Leon Thijssen: "Gelukkig zijn mama's wat voorzichtiger..."

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_r20

Re: Leon Thijssen: "Gelukkig zijn mama's wat voorzichtiger..."

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 19:18

Dit is echt de maatschappij van nu. Je kan niets meer zeggen of het is discriminerend, vrouwonvriendelijk etc.

Ik vind het een leuke opmerking die ik ook had kunnen maken

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 19:20

Esther_r20 schreef:
Dit is echt de maatschappij van nu. Je kan niets meer zeggen of het is discriminerend, vrouwonvriendelijk etc.

Ik vind het een leuke opmerking die ik ook had kunnen maken

+:)+

En als je Leon kent, die heb ik nog nooit een gemene uitspraak zien doen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 19:21

Vind mezelf toch wel een grote feminist maar ik snap niet echt hoe dit kwalijk kan worden opgevat? Wellicht het feit dat hij moeder zei ipv ouder, alsof enkel vrouwen hoofdverzorger zijn van het gezin of dat voorzichtig zijn specifiek een vrouwelijke eigenschap is. Maar de ouder in kwestie is een vrouw dus ben er nog niet echt uit wat er zo kwalijk is :+

IreneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:07

Dit heet nou mansplaining

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:11

IreneK schreef:

En met gewone Nederlandse omschrijving heet jou antwoord achterdocht, overal wat achter zoeken, overdrijven.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:15

Heel eerlijk gezegd zie ik de opmerking ook als een compliment juist; hij ziet haar als een geduchte tegenstander en hoopte dat hij mazzel zou hebben omdat ze net moeder is geworden.

Leuk juist !

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:27

IreneK schreef:

Dit dus...
Ik vind het denigrerend overkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:29

neetoch schreef:
Heel eerlijk gezegd zie ik de opmerking ook als een compliment juist; hij ziet haar als een geduchte tegenstander en hoopte dat hij mazzel zou hebben omdat ze net moeder is geworden.

Leuk juist !

Nou dit! Ik kan het echt niet anders lezen dan dit..

Wat een gezeur hier zeg, mannen kunnen echt niks meer zeggen.. :n

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 15:52

IreneK schreef:

Waarom?

IbbelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:11

"Gelukkig zien blondines de snelste lijn niet altijd in een parcours"

Mag dat ook? Is dat ook een grapje?

Of als dat niet kan, waarom kan dan wel een verwijzing worden gemaakt naar een kind krijgen?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:36

Even gevraagd aan het blondje hier, en die vind dat ook kunnen , ook al is het geen goede vergelijking. Als moeder ben je vaak voorzichtiger, logisch, niets mis mee, in de opmerking hierboven worden blondjes weer als dom neergezet. Zit het blondje hier niet zo mee, als die iets doet wat niet goed gaat zegt ze zelf al, ach ja blond he.

IbbelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:48

Moeders generaliseren is 'logisch' maar blondjes als dom wegzetten (= ook generaliseren) is 'geen goede vergelijking'.

Nu zou ik (en ik ben gewoon ook een vrouw hoor) dit als open deur natuurlijk meteen weer kunnen generaliseren als 'vrouwenlogica', maar ik zie de logica er dus echt niet van in.

Iemand maakt een generaliserende opmerking met een negatieve ondertoon (in een wedstrijd is voorzichtig zijn negatief) over 'mama's' en dan is dat logisch?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:55

Moeders zeggen zelf zo vaak; sinds ik kinderen heb ben ik voorzichtiger geworden.
Leon die in haar een hele sterke concurrent zag had dat stiekem ook gehoopt, maar helaas hij moet voor haar op blijven passen.
Is dat negatief iemand als sterke concurrent zien?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 16:56

@ ibbel
Nou spijt me, maar ik vind het niet eens de moeite waard om er zo over na te gaan denken. Ik zie het als humor, in mijn ogen niets mis mee. En ben toch ook een vrouw.

IbbelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 17:15

DuoPenotti schreef:
Moeders zeggen zelf zo vaak; sinds ik kinderen heb ben ik voorzichtiger geworden.
Leon die in haar een hele sterke concurrent zag had dat stiekem ook gehoopt, maar helaas hij moet voor haar op blijven passen.
Is dat negatief iemand als sterke concurrent zien?

Nee, maar de manier waarop je het zegt kan dat wel zijn. Negatief, denigrerend, generaliserend.

Leon had ook kunnen zeggen: "ik had gehoopt dat ze nog niet voluit kon rijden omdat ze net mama is geworden" Zelfde boodschap, maar niet generaliserend en niet denigrerend.

Wordt de wereld er nou echt zoveel saaier op als iedereen een beetje meer op z'n woorden let en ouderwets beleefd is naar elkaar?

