[BLOG]Met de tijd mee, dierenwelzijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-21 12:40

ruitje schreef:
Elisa2 schreef:
Kyrkelover: dan zit het met de openheid wel goed, en de voorlichting? Waarom wordt er bijvoorbeeld met zulke jonge paarden geraced en blijven die gezond of worden die niet ouder dan zeven? Dat zijn natuurlijk wbt dierenwelzijn punten om uit te leggen.

Ik denk, dat mijn sport en de rensport races op jonge leeftijd zouden moeten verbieden. Gewoon, om de publieke opinie en maatschappelijke druk voor te zijn. Geld voor alle sporten vind ik, ook hengstenkeuringen e.d.. Gooi van alles gewoon de leeftijden omhoog, scheelt zoveel gedoe denk ik dan en slecht voor de paarden is het nooit :)

Er is echter een onderzoek uitgevoerd onder renpaarden waaruit blijkt dat paarden die als 2 jarige gestart zijn, nog op latere leeftijd meedoen aan de races, dan paarden die later voor het eerst gestart worden. Ik zal het opzoeken, maar ik vond dat dus wel boeiend, dat vroeger starten niet betekend: vroeger stoppen met topsport.

Niet 1 onderzoek. Er is zelfs zoveel onderzoek naar gedaan dat er enkele jaren terug een onderzoek is gedaan om al deze onderzoeken over deze kwestie te vergelijken. Daaruit kwam naar voren dat meer dan 95% van de onderzoeken voor het vroege starten waren. Wel kwam daaruit naar voren dat het met verstand gedaan moest worden. Korte piekbelastingen waren oa het beste. Zo ook het interval waarmee deze prikkels gegeven werden was belangrijk. Mijn persoonlijke ervaring is overigens ook dat die paarden waar vroeg mee gestart is langer mee gaan. Dit terwijl dat eigenlijk tegen mijn gevoel in gaat.
Daarbij blijf ik wel zeggen kijk naar het paard.

Wbt openheid op stallen. Veel renstallen staan er echt wel voor open. Mijn ervaring is echter dat de mensen die het hardste roepen juist niet willen komen kijken. Ik heb er al heel wat uitgenodigd die zo stellig tegen waren, maar er is er nog niet 1 geweest die ook op het aanbod ingegaan is.

Ik wil hier overigens niet mee zeggen dat alles alleen maar goed is. Ook in onze sport zijn heus nog verbeteringen te maken. Zo mogen ze van mij de zweep compleet afschaffen als aandrijfmiddel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 12:44

Dinopino schreef:
Elisa2 dat is jouw zichtwijze. En hebben mensen het van buiten zo verkeerd? Waarom vertoond jouw hengst dit gedrag? Omdat jij hem in zo"n situatie hebt gebracht.

Paard is een loop en rendier. Waarom wordt dan de rensport zo streng beoordeeld.

Door het veroordelen van anderen, want die doen dit of dat en dat vind je wel heel erg. Blijf bij jezelf. Moet je anderen uitleggen wat je doet, vraag je dan eens af of het inderdaad wel zo logisch en diervriendelijk is wat je doet.

Is dat laatste tegen mij gericht?

Die gecastreerde hengst vertoonde dit gedrag door zijn lange hengst zijn. Het klopt dat ik hem in die situatie gebracht had. Een paard leert niks als je hem alleen maar in de wei laat staan. Dat is wat ik bedoel uit te leggen aan leken. Hoe voed je een 600 kilo paard op? En daarmee zeg ik niet met slaan, maar wel met corrigeren als dat nodig is. Als je met een paard veilig wilt werken dan zullen er afspraken gemaakt moeten worden met elkaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 12:47

ruitje schreef:
Elisa2 schreef:
Kyrkelover: dan zit het met de openheid wel goed, en de voorlichting? Waarom wordt er bijvoorbeeld met zulke jonge paarden geraced en blijven die gezond of worden die niet ouder dan zeven? Dat zijn natuurlijk wbt dierenwelzijn punten om uit te leggen.

Ik denk, dat mijn sport en de rensport races op jonge leeftijd zouden moeten verbieden. Gewoon, om de publieke opinie en maatschappelijke druk voor te zijn. Geld voor alle sporten vind ik, ook hengstenkeuringen e.d.. Gooi van alles gewoon de leeftijden omhoog, scheelt zoveel gedoe denk ik dan en slecht voor de paarden is het nooit :)

Er is echter een onderzoek uitgevoerd onder renpaarden waaruit blijkt dat paarden die als 2 jarige gestart zijn, nog op latere leeftijd meedoen aan de races, dan paarden die later voor het eerst gestart worden. Ik zal het opzoeken, maar ik vond dat dus wel boeiend, dat vroeger starten niet betekend: vroeger stoppen met topsport.

