Een bit is zo streng als de hand van de ruiter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:05

manubres schreef:
Voordeel van bitloos is wel dat je kunt zien als je te hard bent met je hand...
Je wil niet weten hoeveel paarden hun mond van binnen beschadigd hebben, maar wat je niet ziet is er ook niet.

Daarnaast is de hand afhankelijk van de zit. Ik moet echt huilen als ik zie hoeveel mensen en zelfs de topruiters in een stoelzit zitten. Hierdoor krijg je een soort surfhouding waarbij de ruiter zich in balans moet houden dmv de teugels. Al die ruiters wil ik vragen om eens licht te gaan rijden zonder dat je de teugels vasthoudt, kijken wie dat lukt.

Ook heeft het alles met de bouw van het paard te maken. Een paard dat niet evenwichtig is gebouwd kan niet in balans lopen. Een paard dat niet in balans loopt zal gaan hangen op de hand waardoor er meer gewicht op het bit komt. En dan komen we weer bij de absolute en relatieve oprichting. Zoveel paarden die lichamelijk helemaal niet geschikt zijn of er nog niet aan toe zijn om in oprichting te lopen. Maar zo vaak gewoon met de hand in een houding gedwongen worden.

Dus al met al...er zijn veel zaken die maken dat een bit teveel gebruikt wordt...welk bit het dan ook mag zijn.

Hier ben ik het echt totaal niet mee eens, ieder paard kan in balans leren lopen hoe ongunstig ook gebouwd. Je hebt er alleen een goede ruiter/ trainer voor nodig die weet wat hij/ zij doet. Dat is juist het doel van de dressuur.
Hangen op de hand is een ruiterfout, simpel niks geven om op te hangen en het paard leren op eigen benen te lopen en het probleem is opgelost.

Dat er vaak houdingen met de hand afgedwongen worden is een feit, maar imo nogmaals valt dat onder slechte rijderij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:30

maar weet je wat je zelf niet leert of geleerd hebt kun je ook niet uitdragen,

wie weet genoeg van de biomechanica van het paard om te weten dat je een paard als atleet moet opleiden om een goed resultaat te hebben, anders verval je snel in symptoombestrijders, het abonnement op de fyiso, osteo, ect. is dan handig

wat leer je in een winter??? maar je krijgt wel de bevoegdheid om les te geven omdat je zelf Z of ZZ bent, of geweest bent, is dat alleen een nuttig papiertje verzekeringstechnisch??

als je zelf geen kennis en kunde hebt verval je in hulpmiddelen

tja, zo af en toe wordt er een geschorst maar het merendeel kan gewoon zijn/haar gaan gaan, er zijn zoveel hulpmiddelen toegestaan en de wedstrijdeisen worden steeds neerwaarts bijgesteld -bijna - alles mag om het commercieel lucratief te maken dierwelzijn is daar bij van ondergeschikt,

je zult als paard maar kostwinner zijn, zonder arbeidsovereenkomst en CAO :(

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:28

Een paard reageert gewoon op de ruiter. Alles wat het doet is een reflectie van de ruiter. Reden waarom een dressuurproef een test is om te zien hoe goed de ruiter is. En niet het paard zoals veel lijken te denken.
Men begint al met het fokken en uitzoeken van "het perfecte dressuurpaard", terwijl dressuur juist bedoeld is om elk om het even paard te verbeteren en de ruiter en het paard op elkaar ingesteld te laten raken.
De sport schiet het doel voorbij en met de sport als voorbeeld, gaan instructeurs vaak ook de mist in door een bepaald eindplaatje te willen bereiken in een korte tijd, ipv zich bezig te houden met een gedegen opleiding van de ruiter die op zijn beurt dan weer het paard verder kan brengen.

Betreffende bitten in dit plaatje, meestal wordt er amper werkelijk aandacht besteed aan welk middel je gebruikt en bij ongewenste resultaten wordt er snel naar zwaardere/strengere middelen gegrepen ipv uit te zoeken of een ander type bit dat beter bij de mond past (of géén bit, of een combo) misschien zou kunnen helpen en waarom een paard reageert zoals het reageert.

Ik pak specifiek dressuur omdat scholing=dressuur nu eenmaal aan de basis ligt van de meeste takken van paardensport/recreatie waarbij het paard bereden wordt.

Weer eens met MCE dat ls je niet voldoende weet, je snel vervalt in symptoombestrijding en dat is niet zuiver opleiden van een paard. Helaas zijn er zelfs juryleden die stront in hun ogen lijken te hebben gezien wat ze accepteren en belonen. Het houdt wel allemaal verband met elkaar.