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 17:17

De wereld wordt ook mooier als er niet op elke slak zout gelegd wordt op internet.
Iedereen zal wel eens iets zeggen wat gewoon leuk bedoeld is en lomp uitgelegd kan worden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 17:18

Ouderwetser is in mijn beleving niet op elks slak zout leggen. Wat tegenwoordig in is.
Alles is discriminatie en generaliserend en...nou vul maar 100 extra termen in.
Maar gewoon een grapje, kan niet meer, daar moet helemaal uitgeplozen worden en komt dan bij dat uitpluizen nooit tot iets positief.
Ik vind dat een nare ontwikkeling.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 17:19

Ik ben blij voor de mensen die zich hier druk over kunnen maken, jeetje zeg... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 17:21

Ibbel schreef:
"Gelukkig zien blondines de snelste lijn niet altijd in een parcours"

Mag dat ook? Is dat ook een grapje?

Of als dat niet kan, waarom kan dan wel een verwijzing worden gemaakt naar een kind krijgen?
Het is de toon die de muziek maakt imo, en ook op welke voet je met iemand staat. Een goede bekende van mij kan veel meer maken dan iemand die ik niet of nauwelijks ken. De zin die in het artikel staat:

“Ik zei nog tegen Wout-Jan, wie weet valt het mee. Je ziet vaak dat nieuwe moeders een beetje voorzichtiger zijn”, vertelt Thijssen met een lach na afloop aan Sprunger.

heeft ook alweer een andere toon dan de, waarschijnlijk geparafraseerde (en waarbij ik me dan afvraag waarom het tussen aanhalingstekens staat), opmerking in de titel. Ik lees die laatste zin namelijk ook als iemand die in de amazone een geduchte tegenstander ziet en op een grappende manier hoopt dat ze wat voorzichtiger rijdt.

Het is daarnaast ook allemaal een weergave door de ogen van de journalist die er net de "sappigste" citaten uit weet te pikken. We weten niet of hij ervoor of erna nog op een serieuze manier wat tegen haar gezegd heeft over haar prestatie en dat dit gewoon tussendoor als grapje voorbijkwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 17:32

Amy223 schreef:
Ik ben blij voor de mensen die zich hier druk over kunnen maken, jeetje zeg... :')

Nou echt he, dan gaat het iig fantastisch met ze :))

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 17:55

@ duopenotti, helemaal met je eens.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:54

DuoPenotti schreef:
Ouderwetser is in mijn beleving niet op elks slak zout leggen. Wat tegenwoordig in is.
Alles is discriminatie en generaliserend en...nou vul maar 100 extra termen in.
Maar gewoon een grapje, kan niet meer, daar moet helemaal uitgeplozen worden en komt dan bij dat uitpluizen nooit tot iets positief.
Ik vind dat een nare ontwikkeling.

Kwestie van perspectief, de ander kan jou weer ontzettend conservatief vinden en angstig overkomen voor verandering. Of dat zo is, geen idee.

(Algemeen)
Vooralsnog ben ik wel benieuwd naar een uitleg waarom dit specifiek op een negatieve manier generaliserend is. Of mainsplaining. Wellicht sla ik de plank mis maar ik denk meer dat hij moeder zei omdat zij simpelweg zelf moeder is. Ik kan me voorstellen dat ouder passender is gezien de voorzichtigheid nu enkel wordt toegeschreven aan de vrouw, alsof zij enkel verantwoordelijk is. Immers: de vergelijking met vaders hoor je minder vaak. Vind de opmerking niet erg, de traditionele en generaliserende perceptie wel. Dat laatste is meer een maatschappelijk probleem. Of hij dat exact zo bedoelt of extreem progressief is zullen we niet achter komen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:02

Ik denk dat ze het onderling wel kunnen waarderen eerlijk gezegd. :)
Zo heb ik ooit een concurrent die een jaar later mijn clubgenoot zou worden, ooit bedankt voor de fouten die ie gemaakt had in zijn proef. Daardoor had ik nl. zijn podiumplaats kunnen inpikken. :+
Als je dat gesprek gewoon neer geschreven had was dat heel onsportief en zelfs ronduit gemeen geweest. De situatie zelf was echter dat we samen aan tafel wat zaten te drinken en dat we elkaar aan het opbeuren waren en van daaruit kwam dus mijn lachende opmerking. Hij heeft nog heel droog "Voor u is dat met plezier gedaan" geantwoord. :+

Je kan wel alles uit context gaan trekken om er moeilijk over te doen maar zo lang de betrokken partijen zich niet gekwetst voelen maakt het toch geen jota uit hoe het op anderen over komt? :?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:25

IreneK schreef:

Huh dit is echt geen mansplaining hoor :')

Citaat:
Mansplaining is een Engelstalig neologisme met als betekenis "het (door een man) op een neerbuigende, bevoogdende manier uitleggen van iets aan een vrouw" Het is een porte-manteauwoord (samentrekking) van de Engelse woorden man en de informele vorm splaining van het werkwoord to explain (uitleggen).

Wat legt hij uit dan?

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:45

Tjongejonge wat een gedoe om niks.
Tegenwoordig mag er werkelijk niets meer gezegd worden of er is wel iemand die zich er door aangevallen voelt.
Dat zegt meer over deze tere zieltjes dan over degene die zo'n opmerking maakt.
Leon heeft hier vast niets kwaads mee bedoeld. Het is gewoon een vrolijke opmerking. Niets mis mee vind ik.
Ik erger me kapot aan allemaal die lui die zich voortdurend aangevallen voelen.
Kom op zeg. Grow up!