Dat zijn interessante onderzoeken, dat zou veel meer naar buiten gebracht mogen worden denk ik. Dan lijkt het meer om management dan om de belasting te gaan. Ik meen dat de waiboerhoeve daar ook ooit een onderzoek naar heeft gedaan bij de rijpaarden. Degene die jong maar met beleid belast werden waren minder blessuregevoelig dan degene die 3/4 jaar niks hadden gedaan en daarna belast werden als ik het me goed herinner.

Gevoelsmatig denk ik ook dat de leeftijden verhogen nooit slecht kan zijn voor de paarden, ze zijn pas volledig uitgegroeid na hun 6e. Daar zou wel wat meer rekening mee gehouden mogen worden in het management.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 12:51

Belasting staat inderdaad niet gelijk aan slecht, juist niet.
Maar inderdaad het beleid is het sleutelwoord.
Ook de rijpaarden rustig aan met 3 belasten met een ruiter is niet perse slecht.
Maar mensen kennen vaak geen maat en gaan te lang door, ja dat is weer erg slecht.

Vergelijk het met kinderen, als je ze op de bank laat zitten tot de 18 omdat ze dan uitgegroeid zijn, worden ze niet beter van.
Maar juist sporten, mag ook best lichte krachtraining zijn, is juist heel goed.
Over kinderen en ook de groeischijven is wel genoeg te vinden. En dat is voor een paard niet veel anders.

leeftijden omhoog voor sport ben ik overigens wel voorstander van.
Want ook dan is het vaak het geld dat om de hoek komt, niet het rustig aan oppakken.
Als je ziet hoe vol in de spieren de meeste paarden staan bij die keuringen met 3, dat kan weer niet goed zijn.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-21 12:53

Het komt er in alle onderzoeken op neer dat je ze moet belasten voordat ze uitgegroeid zijn.
Dit om de weefsels te prikkelen en zo sterker te worden.
Als je dit niet doet is het lijf niet in staat om dat te doen wat wij er van vragen. Dit gaat overigens ook verder dan belasting. Denk aan veulens die na geboorte te lang op stal staan terwijl de eerste 2 a 3 weken al een groot gedeelte van het brein getraind wordt op balans en coördinatie. Denk ook aan veel paarden die alleen nog op goede bodems lopen. Gevolg als ze op minder goede bodem komen is de kans op blessures enorm. Even afgezien van het feit dat wij als mens zelf kunnen kiezen etc. Het is niet voor niks dat topsporters al op zeer jonge leeftijd moeten beginnen en dan tegenwoordig door het gebrek aan oa buitenspelen zeer grote gevolgen heeft onder kinderen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 12:54

ruitje schreef:
Elisa2 schreef:

Maar daar heb ik hier thuis ook bewijs van. Mijn reiners zijn op hun 2e zadelmak gemaakt, vanaf hun 3e geshowd. Ik zelf show ze tot ze 8..9 zijn en daarna kunnen ze door naar andere (beginnende) wedstrijd ruiters
Doen het allen prima.
1 is op zn 10e nog 2e geworden bij de FEI jeugd. Echt super leuk.
Dat jong beginnen wil niet zeggen ze jong stuk zijn zoals velen beweren.
Ook het jonge zadelmak maken heeft bij mijn paarden nooit voor KS of andere rug problemen gezorgd zoals vaak word beweerd in de media.

Het is echt niet allemaal zo negatief als men zegt

Kendra

Re: [BLOG]Met de tijd mee, dierenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 20:37

Grootste probleem is volgens mij wat er in dit topic gebeurt: er is vanuit de 'branche' (de sport in dit geval) geen enkele overeenstemming waarover het moet gaan; over de sport zelf (en dan alle disciplines?), over zwepen, stang en trens, jong zadelmak maken, 24/7 buiten, .. en dan zijn we pas 2 pagina's bezig.
En over ieder onderwerp zijn de meningen dan ook weer erg verdeeld.

Iedere organisatie die probeert hier iets over te zeggen wordt per definitie met de grond gelijk gemaakt; want het gaat nooit ver genoeg (bv Keurmerk Paardenhouderij) of het gaat veel te ver (bv Dier & Recht).

Dus de vraag is ondertussen ook hoe we hier een stap verder mee komen????

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 09:06

Ik denk dat dat ook niet kan want het is allemaal niet zo zwart/ wit. Het ene paard zal als tweejarige slijten bij een verkeerde trainer en de ander wordt er sterker van door een goede trainer en management.

Voorlichting en bewustwording blijven belangrijk denk ik, dus meer onderzoeken, onderzoeken duidelijker naar buiten brengen met richtlijnen qua management en training. Goede voorbeelden geven.

