Paardenhouders wapenen zich tegen wolf

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 08:58

Ibbel schreef:
Nee, we zijn niet wijzer geworden, we zijn na 120 jaar vergeten hoe gevaarlijk wolven zijn.

We zien alleen maar de romantiek en we sussen ons geweten door te roepen: zie je wel, we doen het goed, de hebben échte natuur in NL.

Flauwekul, we hebben geen echte natuur in NL, daar is dit land te klein voor, en te dicht gebouwd en te dicht bewoond.

Straks moeten er ook nog honderden hectares zonnepanelen komen en windmolens (die ook een hek erom heen krijgen, want tjee, anders zouden ze wel eens gesaboteerd kunnen worden), dus de vrije ruimte wordt nog kleiner.

En oh ja, er is woningnood, want iedereen wil een eigen huis.

En oh hemel, we moeten als mensen wél ook nog kunnen wandelen en fietsen.

Kortom, het is wachten op het eerste kind dat door een wolf wordt gedood. Roodkapje is een sprookje dat verteld werd om kinderen bang te maken voor wolven. Dat was niet voor niets.

Volgens mij beweert helemaal niemand dat er in Nederland echte natuur is, daar hebben we met z'n allen immers voor gezorgd. Maar je mag nu eenmaal niet zomaar zonder pardon een wolf afschieten. En al helemáál niet wederom puur in het belang van boeren: die dicteren inmiddels het hele reilen en zeilen in Nederland, en dus ook alle punten die je verder in je post noemt.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 08:59

Ach....ze lopen sinds kort ook door de binnenstad van Keulen, dus zullen ze ook hekken rond alle scholen kunnen zetten :D . Vreemd genoeg vinden die stadse prowolvers het nu ineens niet meer zo leuk als hun eigen honden en katten opgegeten worden en schrikt bovendien de media en politiek wakker _/-\o_ eindelijk.
Dat het platteland al jaren in strijd is, kon ze niets schelen, dat was "natuur"

Zelfde als windmolens, die mogen overal het landschap vervuilen, behalve rond Amsterdam

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 08:59

Voor de boeren?
De meeste schapen zijn van hobby houders.
Schotse hooglanders die hier in de buurt zijn gedood zijn van een hobby houder.
Paarden in Duitsland zijn van hobby houders.

Over welke boeren hebben we het????

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:01

JLLN_ schreef:
Zijn wij niet degene die deze dieren opsluiten en het dus onnatuurlijk maken?

Als je goed ingelezen was had je geweten dat mensen JUIST stallen zijn gaan bouwen vanwege de wolvenaanvallen ! In de middeleeuwen waren de herders ook niet veilig voor wolven namelijk.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:01

Mist schreef:
Ach....ze lopen sinds kort ook door de binnenstad van Keulen, dus zullen ze ook hekken rond alle scholen kunnen zetten :D . Vreemd genoeg vinden die stadse prowolvers het nu ineens niet meer zo leuk als hun eigen honden en katten opgegeten worden en schrikt bovendien de media en politiek wakker _/-\o_ eindelijk.
Dat het platteland al jaren in strijd is, kon ze niets schelen, dat was "natuur"

Zelfde als windmolens, die mogen overal het landschap vervuilen, behalve rond Amsterdam

Och ja, het is weer de schuld van 'stadse' mensen. Al die lieve onschuldige boeren toch hè, gut wat heeft het platteland het zwaar. En iedereen met een andere mening is dom en stads en weet niets van natuur.

MarlindeRooz
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:11

Mist schreef:
JLLN_ schreef:

Als je goed ingelezen was had je geweten dat mensen JUIST stallen zijn gaan bouwen vanwege de wolvenaanvallen ! In de middeleeuwen waren de herders ook niet veilig voor wolven namelijk.

