'Onze paarden worden wél goed verzorgd'

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 01:15

Anastasia24 schreef:
Nouja, paard is veel veel te mager, lijkt me dat er wat aangedaan moet worden. Er is genoeg te vinden tegenwoordig voor dikmagers, vooral voor een sober ras. Het is goed zoeken, afmeten en wegen, maar er valt zeker meer te doen.. Dat dier is een hoopje botten.. Ik vind leeftijd ook geen reden om zo ondervoed te zijn, hopelijk krijgt hij een deken op als hij het te koud heeft, want dat zal hij het wel hebben met zo weinig energie en reserve...

En dan nog heb je paardjes die echt niet meer op gewicht te krijgen zijn.

Hier in de buurt is een plek waar oudjes staan en deze gaan 'snachts op stal om bijgevoerd te worden qua behoefte van het betreffende paard.
Er staan er een stuk of 15, en 2 zijn ook echt mager, ken 1 eigenaresse en dat beestje krijgt echt voldoende en meer bijvoeren gaat niet meer (dat eet hij niet op) maar hartstikke kwiek en gaat graag mee voor een wandelingetje.

Je ziet dat ook bij mensen, de ene wordt "dik" oud en de ander heeft veel moeite om enigszins op gewicht te blijven.

superpony

Re: 'Onze paarden worden worden wél goed verzorgd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 02:11

Dat ze te mager zijn, ziet iedereen. Zij beweren dat het door ouderdom komt en ze er goed voor zorgen, maar wat weten we daarvan?

Mijn merrie is 28 en echt niet zo mager. Was verwaarloosd en ongeveer zo mager op haar 19e, maar gewoon weer in shape gekregen. Je ziet haar oud worden, maar niet zo extreem. Zij mist nu 2 kiezen.

Onze shet is 25+, Mist sinds 2015 alle snijtanden en heeft de afgelopen jaren kiezen moeten afgeven. Totaal nu 8!! Hij werd wat mager, maar ook alles aan gedaan en is goed bijgetrokken. Dat hield dus in een paar keer per dag zacht voedsel bijvoeren. Nu redt hij zich weer met hooi, gras en muesli.

De andere is 22 en kan snel afvallen, maar dat ben je voor, want je onderneemt gelijk iets als je ze ziet terugvallen.

Deze oudjes zouden allemaal zo mager worden als ik niks doe ja.

En onze van 14 mag juist niet te dik worden. ( ja vanwege dracht nu)

De haflinger is echt veel te mager en is echt niet nodig. Ja, het zal nog rondlopen........Maar is dat dan een goed teken? Is dat voldoende voor mensen?

Ik neem aan dat de dp langs is geweest. Die kijken dan naar algehele gezondheid en verzorging, maar zien ook niet zo wat er bijgevoerd wordt en hoeveel. Die zien het gebit niet en weten vast ook niet of het wormbeleid echt goed is.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 04:09

Zolang niemand er geweest is kan er niet geoordeeld worden op een foto en een artikel. Ja hij is mager, maar als hij happy is, is het prima toch.
Wij zien niet hoeveel hij bijgevoerd krijgt, hoeveel tanden hij nog heeft.
Wij kunnen op een foto niet oordelen dat hij maar ingeslapen moet worden want hij is mager.

Deze mensen kiezen ervoor gezeur te krijgen maar dat hun paard wel lekker gewoon in de wei kan lopen om te eten. Ze kunnen hem ook verstoppen dat hij niet kan eten maar ze kiezen voor hun dier.

T ene oudje wordt dikker oud dan de ander en omdat z'n spieren wegvallen lijkt hij extra dun. Daarbij foto's vertekenen vaak heel erg.
Een mager paard kan gewoon happy zijn. Je kan sommige oudere mensen ook vol stoppen met voer en die komen ook niet meer aan, maar die hoeven dan toch ook niet dood.

Dat veroordelen op een artikel terwijl we niet alles weten..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 05:55

Weggevallen spieren?
Dit heeft niks met spieren te maken.

Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 06:05

Iemand zei hier "zolang een paard zich lekker voelt"

Mijn vraag is óf een paard dat zo mager is zich lekker voelt en hier geen last van heeft. Heeft dit dier bijv niet constant honger doordat het niet meer alle benodigdheden uit gras en hooi kan halen door een slecht gebit?

Ik heb een pony van 31, slecht gebit kan niet meer goed alles uit gras en hooi krijgen. Maar door slobber bij te voeren is hij niet te mager.