Zwepen, bit, S&T zijn allemaal afhankelijk van welke hand deze hulpmiddelen hanteert. Jong zadelmak maken, de ene doet het op 2.5 en gooit het paard daarna weer een jaar de wei in. De ander doet het pas als het dier 4 is...
Als er meer onderzoeken naar gedaan worden over een langere tijd dan geeft dat wellicht ook veel meer informatie. Ook belangrijk om de dierenartsen daarbij te betrekken.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 12:42

kyrkelover schreef:
Tekst onder deze foto: Ahh kijk hoe zielig je ziet hier gewoon de babytandjes zitten... paard op de foto is 9.

Misschien gaat het hier al mis?
In plaats van deze leek er op te wijzen dat hij er geen verstand van heeft (zijn geen babytandjes, paard is al 9). Is het misschien beter om eens echt objectief naar de foto te kijken?

In dit geval:
Wie vindt een afbeelding van een paard met zijn mond opengesperd door het bit een prettig en harmonieus beeld?
Welke emotie denk je dat dit oproept bij het paard (denk aan de 7 emotionele systemen van Panskepp)?
Is dat fijn voor dat paard? Of niet?
En wil je je paard in zo'n situatie brengen/wat kan je aan de situatie veranderen om dit te voorkomen/verminderen?

Geen goed of fout oordeel, maar in mijn ogen wel legitieme vragen die binnen de sport veel te weinig worden gesteld.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 13:15

Open gesperd vind ik ietwat overdreven..als je een paard in de hand hebt die even door wil lopen terwijl het stil moet staan en je geeft het een ophouding dan zie je dit. Gewoon weer zo een moment opname en wellicht van een heel filmpje genomen.

Moet je dan gelijk bedenken wat de gemoedstoestand van het paard op dat moment is?
Misschien moet men ook eens wat minder snel piepen over elk beeld wat ze voor ogen krijgen en nadenken of het ze zelf nooit gebeurt en bij wat voor situatie dat was. Geloof me, ook jij kan er heel lelijk op staan

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 13:21

Het is ook een kwestie van de hele dag foto's maken. Dan zitten er altijd wel een paar tussen die je als activist zou kunnen gebruiken om jouw verhaal kracht bij te zetten.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 13:23

Ik denk dat het paard op die foto flink op het bit aan het kauwen is.
Als dit vlak voor of na een race genomen is, staan ze stijf van de adrenaline en dan wordt er wel wat gedribbeld of gekauwd op het bit.
Mijn volbloed kan ook zo rommelen met het bit als ze spanning kwijt wil (stilstaan is stom en saai, maar drukke baan oversteken zonder eerst even kijken is geen optie dus dan staat ze stil, en als een idioot op dat bit staan kauwen, ook met losse teugel).

Racen zonder bit lijkt me geen optie, paarden steunen er ook letterlijk op.
Mond dan maar dichtsnoeren? Ze hebben wel vrije ademwegen nodig dus ook geen optie.
Helemaal niet meer racen? Zal nog niet voor morgen zijn.

Ben het met je eens dat men in de sport best wel eens vragen mag stellen met wat dat allemaal doet met een paard.
Maar inderdaad toch ook gewoon voorlichting geven of misschien eens objectieve parameters ontwikkelen om het welzijn van het paard te meten (er zijn al onderzoeken naar de expressie van paarden bij pijn bvb).
Jij ziet geen prettig beeld met een negatieve emotie bij het paard.
Ik zie ook niet persé prettig beeld maar verder ook niet echt schokkend, en ik zie wel enige spanning bij het paard maar volgens mij komt dit niet door het bit maar door de omgeving (racebaan, richting de startboxen of net terug) en is het bit niet meer dan een afleiding.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 18:22

Waarom worden onze paarden ziek? Dat is toch een teken dat er iets heel grondig mis is. Het voer, de training, de stress in de kudde enz. Belangrijker is om te kijken naar de oorzaak. En voor degene die graag paarden willen rijden, ontslaat hen dan ook niet van de verplichting, het ze zo goed mogelijk te maken, dat ze dit enigszins zonder al te veel schade kunnen doen.

Sport en dieren kan dit ooit dierenvriendelijke zijn? Voor paarden of honden of welk dier dan ook.
Zou het voor bepaalde hondenrassen en katten en paardenrassen heel erg zijn dat ze uitsterven. Een bordercollie, die enkel wil "werken" en tot rust gedwongen moet worden. Een arabier, die gefokt is om te rennen, maar daar de gelegenheid nooit op een diervriendelijke manier voor krijgt. Hetzelfde geld voor meerdere rassen of kruisingen. Dressuur gefokte paarden die niet weten waar ze met hun energie heen mogen. Ja in een stapmolen of er wordt mee "gewerkt".

