/…problemen) netjes op gewicht houden is ook extreem lastig. En door wegvallen van de buik en rugspieren lijken ze al snel dik. Hier staan ook twee oude merries die eruit zien alsof ze een skippybal hebben ingeslikt, terwijl je de ribben kan voelen als je dichter komt en ik eentje van de twee zelfs zwaar bijvoer.

Als hooi oid niet kan, beweging niet kan en graasmasker ook niet, dan is stripbegrazing idd het enige wat nog te doen is en dan zou zo’n inspectie dat vast ook wel inzien. Ik veronderstel dat er bij een eerste waarschuwing ook samen naar mogelijkheden gezocht dient te worden alvorens direct te beboeten. Zijn die er voor dat paard verder niet, dan is verdere controle imo ook overbodig. Al lijkt jou paard mij echt een speciaal geval dat niet echt representatief is voor het merendeel van de paarden.

Bijrijder zoeken en verder niet op voeding werken gaat niks doen. Dat vind ik idd vallen onder ‘je doet je best niet’. Beweging is zeker heel erg belangrijk, maar bij een koudbloed op een volle wei bvb kan je daar echt never nooit tegen op met wat extra beweging, zelfs dagelijks rijden. Been there, done that.

Verder ben ik het helemaal eens met de posts hierboven :)

De Skippybal-look is spijtig genoeg voor veel paarden herkenbaar. Maar daar wordt door veel onwetende DA's snel de sticker 'te dik' op geplakt.

Ik zei ook nergens dat je alleen een bijrijder dient te zoeken als je paard te dik is. Sport wordt echter maar al te vaak vergeten en iedereen wilt het maar oplossen met duizenden soorten diëten. Een beetje zoals bij mensen, dus. Het is een goede combinatie van de twee dat helpt. Als ik mijn pony's op de volle weide gooi en ga sporten en dat is het enige, dan is dat als water uit de zee scheppen. Het lukt soms, daar niet van, maar ze slippen net zo snel terug dicht. Ongelofelijk demotiverend. Met beperktere intake van voer (zoals slowfeeders, afgewogen, geen 24/7 eten, en stripbegrazing) gaat het allemaal sneller in combi met sport en blijft het ook beter stabiel.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:46

Ik denk dat het een samenloop van verschillende factoren is dat ervoor zorgt dat heel veel paarden te dik zijn.
Keurmeesters zien graag paarden aan de dikke kant. Onbewust beinvloed dat toch de manier waarop we naar onze paarden kijken.
Verder de hype van onbeperkt hooi, en dat dan nog vaak in combinatie van het houden van paarden op kleine stukjes. De enige bezigheid van het paard bestaat dan in eten uit een hooibak, vervolgens naar de volgende hooibak sloffen en weer eten. Een paar keer per dag een paar minuten gek doen en vevolgens weer gaan eten. Als er al een weide is wordt die heel vaak ook nog eens opgedeeld, zodat ook daar de beweging miniem is.
Dan is het normaal dat paarden te dik worden, wij krijgen weer meer dikke paarden te zien en beginnen dat hoe langer hoe normaler te vinden.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 28-06-21 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Re: Vrouw mag na ‘vetmesten’ paard drie jaar geen paarden houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:57

Een dikke buik is niet altijd teveel eten of vet. Het is ook bij gebrek aan training en verkeerd voeren.

Maar ik wil wel weten hoe ze gaan meten. We zijn inderdaad een welvarend land en meeste paarden zijn wel iets vol, maar zoals het beeld dat we vaak wensen.

Strookbegrazing wordt vaak toegepast en zal in vele ogen voordelen hebben, maar ik vind het vooral nadelen hebben. Althans, zoals het vaak wordt toegepast; Kleine stukjes kaalvreten. Weinig ruimte om te bewegen, dus alleen vreten vreten vreten en gras veel te kort.

Ik zie ze liever langer gras eten en dan bewegen, rondscharrelen en niet op een minimaal stukje gras kaal vreten.

Kirania

Re: Vrouw mag na ‘vetmesten’ paard drie jaar geen paarden houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 17:23

Strookbegrazing heeft hier nochtans veel voordelen, ze doen langer met de weide en ze verdikken niet als een bezetene :j Het is pros en cons afwegen en zien hoeveel je geeft en hoe vaak. Met een track heb je trouwens heus dat 'weinig ruimte en ze lopen alles plat' niet. Weide opdelen met track, elke weide in stukjes geven tot het op is, daarna aan de volgende beginnen. Dus het hangt er vanaf hoe je de begrazing toepast en niet gewoon een grote weide in delen laat afgrazen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 17:33

superpony schreef:
Een dikke buik is niet altijd teveel eten of vet. Het is ook bij gebrek aan training en verkeerd voeren.

Maar ik wil wel weten hoe ze gaan meten. We zijn inderdaad een welvarend land en meeste paarden zijn wel iets vol, maar zoals het beeld dat we vaak wensen.

Strookbegrazing wordt vaak toegepast en zal in vele ogen voordelen hebben, maar ik vind het vooral nadelen hebben. Althans, zoals het vaak wordt toegepast; Kleine stukjes kaalvreten. Weinig ruimte om te bewegen, dus alleen vreten vreten vreten en gras veel te kort.

