Waarschuwing: Blijf uit de bossen rondom Leersum

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 07:52

Jessix schreef:
Hilary schreef:
Het bos bij Amerongen kan wel gewoon, ik was er gisteren terwijl in Leersum de windhoos overtrok. Bij Amerongen alleen een paar stevige hoosbuien, geen wind.

Het was inderdaad heel plaatselijk. In Doorn (aan de andere kant van Leersum) was ook niets aan de hand. Enkel een plensbui en daarna weer zonneschijn. Ik kreeg een NL alert en werd geappt door vrienden om te vragen hoe de situatie bij mij was. (Heb een groot perceel met o.a. bos) Toen maar even gaan kijken op de diverse media om te zien wat er aan de hand was.

Afschuwelijk voor de mensen die gewond zijn geraakt of schade hebben.

Ik zit momenteel precies halverwege Doorn en Leersum (op een recreatiepark), en hier hebben we net het staartje gehad.
Lang niet zo heftig als Leersum zelf.

Maar wel een stel bomen om, en een aantal chalets (zwaar) beschadigd.
Op 1 ervan zijn zelfs 2 bomen terecht gekomen.

Dus de Kaapse Bossche aan de kant van Leersum zou ik wel nog even mijden als je er niet per se moet zijn.

We hebben hier oa bomen waar de toppen afgebroken zijn, maar die dan nog net -heel wankel- bovenin blijven hangen gesteund door wat takken, en een aantal bomen die heel wankel staan, net op het punt van alsnog omvallen zeg maar.

Ik heb zelf geen schade gelukkig, aan mijn recreatiewoning. Maar 50 meter verderop staat het chalet met 2 bomen erop.
50 meter is niet veel...

Tancreda4

Re: Waarschuwing: Blijf uit de bossen rondom Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 08:10

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 08:49

Femke_Tweety schreef:
Jessix schreef:
Het was inderdaad heel plaatselijk. In Doorn (aan de andere kant van Leersum) was ook niets aan de hand. Enkel een plensbui en daarna weer zonneschijn. Ik kreeg een NL alert en werd geappt door vrienden om te vragen hoe de situatie bij mij was. (Heb een groot perceel met o.a. bos) Toen maar even gaan kijken op de diverse media om te zien wat er aan de hand was.

Afschuwelijk voor de mensen die gewond zijn geraakt of schade hebben.

Ik zit momenteel precies halverwege Doorn en Leersum (op een recreatiepark), en hier hebben we net het staartje gehad.
Lang niet zo heftig als Leersum zelf.

Maar wel een stel bomen om, en een aantal chalets (zwaar) beschadigd.
Op 1 ervan zijn zelfs 2 bomen terecht gekomen.

Dus de Kaapse Bossche aan de kant van Leersum zou ik wel nog even mijden als je er niet per se moet zijn.

We hebben hier oa bomen waar de toppen afgebroken zijn, maar die dan nog net -heel wankel- bovenin blijven hangen gesteund door wat takken, en een aantal bomen die heel wankel staan, net op het punt van alsnog omvallen zeg maar.

Ik heb zelf geen schade gelukkig, aan mijn recreatiewoning. Maar 50 meter verderop staat het chalet met 2 bomen erop.
50 meter is niet veel...

Oh heftig! Super eng dat zoiets kan gebeuren. Hoop maar dat het iets zeldzaams blijft anders zit ik hier niet gunstig met 4 paarden midden in het bos…. Als je de drone beelden ziet… bbbrrr!! Nog geluk dat er geen dode zijn gevallen.

De ingang op de Helena Heuvel was gisteren wel open zag ik met langsrijden. Maar misschien is inmiddels het deel bos afgezet wat gevaarlijk is. Sowieso beter om er een eindje uit de buurt te blijven.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 08:51

Gaaf, ik vind altijd erg leuk om zulke stormen te chasen en te genieten van het natuur geweld.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 08:59

Dit zeg maar, net aan de Leersumse kant van t Doornse gat.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is die 50 mtr naast mij, maar er zijn er dus meer.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 09:26

:wow:
Jullie hebben idd echt mazzel gehad.

Op de FBgroep Ruiterpaden Utrechtse Heuvelrug waren er toch weer een paar stronteigenwijze mensen die dus wel de bossen waren ingegaan.