Als vervoermiddel hebben we de geiten en de koeien en de paarden niet meer nodig. Voor het bewerken van het land ook niet. Heeft het nut die rassen in stand te houden, ervan misschien uitgaan dat ze onnatuurlijk gefokt zijn.

En net zo als voor kinderen ben ik ook bij dieren allergisch voor het wordt opvoeden. Een hengst houden in een omgeving zonder voor hem de mogelijkheid zijn natuur te kunnen volgen. En hem dan opvoeden?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-21 21:30

Devitootje schreef:
kyrkelover schreef:
Tekst onder deze foto: Ahh kijk hoe zielig je ziet hier gewoon de babytandjes zitten... paard op de foto is 9.

In plaats van deze leek er op te wijzen dat hij er geen verstand van heeft (zijn geen babytandjes, paard is al 9). Is het misschien beter om eens echt objectief naar de foto te kijken?

In dit geval:
Wie vindt een afbeelding van een paard met zijn mond opengesperd door het bit een prettig en harmonieus beeld?
Welke emotie denk je dat dit oproept bij het paard (denk aan de 7 emotionele systemen van Panskepp)?
En wil je je paard in zo'n situatie brengen/wat kan je aan de situatie veranderen om dit te voorkomen/verminderen?

Geen goed of fout oordeel, maar in mijn ogen wel legitieme vragen die binnen de sport veel te weinig worden gesteld.

Leek is nergens op gewezen want ja als zo iemand alles bij voorbaat al negatief wilt zien en ventileren is mijn ervaring dat ze ook niet openstaan voor, helaas.

Dat opensperren is zo opgelost.. dan doen we er gewoon een neusriem om waardoor ze de mond niet meer open doen. Is alleen denk ik niet wat we willen. Paard op de foto komt overigens van de baan en is afgespoeld en op weg naar de stallen. Maarja als je ze zo hard moet laten lopen als ze zelf willen kun je ze beter loslaten. Dat kan natuurlijk ook weer niet.

Denk overigens als ik mijn volbloed los laat hij de eerste week nog niet overleefd. Man man man wat een brokkenpiloot. (Leeft overigens heerlijk 24/7 buiten met soortgenoten ed)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:30

Dinopino schreef:
Waarom worden onze paarden ziek? Dat is toch een teken dat er iets heel grondig mis is. Het voer, de training, de stress in de kudde enz. Belangrijker is om te kijken naar de oorzaak. En voor degene die graag paarden willen rijden, ontslaat hen dan ook niet van de verplichting, het ze zo goed mogelijk te maken, dat ze dit enigszins zonder al te veel schade kunnen doen.
Wie zegt dat paarden ziek worden? denk je dat ze in de natuur gezond en zonder brokken 30 jaar oud worden?

Sport en dieren kan dit ooit dierenvriendelijke zijn? Voor paarden of honden of welk dier dan ook.
Zou het voor bepaalde hondenrassen en katten en paardenrassen heel erg zijn dat ze uitsterven. Een bordercollie, die enkel wil "werken" en tot rust gedwongen moet worden. Een arabier, die gefokt is om te rennen, maar daar de gelegenheid nooit op een diervriendelijke manier voor krijgt. Hetzelfde geld voor meerdere rassen of kruisingen. Dressuur gefokte paarden die niet weten waar ze met hun energie heen mogen. Ja in een stapmolen of er wordt mee "gewerkt".
Ja hoor, de dieren hier komen zelf naar het hek om te werken..zullen ze vast niet doen als het onaangenaam is (vind ik dus ook een goede graadmeter) Er zijn dressuurgefokte paarden die heerlijke hele dagen in de wei staan en in het bos komen. Ben het er wel mee eens dat dit meestal niet op de prof stallen is en daar nog wel verbetering in te halen is. En waarom zou die arabier nooit de gelegendheid hebben om op een diervriendelijke manier te rennen? De dieren hebben zich niet voor niets aangepast...om te overleven. Dus ja, ik vind persoonlijk uitsterven heel erg.

Als vervoermiddel hebben we de geiten en de koeien en de paarden niet meer nodig. Voor het bewerken van het land ook niet. Heeft het nut die rassen in stand te houden, ervan misschien uitgaan dat ze onnatuurlijk gefokt zijn.

