Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Daihyo schreef:Als beweging mogelijk is: absoluut mee eens! Lopen met die handel.
Het wordt wel heel lastig als een paard niet kan/mag lopen, door bijvoorbeeld een blessure. Dan zul je toch ook met voeding aan de gang moeten
Poekkie schreef:Ik veronderstel dat er bij een eerste waarschuwing ook samen naar mogelijkheden gezocht dient te worden alvorens direct te beboeten.
Poekkie schreef:Kirania: ik ken je paard niet en kan zo van wat tekst natuurlijk niet oordelen, maar gok dat jij bij een hypothetische inspectie dan ook geen problemen zou hebben. Een paard met blessure (of adem/hart/…problemen) netjes op gewicht houden is ook extreem lastig. En door wegvallen van de buik en rugspieren lijken ze al snel dik. Hier staan ook twee oude merries die eruit zien alsof ze een skippybal hebben ingeslikt, terwijl je de ribben kan voelen als je dichter komt en ik eentje van de twee zelfs zwaar bijvoer.
Als hooi oid niet kan, beweging niet kan en graasmasker ook niet, dan is stripbegrazing idd het enige wat nog te doen is en dan zou zo’n inspectie dat vast ook wel inzien. Ik veronderstel dat er bij een eerste waarschuwing ook samen naar mogelijkheden gezocht dient te worden alvorens direct te beboeten. Zijn die er voor dat paard verder niet, dan is verdere controle imo ook overbodig. Al lijkt jou paard mij echt een speciaal geval dat niet echt representatief is voor het merendeel van de paarden.
Bijrijder zoeken en verder niet op voeding werken gaat niks doen. Dat vind ik idd vallen onder ‘je doet je best niet’. Beweging is zeker heel erg belangrijk, maar bij een koudbloed op een volle wei bvb kan je daar echt never nooit tegen op met wat extra beweging, zelfs dagelijks rijden. Been there, done that.
Verder ben ik het helemaal eens met de posts hierboven
Het is pros en cons afwegen en zien hoeveel je geeft en hoe vaak. Met een track heb je trouwens heus dat 'weinig ruimte en ze lopen alles plat' niet. Weide opdelen met track, elke weide in stukjes geven tot het op is, daarna aan de volgende beginnen. Dus het hangt er vanaf hoe je de begrazing toepast en niet gewoon een grote weide in delen laat afgrazen. superpony schreef:Een dikke buik is niet altijd teveel eten of vet. Het is ook bij gebrek aan training en verkeerd voeren.
Maar ik wil wel weten hoe ze gaan meten. We zijn inderdaad een welvarend land en meeste paarden zijn wel iets vol, maar zoals het beeld dat we vaak wensen.
Strookbegrazing wordt vaak toegepast en zal in vele ogen voordelen hebben, maar ik vind het vooral nadelen hebben. Althans, zoals het vaak wordt toegepast; Kleine stukjes kaalvreten. Weinig ruimte om te bewegen, dus alleen vreten vreten vreten en gras veel te kort.
Ik zie ze liever langer gras eten en dan bewegen, rondscharrelen en niet op een minimaal stukje gras kaal vreten.
Narcissa schreef:Maar wat noemen jullie sport/beweging? Van 3/4x per week een halfuurtje rondhuppelen in de bak vallen ze niet af nee.
We hebben ondertussen koudbloed nummer 3 en ondanks 24/7 op een volle wei is geen enkele van die 3 ooit te dik geweest. We rijden wel bijna dagelijks minstens 1 a 1,5 uur buiten voornamelijk in een vlotte draf of galop. De andere koudbloeden die een halfuurtje bakrijden zie je inderdaad vervetten naarmate het weideseizoen vordert.
Toeval?
In de winter krijgt mijn koudbloedmerrie ook onbeperkt voordroog want anders zie je de ribben gewoon opkomen. Op grof hooi red ze het echt niet. Nu op de wei kan je haar ribben duidelijk voelen en in beweging licht zien.
Poekkie schreef:Zoals jij strookbegrazing omschrijft is dat wel zo, maar dat hoeft niet.
Je kan strookbegrazing perfect toepassen in combi met een (gedeeltelijke) track, verhard gedeelte, zandstuk met hooibakken, heuvel,… zoals hier bvb het geval is. 1 wei altijd permanent open in stroken en verder loop je maar voor je water, schuilhok, etc. Daarmee kan ik de paarden zonder beweging niet op gewicht houden, sommigen zijn nog steeds te dik en vraag ik de eigenaars om graasmaskers etc. Maar toen de wei helemaal open was zonder rem was het 100x erger.
Narcissa schreef:Maar wat noemen jullie sport/beweging? Van 3/4x per week een halfuurtje rondhuppelen in de bak vallen ze niet af nee.
We hebben ondertussen koudbloed nummer 3 en ondanks 24/7 op een volle wei is geen enkele van die 3 ooit te dik geweest. We rijden wel bijna dagelijks minstens 1 a 1,5 uur buiten voornamelijk in een vlotte draf of galop. De andere koudbloeden die een halfuurtje bakrijden zie je inderdaad vervetten naarmate het weideseizoen vordert.
Toeval?
In de winter krijgt mijn koudbloedmerrie ook onbeperkt voordroog want anders zie je de ribben gewoon opkomen. Op grof hooi red ze het echt niet. Nu op de wei kan je haar ribben duidelijk voelen en in beweging licht zien.