manubres schreef:Voordeel van bitloos is wel dat je kunt zien als je te hard bent met je hand...
Je wil niet weten hoeveel paarden hun mond van binnen beschadigd hebben, maar wat je niet ziet is er ook niet.
Daarnaast is de hand afhankelijk van de zit. Ik moet echt huilen als ik zie hoeveel mensen en zelfs de topruiters in een stoelzit zitten. Hierdoor krijg je een soort surfhouding waarbij de ruiter zich in balans moet houden dmv de teugels. Al die ruiters wil ik vragen om eens licht te gaan rijden zonder dat je de teugels vasthoudt, kijken wie dat lukt.
Ook heeft het alles met de bouw van het paard te maken. Een paard dat niet evenwichtig is gebouwd kan niet in balans lopen. Een paard dat niet in balans loopt zal gaan hangen op de hand waardoor er meer gewicht op het bit komt. En dan komen we weer bij de absolute en relatieve oprichting. Zoveel paarden die lichamelijk helemaal niet geschikt zijn of er nog niet aan toe zijn om in oprichting te lopen. Maar zo vaak gewoon met de hand in een houding gedwongen worden.
Dus al met al...er zijn veel zaken die maken dat een bit teveel gebruikt wordt...welk bit het dan ook mag zijn.
Hier ben ik het echt totaal niet mee eens, ieder paard kan in balans leren lopen hoe ongunstig ook gebouwd. Je hebt er alleen een goede ruiter/ trainer voor nodig die weet wat hij/ zij doet. Dat is juist het doel van de dressuur.
Hangen op de hand is een ruiterfout, simpel niks geven om op te hangen en het paard leren op eigen benen te lopen en het probleem is opgelost.
Dat er vaak houdingen met de hand afgedwongen worden is een feit, maar imo nogmaals valt dat onder slechte rijderij.