En net zo als voor kinderen ben ik ook bij dieren allergisch voor het wordt opvoeden. Een hengst houden in een omgeving zonder voor hem de mogelijkheid zijn natuur te kunnen volgen. En hem dan opvoeden?
Wel weer een aanname..wie zegt dat alle hengsten in een omgeving gehouden worden waarbij ze hun natuur niet kunnen volgen? Uit je bericht is al op te maken dat je nooit zelf met hengsten gewerkt hebt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:32

Devitootje schreef:
kyrkelover schreef:

In dit geval:

Legitieme vragen inderdaad, alleen niet aan de hand van foto's en momentopnames. Dat kan zo vertekenen...Mensen projecteren van alles op een foto zonder het dier te kennen, de omstandigheden etc. en eigenlijk altijd negatief.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 23:36

kyrkelover schreef:
Leek is nergens op gewezen want ja als zo iemand alles bij voorbaat al negatief wilt zien en ventileren is mijn ervaring dat ze ook niet openstaan voor, helaas.

Je mist het punt... De tekst onder de foto gaat over dat de schrijver van het artikel het schijnbaar een zielig beeld vindt en dat illustreert hij door de babytandjes te noemen ... de reactie die daar dan achter wordt getypt is "paard is 9" - kortom het zijn geen babytandjes, de schrijver heeft het fout/er geen verstand van. Maar als babytandjes hetgeen is waar je op reageert, dan gaat de essentie imo aan je voorbij.

Als je in gesprek wilt gaan helpt het als je je in de ander verplaatst. Dus waarom vindt de schrijver het zielig en waarom vinden anderen (jij?) dit beeld wel ok? Je schrijft dat ze er niet voor open staan, maar sta je dat dan zelf wel voor iemand met een andere zienswijze?

Ook hier geen verwijt, mening of beschuldiging, maar een oprechte vraag.

Vroeger vond ik een zweep heel normaal en wist ik niet beter. Maar inmiddels kijk ik daar heel anders naar en vind ik het niet (meer) passen in de relatie die ik met mijn paard hebt en hoe we met elkaar omgaan. Mijn zienswijze is over de jaren heen veranderd.

De paardenwereld is doordrenkt van oude denkwijzen, tradities, etc.
Ik zie veel dierenleed en verbaas me er regelmatig over dat veel mensen dat gewoon ok vinden.
Er is veel wetenschappelijke kennis beschikbaar waaruit blijkt dat dingen anders/beter kunnen (iig vanuit het perspectief van het paard), maar toch wordt enorm vastgehouden aan oude gewoontes en overtuigingen. Ik vraag me oprecht af waarom.

Meerdere reageren hier dat een foto een momentopname is en dat je daar dan niet naar moet kijken, maar waarnaar dan wel?
Juist een foto kan je goed bekijken en je misschien daarbij afvragen of het echt een momentopname is, of dat als er meerdere foto's waren gemaakt of dit beeld dan vaker naar voren was gekomen... waardoor wordt het veroorzaakt en kunnen we daar dan wat van leren/aan veranderen?

Juist mensen die 'geen verstand' van paarden hebben stellen soms hele confronterende vragen en in plaats van in de verdediging te schieten denk ik dat de paarden erbij gebaat zijn als we juist dat soort opmerkingen en vragen gebruiken om te reflecteren op hetgeen wat we met paarden doen en vooral de manier waarop.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 00:10

Elisa2 in de natuur ( waar is dat nog) gaan de paarden dood en worden ze ziek. Maar ze worden niet ziek, van onnodige inentingen, ze worden niet ziek van te rijk hooi, Ze krijgen geen luchtaandoening van stoffig hooi of rijden in een manege of verkeerde hoefbekapping. Of van omheiningen. En wat dacht je van maagaandoeningen. Denk dat we heel veel niet zien, omdat dieren stille lijders zijn.

Dat dieren vrijwillig naar het hek komen om te werken, is een invulling van jou. Ze hebben niet gekozen om achter een omheining op jou te staan wachten. Een paard die denkt oh leuk werk, denk dat dat een invulling van degene is die voor het paard zorgt. Net zoals mijn paard wil graag naar de stal. In zijn eentje in de bak staan vind ie niet zo. Logisch, in de stal is hij niet alleen en ook wanneer die in een kudde staat, weet ie dat in de stal eten is en de rest van de kudde is.

Leuk dat je denkt dat ik nooit met hengsten heb gereden of iets. Maar ik geloof ook niet dat dat iets doet aan het feit dat hengsten hormonen hebben, die vooral in het voorjaar met al die merries,het leven voor hem moeilijk maak. Wij hebben in Nederland geen plaats om kuddes te houden met een of twee dekhengsen. Dus blijft er voor de dekhengsten in Nederland enkel een solitair leven. Wanneer een hengst zich opwind en hij niet op een normale manier aan zijn gelusten kan komen, maar via een halster of hoofdstel even voor een dekking naar een merrie mag, noem ik niet dat hij zijn natuur mag volgen.