Ik heb hier toch echt wel moeite mee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 07:47

even reageren op wat fransje23 zegt dat het dier vol in gras staat en dat dat nog goed weg te krijgen is?
met een slecht gebit gaat dat dus niet altijd op.
mijn ruin heeft gladde kiezen ,kan niet meer malen en ze staan bij ins op lang gras.
en heel de wei ligt vol propjes.
alleen heel kort gras lukt nog enigszins…maar hij is rond en krijgt slobber bij.

kijk als het om medische redenen niet lukt om een dier op gewicht te houden dan snap ik dat.
maar dan is dat dier ziek en dan is het niet mager omdat het oud is.
ik vind dit een heel verschil met bijvoorbeeld alle filmpjes van de paarden van de paardenkamp,die staan gewoon tonnetje rond allemaal, geloof dat er 120 rondlopen en heb er nog niet 1 mager gezien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 07:53

Lekker oordelen.
Ga eens in een bejaardentehuis kijken.
Mijn oma woog 40 kg op het laatst.
Je kan niet alles en iedereen naar het wenselijke plaatje voeren. Daarom zetten mensen oudere paarden soms ook onder een dekentje om het kommentaar kwijt te zijn.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 08:06

Sizzle schreef:
Lekker oordelen.
Je kan niet alles en iedereen naar het wenselijke plaatje voeren. Daarom zetten mensen oudere paarden soms ook onder een dekentje om het kommentaar kwijt te zijn.

Precies dat..!
Je kan niet vergelijken.

En verder:
Onze vorige pony was met goed gebit, onbeperkt gras en hooi, en goed bijvoeren met 30 jaar gewoon echt heel mager. En ja ze was blij en happy. Ze had net zo'n achterhand als deze op de foto. Een scherp kruis, net als deze, dus geen mooie ronde kont, en dan geen spieren meer.
Maar als ik naar de meningen hier moet luisteren had ik dr maanden eerder in moeten laten slapen gezien haar gewicht.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 08:20

Ik snap dat men de DB belt als ze een mager dier in de wei zien.

Ik snap daarentegen niet waarom bokkers zo oordelen op een openbaar forum. Wat wij zien is een te dun paard wat al 24 jaar bij deze mensen staat. Wat wij niet zien is:
- wat men voert
- wat men qua voer heeft geprobeerd
- in hoeverre een dierenarts op de hoogte is en meedenkt
- hoe het paard zich over de gehele dag gedraagt (vrolijk, somber...)
- wat de DB heeft gecontroleerd

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 08:21

Sizzle schreef:
Lekker oordelen.

Of omdat ze het zelf niet meer warm kunnen houden en met dekentje wat minder energie verbranden? Hoort het niet gewoon bij voor je paard zorgen?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 08:26

smurffie schreef:
Sizzle schreef:
Lekker oordelen.

Of omdat ze het zelf niet meer warm kunnen houden en met dekentje wat minder energie verbranden? Hoort het niet gewoon bij voor je paard zorgen?

Met die warme dagen hoeven ook magere paarden geen deken op..

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 08:34

Dit is nu de reden dat veel oude paarden (pony`s) worden ingeslapen .Om van het gezeur af tezijn.
Iedereen weet het beter!

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 08:36

Mijn oude joey van nu 42 was nog nooit echt rond ook niet in zijn jeugd. Tot deze lente ging het zo la la... en nu is hij echt super mager. Nog net niet zo als die Haflinger maar niet ver vanaf.
Tanden en kiezen zijn erg slecht maar tot een maand of 3 geleden kon ik het nog redelijk goed opvangen met merrie en veulenbrok geweekt.
Verder is die "te goed" volgens de da om in te slapen... dus naar alle mogelijke senioren-slobber...
Nope, weigert meneer ,ook met alle trucs ala apelmoes en weet ik wat.
Ook hooicobs zijn uit den boze.
Vroeger was hij een wandelnde stofzuiger en nu kieskeurig.
Zet er nog een behoorlijke dementie bij en je hebt een supermager paard.
Nu krijgt hij dus 5 keer per dag zijn geweekte brokjes en tenminste valt die niet NOG meer af.
zo rap als het nu gaat is het zijn laatste jaar...
Maar leuk is echt anders

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 08:40

Ah triest, maar 42...phoe wat een leeftijd zeg.