Maar de afgelopen 20 jaar waren hier toch geen wolven? Waarom zijn er dan alleen maar meer massale dieronvriendelijke stallen bijgekomen? Voor het gemak en financiële gewin van de mens. Zodat ze zo goedkoop mogelijk, zoveel mogelijk dieren konden uitbuiten en vermoorden. Niet om die arme mestvarkens te beschermen tegen wolven hoor.

Geloof lekker in je eigen onrealistische idealen.

DuoPenotti

Re: Paardenhouders wapenen zich tegen wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:15

Marlinde, is het je bekend dat sinds 1990 de veestapel is gekrompen in Nederland?
De stallen zijn niet dieronvriendelijker sinds dien, want ze zijn per dier juist groter.
Alleen eerst waren het bijvoorbeeld 10 boerderijtjes en nu 1 grote.
Daarom lijkt het meer, maar dat is niet.

Maar ik begrijp niet wat de bio industrie te maken heeft met een wlven topic?
Want pro wolf zijn betekend dus dat je wilt dat de schaapjes, hertjes paarden, alles wat vrij rondloopt buiten ook opgehokt moet worden.
ben je tegen stallen dan zou ik zeggen, ben tegen de wolf.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:18

Ik denk dat niemand voor megastallen is. Ik al helemaal niet, eet bovendien al 35 jaar geen vlees meer. Maar de biologische boeren, en boeren die hun vee zo veel mogelijk buiten willen hebben zullen juist het meeste last hebben van de wolf.

MarlindeRooz
Correspondent

Re: Paardenhouders wapenen zich tegen wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:22

Dat neemt nog niet weg dat het onethisch is om als mens wel dieren te mogen uitbuiten en bezitten. Maar dat wolven er geen recht op hebben. Blijf het gewoon krom vinden dat je zegt van nee sorry, jullie worden dood geschoten zodat wij lekker ongestoord kunnen leven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:25

Ik begrijp dus dat jij geen dieren hebt?
Ook geen honden, cavia of wat ook?
Want die dieren vragen ook niet om in huis te zitten, van een eigenaar te zijn die beslist wanneer en wat ze voor eten krijgen, wanneer ze aangeraakt worden enz.
Bezitten van dieren is meer dan vee.

Maar nogmaals, de dieren waar het hier om gaat zijn dieren in weilanden.
Worden die zo uitgebuit???

MarlindeRooz
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:27

Dat zeg ik toch niet. Ik vind het alleen bizar dat wij, als diersoort dat jaarlijks de meeste dieren mishandelt, uitbuit en vermoord, gaat bepalen dat andere dieren niet mogen jagen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:28

JLLN_ schreef:

In NL is geen "natuur" hoe graag je dat ook zou willen. Punt. De wolf hoort in de natuur. Conclusie?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:29

Dat zeg je wel
Je betrekt er dingen bij die er helemaal niets mee te maken hebben.
Jou stelling is juist, laat die wolf hier lekker jagen, dan weten we zeker dat paarden, schapen enz ook opgehokt gaan worden.
Goed bezig!!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:32

Het gaat weer een beetje dezelfde kant op als met de OVP. Hoera, de wolf is terug, mogen we níets tegen ondernemen, want 'het is de natuur'.
10 jaar later: fuck, de wolven worden een plaag, niemand is meer veilig, afschieten die hap.

Terwijl er ook een paar jaar geleden gezegd had kunnen worden: we vangen die paar dwaalgasten en laten ze los in Polen. Niets afschieten, gewoon wegvangen.

Maar het punt dat dat nog kan gaat heel snel een gepasseerd station worden. En ja, dan zal het mogelijk na een aantal menselijke slachtoffers wel degelijk schieten worden. Hoeft nú echt nog niet, maar ja, 'we moeten de natuur vooral z'n gang laten gaan hè'.

Hadden we dan misschien met Covid ook maar moeten doen, had lekker opgeruimd. Maar tegen díe natuur worden maatregels genomen en wordt er gevaccineerd zodat het beessie uit ons land verdwijnt.