Een arabier is een loopdier. Om aan wedstrijden te kunnen meedoen,bijv. endurance krijgen sommige hoefijzers. Ik zeg sommige. Ze krijgen een bepaald soort voer zodat ze deze prestatie ook kunnen leveren. De motivatie voor een paard is om te rennen, en de veulens spelen en trainen zich in het rennen, wanneer er een bedreiging is. Hier staan ze achter een omheining en kunnen ze misschien zonder een echte reden voor hun een rondje op de paddock Paradijs rennen. Wanneer jij jou "opvoeden" vergelijkt met wat de hengsten onderling in de natuur doen, denk ik dat het misschien toch anders ligt. Een hengst weet waarvoor hij met een andere hengst vecht, of waarom hij de drang heeft een merrie te dekken. Dat is zijn natuur. Paarden in de natuur gaan eten en slapen wanneer hun klok dat zegt. Bij paarden die gehouden worden, beslist een ander over hun ritme. Arabieren zijn mooi om te zien en hebben een loopdrang. Deze kunnen ze me zeer zelden onbevangen volgen. Dressuur paarden die gefokt worden voor de dressuur en met een kracht en beweging, zijn enkel voor de paar ruiters die daadwerkelijk op dat niveau rijden. En waartoe die fok geleid heeft weet jezelf. Het kost tegenwoordig heel veel moeite ook met een bak geld, een gezond paard te kopen. Voor de rest zijn die paarden ook niet geschikt voor de gemiddelde recratieruiter. Ze zijn totaal ongeschikt om in de natuur te overleven. En zo zijn er wel meer rassen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 07:06

Geinig ik interpreteer het anders wanneer een paard mij graag ziet. Aangezien ik niet 24 uur bij mijn paard kan zijn, vind ik het idee prettiger dat hij of zij gewoon bij zijn kudde staat en niet op mij wacht.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 07:30

En toch zullen de paardenliefhebbers hier wat mee moeten doen. Anders worden we ingehaald door de politiek en hebben we nog veel grotere problemen. En daarbij denk ik aan het buitenkomen van de dieren, sociaal leven leiden, tuigage, trainingsleeftijden.

Ik kan me een nog een recent verdrietig keurmerk ‘paard en welzijn’ herinneren. Dat oh zo ambitieus begon maar vervolgens strandde op de lobby van grote stalhouders, dat al die buitengang voor de paarden toch niet realistisch was. Daar staat nu 2 uur per dag buitengang in als voldoende waarbij het paard 5 galopsprongen moet kunnen maken, en visueel contact met andere paarden als voldoende sociaal leven.

Dat is wat onze sector voor elkaar kan krijgen en dat is om te janken!

Als dit soort leken door veel herrie te maken hier verandering in kunnen brengen dan hoop ik dat er nog veel filmpjes over babytandjes verschijnen. Dan maar via zo’n debiele route maar er moet iets veranderen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:02

Devitootje schreef:
kyrkelover schreef:

Je mist het punt... De tekst onder de foto gaat over dat de schrijver van het artikel het schijnbaar een zielig beeld vindt en dat illustreert hij door de babytandjes te noemen ... de reactie die daar dan achter wordt getypt is "paard is 9" - kortom het zijn geen babytandjes, de schrijver heeft het fout/er geen verstand van. Maar als babytandjes hetgeen is waar je op reageert, dan gaat de essentie imo aan je voorbij.

Als je in gesprek wilt gaan helpt het als je je in de ander verplaatst. Dus waarom vindt de schrijver het zielig en waarom vinden anderen (jij?) dit beeld wel ok? Je schrijft dat ze er niet voor open staan, maar sta je dat dan zelf wel voor iemand met een andere zienswijze?

Ook hier geen verwijt, mening of beschuldiging, maar een oprechte vraag.

Vroeger vond ik een zweep heel normaal en wist ik niet beter. Maar inmiddels kijk ik daar heel anders naar en vind ik het niet (meer) passen in de relatie die ik met mijn paard hebt en hoe we met elkaar omgaan. Mijn zienswijze is over de jaren heen veranderd.

De paardenwereld is doordrenkt van oude denkwijzen, tradities, etc.
Ik zie veel dierenleed en verbaas me er regelmatig over dat veel mensen dat gewoon ok vinden.
Er is veel wetenschappelijke kennis beschikbaar waaruit blijkt dat dingen anders/beter kunnen (iig vanuit het perspectief van het paard), maar toch wordt enorm vastgehouden aan oude gewoontes en overtuigingen. Ik vraag me oprecht af waarom.

Meerdere reageren hier dat een foto een momentopname is en dat je daar dan niet naar moet kijken, maar waarnaar dan wel?
Juist een foto kan je goed bekijken en je misschien daarbij afvragen of het echt een momentopname is, of dat als er meerdere foto's waren gemaakt of dit beeld dan vaker naar voren was gekomen... waardoor wordt het veroorzaakt en kunnen we daar dan wat van leren/aan veranderen?