Ik vind de haflinger hier ook niet schokkend mager, bovenlijn is helemaal weggevallen en ja..het zou mooi zijn als ie nog wat ronder zou kunnen worden maar zo te lezen wordt daar wel vanalles aan gedaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 08:41

Toen mijn sjimpie oud werd was hij ook mager.
Oke niet zo mager als de haf, maar hij is dan ook maar 26 geworden.
En ja die kreeg van alles aan slobbers bij. Afgestemd op oude paarden. Maar het was ook nog eens geen grote eter, lustte ook niet alles.
En liet ook elke dag van zijn slobber staan want dan had hij genoeg.
Kreeg zacht hooi, onbeperkt, de hele dag op het gras.
Soms houd het op en is dat gewoon de manier hoe ze oud worden.

Hij had wel dekens op, in de winter voor de koude, maar in de zomer voor de vliegen...en stiekem was ik blij als hij de dekens op had, met een fietsroute naast de deur. Maar vond het ook zo fijn met lente weer lekker zonder.
Ik heb gelukkig nooit de dierenbescherming hier gehad. Misschien omdat er 3 stevige bij stonden en ze misschien zo snugger waren dat als het er 1 is dat de verzorging wel goed zal zijn?

De oordelen zijn hier ook bepaald niet netjes, niemand weet wat er allemaal aan gedaan word.
En hij oogt harstikke helder uit de oogjes, moet je die dan maar laten gaan omdat hij niet meer mooi rond is?!

misami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 08:52

Heeft iemand ooit in het bejaardenhuis gekeken? Mensen die oud zijn kunnen ook vol of extreem mager zijn. Dit zegt niet altijd iets over de voeding of zorg. Jammer dat er zo geoordeeld wordt. Zoals het moet volgens het bokt protocol, zo gaat het niet altijd. Dat houdt niet in dat iets meteen slecht is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 09:19

smurffie schreef:
Sizzle schreef:
Lekker oordelen.

De gemeente heeft bij een vriendin van mij zelfs een keer opdracht gegeven om een oud paard (pensionpaard) niet meer zichtbaar langs de weg te zetten of een deken om te doen.

Het gebeurd regelmatig dat men bij oudere dieren uit zelfbescherming een nutteloos dekentje omdoet, precies om de reden in de OP.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 09:24

Ik vind de haflinger nog vrolijk uit zijn oogjes kijken hoor.De weidegenootjes zijn verre van mager echter, als er zo slecht voor ze gezorgd werd, had ik die ook in slechte conditie verwacht.

Oudjes nemenn voedingsstoffen slechter op en dan kan je er tegen aan voeren wat je wilt, maar dat haalt niet altijd wat uit. Vaak zijn de darmen ook iets gevoeliger voor nieuwe dingen en kunnen ze heftiger op nieuwe dikmakers reageren dan een jong paard. Dus je kunt dat allemaal niet even zomaar gaan bijvoeren.
Mijn kwpn-er is 35 geworden en ook vrij schraal. En daar ging me toch een partij voer in. Speciaal hooi werd voor haar uitgezocht, altijd omweiden naar het malste gras. Ze galopeerde tot op het eind naar haar weitje, lag languit te slapen, ze genoot.
En ja, ze was mager en als ik het zo lees hier, heb ik waardeloos voor mijn paard gezorgd?

En magere paarden hoeven in de zomer echt geen deken op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 09:45

Maartje1990 schreef:
Iemand zei hier "zolang een paard zich lekker voelt"

Mijn vraag is óf een paard dat zo mager is zich lekker voelt en hier geen last van heeft. Heeft dit dier bijv niet constant honger doordat het niet meer alle benodigdheden uit gras en hooi kan halen door een slecht gebit?

Ik heb een pony van 31, slecht gebit kan niet meer goed alles uit gras en hooi krijgen. Maar door slobber bij te voeren is hij niet te mager.

Ik heb hier toch echt wel moeite mee.

Dat is geen garantie op een dik paard hoor.
Die van mij kreeg het maximale aan seniores priores, maar ook zij was erg schraal.
Bij sommige paarden krijg je het gewicht er niet meer aan, ondanks alle zorg en moeite en hoeveelheden voer.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 09:51