Terecht hoor, veiligheid van mensen gaat voor. Maar dan dus óók als het bedreigende beessie opeens een wolf is.

MarlindeRooz
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:33

DuoPenotti schreef:
Dat zeg je wel
Jou stelling is juist, laat die wolf hier lekker jagen, dan weten we zeker dat paarden, schapen enz ook opgehokt gaan worden.
Goed bezig!!!

Cursus begrijpend lezen zou ik aanraden. Lekker selectief lezen wat in je eigen straatje past. :+

Ga op dit niveau niet in discussie. Snap wel dat mensen zich superieur voelen boven andere diersoorten. Kan je alles mee verantwoorden.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 25-05-21 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:34

Ik ben niet perse prowolf, maar als zo'n dieren binnen wandelt en denkt: de veluwe vind ik wel wat. Tja, waarom ook niet. Ik ga ze niet zitten bejubelen, maar leuk dat ze onze gemaakte natuur toch weten te waarderen. En ze eten niet uitsluitend schaap, dus dat kan ik wel waarderen.. een roofdier in de keten die geen geweer bij zich draagt.

Tja en als ik dan eens moet gaan nadenken over de huisvesting van mijn dieren. Best. Mijn kippen hou ik ook op zo'n manier dat de vos, marter en roofvogel er niet bij kan. Ik weet ook wel dat het voor die roofdieren een McDrive is. De wolf is een slag groter.. ja dat is nadelig. Maar daar raken we ook wel weer aan gewend.

Ik snap niet zo goed waarom men gelijk over ophokken begint. Alsof dat de enige oplossing is. Wat is dat toch met mensen om in problemen te denken?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:37

MarlindeRooz schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat zeg je wel
Goed bezig!!!

Cursus begrijpend lezen zou ik aanraden. Lekker selectief lezen wat in je eigen straatje past. :+

Nee juist ik lees begrijpend, dat is het hem nu net.

In waar jij voorstander van bent is juist dat de dieren die nog vrij lopen ook opgehokt gaan worden.
Je kan niet en beestjes lekker in het buitengebied laten lopen, plus de wolf daar.
De hekwerkjes met subsidie van 120 werken niet.
Dus wat gaan mensen dan doen die hun dier veilig willen hebben...nou 3 keer raden??
Wat jij juist tegenstander van bent...opsluiten.

Je praat jezelf zo enorm tegen met deze 2 standpunten.

Maar ik lees dan niet goed??!!
Ik geloof dat je zelf eens moeten leren begrijpen wat de wolf doet... En het niets te maken heeft met een varken op stal, want nee die heeft geen last van die wolf. Die boeren hoor je ook echt niet.
Het gaat om de mensen die hun dieren vrij heeft lopen. Gewoon hobby houders en particulier.
Maar alles in het buitengebied heet denk ik boer bij jou en tegen boeren ben je tegen, punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:38

Blijven ademhalen :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:40

idinn schreef:
Ik ben niet perse prowolf, maar als zo'n dieren binnen wandelt en denkt: de veluwe vind ik wel wat. Tja, waarom ook niet. Ik ga ze niet zitten bejubelen, maar leuk dat ze onze gemaakte natuur toch weten te waarderen. En ze eten niet uitsluitend schaap, dus dat kan ik wel waarderen.. een roofdier in de keten die geen geweer bij zich draagt.

Tja en als ik dan eens moet gaan nadenken over de huisvesting van mijn dieren. Best. Mijn kippen hou ik ook op zo'n manier dat de vos, marter en roofvogel er niet bij kan. Ik weet ook wel dat het voor die roofdieren een McDrive is. De wolf is een slag groter.. ja dat is nadelig. Maar daar raken we ook wel weer aan gewend.

Ik snap niet zo goed waarom men gelijk over ophokken begint. Alsof dat de enige oplossing is. Wat is dat toch met mensen om in problemen te denken?

vertel het alternatief eens dan?