Juist mensen die 'geen verstand' van paarden hebben stellen soms hele confronterende vragen en in plaats van in de verdediging te schieten denk ik dat de paarden erbij gebaat zijn als we juist dat soort opmerkingen en vragen gebruiken om te reflecteren op hetgeen wat we met paarden doen en vooral de manier waarop.
je ziet nooit fotos van een ruiter die bitloos met een lange teugel op het paard zit! Of een ontspan halsje strek moment bij een dressuur ruiter. Enkel de net rottige momenten worden getoond.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:07

Dinopino schreef:
Elisa2 in de natuur ( waar is dat nog) gaan de paarden dood en worden ze ziek. Maar ze worden niet ziek, van onnodige inentingen, ze worden niet ziek van te rijk hooi, Ze krijgen geen luchtaandoening van stoffig hooi of rijden in een manege of verkeerde hoefbekapping. Of van omheiningen. En wat dacht je van maagaandoeningen. Denk dat we heel veel niet zien, omdat dieren stille lijders zijn.

In de natuur gaan ze dood van honger, dorst en wond die ontstoken raakt, een wekenlange doodstrijd bij een botbreuk of een gebitsprobleem.
Het is niet zo dat paarden in het wild geen leed kennen. Natuur is dood en verderf, dood doet leven!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:08

Dinopino schreef:
Elisa2 in de natuur ( waar is dat nog) gaan de paarden dood en worden ze ziek. Maar ze worden niet ziek, van onnodige inentingen, ze worden niet ziek van te rijk hooi, Ze krijgen geen luchtaandoening van stoffig hooi of rijden in een manege of verkeerde hoefbekapping. Of van omheiningen. En wat dacht je van maagaandoeningen. Denk dat we heel veel niet zien, omdat dieren stille lijders zijn. Nee, ze worden wel ziek van wormen in de darmen, rhino/ droes/ tetanus, problemen bij geboorten. Hoefbevangen kunnen ze ook prima worden in de natuur. Maagaandoeningen, dat durf ik niet te stellen dat dat niet voorkomt in de natuur. Natuurlijk is er veel wat we niet zien bij paarden die door de mens verzorgd worden en daar zijn zeker in sommige gevallen nog vele verbeteringen te halen

Dat dieren vrijwillig naar het hek komen om te werken, is een invulling van jou. Ze hebben niet gekozen om achter een omheining op jou te staan wachten. Een paard die denkt oh leuk werk, denk dat dat een invulling van degene is die voor het paard zorgt. Net zoals mijn paard wil graag naar de stal. In zijn eentje in de bak staan vind ie niet zo. Logisch, in de stal is hij niet alleen en ook wanneer die in een kudde staat, weet ie dat in de stal eten is en de rest van de kudde is.Nou, laat ik zeggen dat als het werk zo vreselijk zou zijn dat ze echt niet naar het hek komen, ook niet voor eten. Daarnaast is er in de paddock 24/24 onbeperkt hooi dus uit honger hoeft het ook al niet

Leuk dat je denkt dat ik nooit met hengsten heb gereden of iets. Maar ik geloof ook niet dat dat iets doet aan het feit dat hengsten hormonen hebben, die vooral in het voorjaar met al die merries,het leven voor hem moeilijk maak. Wij hebben in Nederland geen plaats om kuddes te houden met een of twee dekhengsen. Dus blijft er voor de dekhengsten in Nederland enkel een solitair leven. Wanneer een hengst zich opwind en hij niet op een normale manier aan zijn gelusten kan komen, maar via een halster of hoofdstel even voor een dekking naar een merrie mag, noem ik niet dat hij zijn natuur mag volgen. Ik kan het merken aan hoe je er over praten, heel idealistisch..weinig realistisch. In de natuur kunnen een boel hengsten ook hun natuur niet volgen hoor..denk maar niet dat iedere hengst kan/ mag dekken. Het solitaire leven is iets waar ik ook moeite mee heb bij hengsten die door de mens gehouden worden. Daarom denk ik altijd, bij niet dekken..gelijk castreren zodat het dier tenminste paard kan zijn

