Maneges in problemen door grote vraag naar brave paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:12

Gini schreef:
Ik vraag het me eigenlijk wel af hoe duur het is om simpele pony's op te fokken? Als je een eigen stuk grond hebt, durf ik (aan de hand van mijn minieme ervaring met een shetfokker) eigenlijk wel stellen dat dat meevalt

Een simpele shetlander kost al vlot 1000 euro als je het allemaal een beetje netjes doet.

Als dan de verkoopprijs die 1000 euro nog niet haalt wat heb je overgehouden?

Ook is het natuurlijk niet zo dat wanneer je een eigen stuk grond hebt alles gratis is. Ook die ponys hebben hun verzorging nodig als smid,dierenarts,chippen. Verder moeten ze ook wat te eten in de winter etc etc.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:12

_San87_ schreef:
Volgens mij is het probleem eerder dat particulieren niet graag verkopen aan maneges :?.

Tenminste, dat lees ik vaak in advertenties, dat manegebedrijven en handelaren niet hoeven te reageren.

Het is een verkopersmarkt, en als je als verkoper de keus hebt (en die heb je, want zeker als je een brave kinderpony verkoopt heb je kijkers genoeg) dan snap ik ook wel dat je liever niet aan een manege verkoopt. Al moet ik zeggen dat ik ook wel maneges ken waar ik rustig een paard aan zou durven verkopen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:13

anjali schreef:
Ragdollcat schreef:
Tja, is te verwachten!

Misschien stof tot nadenken?
Meer en goede betrouwbare en bruikbaar paardenen ponys gaan fokken en opleiden.

Precies.En niet alleen fokken voor de top-wedstrijdsport want er is een veel bredere basis van recreatieruiters.Je kunt wel paarden fokken met een supervermogen,maar er zijn maar weinig ruiters die hen aankunnen.

Juist!
En daarnaast moeten ze ook opletten dat het gezonde dieren zijn met een fijne karakter! Waarmee het fijn werken is en je er veel plezier van kan hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:15

Gini schreef:
Ik vraag het me eigenlijk wel af hoe duur het is om simpele pony's op te fokken? Als je een eigen stuk grond hebt, durf ik (aan de hand van mijn minieme ervaring met een shetfokker) eigenlijk wel stellen dat dat meevalt

Wat noem jij meevallen? Want ik zit al aan bijna 2k enkel DA kosten voor de inseminatie. Dan was ie nog niet geboren en zit er nog geen extra voer enz bij in gerekend. :)
En dan betreft het hier nog laag dekgeld omdat het een D pony hengst is. Wil je paarden fokken begin je veelal al aan 700 enkel voor het sperma. Dan heb je het er nog niet in.
Ik heb ze op een eigen stuk grond maar dat is ook niet gratis he. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-06-21 13:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:16

Helaas merk ik de gevolgen hiervan wel als ruiter. Er zijn voor zover ik weet hier in mijn omgeving niet zomaar paarden verkocht, maar het jaar aan onzekere inkomsten, veel meer jonge ruiters en minder mogelijkheden om paarden vertrouwd te maken met het werk gooit wel de roosters overhoop.

Bij de fokkerij zie ik bovendien de neiging om groot te fokken. Keek bv op de lijst van onze paarden, en tussen de 1.55 en 1.62 zit vrijwel niets. (Terwijl ik dat een fijn formaat vind) Want voor de sport moet het groter, en voor kinderen moet het kleiner.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:16

uiteindelijk is de kern van de situatie net als bij elke andere markt dat er momenteel in de paardenmarkt minder aanbod is dan vraag. er vanuit gaande dat de paardenmarkt niet zo dol is als de huizenmarkt zal het op termijn wel weer bij trekken.

de theorie dat manege lessen te goedkoop zijn om kwaliteit te leveren zal uiteindelijk waarheid worden als de situatie niet bij trekt. maar als die theorie altijd al de waar was geweest waren er niet zo veel maneges en waren de lessen wel duurder.
Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 05-06-21 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:18

Het niet willen verkopen aan een manege begrijp ik ook nog wel.
Maar ik denk dat de gemiddelde ruiter net zo goed tegen dit probleem aan loopt moeilijk een fijn braaf paard te vinden.

Als je op marktplaats kijkt staat bij een recreatiepaard meestal een flink gebrek, niet perse het karakter van een fijn recreatie paard, maar 1 die de sport niet meer kan.
Wat ik persoonlijk vreemd vind, want is de sport op een vaak mooie gelijkmatige bodem dan zoveel zwaarder dan een buitenrit op een ongelijke bospad?

Daar heb je naar mijn idee ook een gezond paard voor nodig.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:18

Maar ook leuke vraag Waar en hoe stallen we al die goede, dure ,brave paarden ?
Een markt is altijd een conjectuur dus het gaat toch straks ook weer veranderen !.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:19

SusanH schreef:
_San87_ schreef:
Volgens mij is het probleem eerder dat particulieren niet graag verkopen aan maneges :?.