Oh was er een ramp dan? _-:(
En een ander had niks gemerkt, nog geen twijgje van een boom.
Haar buurvrouw deelde echter wel foto's van omgevallen bomen.

Echt sommige mensen 8)7

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 09:31

Jemig Femke... 50 meter de andere kant op of net de 'verkeerde' boom en jouw huis was geplet :(:)

Wat een narigheid voor de buren :(:)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 09:33

Heftig Femke!

@ Onali, ik zit aan de andere kant van Doorn en had ook heel niet in de gaten wat er aan de hand was tot ik een NL alert kreeg en berichtjes kreeg van diverse mensen met de vraag of bij ons alles goed is. Maar goed, inmiddels is het allemaal wel breed uitgemeten in het nieuws dus lijkt me sterk om nu nog van niets te weten.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 09:37

Wat een ravage.. -O- het zal je huis maar zijn..

Kleine twee jaar terug is er hier ( appelscha en omgeving) ook een tornado langsgekomen. Tenminste dat moet wel want het was heel duidelijk een relatief dun spoor van vernielingen van een paar kilometer lang. Je kon precies zien wat zijn ‘route’ was. Gelukkig koos deze vooral weiland en stukjes bos maar helaas ook een paar huizen en alle grote eiken langs de weg naar appelscha toe ;( .

Het doet je weer goed beseffen hoe klein en nietig we eigenlijk zijn ten opzichte van de natuur..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 09:58

O Femke wat een schrik. Wij wonen niet ver er van af, en hebben de caravan nog wat dichter bij staan. Gelukkig hier alleen randje van de bui meegepikt, en geen harde wind gehad. Ik vond de dronebeelden hefit. En idd in Rheden aantal jaar terug, de bossen daar ook vaak geweest met vakanties. Zoveel uitgestrekte bossen hebben we niet meer in NL dus heel erg als daar van die mooie grote loofbomen om gaan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 10:00

Onali schreef:
:wow:
Jullie hebben idd echt mazzel gehad.

Op de FBgroep Ruiterpaden Utrechtse Heuvelrug waren er toch weer een paar stronteigenwijze mensen die dus wel de bossen waren ingegaan.

Oh was er een ramp dan? _-:(
En een ander had niks gemerkt, nog geen twijgje van een boom.
Haar buurvrouw deelde echter wel foto's van omgevallen bomen.

Echt sommige mensen 8)7

Als je niet weet waar je naar moet kijken kun je het nog simpel missen ook.
Maar dat betekent niet dat het niet link is, maar dat ze er niet voldoende verstand van hebben.

Ik zal zo even kijken of 1 van die geknakte toppen vlak bij mij nog hangt, en een foto maken.

Ik denk dat je het als wandelaar of ruiter heel makkelijk mist.
Maar het is levensgevaarlijk.

(Die hangt 45 meter bij mij vandaan, en ik weet waar en hoe, ik ga mezelf niet in gevaar brengen, don't worry)

Maar dan hebben mensen een beetje beeld bij hoe makkelijk je het mist.

Bomen die even los gekomen zijn, afgeknakte wortels hebben, maar die net níet gevallen zijn, daar zie je nóg minder van.
Hooguit wat grond die rond de boom iets opgeruld lijkt, meer niet.
Maar ook heel link.
Dat is niet eens fatsoenlijk op de foto te zetten.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 10:12

Jeetje wat heftig allemaal, hier in Tiel en Zoelen is het ook een ravage, hey is echt een brede streep natuurgeweld wat over getrokken is, echt een spoor met allemaal afgeknakte en volledig omgewaaide dikke bomen.
Ook kraan met bestuurder erin omgegaan.
En om dat spoor van vernieling zie je dus eigenlijk bijna niets.

Afbeelding
Afbeelding

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 10:19

De FBpagina van de MTB en de Ruiterpaden hadden dus al waarschuwingen geplaatst.
En als je vrijdagavond dan via het nieuws op de tv/ radio/ internet/ app al gehoord hebt en daarmee ook de waarschuwing (die kwam ook meteen 's avonds) niet het bos te betreden dan ben je gewoon echt link en vooral dom bezig.

