ruitje schreef:Elisa2 schreef:Kyrkelover: dan zit het met de openheid wel goed, en de voorlichting? Waarom wordt er bijvoorbeeld met zulke jonge paarden geraced en blijven die gezond of worden die niet ouder dan zeven? Dat zijn natuurlijk wbt dierenwelzijn punten om uit te leggen.
Ik denk, dat mijn sport en de rensport races op jonge leeftijd zouden moeten verbieden. Gewoon, om de publieke opinie en maatschappelijke druk voor te zijn. Geld voor alle sporten vind ik, ook hengstenkeuringen e.d.. Gooi van alles gewoon de leeftijden omhoog, scheelt zoveel gedoe denk ik dan en slecht voor de paarden is het nooit![]()
Er is echter een onderzoek uitgevoerd onder renpaarden waaruit blijkt dat paarden die als 2 jarige gestart zijn, nog op latere leeftijd meedoen aan de races, dan paarden die later voor het eerst gestart worden. Ik zal het opzoeken, maar ik vond dat dus wel boeiend, dat vroeger starten niet betekend: vroeger stoppen met topsport.
Niet 1 onderzoek. Er is zelfs zoveel onderzoek naar gedaan dat er enkele jaren terug een onderzoek is gedaan om al deze onderzoeken over deze kwestie te vergelijken. Daaruit kwam naar voren dat meer dan 95% van de onderzoeken voor het vroege starten waren. Wel kwam daaruit naar voren dat het met verstand gedaan moest worden. Korte piekbelastingen waren oa het beste. Zo ook het interval waarmee deze prikkels gegeven werden was belangrijk. Mijn persoonlijke ervaring is overigens ook dat die paarden waar vroeg mee gestart is langer mee gaan. Dit terwijl dat eigenlijk tegen mijn gevoel in gaat.
Daarbij blijf ik wel zeggen kijk naar het paard.
Wbt openheid op stallen. Veel renstallen staan er echt wel voor open. Mijn ervaring is echter dat de mensen die het hardste roepen juist niet willen komen kijken. Ik heb er al heel wat uitgenodigd die zo stellig tegen waren, maar er is er nog niet 1 geweest die ook op het aanbod ingegaan is.
Ik wil hier overigens niet mee zeggen dat alles alleen maar goed is. Ook in onze sport zijn heus nog verbeteringen te maken. Zo mogen ze van mij de zweep compleet afschaffen als aandrijfmiddel.