In het wolven topic zijn al herhaaldelijk filmpjes geplaatst van wolven die over 190 gaan.
Dus moet je gaan denken aan omheiningen van 2,5 meter.
Daar krijg je in Nederland geen vergunning voor.

dus vertel eens wat moet iemand doen om zijn dieren dan te beschermen?

vergeet daarbij ook niet door zulke omheiningen te maken wilde hertjes ook niet meer kunnen grazen in de weilanden. Hazen er niet meer in kunnen enz enz.
Omdat de wolf moet blijven.

Maar denk dat veel mensen graag de oplossing lezen buiten ophokken om :j

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:54

DuoPenotti schreef:
idinn schreef:

vertel het alternatief eens dan?

In het wolven topic zijn al herhaaldelijk filmpjes geplaatst van wolven die over 190 gaan.
Dus moet je gaan denken aan omheiningen van 2,5 meter.
Daar krijg je in Nederland geen vergunning voor.

dus vertel eens wat moet iemand doen om zijn dieren dan te beschermen?

vergeet daarbij ook niet door zulke omheiningen te maken wilde hertjes ook niet meer kunnen grazen in de weilanden. Hazen er niet meer in kunnen enz enz.
Omdat de wolf moet blijven.

Maar denk dat veel mensen graag de oplossing lezen buiten ophokken om :j

Actief beheer zal op termijn de enige oplossing blijken te zijn. De wolvengoeroes Glenn Lelyveld en Maurice de la Haye beweren met droge ogen dat er in Nederland plaats is voor 55 a 60 roedels (circa 650 dieren) Op dat moment is er al zoveel overlast en zijn er al zoveel ongevallen door aanrijdingen met wolven en opgejaagde prooidieren dat afschieten de enige optie is die overblijft. Wie zijn er uiteindelijk de slachtoffers van de mensen die nu de komst van de wolf toejuichen en bevorderen? Die slachtoffers zijn de wolven die doodgereden en afgeschoten worden en zeker niet te vergeten hun prooidieren. Dit land word door sommigen gezien als een grote experimentele dierentuin!

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:00

Mijn paarden hebben nog nooit in een stal gestaan. Ja een schuilstal. Hebben altijd alle ruimte en nu moet ik plannen gaan maken om ze op te gaan sluiten. Gezien er in Niedersachsen alleen al 1300 wolven lopen en het jaarlijks met 30 procent toeneemt want ze hebben geen vijanden. Mijn merrie vertoont al stalgebreken als ze op een kleine paddock staat (20m2) zoals luchtzuigen, rondjes draaien. Wat een stress zal dat beest krijgen wanneer ik haar opsluit maar ja wat is het alternatief. Alles voor de wolf want die heeft recht om te leven schijnbaar ongeacht wat het voor andere dieren betekend. En dan nog niet te spreken van de andere roofdieren die ze graag willen verwelkomen zoals de wasberen, gieren en beren. Waar nu in andere landen met veel meer natuur ook al veel problemen zijn. Tuurlijk vroeger waren ze er ook. Met dat argument lijkt mij dat we alles wat de afgelopen 200 jaar bijgebouwd/bijgekomen is terug te geven aan de natuur en aan het water. Daarnaast lijkt het mij dan ook wel zo eerlijk ook niets te doen tegen muizen, ratten, eikenprocessierups en dergelijke. Want ja die hebben ook recht op leven.
Buiten dat is het voor de wolf ook niet eerlijk. Die in Keulen had het echt niet naar zijn zin maar waar moet hij heen als er al zoveel wolven zijn en hij een eigen territorium moet zoeken. Meer bos/natuur is er niet dus ze komen steeds meer in bebouwd gebied, worden aangereden en dergelijke. In Niedersachsen wonen meer wolven dan in heel Zweden. En Nederland zal volgen wanneer er niet gehandhaafd wordt. Dat kan toch niet goed gaan? Ik ben echt niet tegen de wolf maar wel tegen de aantallen die ontstaan zonder handhaving.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:06

MarlindeRooz schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat zeg je wel
Goed bezig!!!