Een arabier is een loopdier. Om aan wedstrijden te kunnen meedoen,bijv. endurance krijgen sommige hoefijzers. Ik zeg sommige. Ze krijgen een bepaald soort voer zodat ze deze prestatie ook kunnen leveren. De motivatie voor een paard is om te rennen, en de veulens spelen en trainen zich in het rennen, wanneer er een bedreiging is. Hier staan ze achter een omheining en kunnen ze misschien zonder een echte reden voor hun een rondje op de paddock Paradijs rennen. Wanneer jij jou "opvoeden" vergelijkt met wat de hengsten onderling in de natuur doen, denk ik dat het misschien toch anders ligt. Een hengst weet waarvoor hij met een andere hengst vecht, of waarom hij de drang heeft een merrie te dekken. Dat is zijn natuur. Paarden in de natuur gaan eten en slapen wanneer hun klok dat zegt. Bij paarden die gehouden worden, beslist een ander over hun ritme. Arabieren zijn mooi om te zien en hebben een loopdrang. Deze kunnen ze me zeer zelden onbevangen volgen. Dressuur paarden die gefokt worden voor de dressuur en met een kracht en beweging, zijn enkel voor de paar ruiters die daadwerkelijk op dat niveau rijden. En waartoe die fok geleid heeft weet jezelf. Het kost tegenwoordig heel veel moeite ook met een bak geld, een gezond paard te kopen. Voor de rest zijn die paarden ook niet geschikt voor de gemiddelde recratieruiter. Ze zijn totaal ongeschikt om in de natuur te overleven. En zo zijn er wel meer rassen.

Hoeveel dressuurpaarden ken je? Ik ken er namelijk een heleboel die qua karakter gewoon geschikt zijn voor recreatief gebruik. Ja er zijn bepaalde lijnen die niet geschikt zijn voor de amateur. Kwpn selecteert enorm op gezondheid, maar een paard gezond houden is weer een vak apart. Natuulijk zijn ze ongeschikt om in de natuur te leven, om daarvoor geschikt te kunnen zijn zouden ze sowieso al in de natuur opgegroeid moeten zijn. Maar een paard is niets voor niets gaan samenwerken met de mens, dat is voor de soort om te overleven omdat ze er voordeel uit haalden. Volgens mij hebben alle paarden een loopdrang en als ze gewoon lekker in een ruime wei met soortgenoten staan kunnen ze daar zoveel en zo hard lopen als ze willen...
Een hengst snapt heel goed dat ik de baas ben als ik hem dat duidelijk maak, het gaat namelijk niet om de soort (mens/ paard) maar om de communicatie op paard niveau.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:32

Elisa2 ik vind het prima dat je jouw waarheid hebt. Daar is niets mis mee. En ik heb mijn waarheid. Ik ga niet in op het spelletje wie er met wat meer ervaring heeft. Wij hebben hier in de buurt een zgn. wilde kudde staan. Het is juist opmerkelijk dat de oudere paarden totaal geen wormen hebben. De naarlingen zien er inderdaad zo uit. Zij leven onder de stress dat hun moeder nu geen tijd en geen melk voor hun meer heeft. Ze kunnen inderdaad hoefbevangen worden, en ze luchthappen zelfs. Denk wanneer je de oorspronkelijke paarden, waar denk ik de koniks bijvoorbeeld het meest op lijken, gaat vergelijken met de huidige paarden, dan is er toch iets grondig misgegaan.

Het wordt baas en opvoeden zijn afschuwelijke woorden in mijn oren. Baas over een paard willen zijn? Hoe en waarom zou je dat willen? Een paard is zijn eigen baas en het is gewoon ontzettend mooi dat ze ondanks alles toch bereid zijn je te dragen en proberen je te pleasen. Castreren is dat werkelijk zo aangenaam voor een paard?
Je neemt ze drang af om zich voor te planten.
Dat verhaal van je paddock met hooi vind ik wel weer geinig. De beesten hebben het eten voor hun neus. Verveling is voor geprogrammeerd.

Ieder heeft zijn opvatting en "waarheid". Dat ze in de natuur ziek worden heb ik nooit ontkent. De kudde in mijn buurt leeft zonder wormkuren en inmenging van dierenarts. Ze sterven dus ook gewoon wanneer ze ziek zijn. Het stervensproces hoort ook net als de geboorte bij de natuur.

Bekijk maar eens een kudde. Heb je het gevoel dat daar iemand de baas is?. Dat is iets zo menselijk. Baas willen zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:02

Dinopino schreef:
Ieder heeft zijn opvatting en "waarheid". Dat ze in de natuur ziek worden heb ik nooit ontkent. De kudde in mijn buurt leeft zonder wormkuren en inmenging van dierenarts. Ze sterven dus ook gewoon wanneer ze ziek zijn. Het stervensproces hoort ook net als de geboorte bij de natuur.

Is dat in Nederland?
Volgens mij is er geen begrazingsgebied, meer, in Nederland waar totaal niet wordt in gegrepen.
Dat was ooit natuurlijk wel de situatie in de ovp. Niet echt een ideaal beeld lijkt mij?
Ze worden uit hun lijden verlost zodra ze iets serieus mankeren.
Wat ik overigens ook prima vind.

De kuddes worden ook gereguleerd qua aantallen.