Tenminste, dat lees ik vaak in advertenties, dat manegebedrijven en handelaren niet hoeven te reageren.

Het is een verkopersmarkt, en als je als verkoper de keus hebt (en die heb je, want zeker als je een brave kinderpony verkoopt heb je kijkers genoeg) dan snap ik ook wel dat je liever niet aan een manege verkoopt. Al moet ik zeggen dat ik ook wel maneges ken waar ik rustig een paard aan zou durven verkopen.

Ik snap het ook hoor. Maar het is wel iets dat al jaren speelt, dat het lastig is paarden te vinden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:20

Misschien tijd om te accepteren dat paardrijden niet zo goedkoop is als men zou willen. Dan haakt een deel van de ruiters/eigenaren af en komt ten goede van de markt én het welzijn van de paarden.

Hier trouwens wel brave, grote Tinkers zonder gezondheidsproblemen, zonder speciaal kleurtje. Zo zeldzaam dat ze voor 10.000 weg gaan. En tja, dat wil een manege dan weer niet geven. Dat heeft niks met niet willen verkopen aan een manege te maken, maar dat de manege het geld niet wilt geven.

Een simpele "pony" (op)fokken kost rond de 1500 per jaar per paard. Als het beestje 4 jaar wordt, zit je dus al op 6000 euro, en dan moet hij/zij nog beleerd, wat ook nog wel zo rond de 2000 kost voor manege proof. Bedenk daarbij dat ze niet allemaal zonder schade 4 worden, en tel maar uit... Denk dat je met een budget van 10.000 redelijk juist zit.

Kortom, voor minder dan 10k slagen, is een koopje, maar dat lijken mensen nog steeds niet te willen zien...

Anoniem

En ik maar vanmorgen denken ben blijkbaar de enige die wat moeite heeft met het hedendaagse(fokbeleid)

Mungbean

Er zijn zat maneges die eigenlijk geen bestaansrecht zouden moeten hebben met kreupele dieren, slecht materiaal en slecht betaald (of onbetaald) personeel. Hopelijk knallen zulke er nu het eerste uit en dan blijft er meer markt over voor de goede die wellicht minder goedkoop zijn.

Shadow0

Re: Maneges in problemen door grote vraag naar brave paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:24

Speculeren over hoe maneges het verdienen om kapot te gaan als je zelf een paard hebt. Aanzienlijk minder fijn als je die mogelijkheid niet hebt maar wel heel graag wilt rijden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:25

Er zijn maneges die zelf fokken met hun brave dieren en het ook zelf opleiden. 2 bedrijven ervan ken ik! En ik moet zeggen.... ze hebben het erg goed en worden happy erg oud ook. Komen veel buiten op weiland en in grote paddocks. Soms worden ze verkocht omdat Ze toch geschikter blijkt voor een vaste ruiter en het dier er meer happy mee zijn. Fijn dat daar ook met het dier rekening gehouden wordt!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:26

Sizzle schreef:
Er zijn zat maneges die eigenlijk geen bestaansrecht zouden moeten hebben met kreupele dieren, slecht materiaal en slecht betaald (of onbetaald) personeel. Hopelijk knallen zulke er nu het eerste uit en dan blijft er meer markt over voor de goede die wellicht minder goedkoop zijn.

... tja, het is natuurlijk de vraag of 'de markt' dat voor elkaar kan krijgen.

Ik heb een tijd op een manege gestaan en ik heb regelmatig verzucht dat het personeel echt alleen maar wat trucjes wist.

(Een orun diploma is niet niets, maar wat basiskennis, wat boeken lezen, een L proef rijden en een collega lesgeven. Over wat evenwicht en coördinatie zijn, zoiets als de basis van centered riding : compleet buiten de orde.... Voltige om alle beginners mee te laten beginnen : idem.)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:26

Shadow0 schreef:
Speculeren over hoe maneges het verdienen om kapot te gaan als je zelf een paard hebt. Aanzienlijk minder fijn als je die mogelijkheid niet hebt maar wel heel graag wilt rijden.

Slechte maneges, nou daar zou niemand wakker van moeten liggen, ook niet zonder eigen paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:27

Shadow0 schreef:

Moeten die dieren dan lijden omdat iemand graag wil rijden? :)
Ik heb niks tegen maneges maar ik kan niet goed praten dat er dieren moeten lijden omdat een manege het geld niet heeft of wil geven om ze goed te houden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:27

Het is altijd makkelijk oordelen vanaf de zijkant. En ik lig niet per se wakker van echt slechte maneges die onderuit gaan. Maar het probleem is aanzienlijk breder dan alleen de slechte maneges.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:29

DuoPenotti schreef:
Het niet willen verkopen aan een manege begrijp ik ook nog wel.
Maar ik denk dat de gemiddelde ruiter net zo goed tegen dit probleem aan loopt moeilijk een fijn braaf paard te vinden.