Ik zie ze liever langer gras eten en dan bewegen, rondscharrelen en niet op een minimaal stukje gras kaal vreten.

Zoals jij strookbegrazing omschrijft is dat wel zo, maar dat hoeft niet.
Je kan strookbegrazing perfect toepassen in combi met een (gedeeltelijke) track, verhard gedeelte, zandstuk met hooibakken, heuvel,… zoals hier bvb het geval is. 1 wei altijd permanent open in stroken en verder loop je maar voor je water, schuilhok, etc. Daarmee kan ik de paarden zonder beweging niet op gewicht houden, sommigen zijn nog steeds te dik en vraag ik de eigenaars om graasmaskers etc. Maar toen de wei helemaal open was zonder rem was het 100x erger.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 17:41

Maar wat noemen jullie sport/beweging? Van 3/4x per week een halfuurtje rondhuppelen in de bak vallen ze niet af nee.

We hebben ondertussen koudbloed nummer 3 en ondanks 24/7 op een volle wei is geen enkele van die 3 ooit te dik geweest. We rijden wel bijna dagelijks minstens 1 a 1,5 uur buiten voornamelijk in een vlotte draf of galop. De andere koudbloeden die een halfuurtje bakrijden zie je inderdaad vervetten naarmate het weideseizoen vordert.
Toeval?
In de winter krijgt mijn koudbloedmerrie ook onbeperkt voordroog want anders zie je de ribben gewoon opkomen. Op grof hooi red ze het echt niet. Nu op de wei kan je haar ribben duidelijk voelen en in beweging licht zien.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:04

Narcissa schreef:
Maar wat noemen jullie sport/beweging? Van 3/4x per week een halfuurtje rondhuppelen in de bak vallen ze niet af nee.

We hebben ondertussen koudbloed nummer 3 en ondanks 24/7 op een volle wei is geen enkele van die 3 ooit te dik geweest. We rijden wel bijna dagelijks minstens 1 a 1,5 uur buiten voornamelijk in een vlotte draf of galop. De andere koudbloeden die een halfuurtje bakrijden zie je inderdaad vervetten naarmate het weideseizoen vordert.
Toeval?
In de winter krijgt mijn koudbloedmerrie ook onbeperkt voordroog want anders zie je de ribben gewoon opkomen. Op grof hooi red ze het echt niet. Nu op de wei kan je haar ribben duidelijk voelen en in beweging licht zien.

Goh ik weet niet, wij rijden 40-60 km per week volgens mijn app. Ik heb een haflinger. We rijden voornamelijk dressuur en 1x per week buitenrit van 12-35 km. Ik rij 3-4x per week in de bak, meestal 30 min stap, 25 draf, 15 min galop ongeveer (op app, geen schatting).
Een ander meisje rijdt hem nog 1-2x per week, meestal een half uurtje.
Ik vind dat helemaal niet weinig, maar 24/7 strookbegrazing is niet haalbaar voor hem. Volle wei helemaal uitgesloten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 00:42

Poekkie schreef:
Zoals jij strookbegrazing omschrijft is dat wel zo, maar dat hoeft niet.
Je kan strookbegrazing perfect toepassen in combi met een (gedeeltelijke) track, verhard gedeelte, zandstuk met hooibakken, heuvel,… zoals hier bvb het geval is. 1 wei altijd permanent open in stroken en verder loop je maar voor je water, schuilhok, etc. Daarmee kan ik de paarden zonder beweging niet op gewicht houden, sommigen zijn nog steeds te dik en vraag ik de eigenaars om graasmaskers etc. Maar toen de wei helemaal open was zonder rem was het 100x erger.

Oke, dat is wel een veel beter systeem. Maar je snapt wat ik bedoel en weet dat strookbegrazing meestal een klein stukje kort eten is.

Ik heb ook de track etc en de weitjes verdeeld in kleinere stukjes, zodat ze om de beurt goed kunnen rusten en laat ze nooit kaal eten. Maar ik heb ze dus wel beperkt open.

Narcissa schreef:

Toeval?

Beweging noem ik wat ze vrij bewegen en dat is bij ons dus 24/7 op de track. Als ik zelf 2z uitmest en hooi rond breng zit ik al gemiddeld op 9000/12000 stappen soms. En ze hebben dus obstakels en gebruiken ook andere spieren zoals ze van de heuvel eten bijv. zowel bovenaan naar onderen en onderaan d eheuvel naar het midden eten.
Rekken om van een boom te snoepen, over boomstappen stappen etc.

Rijden is training in de bak en buiten rijden en soms de combinatie.

Er is een onderzoek dat minimaal 15 minuten draven per dag al hb zou kunnen voorkomen.

Maar mijn New Forest had een blessure en werd te dik. Had ook echt veel aanleg. Daar heb ik toen het stappen mee opgebouwd en veel stappen kan ook echt paarden in vorm houden.

Maar bij alles geldt ook dat de verhouding, bewegen en eten in balans moet zijn. En dan is er een groot verschil tussen voeden en vullen.