Ga op dit niveau niet in discussie. Snap wel dat mensen zich superieur voelen boven andere diersoorten. Kan je alles mee verantwoorden.

Of je volgt een cursus "blijf bij het topic". Dat zou ook helpen.

650 dieren! Dat is echt vreselijk veel. Nooit beseft dat het zo'n vlucht zou nemen. Ik woon aan de rand van Rotterdam dus in mijn naaste omgeving speelt het niet, dan blijft zo'n probleem langer onzichtbaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:52

BaileyMix schreef:
DuoPenotti schreef:
Nee de mensen zijn niet de enige diersoort met rechten, maar waarom heeft de de wolf meer rechten dan de schapen, de herten, de paarden in de wei?

Hij gaat maar fijn buiten spelen in een groot natuur gebied waar hij ook nog schuw is van de mens.
Dat s hier in Nederland allemaal niet.

Waarom heeft de mens recht op dieren houden? Wij sluiten ze toch op, zodat ze niet weg kunnen van een roofdier? In het geval van vee vaak ook nog eens zodat wij ze kunnen doden i.p.v. een wolf. En wij zijn in natuurgebied gaan wonen, niet andersom.

De overóvergrote meerderheid van de paarden belandt in de vleesmolen en slechts bij uitzondering aan het einde van de oude dag.

Het enige probleem wat ík heb met wolven los in ´mensenland´ is dat vee (van geiten tot paarden) door de mens binnen omheiningen gehouden wordt en zo geen normale ontwijkende kans heeft. Nee, ligt niet aan de wolf maar aan de mens.

Is er een oplossing?
Nee.
En dat is een gevolg van het veehouden binnen hekken. Niets anders.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:59

MarlindeRooz schreef:
Al die lelijke Megastallen dan? Zodat wij als mensen onnodig veel en goedkope dieren kunnen mishandelen, vermoorden en opeten.

En dan moeilijk doen om een wild dier dat ook wil eten. Hoe denk je dat men dat doet in landen zoals Amerika? Waar de wolf niet hun enige roofdier is?

Waarom moet de wolf dood en mogen mensen wel soortgelijke schade aanrichten?

Heel apart dat mensen zichzelf zo belangrijk vinden.

Uitstekende post! En 100% accuraat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:59

Het probleem is dat ze altijd te lang wachten met ingrijpen of iets ondernemen. Waarom wachten tot er 650 wolven rondlopen? Het is voor de pro wolf club toch veel erger om er 650 af te schieten dan die enkele die er nu rondloopt?

En ik hou echt niet van dieren afschieten, dus het gaat me ongeacht de schade echt wel aan mn hart. Overal wordt de leefruimte voor de dieren meer en meer beperkt en klagen we over overlast, maar zij zijn degene die overlast hebben van ons.

Ik vind het echt kwalijk dat mensen andere dieren moeten of willen ophokken uit angst voor de wolf. Het is een terechte angst, maar je kan gewoon niet alle dieren laten inleveren op welzijn en ophokken.

En ik ben wel zo nuchter om naar het geheel te kijken; Dieren in hokken en stallen krijgen ook dingen, ongelukken, ziekte etc.
Buiten zonder de wolf, heb je ook gevaren. En wat van af en toe die ene idioot die paarden mishandeld? Je kan gewoon niet alle dieren tegen alles beschermen, maar ze in gouden kooitjes stoppen vind ik ook echt geen optie.

En wat nu mag of normaal is, zegt niks over de toekomst. Op de veluwe zijn ook stukken flink hoog en sterk omheind tegen het wild.

En tegen de zwijnen plaatst men nog steeds prikkeldraad rond wijken, parken etc. En ook daar gaat het weleens mis tussen zwijnen en honden of mensen.