Ik ken iemand die ook een oud Hafje had. 24 jaar. Ook zo mager. Zij gaf speciaal eten voor oudjes bij, paard was ook vel over been.
Hoe kun je nu zo veroordelen? Als ze zelf zeggen dat het ok is van de dierenbescherming? Deze trend is onrustwekkend , er zouden ook wetten moeten bestaan om zulke paarde eigenaren te beschermen die continu gestalkt worden door zo gezegde dierenliefhebbers die meer kwaad dan goed doen. In het ouderentehuis zitten ook extreem magere mensen, ze zouden daar beter ook eens gaan kijken. Dit blijven stalken is vooral niet goed voor de rust van eigenaar en dieren. Op den duur komt het ervan dat ze van miserie de dieren uit het oog van de mensen moeten houden. Goedbedoeld, maar is wel stalken. Daar moet ook kunnen tegen opgetreden worden, want dit schaadt ook de dieren. Ik ken gevallen waar mensen zelfs in de weide binnen braken om de boel te controleren. Brood bijgaven en al zulke overtredingen.
Tijd voor wetten tegen deze goedbedoelde misdadigers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:05

Mijn Tinker was ook zo mager. Zij stond constant op het gras met fijn hooi erbij. Ze kreeg supplementen, medicatie en slobbers etc in overvloed. Zij had een zeer slecht werkende lever. Daardoor namen ze niet alles op zoals het hoorde qua voedingstoffen. Ze genoot nog van elke dag en heeft er zeker 3 jaar zo uit gezien. In de zomer welliswaar ietsje beetje dan in de winter. Zij kreeg meer eten dan ze kon wegeten.

Want een schandalig veroordelende reacties hier. Je wilt niet weten wat voor geld er hier tegenaan ging. Ze toonde totaal geen pijn, speelde nog vrolijk mee met de andere paarden en keek elke dag kwiek en vrolijk uit haar ogen. Toen ze aangaf dat het tijd was is ze ook gegaan. Ze was toen 20. Dierenarts zag haar elke maand en het dieet was uitgedokterd door een dierenarts. Het probleem was dat ze alles zeer slecht opnam.

Sommige oudere mensen worden ook zo mager naar hun oude dag toe. Honden, katten, noem maar op.
Het is niet omdat er hier mensen zijn die het geluk hebben dat hun oudje er goed bij staat dat elk oud paard zo is. Zij was ook de enigste van mijn paarden. De andere zijn zelfs eerder aan de zware kant geweest toen ze werden ingeslapen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-06-21 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:07

Denk toch dat je met een tandarts en aangepast voer zoals bietenpulp of senioren slobber echt wel wat meer buik onder die dieren krijgt. Mager is 1 ding maar deze eten echt niet genoeg dat zie je aan opgetrokken buik
En anders inslapen want als ze zo mager zijn en in een weiland zonder schuilstal of deken staan hebben ze het steenkoud bij ieder regenbuitje of koude nacht

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:11

Ik snap ook niet zo goed waarom oud voor hen mager betekend.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:16

AaronYve schreef:
Ik snap ook niet zo goed waarom oud voor hen mager betekend.

Dat zegt ook niemand, maar er zijn echt paarden die met het ouder worden de voedingsstoffen minder goed opnemen.

@[***]
Lees de verhalen hierboven.
Er staat nergens dat dit paardje zomer/winter, dag/nacht buiten staat zonder beschutting.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:19

[***] schreef:
Denk toch dat je met een tandarts en aangepast voer zoals bietenpulp of senioren slobber echt wel wat meer buik onder die dieren krijgt. Mager is 1 ding maar deze eten echt niet genoeg dat zie je aan opgetrokken buik
En anders inslapen want als ze zo mager zijn en in een weiland zonder schuilstal of deken staan hebben ze het steenkoud bij ieder regenbuitje of koude nacht

nee was het maar zo simpel.

tandarts kwam hier ook, dierenarts ook.
Dierenarts zei ook een keer, ik zie geen ziek paard, wel een oud paard.

Pulp van diverse merken, zoals onder andere de subli priores, met daar doorheen nog brokjes geweekt voor senioren.
Liet elke dag over in zijn bakje dan had hij genoeg.
365 dagen per jaar op gras, altijd zacht hooi.

Hier was een schuilstal daar ging meneer niet in. Of ze hier in dit bericht ergens een schuilstal hebben, geen idee, jij net zo min!
Deken deed ik wel op. Hij kreeg er gelukkig geen wondjes van.

Hij was nog niet zo mager als die in dit bericht, maar zou hij nog 4 jaar geleefde hebben zou hij denk ik ook dicht bij zijn geweest.

Dus inslapen omdat het er niet meer mooi uitziet, want dat is dan eigenlijk wat er gezegd word...laat ik maar niet zeggen wat ik daar van denk, die woorden komen niet door de bokt censuur.