Ik weet van één persoon dat de hele wereld aan haar voeten ligt dus bij haar kijk ik er niet raar van op dat zij gewoon het bos ingaat.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 10:20

Ja ach, je kunt het verstand er moeilijk inmeppen... Dus dan maar gewoon voor iedereen hopen dat het goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 10:56

Weet iemand of je weer het bos in mag? Ik hoorde dat een bepaalde stal weer in het bos reed.
En weet iemand met wie ik contact op kan nemen om zeker te weten dat het weer veilig is voordat ik volgende week daar ga rijden? (Geen eigen paard dus ik kan niet zomaar naar een andere plek gaan)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 11:14

Nee ze hebben het over minstens een week.
Vreemd genoeg hebben de huizen en straten voorrang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 11:16

Onali schreef:
Nee ze hebben het over minstens een week.
Vreemd genoeg hebben de huizen en straten voorrang.

Vreemd genoeg? Voor de duidelijkheid: het was gewoon een vraag omdat ik anders moet uitzoeken hoe het zit met annuleren of verzetten. Natuurlijk gaat in het dorp voor. De stal lijkt alleen niet zoveel verantwoordelijkheid te tonen dus het zal vanuit mijzelf moeten komen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 11:21

Was sarcasme. In het eerste waarschuwingsbericht hebben ze het over een week, anderhalve week.

De huizen en straten hebben voorrang, het bos niet. Dat zal dus later gebeuren.
Valt dus geen datum te zeggen wanneer het veilig is.
Zeg het gewoon af om deze reden.

Lijkt nu voornamelijk gelokaliseerd boven het Leersumse Veld en Zuylestein.

Meer richting Amerongen is veilig, evenals Elst.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 11:23

Tinkermuts schreef:
Jeetje wat heftig allemaal, hier in Tiel en Zoelen is het ook een ravage, hey is echt een brede streep natuurgeweld wat over getrokken is, echt een spoor met allemaal afgeknakte en volledig omgewaaide dikke bomen.

[ [url=m/58SFeJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tefX7j.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kun je nagaan hoe snel en plots zo’n bui op is gekomen. Te bizar voor woorden.
Normaliter worden die container kranen stil gezet als de wind te sterk wordt en er onweer in de buurt is.
Machinist moet de kraan dan uit.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 11:26

Om deze gebieden gaat het rond Leersum. Maar zou het voor de zekerheid een grotere omtrek geven.

Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 11:26

Het ging echt heel snel idd.

Bij de eerste druppels heb ik mijn laptop, verlengsnoer en koffie naar binnen gebracht.
Op het moment dat ik binnen was ging de boel al volledig lós. Eerst mijn ramen dicht gedaan, toen de deur.

Op dat moment had ik de hagel al door mijn hele beneden verdieping liggen, dat ging zo hard dat het alle kanten op gestuiterd is...

Zo snel dus.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 11:29

Onali schreef:
Om deze gebieden gaat het rond Leersum. Maar zou het voor de zekerheid een grotere omtrek geven.

[ [url=m/AOilPc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zit op die uiterst linkse rode lijn, die net van de screenshot af valt. (Echt bijna letterlijk exact mijn plek, fractie verder links nog :') )

Bos hier is idd nog niet verstandig.

Ik heb net wat foto's gemaakt, even kijken dat ik die van mijn camera afkrijg.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 11:31

tienus63 schreef:
Tinkermuts schreef:

[ [url=m/58SFeJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tefX7j.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kun je nagaan hoe snel en plots zo’n bui op is gekomen. Te bizar voor woorden.
Normaliter worden die container kranen stil gezet als de wind te sterk wordt en er onweer in de buurt is.
Machinist moet de kraan dan uit.

Nou hé, niet normaal, deze storm was er echt van het 1ne op het andere moment, wij hadden geeneens de tijd om de ramen op tijd dicht te krijgen en de parasol enzo in te klappen.
De kraan bestuurder is wel gewond maar niet in levensgevaar gelukkig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 11:32

Mag ik iemand die de omgeving kent een pb sturen over waar de stal exact is? Ik wil niet de naam van de stal hier zetten omdat ik ze niet zwart wil maken zonder zeker te weten dat ze onverantwoord bezig zijn

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 11:34

Kom maar