Als je op marktplaats kijkt staat bij een recreatiepaard meestal een flink gebrek, niet perse het karakter van een fijn recreatie paard, maar 1 die de sport niet meer kan.
Wat ik persoonlijk vreemd vind, want is de sport op een vaak mooie gelijkmatige bodem dan zoveel zwaarder dan een buitenrit op een ongelijke bospad?

Daar heb je naar mijn idee ook een gezond paard voor nodig.

Dit is zeker waar en ook mijn ervaring mijn Haflinger toen ik echt fanatiek bezig was liep onder het zadel flinke ritten van een dagdeel!. Voor de wagen het zelfde, Dressuur om wedstrijden te kunnen rijden. En springen omdat het zo leuk was onze ijzers waren met 6 weken op echt versleten doormidden!.
En het mooie was al die jury leden vonden hem zo mooi in de spieren, dat was niet gek natuurlijk maar wel een top conditie en een krachtig gezond lichaam anders had het dier dat nooit gekund . mijn dierenarts zei altijd die van jou moet voor de recreatie voldoen als een sportpaard! De beste man wist wat ik allemaal deed en kende mij ook van kleins af aan en zei ook jij moet zoeken naar een allround sportpaard omdat recreatief de lading niet dekte. En dan nog een recreatief gereden dier moet ook een goed gestel hebben Mooi verwoord duo penotti

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:32

Ik heb het in de vorige eeuw geleerd op paarden uit het oostblok,Polen enzo. Later kwamen er meer Gelderse types,ook rustig en werkwillig.Tegenwoordig fokt men paarden met als vader dure springhengsten.Die zijn dat toch niet geschikt om beginners op te leren rijden.Het moet wel veilig zijn ook voor mensen die onwetend fouten maken.

Mousmous

Re: Maneges in problemen door grote vraag naar brave paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:44

@ precies ragdollcat. |Ik ken ook een manege waar ze met hun eigen hengsten fokken. Op de natuurlijke wijze. Dekking kost niets, afstamming en karakter zijn bekend. En kunnen ze zefls opfokken.Kosten vallen dus heel erg mee. KWPN's fokdoel is een getalenteerd grandprix paard fokken, daar zullen ze niet vanaf wijken vanwege de recreatieruiters. Maar die recreatieruiters willen tegenwoordig ook een paard met een mooie afstamming, en braaf en klinisch en rontgenologisch gekeurd. Een paard zonder papieren is alweer minder waard, maar waarom zou ie minder waard zijn voor iemand op een manege of voor recreatie. Je hebt dat niet nodig. Bij een ruin wordt er al naar de afstamming gekeken. Het is eigenlijk een gat in de markt, brave paarden fokken.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:45

@ precies ragdollcat. |Ik ken ook een manege waar ze met hun eigen hengsten fokken. Op de natuurlijke wijze. Dekking kost niets, afstamming en karakter zijn bekend. En ze kunnen ze zelf opfokken.Kosten vallen dus heel erg mee. KWPN's fokdoel is een getalenteerd grandprix paard fokken, daar zullen ze niet vanaf wijken vanwege de recreatieruiters. Maar die recreatieruiters willen tegenwoordig ook een paard met een mooie afstamming, en braaf en klinisch en rontgenologisch gekeurd. Een paard zonder papieren is alweer minder waard, maar waarom zou ie minder waard zijn voor iemand op een manege of voor recreatie. Je hebt dat niet nodig. Bij een ruin wordt er al naar de afstamming gekeken. Het is eigenlijk een gat in de markt, brave paarden fokken.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:48

Ìk weet niet hoe ik moet quoten, maar mijn kat weet mij zelfs te quoten , :D

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:48

Mousmous schreef:
Ìk weet niet hoe ik moet quoten, mijn kat weet mijzelf zelfs te quoten , :D

klik op de quote knop van het bericht dat je wil quoten niet in je eigen bericht

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:49

Mousmous schreef:
@ precies ragdollcat. |Ik ken ook een manege waar ze met hun eigen hengsten fokken. Op de natuurlijke wijze. Dekking kost niets, afstamming en karakter zijn bekend. En kunnen ze zefls opfokken.Kosten vallen dus heel erg mee. KWPN's fokdoel is een getalenteerd grandprix paard fokken, daar zullen ze niet vanaf wijken vanwege de recreatieruiters. Maar die recreatieruiters willen tegenwoordig ook een paard met een mooie afstamming, en braaf en klinisch en rontgenologisch gekeurd. Een paard zonder papieren is alweer minder waard, maar waarom zou ie minder waard zijn voor iemand op een manege of voor recreatie. Je hebt dat niet nodig. Bij een ruin wordt er al naar de afstamming gekeken. Het is eigenlijk een gat in de markt, brave paarden fokken.

Ik ga je teleurstellen. Je gaat failliet gaan aan dit "gat in de markt" want je gaat er verlies op lijden. :D Er is een reële kans dat dat de gehele reden is waarom het gat er überhaupt is. ;)