Overigens is het ergste dat ik ooit gehoord heb toen ik over slechte praktijken begon is dat het doel de middelen heiligt en dat het er toch om gaat dat je kampioen wordt, en dit met een blik naar mij alsof ik bezopen ben om het tegendeel te geloven.
Deze mentaliteit moet gewoon stoppen, dan heeft het paard weer een eerlijk leven in de sport.
Want ik ben niet iemand die gelooft dat sport op zich slecht is voor een paard, maar we moeten wel bewuster zijn van de impact van slecht rijden en dwangmiddelen en proberen de medewerking te krijgen zonder angst en dwang.
Voor het gebruik van een bit geldt voor mij hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 14:14

Lusitana schreef:
Een paard reageert gewoon op de ruiter. Alles wat het doet is een reflectie van de ruiter. Reden waarom een dressuurproef een test is om te zien hoe goed de ruiter is. En niet het paard zoals veel lijken te denken.
Men begint al met het fokken en uitzoeken van "het perfecte dressuurpaard", terwijl dressuur juist bedoeld is om elk om het even paard te verbeteren en de ruiter en het paard op elkaar ingesteld te laten raken.
De sport schiet het doel voorbij en met de sport als voorbeeld, gaan instructeurs vaak ook de mist in door een bepaald eindplaatje te willen bereiken in een korte tijd, ipv zich bezig te houden met een gedegen opleiding van de ruiter die op zijn beurt dan weer het paard verder kan brengen.

Betreffende bitten in dit plaatje, meestal wordt er amper werkelijk aandacht besteed aan welk middel je gebruikt en bij ongewenste resultaten wordt er snel naar zwaardere/strengere middelen gegrepen ipv uit te zoeken of een ander type bit dat beter bij de mond past (of géén bit, of een combo) misschien zou kunnen helpen en waarom een paard reageert zoals het reageert.

Ik pak specifiek dressuur omdat scholing=dressuur nu eenmaal aan de basis ligt van de meeste takken van paardensport/recreatie waarbij het paard bereden wordt.

Weer eens met MCE dat ls je niet voldoende weet, je snel vervalt in symptoombestrijding en dat is niet zuiver opleiden van een paard. Helaas zijn er zelfs juryleden die stront in hun ogen lijken te hebben gezien wat ze accepteren en belonen. Het houdt wel allemaal verband met elkaar.

Overigens is het ergste dat ik ooit gehoord heb toen ik over slechte praktijken begon is dat het doel de middelen heiligt en dat het er toch om gaat dat je kampioen wordt, en dit met een blik naar mij alsof ik bezopen ben om het tegendeel te geloven.
Deze mentaliteit moet gewoon stoppen, dan heeft het paard weer een eerlijk leven in de sport.
Want ik ben niet iemand die gelooft dat sport op zich slecht is voor een paard, maar we moeten wel bewuster zijn van de impact van slecht rijden en dwangmiddelen en proberen de medewerking te krijgen zonder angst en dwang.
Voor het gebruik van een bit geldt voor mij hetzelfde.

Dank je wel,

dan zal er heel veel in het opleidingskader (instructie en jury) moeten veranderen, want wat je niet leert kun je ook niet uitdragen
en als je niet beter leert draag je ook niets beter uit, jureer je ook zo

wat doen de instructeurs/ juryleden hier op bokt er mee, krabben die zich wel eens achter de oren!!! wat kan ik veranderen!!! aan het dierwelzijn, kennis en kunde van de ruiters!!!
gaan de stewards beter toezicht houden??

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 16:09

Femke_Tweety schreef:
Op zich interessant.

Wel jammer dat ongebroken in de lopende tekst structureel (foutief) stang genoemd wordt.

Daar is niks foutief aan; een ongebroken bit is een stang. In de volksmond wordt onder een stang tegenwoordig altijd een scharenbit met hefboomwerking verstaan ( de kandare of shank) maar een hefboombit kan ook gebroken zijn. Een stang is niets meer en niets minder dan een ongebroken mondstuk maar de evt. scharen bepalen de verdere werking.
Een dressuurstang is een ongebroken bit met scharen https://www.agradi.nl/harrys-horse-dres ... pQEALw_wcB

Maar een pelham kan ook een gebroken bit met scharen zijn en is dus geen stang https://www.agradi.nl/pfiff-pelham-gebr ... FnEALw_wcB

Wel zijn het allebei hefboombitten.

Een ongebroken trens is dus ook een stang maar zonder hefboom https://www.agradi.nl/harrys-horse-bust ... 8iEALw_wcB

Er bestaan, zeker in de westernsport, genoeg gebroken bitten met scharen ( dus hefboomwerking) ; dat zijn dus ook geen stangen bijv. de zgn. Tom Thumb ( vreselijk scherp bit, overigens) https://www.amazon.com/Coronet-Tom-Thum ... B00DMDKUNO of deze "snaffle" shank ( eigenlijk dus een gebroken hefboombit want een snaffle ( trens) heeft normaliter geen hefboom ) : https://www.euro-horse.nl/nl/metalab-sh ... ubEALw_wcB

Cats_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 07:08

Mrs_Midnight schreef:
Dit hele artikel onderstreept waarom ik voor bitloos ga.....

Helemaal mee eens!